Rozdział 6 - Rachunki bankowe sądów - Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.247.1814

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 2006 r.

Rozdział  6

Rachunki bankowe sądów

§  12.
1.
Bankową obsługę budżetu sądów prowadzi się z wykorzystaniem rachunków bankowych bieżących i pomocniczych, w tym również w walutach obcych, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz przepisem wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. d - z uwzględnieniem poniższych przepisów.
2.
Obsługę bankową sądów w zakresie rachunków bieżących prowadzi Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może wskazać do obsługi rachunków bankowych, o których mowa w ust. 2, Bank Gospodarstwa Krajowego, nie wcześniej niż z dniem przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską waluty euro.
4.
Obsługa bankowa rachunków pomocniczych sądów, w tym również w walutach obcych, może być prowadzona przez Narodowy Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego lub inny bank, wybrany zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
5.
Obsługa bankowa rachunku dochodów własnych może być prowadzona przez Narodowy Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego lub inny bank, wybrany zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
6.
Decyzje o utworzeniu rachunku dochodów własnych podejmują:
1)
odpowiednio dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji, dysponenci drugiego lub dysponenci trzeciego stopnia, jeżeli dochody będą pochodziły z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych;
2)
odpowiednio dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji, dysponenci drugiego lub dysponenci trzeciego stopnia, po uzyskaniu zgody dysponenta głównego, jeżeli dochody będą pochodziły z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
7.
Sumy złożone na rachunkach pomocniczych sum depozytowych sądu w postępowaniu cywilnym, w sytuacji, o której mowa w art. 752 § 2 Kpc, umieszczane są na rachunku pomocniczym w banku wskazanym przez składającego.
8.
Obsługa bankowa rachunków bieżących gospodarstw pomocniczych może być prowadzona przez Narodowy Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego lub inny bank, wybrany zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
9.
Obsługa bankowa rachunków budżetu sądów prowadzona jest zgodnie z art. 163 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
§  13.
1.
Rachunki bieżące sądów, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków, służą do rozliczeń operacji finansowych związanych z realizacją dochodów i wydatków sądów.
2.
Na rachunki bieżące dochodów sądów przyjmowane są:
1)
dochody budżetowe sądów, wpłaty nadwyżek dochodów własnych sądów, wpłaty części zysku gospodarstw pomocniczych oraz wpłaty z tytułu innych dochodów budżetu państwa realizowanych przez gospodarstwa pomocnicze;
2)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym dokonano wydatku;
3)
wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
3.
Z rachunków bieżących dochodów sądów dokonywane są:
1)
zwroty nadpłat i zwroty kwot nienależnie pobranych wraz z oprocentowaniem regulowanym odrębnymi przepisami;
2)
przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
4.
Pobrane dochody budżetowe, z zastrzeżeniem § 20, sądy przekazują na odpowiedni rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, z zachowaniem rodzaju wpływów, według stanu środków na:
1)
5 dzień miesiąca - do dnia 10 danego miesiąca;
2)
10 dzień miesiąca - do dnia 15 danego miesiąca;
3)
15 dzień miesiąca - do dnia 20 danego miesiąca;
4)
20 dzień miesiąca - do dnia 25 danego miesiąca;
5)
25 dzień miesiąca - do dnia ostatniego dnia miesiąca;
6)
ostatni dzień danego miesiąca - do dnia 5 następnego miesiąca.
5.
Przekazywane w terminach określonych w ust. 4 kwoty dochodów należy skorygować o zwroty nadpłat dokonane do dnia przekazania i zwroty nadpłat przewidywane w ciągu pięciu dni po terminie przekazania, jeśli w tym czasie upływają terminy zwrotów nadpłat, ustalone w odrębnych przepisach.
6.
Sądy, które otworzyły rachunek dochodów własnych odprowadzają do budżetu państwa nadwyżkę dochodów własnych na zasadach, w terminie i wysokości określonej w art. 22 ust. 8 ustawy o finansach publicznych oraz przepisie wykonawczym, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. b.
7.
Na rachunki bieżące wydatków sądów przyjmowane są:
1)
wpływy środków pieniężnych od dysponenta wyższego stopnia;
2)
zwroty środków pieniężnych z rachunków bieżących wydatków dysponenta niższego stopnia;
3)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków dokonywanych w tym samym roku, w którym poniesiono wydatki.
8.
Z rachunków bieżących wydatków sądów dokonywane są:
1)
wydatki bieżące i inwestycyjne;
2)
przekazania (przelewy) dotacji ujętych w ustawie budżetowej;
3)
przelewy środków pieniężnych do dysponentów niższego stopnia;
4)
zwroty środków niewykorzystanych w danym roku budżetowym, na rachunek bieżący wydatków dysponenta wyższego stopnia;
5)
przekazania (przelewy) środków na opłacanie składek do organizacji międzynarodowych.
9.
Dotacje, o których mowa w ust. 8 pkt 2, przekazywane są z rachunku bieżącego wydatków dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji lub dysponenta drugiego stopnia, jeżeli dysponent główny i odpowiednio dysponent wyższego stopnia ujął w jego planie finansowym ten rodzaj wydatków w związku z realizacją dotowanego zadania.
10.
Jeżeli przy sądzie utworzone jest gospodarstwo pomocnicze, dyrektor odpowiednio sądu apelacyjnego, sądu okręgowego, kierownik finansowy sądu rejonowego lub prezes sądu rejonowego przekazuje gospodarstwu pomocniczemu dotacje przedmiotowe lub dotacje na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe z rachunku bieżącego sądu, z zastrzeżeniem ust. 9.
11.
Gospodarstwo pomocnicze posiada odrębny rachunek bankowy, z którego może dokonywać wypłat do wysokości sum zgromadzonych na rachunku.
12.
Odsetki od środków własnych gospodarstwa pomocniczego, z wyłączeniem dotacji z budżetu, zgromadzone na rachunku, o którym mowa w ust. 11, stanowią przychody gospodarstwa pomocniczego.
§  14.
1.
Polecenia przelewu służące do przekazywania środków budżetowych, o których mowa w § 11, zawierają w polu "tytułem" symbol 920.
2.
Polecenia przelewu związane z przekazem dochodów, o których mowa w § 13 ust. 3 pkt 2, zawierają w polu "tytułem" symbol XX-930, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
W miejscu umownego XX - pierwszy element symbolu wymienionego w ust. 2 - wpisuje się właściwy symbol części budżetu odpowiadającej właściwemu sądowi apelacyjnemu.
4.
Polecenia przelewu związane z przekazywaniem i zwrotem dotacji zawierają w polu "tytułem" podziałki klasyfikacji budżetowej w szczegółowości: część, rozdział, paragraf.
§  15.
Sądy mogą otwierać następujące rachunki pomocnicze:
1)
rachunek pomocniczy dla dochodów własnych;
2)
rachunek pomocniczy akredytywy budżetowej;
3)
rachunek pomocniczy sum depozytowych;
4)
rachunek pomocniczy sum na zlecenie;
5)
rachunek pomocniczy środków na wydatki niewygasające.
§  16.
1.
Akredytywa budżetowa - wyodrębnienie środków na czas określony lub do odwołania - służy finansowaniu zadań ze środków budżetowych sądu zleconych przez sąd jednostce organizacyjnej, osobie fizycznej albo wykonywanych przez ośrodek zamiejscowy lub wydział zamiejscowy sądu.
2.
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji i dysponent drugiego stopnia za zgodą dysponenta głównego otwiera rachunek pomocniczy dla finansowania zadań w formie akredytywy budżetowej - na czas określony lub do odwołania - i wskazuje osobę upoważnioną do dysponowania jej środkami.
3.
Rachunek pomocniczy, o którym mowa w ust. 2, podlega zamknięciu z upływem okresu, na który otwarto akredytywę lub z dniem jej odwołania, a stan środków na dzień jej zamknięcia przekazuje się na rachunek bieżący wydatków sądu, z którego przekazano środki.
4.
Środki akredytywy budżetowej niewykorzystane do końca roku budżetowego zwraca się do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący wydatków sądu, z którego przekazano środki.
§  17.
1.
Sumy na zlecenie służą do:
1)
finansowania z środków zleceniodawcy zadań zleconych do wykonania sądom przez inne jednostki organizacyjne;
2)
gromadzenia środków na finansowanie inwestycji realizowanych ze źródeł innych niż środki własne sądów, otrzymanych od innych jednostek organizacyjnych;
3)
gromadzenia środków wnoszonych przez strony w postępowaniach prowadzonych na podstawie Kpc w celu finansowania czynności połączonych z wydatkami.
2.
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji, dysponent drugiego stopnia i dysponent trzeciego stopnia otwiera, za zgodą dysponenta głównego, jeden rachunek pomocniczy dla wykonania zadań, o których mowa w ust. 1.
3.
Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli pochodzą z środków budżetowych, sąd zwraca do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący - rachunek wydatków państwowej jednostki budżetowej, która przekazała środki, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
4.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, sąd po wykonaniu zlecenia w terminie określonym w umowie rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków, a pozostałe środki, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przekazuje na rachunek zleceniodawcy.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, sąd, po rozstrzygnięciu o kosztach w orzeczeniu kończącym sprawę w instancji, rozlicza się ze stroną i zwraca niewykorzystane środki.
§  18.
1.
Sumy depozytowe są to sumy obce (środki pieniężne) przechowywane przez sądy, w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu otrzymane w związku z postępowaniem sądowym.
2.
Depozyty sądów w postaci środków pieniężnych, składane w związku z postępowaniem karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia w wypadku konieczności zachowania konkretnych egzemplarzy środków pieniężnych sądy przekazują do przechowywania bankom w postaci depozytu zamkniętego.
3.
Depozyty sądów w postaci środków pieniężnych zarówno w pieniądzu krajowym, jak i w walutach obcych, składane w związku z postępowaniem karnym, w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, cywilnym oraz w sprawach o wykroczenia, z zastrzeżeniem ust. 2, sądy przechowują w bankach na rachunkach pomocniczych sum depozytowych.
4.
Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - po potrąceniu kosztów związanych z prowadzeniem rachunku bankowego - powiększa ich wartość, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 5.
5.
Oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie złożonych przez państwowe jednostki budżetowe i państwowe zakłady budżetowe stanowi dochody budżetu państwa.
§  19.
Odsetki od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym dochodów własnych sądów zwiększają stan środków pieniężnych, a koszty prowadzenia rachunku dochodów własnych zmniejszają stan środków pieniężnych na tym rachunku.
§  20.
Sądy prowadzą jeden rachunek pomocniczy dla sum depozytowych i sum na zlecenie złożonych w pieniądzu krajowym oraz odrębny rachunek pomocniczy dla depozytów złożonych w walutach obcych, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.