Rozdział 8 - Tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków sądów - Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.247.1814

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 2006 r.

Rozdział  8

Tryb pobierania dochodów i dokonywania wydatków sądów

§  22.
Sądy, realizując dochody budżetowe, obowiązane są:
1)
prawidłowo i terminowo ustalić należności ze wszystkich tytułów dochodów;
2)
pobierać wpłaty i terminowo dokonywać zwrotów nadpłat;
3)
prowadzić ewidencję dochodów budżetowych oraz dochodów własnych według części, działów i rozdziałów określających rodzaj działalności oraz według paragrafów klasyfikacji;
4)
terminowo wysyłać do zobowiązanych wezwania do zapłaty lub faktury z tytułu świadczonych usług;
5)
terminowo wysyłać do zobowiązanych upomnienia oraz podejmować w stosunku do nich czynności zmierzające do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji;
6)
w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach umarzać należności nieściągalne bądź kierować wnioski o umarzanie do właściwych organów.
§  23.
Czynności egzekucyjnych nie prowadzi się, jeżeli należność nie przewyższa kosztów upomnienia lub gdy pobierana przez komorników za czynności egzekucyjne opłata stosunkowa od wartości egzekwowanego świadczenia jest wyższa niż to świadczenie.
§  24.
Dochody budżetu państwa zaliczane są na rachunek bieżący dochodów sądu, który prowadzi wymiar lub pobór i ewidencję danej należności.
§  25.
1.
Sądy, przyjmując dochody do kasy lub za pośrednictwem poczty, obowiązane są do przekazywania ich w dniu pobrania (wpływu) na właściwy rachunek bieżący dochodów.
2.
W uzasadnionych przypadkach, w zależności od wysokości przyjętej gotówki oraz warunków właściwego jej zabezpieczenia, dyrektor odpowiednio sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, kierownik finansowy sądu rejonowego lub prezes sądu rejonowego może podjąć decyzję określającą inny termin przekazywania gotówki do banku, pod warunkiem że przypadki te zostały uwzględnione w instrukcji gospodarki kasowej sądu.
3.
Przepis ust. 1 nie dotyczy stałego zapasu gotówki w kasie przeznaczonej na bieżące wydatki sądu.
4.
Wpłaty należne sądowi, dokonane na jego niewłaściwy rachunek bankowy, sąd przekazuje na właściwy rachunek we własnym zakresie.
§  26.
1.
Kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do zwrotu stanowią nadpłaty.
2.
Nadpłaty w dochodach sądów powstałe w bieżącym roku budżetowym oraz w latach poprzednich zwraca się z tej podziałki klasyfikacji dochodów, na którą zalicza się bieżące wpływy tego rodzaju.
3.
Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu, podpisane przez dyrektora odpowiednio sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, kierownika finansowego sądu rejonowego lub prezesa sądu rejonowego oraz głównego księgowego odpowiedniego sądu.
4.
Polecenie, o którym mowa w ust. 3, musi zawierać uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty wypłacenia zwracanej kwoty, a jeżeli w sądzie znajduje się dowód przychodowy, w wyniku realizacji którego powstała nadpłata, należy na nim zamieścić adnotację o dokonanym zwrocie, ze wskazaniem daty i pozycji zaksięgowania zwrotu.
5.
Opłaty przekazów pocztowych i opłaty bankowe związane ze zwrotem nadpłat obciążają wydatki budżetowe sądu dokonującego zwrotu nadpłaty.
§  27.
1.
Uzyskane przez sądy zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym przyjmowane są na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym.
2.
Uzyskane przez sądy zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa, w terminach określonych w § 13 ust. 4.
§  28.
1.
Sądy mogą zaciągać zobowiązania na realizację zadań do wysokości kwot wydatków ujętych w zatwierdzonym planie finansowym, pomniejszonych o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz obligatoryjne wpłaty płatnika, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Zobowiązania sądów z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane tylko w przypadku, gdy umowy te uzasadnione są odpowiednimi programami prac i zawierane są zgodnie z terminami wprowadzonymi przepisami o zamówieniach publicznych.
3.
Sądy mogą również zaciągać zobowiązania z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania sądów i termin zapłaty upływa w następnym roku budżetowym.
4.
Sądy, których zobowiązania zostały potrącone w trybie art. 64 § 2 ordynacji podatkowej, przekazują kwoty objęte potrąceniem na rachunek bankowy urzędu skarbowego, który tego potrącenia dokonał, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia w sprawie potrącenia.
5.
Zobowiązania sądów, które wynikają z tytułów egzekucyjnych lub wyroków sądowych, dokonywane są bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel. Odpowiednia zmiana planu wydatków powinna nastąpić w trybie przeniesień, o których mowa w art. 139 ustawy o finansach publicznych, z zastrzeżeniem, że nie mają do nich zastosowania ograniczenia, o których mowa w art. 148 ust. 1-4 ustawy o finansach publicznych.