Rozdział 4 - Odpowiedzialność sprzedawcy za nienależytą jakość towaru - Szczegółowe warunki zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.96.851

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2002 r.

Rozdział  4

Odpowiedzialność sprzedawcy za nienależytą jakość towaru

§  14. 
1. 
Do odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru (nienależytą jakość towaru) oraz uprawnień konsumenta z tego tytułu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi za wady (art. 556-576).
2. 
W celu realizacji przysługujących uprawnień konsument zawiadamia sprzedawcę o wadzie towaru pisemnie, ustnie lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość i dostarcza sprzedawcy reklamowany towar, z zastrzeżeniem § 18.
3. 
Zawiadomienie (reklamacja), o którym mowa w ust. 2, powinno wskazywać wadę fizyczną towaru oraz określać żądanie konsumenta wynikające z rękojmi.
§  15. 
Sprzedawca jest obowiązany przyjąć i załatwić reklamację dotyczącą towaru, w terminie miesiąca od dnia wykrycia wady przez konsumenta, nie później jednak niż w terminie roku od dnia wydania towaru, a w razie gdy dla danego towaru był ustalony skrócony okres trwałości - nie później niż przed upływem tego okresu, chyba że chodzi o wadę powstałą nie w związku z upływem czasu.
§  16. 
1. 
W przypadku gdy sprzedawca nie załatwia reklamacji niezwłocznie, powinien potwierdzić jej przyjęcie na piśmie i poinformować konsumenta o sposobie jej załatwienia.
2. 
Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, żądając, aby konsument zgłosił ją producentowi lub dostawcy. Odmowa taka jest bezskuteczna.
§  17. 
Sprzedawca jest obowiązany załatwić reklamację w miejscu sprzedaży towaru lub w innym wybranym przez konsumenta punkcie handlowym sprzedawcy.
§  18. 
1. 
Konsument nie ma obowiązku dostarczenia reklamowanego towaru o wadze powyżej 10 kg, o dużych rozmiarach, urządzeń oraz innych towarów wbudowanych lub zainstalowanych na stałe.
2. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, konsument wskazuje miejsce, w którym towar się znajduje, a przyjmujący reklamację, w uzgodnieniu z konsumentem, ustala termin oględzin lub odbioru przez sprzedawcę reklamowanego towaru; termin ten nie może być dłuższy niż 7 dni od dnia zgłoszenia reklamacji.
§  19. 
1. 
Jeżeli strony nie postanowiły inaczej, przyjmuje się, że czas niezbędny do prawidłowego załatwienia reklamacji, z zastrzeżeniem ust. 4, nie może przekroczyć 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru lub od dnia dokonania oględzin.
2. 
Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 sprzedawca nie ustosunkuje się do zgłoszonej reklamacji, uważa się, że reklamację uznał z obowiązkiem załatwienia zgodnie z żądaniem konsumenta.
3. 
W razie nieuwzględnienia reklamacji sprzedawca powinien o tym pisemnie zawiadomić konsumenta z podaniem uzasadnienia oraz zwrócić mu dostarczony towar.
4. 
Jeżeli załatwienie reklamacji wymaga wydania opinii rzeczoznawcy lub badania w miejscu używania towaru, lub podjęcia innych koniecznych działań, sprzedawca powinien reklamację załatwić w terminie niezbędnym do wydania opinii, przeprowadzenia badania lub podjęcia innych czynności; jeżeli strony nie postanowiły inaczej, termin ten nie może być dłuższy niż 21 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru.
5. 
Reklamacje dotyczące wad artykułów żywnościowych oraz niebudzące wątpliwości reklamacje wad artykułów nieżywnościowych, w wyniku których następuje obniżenie ceny, zwrot ceny albo wymiana towaru na znajdujący się w punkcie sprzedaży towar wolny od wad - powinny być załatwiane niezwłocznie.
§  20. 
1. 
Do wymiany za towar wadliwy może być użyty przez sprzedawcę wyłącznie towar fabrycznie nowy. Przepis ten nie dotyczy przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży była rzecz używana.
2. 
Przy wymianie towaru wadliwego na fabrycznie nowy lub w razie odstąpienia przez konsumenta od umowy z powodu wad w towarze nie stosuje się potrącenia z ceny za skutki normalnego zużycia towaru, stanowiącego przedmiot uznanej reklamacji.
§  21. 
Obniżenie ceny towaru powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość (użyteczność) tego towaru uległa, z powodu uznanych wad, obniżeniu w porównaniu do wartości tego towaru bez wad.
§  22. 
Jeżeli w celu wymiany lub zwrotu towaru, jak też w celu usunięcia wady, towar został dostarczony staraniem konsumenta, załatwiający reklamację, na żądanie konsumenta, zwróci mu poniesione przez niego koszty z tym związane (koszty transportu, demontażu, ponownego zainstalowania towaru, ubezpieczenia itp.).