Rozdział 1 - Zasady i tryb sporządzania planów - Szczegółowe zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowe zasady i terminy rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.122.1333

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2000 r.

Rozdział  1

Zasady i tryb sporządzania planów

§  1.
1.
Dysponenci części budżetowych przekazują bezpośrednio podległym państwowym jednostkom budżetowym, w terminie określonym w art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, zwanej dalej "ustawą", informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie ustawy budżetowej w szczegółowości:
1)
dochody - dział, rozdział, paragraf,
2)
wydatki - dział, rozdział, grupy wydatków określone w art. 69 ust. 1 i 2 ustawy.
2.
Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w ust. 1, opracowują projekty planów finansowych swoich jednostek oraz jednostek podległych i niezwłocznie przekazują jednostkom podległym ich projekty planów.
3.
Projekty planów finansowych państwowych jednostek budżetowych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
4.
Projekty planów finansowych jednostek, o których mowa w ust. 1, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem ustawy budżetowej, zatwierdzone przez kierowników tych jednostek, są przekazywane dysponentowi części budżetowej w terminie do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
5.
Projekty planów finansowych jednostek budżetowych podległych ministrowi właściwemu do spraw obrony narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz Szefowi Urzędu Ochrony Państwa mogą być ustalone przez tych ministrów w szczegółowości większej niż określona w ust. 3.
§  2.
1.
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują samorządowym jednostkom budżetowym, w terminie określonym w art. 125 ust. 2 ustawy, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości:
1)
dochody - dział, rozdział, paragraf,
2)
wydatki - nie mniejszej niż dział, rozdział, grupy wydatków określone w art. 69 ustawy.
2.
Na podstawie otrzymanych informacji kierownicy samorządowych jednostek budżetowych opracowują projekty planów finansowych.
3.
Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
4.
Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzone przez kierowników tych jednostek, są przekazywane zarządowi jednostki samorządu terytorialnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§  3.
1.
Dysponenci części budżetowych weryfikują otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem ustawy budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadzają w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika państwowej jednostki budżetowej, o której mowa w § 1 ust. 1, nie później jednak niż do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
2.
Kierownik państwowej jednostki budżetowej, o której mowa w ust. 1, informuje niezwłocznie kierowników jednostek podległych o wprowadzonych przez dysponenta części budżetowej zmianach.
3.
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego weryfikują otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadzają w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu kierownika jednostki budżetowej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później jednak niż do dnia 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§  4.
Projekty planów finansowych jednostek budżetowych:
1)
w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem ustawy budżetowej, zatwierdzone przez kierownika państwowej jednostki budżetowej, o której mowa w § 1 ust. 1,
2)
w przypadku gdy zachowana została zgodność z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzone przez kierownika samorządowej jednostki budżetowej, o której mowa w § 2 ust. 1,
3)
zweryfikowane, odpowiednio przez dysponentów części budżetowych albo zarządy jednostek samorządu terytorialnego, w trybie i w terminie określonym w § 3,

stanowią podstawę gospodarki finansowej odpowiednio państwowej i samorządowej jednostki budżetowej w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających odpowiednio z ustawy lub uchwały budżetowej.

§  5.
Kierownicy państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w § 1 ust. 1, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od otrzymania informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w ustawie budżetowej, sporządzają plany finansowe swoich jednostek oraz jednostek im podległych i niezwłocznie przekazują jednostkom podległym ich plany.
§  6.
1.
Państwowe i samorządowe jednostki budżetowe gromadzące środki finansowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, opracowują plany finansowe tych środków.
2.
Kierownicy państwowych i samorządowych jednostek budżetowych, podejmując decyzję o gromadzeniu przez te jednostki środków finansowych na wyodrębnionym rachunku bankowym środków specjalnych pochodzących ze źródeł, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, sporządzają ich plany finansowe.
3.
Plany finansowe, o których mowa w ust. 1 i 2, sporządza się w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.