Rozdział 4 - Niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce - Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.112.765

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 2006 r.

Rozdział  4

Niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce

§  14. 
1. 
W celu realizacji zadania, o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, audytor wewnętrzny opracowuje program zadania, uwzględniając w szczególności:
1)
cele zadania;
2)
zadania jednostki w obszarze objętym zadaniem;
3)
wyniki analizy ryzyka w obszarze objętym zadaniem;
4)
wyniki analizy systemu zarządzania i kontroli w obszarze objętym zadaniem;
5)
wyniki wcześniej przeprowadzonych audytów lub kontroli;
6)
wnioski i spostrzeżenia wynikające z przeprowadzonych czynności doradczych;
7)
wyniki badań analitycznych określonych problemów;
8)
opinie naukowe i specjalistyczne;
9)
doświadczenie zawodowe audytorów wewnętrznych i ich kwalifikacje;
10)
dostępność dowodów;
11)
potrzebę powołania rzeczoznawcy do udziału w zadaniu;
12)
datę rozpoczęcia i przewidywany czas trwania zadania.
2. 
W procesie analizy ryzyka, o której mowa w ust. 1 pkt 3, audytor wewnętrzny powinien zidentyfikować i oszacować ryzyka związane z obszarem działalności jednostki objętym zadaniem. Cele zadania przyjęte w programie zadania powinny odzwierciedlać wyniki analizy ryzyka.
§  15. 
1. 
W programie zadania zamieszcza się w szczególności:
1)
oznaczenie zadania, ze wskazaniem jego tematu;
2)
cele zadania;
3)
podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania;
4)
wskazówki metodyczne, w tym:
a)
planowane techniki przeprowadzania zadania,
b)
problemy, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach,
c)
rodzaj dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposób ich badania;
5)
założenia organizacyjne, planowany harmonogram przeprowadzania zadania.
2. 
Techniki, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a, mogą obejmować w szczególności:
1)
zapoznawanie się z dokumentami;
2)
uzyskiwanie wyjaśnień i informacji od pracowników jednostki;
3)
obserwację wykonywania zadań przez pracowników jednostki;
4)
przeprowadzanie oględzin;
5)
rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń;
6)
sprawdzanie rzetelności informacji przez porównanie jej z informacją pochodzącą z innego źródła;
7)
porównanie określonych zbiorów danych;
8)
graficzną analizę procesów;
9)
rozpoznawcze badanie próbek polegające na pobieraniu próbek losowych oraz stosowaniu testów.
3. 
W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny może dokonywać zmian w programie zadania w trakcie jego przeprowadzania. Zmiany programu powinny być udokumentowane.
4. 
W przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego, program zadania oraz jego zmiany zatwierdza audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki lub inny wyznaczony przez niego audytor wewnętrzny.
§  16. 
1. 
Przystępując do realizacji zadania, audytor wewnętrzny przeprowadza naradę otwierającą z udziałem audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu oraz kierownika komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, lub wyznaczonego przez niego pracownika.
2. 
Podczas narady otwierającej audytor wewnętrzny przedstawia cel, tematykę i założenia organizacyjne zadania.
3. 
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, przedstawia informacje dotyczące jej funkcjonowania oraz uzgadnia z audytorem wewnętrznym sposoby unikania zakłóceń w jej pracy w trakcie przeprowadzania zadania.
§  17. 
1. 
W trakcie realizacji zadania audytor wewnętrzny może odbywać narady z kierownikiem lub pracownikami komórki, w której jest przeprowadzane zadanie.
2. 
W naradzie z pracownikami komórki, o której mowa w ust. 1, może uczestniczyć kierownik tej komórki.
§  18. 
Pracownicy komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, mają prawo z własnej inicjatywy złożyć oświadczenia dotyczące przedmiotu audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny włącza oświadczenia do akt bieżących.
§  19. 
1. 
Po zakończeniu zadania, w celu przedstawienia jego wstępnych wyników, audytor wewnętrzny przeprowadza naradę zamykającą z udziałem kierownika komórki, w której jest przeprowadzane zadanie.
2. 
W naradzie zamykającej mogą uczestniczyć także osoby sprawujące nadzór nad działalnością komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, wskazani przez kierownika pracownicy komórki oraz audytor wewnętrzny koordynujący działalność komórki audytu wewnętrznego.
§  20. 
1. 
Z przeprowadzenia narad, o których mowa w § 16-17 i 19, audytor wewnętrzny sporządza protokoły, które zawierają w szczególności informacje o celu, przebiegu i wyniku narad.
2. 
Protokoły, o których mowa w ust. 1, podpisuje prowadzący naradę audytor wewnętrzny oraz kierownik komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, albo osoba przez niego wskazana.
3. 
W razie odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1, przez kierownika komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, albo osobę przez niego wskazaną, audytor wewnętrzny czyni o tym wzmiankę w protokole.
4. 
W przypadku określonym w ust. 3, kierownik komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, albo osoba przez niego wskazana powinny niezwłocznie pisemnie uzasadnić przyczyny odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1.
§  21. 
1. 
Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia, w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie przeprowadzania zadania.
2. 
Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie zadania;
2)
datę jego sporządzenia;
3)
nazwę i adres komórki, w której przeprowadzane było zadanie;
4)
imię i nazwisko audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu oraz numer imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego;
5)
cele zadania;
6)
podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania;
7)
podjęte czynności i zastosowane techniki przeprowadzania zadania;
8)
termin, w którym przeprowadzono zadanie;
9)
zwięzły opis działań jednostki w obszarze objętym zadaniem;
10)
ustalenia stanu faktycznego;
11)
określenie oraz analizę przyczyn i skutków uchybień;
12)
zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień lub wprowadzenia usprawnień;
13)
opinię audytora wewnętrznego w sprawie adekwatności, skuteczności i efektywności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem;
14)
podpisy audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu.
§  22. 
1. 
Sprawozdanie audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, zgodnie z zakresem podmiotowym określonym w programie zadania.
2. 
W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny może przekazać kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, tylko te fragmenty sprawozdania, które dotyczą działalności kierowanej przez niego komórki.
3. 
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, może zgłosić na piśmie, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego, nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące treści sprawozdania.
4. 
W razie zgłoszenia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, audytor wewnętrzny dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności wyjaśniające w tym zakresie, a w przypadku stwierdzenia zasadności części albo całości dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń - zmienia lub uzupełnia odpowiednią część albo całość sprawozdania.
5. 
W razie nieuwzględnienia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, w części albo w całości, audytor wewnętrzny przekazuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem, na piśmie, kierownikowi komórki.
6. 
Dodatkowe wyjaśnienia lub zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3, oraz kopię stanowiska, o którym mowa w ust. 5, audytor wewnętrzny włącza do akt bieżących.
§  23. 
1. 
Audytor wewnętrzny po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w § 22 ust. 3, przekazuje po jednym egzemplarzu sprawozdania kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, zgodnie z zakresem podmiotowym określonym w programie zadania. Przepis § 22 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. 
Kierownik komórki, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, może zgłosić na piśmie kierownikowi jednostki swoje stanowisko do przedstawionego sprawozdania.
§  24. 
Kierownik jednostki, w której było przeprowadzane zadanie, podejmując na podstawie sprawozdania działania mające na celu usunięcie uchybień lub wprowadzenie usprawnień, wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zaleceń zawartych w sprawozdaniu i wskazuje termin ich realizacji oraz informuje o tym audytora wewnętrznego.
§  25. 
1. 
Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające, dokonując oceny działań jednostki podjętych w celu realizacji zaleceń, o których mowa w § 24.
2. 
Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1, audytor wewnętrzny powinien w szczególności uwzględnić ocenę ryzyka występującego w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem audytowym.
3. 
Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej.
4. 
Notatkę informacyjną, o której mowa w ust. 3, audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie.