§ 1. - Szczegółowe zasady działania publicznych bibliotek pedagogicznych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2013.369
Akt obowiązujący Wersja od: 19 marca 2013 r.
§ 1.
1.
Publiczna biblioteka pedagogiczna, zwana dalej "biblioteką", służy w szczególności wspieraniu procesu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, a także wspieraniu działalności szkół, w tym bibliotek szkolnych, oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 3-5 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanych dalej "placówkami", zakładów kształcenia nauczycieli i placówek doskonalenia nauczycieli.2.
Do zadań biblioteki należy:1)
gromadzenie, opracowywanie, ochrona, przechowywanie i udostępnianie użytkownikom materiałów bibliotecznych, w tym dokumentów piśmienniczych, zapisów obrazu i dźwięku oraz zbiorów multimedialnych, obejmujących w szczególności:a)
literaturę z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych,b)
publikacje naukowe i popularnonaukowe z różnych dziedzin wiedzy objętych ramowymi planami nauczania,c)
literaturę piękną, a także teksty kultury, o których mowa w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,d)
piśmiennictwo z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej,e)
podręczniki szkolne oraz przykładowe programy nauczania i programy wychowania przedszkolnego,f)
materiały informacyjne o kierunkach realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz o wprowadzanych zmianach w systemie oświaty,g)
materiały, w tym literaturę przedmiotu, stanowiące wsparcie szkół i placówek w realizacji ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w zakresie określonym w ust. 3 pkt 2-5,h)
materiały, w tym literaturę przedmiotu, dotyczące problematyki związanej z udzielaniem dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;2)
organizowanie i prowadzenie wspomagania:a)
szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej,b)
bibliotek szkolnych, w tym w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką szkolną;3)
prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej;4)
inspirowanie i promowanie edukacji czytelniczej i medialnej.3.
Wspomaganie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, jest organizowane i prowadzone z uwzględnieniem:1)
kierunków polityki oświatowej państwa oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. f;2)
wymagań stawianych szkołom i placówkom, których spełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;3)
realizacji podstaw programowych;4)
wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego;5)
wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;6)
innych potrzeb wskazanych przez szkoły i placówki.4.
Wspomaganie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, polega na:1)
zaplanowaniu i przeprowadzeniu w związku z potrzebami szkoły lub placówki działań, mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki, obejmujących:a)
pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,b)
ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,c)
zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,d)
wspólną ocenę efektów realizacji zaplanowanych form wspomagania i opracowanie wniosków z ich realizacji;2)
organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności przez wymianę doświadczeń.5.
Biblioteki mogą ponadto:1)
prowadzić działalność wydawniczą;2)
organizować i prowadzić działalność edukacyjną i kulturalną, w szczególności otwarte zajęcia edukacyjne, lekcje biblioteczne i spotkania autorskie.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
- Czy w bibliotece pedagogicznej należy opracować standardy ochrony małoletnich?
- Czy praca kierownika filii biblioteki pedagogicznej jest pracą w charakterze nauczyciela, w związku z czym osoba taka może przejść na wcześniejszą nauczycielską emeryturę?
- Czy należy ubezpieczyć dzieci uczestniczące w zajęciach w bibliotece pedagogicznej w czasie ferii?