§ 1. - Szczegółowy zakres działania Ministra Gospodarki Materiałowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1976.14.88
Akt utracił moc Wersja od: 10 kwietnia 1976 r.
§ 1.
1.
Do zakresu działania Ministra Gospodarki Materiałowej należą sprawy:1)
efektywnego wykorzystania zasobów surowcowych i materiałowych oraz paliw i energii,2)
gospodarki metalicznymi i niemetalicznymi surowcami wtórnymi, jak również gospodarki odpadowymi i niepełnowartościowymi surowcami i materiałami,3)
organizacji i funkcjonowania zaopatrzenia w surowce i materiały oraz w paliwa i energię,4)
organizacji i funkcjonowania obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego,5)
gospodarki zapasami,6)
tworzenia rezerw państwowych i gospodarczych paliw, surowców, materiałów przemysłowych i konsumpcyjnych oraz gospodarowania nimi,7)
gospodarki magazynowej,8)
gospodarki opakowaniami,9)
kontroli gospodarki materiałowej.2.
W szczególności do zakresu działania Ministra Gospodarki Materiałowej należy:1)
opracowywanie projektów kompleksowych programów obniżenia zużycia podstawowych surowców, materiałów, paliw i energii, inicjowanie opracowania i opiniowanie resortowych programów obniżania materiałochłonności oraz przedsięwzięć mających na celu poprawę efektywnego wykorzystania surowców, materiałów, paliw i energii,2)
ustalanie zasad racjonalnej gospodarki materiałowej opartej na nowoczesnych rozwiązaniach projektowych, konstrukcyjnych i technologicznych w powiązaniu z normalizacją, rozwijaniem substytucji surowców i materiałów oraz poprawą jakości,3)
ustalanie zasad opracowywania i stosowania norm i normatywów zużycia materiałów,4)
ustalanie wytycznych do opracowania resortowych i kompleksowych programów i przedsięwzięć mających na celu maksymalne zagospodarowanie wybranych surowców wtórnych, materiałów odpadowych i niepełnowartościowych,5)
ustalanie rocznych i wieloletnich zadań skupu i zagospodarowania surowców wtórnych,6)
opracowywanie i opiniowanie bilansów materiałowych w zakresie określonym odrębnymi przepisami,7)
ustalanie zasad organizacji i funkcjonowania systemu zaopatrzenia w surowce i materiały oraz obrotu artykułami zaopatrzenia materiałowo-technicznego, a także opiniowanie kierunków rozwoju sieci handlu środkami produkcji,8)
opracowywanie projektów przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania obrotu środkami produkcji,9)
ustalanie zasad opracowywania i stosowania norm zapasów oraz opracowywanie programów ograniczenia przyrostu, poprawy struktury i rozmieszczenia zapasów,10)
ustalanie zasad zagospodarowania zbędnych i nadmiernych zapasów oraz rozwijanie handlu tymi zapasami,11)
ustalanie zasad i wytycznych projektowania, rozmieszczania, budowy i wykorzystywania magazynów oraz mechanizacji prac magazynowych i formowania jednostek ładunkowych,12)
koordynowanie rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych w zakresie budowy i rekonstrukcji magazynów w jednostkach obrotu środkami produkcji i magazynów usługowych, opracowywanie programów rozwoju oraz opiniowanie planów produkcji i importu urządzeń oraz sprzętu magazynowego,13)
opracowywanie kompleksowych programów rozwoju produkcji i stosowania opakowań, ustalanie wytycznych stosowania nowoczesnych opakowań, materiałów opakowaniowych i metod pakowania oraz wytycznych w zakresie gospodarki opakowaniami i organizacji przemysłu opakowaniowego, jak również prowadzenie działalności produkcyjno-doświadczalnej,14)
opracowywanie kompleksowych bilansów opakowań i materiałów opakowaniowych oraz opiniowanie projektów planów inwestycji, produkcji i importu materiałów opakowaniowych i opakowań oraz maszyn i urządzeń do produkcji opakowań i pakowania,15)
opracowywanie zasad organizacyjnych tworzenia rezerw państwowych i gospodarczych, gospodarowania tymi rezerwami,16)
realizowanie polityki lokalizacji rezerw państwowych i gospodarczych, ustalanie zasad przechowywania rezerw oraz ustalanie norm ubytków związanych z przechowywaniem tych rezerw i zasad spisywania nie zawinionych niedoborów i szkód.3.
Szczegółowe zasady tworzenia rezerw państwowych i gospodarczych oraz gospodarowania nimi, jak również tryb współpracy w tym zakresie z innymi organami, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej regulują odrębne przepisy.