Rozdział 4 - Niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce - Szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2006.112.765
Akt utracił moc Wersja od: 29 czerwca 2006 r.
Rozdział 4
Niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce
Niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce
§ 14.
1.
W celu realizacji zadania, o którym mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, audytor wewnętrzny opracowuje program zadania, uwzględniając w szczególności:1)
cele zadania;2)
zadania jednostki w obszarze objętym zadaniem;3)
wyniki analizy ryzyka w obszarze objętym zadaniem;4)
wyniki analizy systemu zarządzania i kontroli w obszarze objętym zadaniem;5)
wyniki wcześniej przeprowadzonych audytów lub kontroli;6)
wnioski i spostrzeżenia wynikające z przeprowadzonych czynności doradczych;7)
wyniki badań analitycznych określonych problemów;8)
opinie naukowe i specjalistyczne;9)
doświadczenie zawodowe audytorów wewnętrznych i ich kwalifikacje;10)
dostępność dowodów;11)
potrzebę powołania rzeczoznawcy do udziału w zadaniu;12)
datę rozpoczęcia i przewidywany czas trwania zadania.2.
W procesie analizy ryzyka, o której mowa w ust. 1 pkt 3, audytor wewnętrzny powinien zidentyfikować i oszacować ryzyka związane z obszarem działalności jednostki objętym zadaniem. Cele zadania przyjęte w programie zadania powinny odzwierciedlać wyniki analizy ryzyka.§ 15.
1.
W programie zadania zamieszcza się w szczególności:1)
oznaczenie zadania, ze wskazaniem jego tematu;2)
cele zadania;3)
podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania;4)
wskazówki metodyczne, w tym:a)
planowane techniki przeprowadzania zadania,b)
problemy, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach,c)
rodzaj dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposób ich badania;5)
założenia organizacyjne, planowany harmonogram przeprowadzania zadania.2.
Techniki, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a, mogą obejmować w szczególności:1)
zapoznawanie się z dokumentami;2)
uzyskiwanie wyjaśnień i informacji od pracowników jednostki;3)
obserwację wykonywania zadań przez pracowników jednostki;4)
przeprowadzanie oględzin;5)
rekonstrukcję wydarzeń lub obliczeń;6)
sprawdzanie rzetelności informacji przez porównanie jej z informacją pochodzącą z innego źródła;7)
porównanie określonych zbiorów danych;8)
graficzną analizę procesów;9)
rozpoznawcze badanie próbek polegające na pobieraniu próbek losowych oraz stosowaniu testów.3.
W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny może dokonywać zmian w programie zadania w trakcie jego przeprowadzania. Zmiany programu powinny być udokumentowane.4.
W przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego, program zadania oraz jego zmiany zatwierdza audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki lub inny wyznaczony przez niego audytor wewnętrzny.§ 16.
1.
Przystępując do realizacji zadania, audytor wewnętrzny przeprowadza naradę otwierającą z udziałem audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu oraz kierownika komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, lub wyznaczonego przez niego pracownika.2.
Podczas narady otwierającej audytor wewnętrzny przedstawia cel, tematykę i założenia organizacyjne zadania.3.
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, przedstawia informacje dotyczące jej funkcjonowania oraz uzgadnia z audytorem wewnętrznym sposoby unikania zakłóceń w jej pracy w trakcie przeprowadzania zadania.§ 17.
1.
W trakcie realizacji zadania audytor wewnętrzny może odbywać narady z kierownikiem lub pracownikami komórki, w której jest przeprowadzane zadanie.2.
W naradzie z pracownikami komórki, o której mowa w ust. 1, może uczestniczyć kierownik tej komórki.§ 18.
Pracownicy komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, mają prawo z własnej inicjatywy złożyć oświadczenia dotyczące przedmiotu audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny włącza oświadczenia do akt bieżących.§ 19.
1.
Po zakończeniu zadania, w celu przedstawienia jego wstępnych wyników, audytor wewnętrzny przeprowadza naradę zamykającą z udziałem kierownika komórki, w której jest przeprowadzane zadanie.2.
W naradzie zamykającej mogą uczestniczyć także osoby sprawujące nadzór nad działalnością komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, wskazani przez kierownika pracownicy komórki oraz audytor wewnętrzny koordynujący działalność komórki audytu wewnętrznego.§ 20.
1.
Z przeprowadzenia narad, o których mowa w § 16-17 i 19, audytor wewnętrzny sporządza protokoły, które zawierają w szczególności informacje o celu, przebiegu i wyniku narad.2.
Protokoły, o których mowa w ust. 1, podpisuje prowadzący naradę audytor wewnętrzny oraz kierownik komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, albo osoba przez niego wskazana.3.
W razie odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1, przez kierownika komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, albo osobę przez niego wskazaną, audytor wewnętrzny czyni o tym wzmiankę w protokole.4.
W przypadku określonym w ust. 3, kierownik komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, albo osoba przez niego wskazana powinny niezwłocznie pisemnie uzasadnić przyczyny odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 1.§ 21.
1.
Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia, w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie przeprowadzania zadania.2.
Sprawozdanie zawiera w szczególności:1)
oznaczenie zadania;2)
datę jego sporządzenia;3)
nazwę i adres komórki, w której przeprowadzane było zadanie;4)
imię i nazwisko audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu oraz numer imiennego upoważnienia do przeprowadzania audytu wewnętrznego;5)
cele zadania;6)
podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania;7)
podjęte czynności i zastosowane techniki przeprowadzania zadania;8)
termin, w którym przeprowadzono zadanie;9)
zwięzły opis działań jednostki w obszarze objętym zadaniem;10)
ustalenia stanu faktycznego;11)
określenie oraz analizę przyczyn i skutków uchybień;12)
zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień lub wprowadzenia usprawnień;13)
opinię audytora wewnętrznego w sprawie adekwatności, skuteczności i efektywności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem;14)
podpisy audytorów wewnętrznych uczestniczących w zadaniu.§ 22.
1.
Sprawozdanie audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, zgodnie z zakresem podmiotowym określonym w programie zadania.2.
W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny może przekazać kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, tylko te fragmenty sprawozdania, które dotyczą działalności kierowanej przez niego komórki.3.
Kierownik komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, może zgłosić na piśmie, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego, nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące treści sprawozdania.4.
W razie zgłoszenia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, audytor wewnętrzny dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności wyjaśniające w tym zakresie, a w przypadku stwierdzenia zasadności części albo całości dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń - zmienia lub uzupełnia odpowiednią część albo całość sprawozdania.5.
W razie nieuwzględnienia dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, w części albo w całości, audytor wewnętrzny przekazuje swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem, na piśmie, kierownikowi komórki.6.
Dodatkowe wyjaśnienia lub zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3, oraz kopię stanowiska, o którym mowa w ust. 5, audytor wewnętrzny włącza do akt bieżących.§ 23.
1.
Audytor wewnętrzny po rozpatrzeniu dodatkowych wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w § 22 ust. 3, przekazuje po jednym egzemplarzu sprawozdania kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie, zgodnie z zakresem podmiotowym określonym w programie zadania. Przepis § 22 ust. 2 stosuje się odpowiednio.2.
Kierownik komórki, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, może zgłosić na piśmie kierownikowi jednostki swoje stanowisko do przedstawionego sprawozdania.§ 24.
Kierownik jednostki, w której było przeprowadzane zadanie, podejmując na podstawie sprawozdania działania mające na celu usunięcie uchybień lub wprowadzenie usprawnień, wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zaleceń zawartych w sprawozdaniu i wskazuje termin ich realizacji oraz informuje o tym audytora wewnętrznego.§ 25.
1.
Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające, dokonując oceny działań jednostki podjętych w celu realizacji zaleceń, o których mowa w § 24.2.
Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1, audytor wewnętrzny powinien w szczególności uwzględnić ocenę ryzyka występującego w obszarze działalności jednostki objętym zadaniem audytowym.3.
Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej.4.
Notatkę informacyjną, o której mowa w ust. 3, audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi jednostki oraz kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzane zadanie.