Szczegółowy tryb zbywania akcji Skarbu Państwa, zasady finansowania zbycia akcji oraz forma zapłaty za te akcje.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.95.578

Akt utracił moc
Wersja od: 29 sierpnia 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 lipca 1997 r.
w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa, zasad finansowania zbycia akcji oraz formy zapłaty za te akcje.

Na podstawie art. 33 ust. 2 oraz art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 184) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy tryb zbywania akcji Skarbu Państwa,
2)
warunki, jakie powinna spełniać oferta zbycia akcji,
3)
warunki, jakie powinny spełniać zaproszenie do składania ofert nabycia akcji w przetargu oraz zaproszenie do rokowań, w tym w zakresie zobowiązań inwestycyjnych, zobowiązań związanych z ochroną środowiska, a także zobowiązań związanych z ochroną interesów pracowników i innych osób związanych ze spółką,
4)
zasady finansowania zbywania akcji,
5)
wymaganą formę zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) 1
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 184, Nr 98, poz. 603, Nr 106, poz. 673, Nr 121, poz. 770, Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 945),
2)
spółce - rozumie się przez to spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
3)
akcjach - rozumie się przez to również udziały.
1.
Zbywanie akcji Skarbu Państwa następuje w trybie publicznym.
2.
Tryb publiczny wymaga ogłoszenia oferty lub zaproszenia do przetargu lub rokowań co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.
1. 2
Proponowanie nabycia akcji w procesie prywatyzacji w ilości nie mniejszej niż 10% kapitału akcyjnego dla jednego nabywcy w trybie oferty ogłoszonej publicznie, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy, nie stanowi publicznego obrotu papierami wartościowymi w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945).
2.
Oferta zbycia akcji Skarbu Państwa powinna określać w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres składającego ofertę,
2)
podstawę prawną zbycia akcji,
3)
firmę, siedzibę i adres spółki,
4)
przedmiot przedsiębiorstwa spółki,
5)
podstawowe dane z bilansu i rachunku zysków i strat za ostatni rok przed ogłoszeniem oferty,
6)
liczbę pracowników zatrudnionych w spółce,
7)
liczbę i rodzaj oferowanych akcji,
8)
wartość nominalną jednej akcji,
9)
cenę sprzedaży jednej akcji lub pakietu akcji,
10)
początek i koniec terminu, z podaniem godziny, w ciągu którego składający ofertę będzie oczekiwać odpowiedzi,
11)
wysokość wadium oraz rodzaj dowodu wpłaty, który powinien być dołączony do oświadczenia o przyjęciu oferty pod rygorem bezskuteczności,
12)
miejsce, w którym należy składać pisemne oświadczenia o przyjęciu oferty wraz z dowodem wpłaty wadium,
13)
miejsce i termin zawarcia umowy zbycia udziałów albo przeniesienia praw z akcji na nabywcę i wręczenia akcji lub odcinków zbiorowych oraz zapłaty ceny.
3.
Oferta zbycia akcji powinna także zawierać:
1)
informację, że ogłaszający ofertę działa na podstawie upoważnienia, jeżeli składającym ofertę jest Agencja Prywatyzacji działająca z upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, albo wskazanie pełnomocnictwa i zgody Rady Ministrów, jeżeli składającym ofertę jest inna państwowa osoba prawna działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Ministra Skarbu Państwa, albo zgody Rady Ministrów, w wypadku prywatyzacji, o której mowa w art. 1a ust. 2 ustawy,
2)
informację, że z chwilą dojścia do składającego ofertę pierwszego oświadczenia o jej przyjęciu dochodzi do zawarcia umowy zobowiązującej do przeniesienia praw z akcji na nabywcę i wręczenia akcji lub odcinków zbiorowych albo zobowiązującej do zawarcia umowy zbycia udziałów,
3)
zastrzeżenia, że:
a)
za chwilę złożenia oświadczenia o przyjęciu oferty przyjmuje się datę i godzinę potwierdzenia przez składającego ofertę wpływu tego oświadczenia,
b)
w stosunku do pozostałych adresatów oferta przestaje wiązać z chwilą wpływu do składającego ofertę pierwszego oświadczenia o jej przyjęciu,
c)
w wypadku niewpłacenia w terminie ceny za akcje, umowa zobowiązująca przestaje wiązać, a wpłacone wadium przepada,
4)
zobowiązanie składającego ofertę do niezwłocznego powiadomienia:
a)
osób, które złożyły oświadczenia o przyjęciu oferty, o dacie i godzinie wpływu pierwszego oświadczenia o przyjęciu oferty, wskutek którego doszło do zawarcia umowy zobowiązującej,
b)
zarządu spółki o zbyciu akcji imiennych lub udziałów.
1.
Zaproszenie do przetargu powinno określać w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres organizatora przetargu,
2)
podstawę prawną zbycia akcji,
3)
firmę, siedzibę i adres spółki,
4)
liczbę i rodzaj akcji będących przedmiotem przetargu,
5)
wartość nominalną akcji,
6)
minimalną cenę sprzedaży jednej akcji lub pakietu akcji,
7)
miejsce, termin oraz warunki, po których spełnieniu można zapoznać się z dokumentacją dotyczącą sytuacji prawnej i ekonomiczno-finansowej spółki oraz minimalnymi wymaganiami dotyczącymi:
a)
zobowiązań inwestycyjnych, zobowiązań związanych z ochroną środowiska, a także zobowiązań związanych z ochroną interesów pracowników i innych osób związanych ze spółką,
b)
sposobu zabezpieczenia wykonania zobowiązań,
8)
miejsce i termin udostępniania szczegółowych informacji o wymaganiach stawianych uczestnikom przetargu oraz o szczegółowych warunkach, jakie powinna spełniać składana oferta,
9)
miejsce, tryb i formę oraz termin złożenia oferty,
10)
okres związania ofertą,
11)
wysokość wadium i sposób jego wniesienia,
12)
termin, w którym nastąpi zawarcie umowy zbycia udziałów albo przeniesienia praw z akcji i wręczenia akcji lub odcinków zbiorowych,
13)
termin powiadomienia uczestników przetargu o jego wynikach.
2.
Zaproszenie do przetargu powinno zawierać zastrzeżenie, że:
1)
zapraszający ma prawo swobodnego wyboru oferty, odstąpienia od przetargu bez podania przyczyny oraz przedłużenia terminu do składania ofert,
2)
w wypadku uchylenia się od zawarcia umowy wadium przepada.
3.
Zaproszenie do przetargu powinno także zawierać informację, że zapraszający do przetargu działa na podstawie upoważnienia, jeżeli zapraszającym jest Agencja Prywatyzacji działająca z upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, albo wskazanie pełnomocnictwa i zgody Rady Ministrów, jeżeli zapraszającym jest inna państwowa osoba prawna działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Ministra Skarbu Państwa, albo zgody Rady Ministrów, w wypadku prywatyzacji, o której mowa w art. 1a ust. 2 ustawy.
1.
Zaproszenie do rokowań powinno określać w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres zapraszającego do rokowań,
2)
podstawę prawną zbycia akcji,
3)
firmę, siedzibę i adres spółki,
4)
liczbę i rodzaj akcji, których nabycie jest przedmiotem zaproszenia do rokowań,
5)
wartość nominalną jednej akcji,
6)
miejsce, termin oraz warunki, po których spełnieniu można zapoznać się z dokumentacją dotyczącą sytuacji prawnej oraz ekonomiczno-finansowej spółki,
7)
wskazanie przedmiotu rokowań, a w szczególności ceny za akcje, zobowiązań inwestycyjnych, zobowiązań w zakresie ochrony środowiska, ochrony interesów pracowników i innych osób związanych ze spółką, sposobu zabezpieczenia wykonania tych zobowiązań,
8)
miejsce, tryb, formę oraz termin do złożenia odpowiedzi na zaproszenie,
9)
formę i termin, w ciągu którego zapraszający poinformuje o rozpatrzeniu odpowiedzi na zaproszenie,
10)
formę zapłaty za akcje, jeżeli zapraszający preferuje określoną formę.
2.
Zaproszenie do rokowań powinno zawierać zastrzeżenie, że zapraszający ma prawo swobodnego wyboru podmiotów, z którymi podejmuje rokowania, odstąpienia od rokowań bez podania przyczyny oraz przedłużenia terminu do składania odpowiedzi na zaproszenie przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 9.
3.
Zaproszenie do rokowań powinno również zawierać informację, że zapraszający do rokowań działa na podstawie upoważnienia, jeżeli zapraszającym jest Agencja Prywatyzacji działająca z upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, albo wskazanie pełnomocnictwa i zgody Rady Ministrów, jeżeli zapraszającym jest inna państwowa osoba prawna działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Ministra Skarbu Państwa, albo zgody Rady Ministrów, w wypadku prywatyzacji, o której mowa w art. 1a ust. 2 ustawy.
4.
Podmioty dopuszczone przez zapraszającego do rokowań uzyskują prawo zbadania dokumentów spółki i jej przedsiębiorstwa. Warunki dopuszczenia do badania i termin jego wykonania określa zapraszający.
5.
Podmioty dopuszczone do rokowań, po dokonaniu badania spółki w terminie wyznaczonym przez zapraszającego, przedstawiają wiążące ich propozycje warunków umowy. Przedstawione propozycje warunków umowy stanowią podstawę rokowań.
6.
Jeżeli w rokowaniach uczestniczy więcej niż jeden podmiot, zapraszający może wyznaczyć dla jednego z nich termin do wyłącznych negocjacji. Bezskuteczny upływ terminu skutkuje podjęciem rokowań z innymi dopuszczonymi do rokowań podmiotami.
 
1.
Finansowanie zbycia akcji Skarbu Państwa może następować ze środków:
1)
budżetu państwa,
2)
zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
3)
prywatyzowanej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, na podstawie umowy zawartej między tą spółką i Skarbem Państwa,
4)
prywatyzowanej spółki z udziałem Skarbu Państwa, na podstawie umowy zawartej między tą spółką i Skarbem Państwa, jeżeli postanowienia statutu nie stanowią przeszkody do zawarcia takiej umowy oraz jest to uzasadnione interesem spółki,

z zastrzeżeniem ust. 2.

2.
Agencja Prywatyzacji finansuje zbycie akcji Skarbu Państwa z przychodów pochodzących z prowizji, o której mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943). Zbywanie akcji Skarbu Państwa przez Agencję Prywatyzacji może być również finansowane przez prywatyzowaną spółkę, na podstawie umowy zawartej między tą spółką a Agencją Prywatyzacji. Przepisy ust. 1 pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
 
1.
Zapłata za nabywane od Skarbu Państwa akcje może być dokonana:
1)
gotówką,
2)
poleceniem przelewu,
3)
czekiem gotówkowym,
4)
czekiem rozrachunkowym,
5)
bonami prywatyzacyjnymi,
6)
akcjami,
7)
obligacjami lub innymi papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa, o ile warunki emisji tych obligacji lub papierów wartościowych przewidują ich wykorzystanie do zapłaty za akcje zbywane przez Skarb Państwa.
2.
Zapłata za nabywane od Skarbu Państwa akcje może być dokonana również w formie zwiększenia funduszy statutowych państwowych osób prawnych niebędących spółkami.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Przekształceń Własnościowych z dnia 29 listopada 1990 r. w sprawie zasad finansowania udostępniania akcji Skarbu Państwa w spółkach powstałych w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 2, poz. 11),
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 1990 r. w sprawie form zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 84, poz. 493).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 1998 r. (Dz.U.98.74.478) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 1998 r.
2 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 1998 r. (Dz.U.98.74.478) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 1998 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 1998 r. (Dz.U.98.74.478) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 czerwca 1998 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2002 r. (Dz.U.02.129.1104) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 2002 r.