Oddział 2 - Semafory świetlne - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  2

Semafory świetlne

§  68.
1.
Sygnały na semaforach świetlnych podaje się jednym lub dwoma światłami w linii pionowej. Dolne światło może być uzupełnione pasem świetlnym.
2.
Pas świetlny na semaforze tworzy sygnał tylko łącznie z dolnym światłem pomarańczowym semafora.
3.
Komory świetlne semafora (głowica sygnałowa) mogą być zamontowane na maszcie lub bezpośrednio na podstawie (semafor karzełkowy), lub zawieszone obok, a w wyjątkowych przypadkach - nad torem.
4.
Sygnały na semaforach świetlnych mogą być podawane przez pracownika lub mogą wyświetlać się samoczynnie pod wpływem oddziaływania pociągu na urządzenia. W zależności od sposobu podawania sygnału rozróżnia się semafory świetlne półsamoczynne i samoczynne.
5.
Maszty semaforów półsamoczynnych pomalowane są w poziome pasy czerwono-białe (pierwszy od góry pas czerwony), natomiast maszty semaforów samoczynnych - na biało.
6.
Jeżeli głowica sygnałowa zawieszona jest obok toru, to dla oznaczenia rodzaju semafora, nad lub pod głowicą sygnałową, znajduje się listwa pomalowana w pasy czerwono- białe (pas czerwony powinien być pomiędzy pasami białymi) w przypadku semafora półsamoczynnego, a na biało w przypadku semafora samoczynnego.
7.
Głowice semaforów świetlnych karzełkowych, z przodu i z boków, powinny być malowane na przemian w poziome pasy białe i czerwone w ten sposób, aby pas czerwony był pomiędzy białymi.
§  69.
Na semaforach świetlnych stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał S 1 "Stój"

czerwone światło na semaforze

(rys. 7),

2)
sygnał S 2 "Jazda z największą dozwoloną prędkością"

jedno zielone światło ciągłe na semaforze

(rys. 8),

3)
sygnał S 3 "Jazda z największą dozwoloną prędkością, nie większą niż 160 km/h - w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne - a przy następnym semaforze z prędkością nie przekraczającą 100 km/h"

jedno zielone światło migające na semaforze

(rys. 9),

4)
sygnał S 4 "Następny semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h"

jedno pomarańczowe światło migające na semaforze

(rys. 10),

5)
sygnał S 5 "Następny semafor wskazuje sygnał Stój"

jedno światło pomarańczowe ciągłe na semaforze

(rys. 11),

6)
sygnał S 6 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas zielony poziomy, górne światło - zielone ciągłe

(rys. 12),

7)
sygnał S 7 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h przy tym i następnym semaforze"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas zielony poziomy, górne światło - zielone migające

(rys. 13),

8)
sygnał S 8 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas zielony poziomy, górne światło - pomarańczowe migające

(rys. 14),

9)
sygnał S 9 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 100 km/h, a przy następnym semaforze - Stój"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas zielony poziomy, górne światło - pomarańczowe ciągłe

(rys. 15),

10)
sygnał S 10 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a górne - zielone ciągłe

(rys. 16),

11)
sygnał S 10a "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a potem z największą dozwoloną prędkością"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas pomarańczowy poziomy, górne światło - zielone ciągłe

(rys. 17),

12)
sygnał S 11 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 100 km/h"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, górne zielone migające

(rys. 18),

13)
sygnał S 11a "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 100 km/h"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas pomarańczowy poziomy, górne światło - zielone migające

(rys. 19),

14)
sygnał S 12 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością nie przekraczającą 40 lub 60 km/h"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, górne światło pomarańczowe migające

(rys. 20),

15)
sygnał S 12a "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h"

dwa światła na semaforze w jednym pionie: dolne światło pomarańczowe ciągłe, a pod nim świetlny pas pomarańczowy poziomy, górne światło pomarańczowe migające

(rys. 21),

16)
sygnał S 13 "Jazda z prędkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze - Stój"

dwa światła pomarańczowe ciągłe na semaforze w jednym pionie

(rys. 22),

17)
sygnał S 13a "Jazda z prędkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym semaforze - Stój"

dwa światła pomarańczowe ciągłe na semaforze w jednym pionie, a pod nimi świetlny pas pomarańczowy poziomy

(rys. 23),

18)
sygnał zastępczy Sz "Można przejechać obok semafora wskazującego sygnał Sr 1 lub S 1 Stój bądź sygnał wątpliwy, bądź też semafora nieoświetlonego lub przejechać obok sygnalizatora sygnału zastępczego (mającego wyłącznie lampę ze światłem białym) - bez pisemnego rozkazu":

jedno światło matowobiałe migające na semaforze lub słupie semafora, wskazującego sygnał Sr 1 lub S 1 "Stój" bądź sygnał wątpliwy, bądź też na słupie semafora nieoświetlonego, albo umieszczone na osobnej podstawie (sygnalizatorze sygnału zastępczego)

(rys. 24):

a)
jazda na sygnał zastępczy może odbywać się z prędkością nie większą niż 40 km/h i nie wymaga zatrzymania się przed nim; maszynista jednak powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie nagłego zauważenia przeszkody; przy wyjeździe na szlak bez blokady samoczynnej jazda z prędkością do 40 km/h obowiązuje w granicach posterunku ruchu,
b)
wyjazd pociągu na szlak z blokadą samoczynną na podstawie sygnału zastępczego, rozkazu pisemnego doręczonego drużynie pociągowej lub przekazanego za pomocą urządzeń łączności powinien odbywać się ze szczególną ostrożnością, tak aby maszynista mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie nagłego zauważenia przeszkody, przy tym prędkość jazdy nie może przekraczać 20 km/h; jazda pociągu z ostrożnością obowiązuje do czasu minięcia przez czoło pociągu semafora wskazującego sygnał zezwalający na jazdę, o ile maszynista nie otrzymał rozkazu szczególnego z informacją, że samoczynne semafory odstępowe są nieważne.