Rozdział 5 - Memorandum, o którym mowa w art. 38b ust. 1 ustawy, gdy emitentem jest fundusz oferujący obligacje - Szczegółowe warunki, jakim powinno odpowiadać memorandum informacyjne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1053

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 czerwca 2020 r.

Rozdział  5

Memorandum, o którym mowa w art. 38b ust. 1 ustawy, gdy emitentem jest fundusz oferujący obligacje

§  40. 
Memorandum składa się z następujących części:
1)
wstępu;
2)
rozdziałów:
a)
"Czynniki ryzyka",
b)
"Osoby odpowiedzialne za informacje zawarte w memorandum",
c)
"Dane o emisji",
d)
"Dane o funduszu",
e)
"Dane o osobach zarządzających i osobach nadzorujących, podmiotach zarządzających portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią oraz strukturze własności",
f)
"Sprawozdania finansowe",
g)
"Załączniki".
§  41. 
1. 
We wstępie zamieszcza się co najmniej:
1)
tytuł "Memorandum informacyjne";
2)
firmę (nazwę) i siedzibę funduszu, a jeżeli fundusz jest:
a)
funduszem z wydzielonymi subfunduszami - także oznaczenia wszystkich subfunduszy,
b)
funduszem powiązanym - także nazwę funduszu podstawowego;
3)
firmę (nazwę) oraz siedzibę towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszem albo zarządzającego z UE, w przypadku gdy na podstawie umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b ustawy o funduszach, zarządza funduszem oraz prowadzi jego sprawy;
4)
firmę (nazwę) lub imię i nazwisko oraz siedzibę (miejsce zamieszkania) oferującego;
5)
datę zatwierdzenia memorandum;
6)
wskazanie głównych czynników ryzyka, dotyczących funduszu i oferowanych obligacji;
7)
informację o tym, czy dane o wyemitowanych przez fundusz obligacjach, wysokości zobowiązań funduszu z tytułu tych obligacji oraz stopniu ich realizacji zostały udostępnione do publicznej wiadomości przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.;
8)
liczbę, jednostkową wartość nominalną i oznaczenie emisji obligacji;
9)
cenę emisyjną (sprzedaży) oferowanych obligacji albo sposób jej ustalenia oraz tryb i termin udostępnienia ceny do publicznej wiadomości;
10)
firmę (nazwę), siedzibę i adres podmiotu udzielającego zabezpieczenia (gwarantującego), ze wskazaniem zabezpieczenia;
11)
określenie podstawy prawnej prowadzenia oferty publicznej na podstawie memorandum;
12)
wskazanie firmy (nazwy) i siedziby firmy inwestycyjnej, która będzie pośredniczyć w ofercie papierów wartościowych objętych memorandum oraz gwarantów emisji;
13)
wskazanie firmy (nazwy) i siedziby agenta emisji, w przypadku gdy została zawarta umowa o wykonywanie funkcji agenta emisji;
14)
datę ważności memorandum oraz datę, do której informacje aktualizujące memorandum zostały uwzględnione w jego treści;
15)
tryb, w jakim informacje o zmianie danych zawartych w memorandum, w okresie jego ważności, będą podawane do wiadomości adresatów oferty;
16)
spis treści zawierający listę podstawowych rozdziałów i punktów memorandum, ze wskazaniem numeru strony.
2. 
We wstępie, przed informacją wskazaną w ust. 1 pkt 1, zamieszcza się także pouczenie o treści:

"Zatwierdzając memorandum, Komisja Nadzoru Finansowego nie weryfikuje ani nie zatwierdza modelu biznesowego funduszu, metod prowadzenia działalności gospodarczej oraz sposobu jej finansowania. W postępowaniu w sprawie zatwierdzenia memorandum ocenie nie podlega prawdziwość zawartych w tym memorandum informacji ani poziom ryzyka związanego z prowadzoną przez fundusz działalnością oraz ryzyka inwestycyjnego związanego z nabyciem tych papierów wartościowych.

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdza niniejsze memorandum wyłącznie jako spełniające standardy kompletności, zrozumiałości i spójności. Zatwierdzenie nie powinno być uznawane za zatwierdzenie jakości papierów wartościowych, które są przedmiotem tego memorandum. Inwestorzy powinni dokonać własnej oceny adekwatności inwestowania w te papiery wartościowe.

Komisja Nadzoru Finansowego nie ponosi odpowiedzialności z tytułu ryzyka inwestycyjnego związanego z nabywaniem papierów wartościowych oferowanych na podstawie niniejszego memorandum. Zwraca się przy tym uwagę na konieczność zapoznania się inwestorów z treścią memorandum, w tym czynnikami ryzyka związanymi z oferowanymi papierami wartościowymi, działalnością funduszu, sytuacją finansową oraz otoczeniem, w którym on funkcjonuje. Szczególna uwaga inwestorów powinna być skupiona na potencjalnych ryzykach związanych z zadłużeniem funduszu, brakiem możliwości zapewnienia środków finansowych na prowadzenie działalności, utratą płynności finansowej, niewystarczalnością kapitału obrotowego, związanych z brakiem generowania przychodów ze sprzedaży w dającej się przewidzieć przyszłości.

Inwestorzy powinni uwzględnić fakt, że oferowane papiery wartościowe są obarczone ryzykiem inwestycyjnym.

Fundusz, jeżeli nie jest jednocześnie emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, nie jest podmiotem nadzorowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego i nie podlega obowiązkom informacyjnym właściwym dla emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.".

3. 
W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje wymienione w ust. 1 pkt 4-6 podaje się odrębnie dla każdego subfunduszu.
§  42. 
1. 
W rozdziale "Czynniki ryzyka" zamieszcza się wyraźne opisanie czynników ryzyka, które mogą mieć wpływ na zdolność funduszu do wypełnienia na rzecz inwestorów zobowiązań wynikających z obligacji.
2. 
W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje o czynnikach ryzyka zamieszcza się odrębnie dla każdego subfunduszu.
§  43. 
W rozdziale "Osoby odpowiedzialne za informacje zawarte w memorandum" zamieszcza się:
1)
wskazanie wszystkich osób odpowiedzialnych za informacje zamieszczone w memorandum lub, jeżeli ma to miejsce, za jego określone części, ze wskazaniem tych części, za które poszczególne osoby odpowiadają; w przypadku osób fizycznych, w tym osób zarządzających i osób nadzorujących fundusz, należy podać imię i nazwisko tej osoby oraz zajmowane stanowisko; w przypadku osób prawnych należy podać firmę (nazwę) i siedzibę;
2)
oświadczenie osoby odpowiedzialnej za informacje zawarte w memorandum o treści: "Zgodnie z moją najlepszą wiedzą zawarte w memorandum informacje są zgodne ze stanem faktycznym i memorandum nie pomija niczego, co mogłoby wpływać na jego znaczenie, w szczególności zawarte w nim informacje są prawdziwe, rzetelne i kompletne." lub - w zależności od przypadku - oświadczenie osoby odpowiedzialnej za informacje zawarte w określonych częściach memorandum o treści: "Zgodnie z moją najlepszą wiedzą informacje zawarte w częściach memorandum, za które jestem odpowiedzialny, są zgodne ze stanem faktycznym i nie pomijają niczego, co mogłoby wpływać na ich znaczenie, w szczególności są prawdziwe, rzetelne i kompletne.".
§  44. 
1. 
W rozdziale "Dane o emisji" zamieszcza się co najmniej:
1)
szczegółowe określenie rodzajów, liczby oraz łącznej wartości emitowanych lub sprzedawanych obligacji z wyszczególnieniem rodzajów uprzywilejowania, ograniczeń co do przenoszenia praw z obligacji oraz zabezpieczeń lub świadczeń dodatkowych;
2)
określenie podstawy prawnej emisji obligacji, ze wskazaniem:
a)
organu lub osób uprawnionych do podjęcia decyzji o emisji,
b)
daty i formy podjęcia decyzji o emisji, z przytoczeniem jej treści;
3)
wskazanie praw i obowiązków z oferowanych obligacji, w tym wysokości oprocentowania, terminów, od których należy się oprocentowanie, terminów ustalania praw do oprocentowania i terminów wypłaty oprocentowania, terminów i zasad wykupu obligacji, zasad i sposobu realizacji praw z obligacji, w tym wypłaty świadczeń pieniężnych przez fundusz, podmiotów uczestniczących w realizacji praw z obligacji oraz zakresu ich odpowiedzialności wobec nabywców i funduszu oraz, w przypadku świadczeń pieniężnych, wskazanie waluty, w jakiej świadczenia te będą wypłacane;
4)
określenie rodzaju, zakresu, formy i przedmiotu zabezpieczeń, jeżeli obligacje są zabezpieczone, a ponadto:
a)
określenie rzeczy lub praw, na których ustanowiono zastaw lub hipotekę, z podaniem ich wartości i powołaniem opinii uprawnionego biegłego, wskazaniem położenia nieruchomości oraz podmiotu, w którego posiadaniu pozostają rzeczy objęte zastawem, a także informację, czy na rzeczy lub prawie ustanowiono również inne obciążenia - w przypadku gdy wierzytelności wynikające z obligacji zostały zabezpieczone przez ustanowienie zastawu lub hipoteki,
b)
podanie firmy (nazwy), siedziby i adresu oraz wysokości kapitału własnego podmiotu udzielającego zabezpieczenia (gwarantującego), z omówieniem istotnych postanowień umowy dotyczącej gwarancji lub zabezpieczenia - w przypadku gdy wierzytelności wynikające z obligacji zostały zabezpieczone gwarancją bankową lub zabezpieczeniem ustanowionym przez bank lub międzynarodową instytucję publiczną,
c)
wskazanie Skarbu Państwa lub państwa członkowskiego lub podanie nazwy jednostki samorządu terytorialnego, siedziby i adresu jej urzędu, wielkości dochodów i wydatków za ostatni rok budżetowy, w tym także wielkości dochodów własnych - w przypadku gdy obligacje są gwarantowane bezwarunkowo i nieodwołalnie przez Skarb Państwa, państwo członkowskie lub jednostkę samorządu terytorialnego,
d)
omówienie istotnych warunków zabezpieczenia;
5)
określenie innych praw wynikających z emitowanych obligacji;
6)
informacje o banku-reprezentancie, administratorze zastawu lub administratorze hipoteki, ustanowionych w związku z emisją obligacji, zawierające:
a)
firmę (nazwę) banku-reprezentanta, administratora zastawu lub administratora hipoteki, ich siedziby, adresy wraz z numerami telefonu lub faksu, określenie sądów rejestrowych i numerów rejestrów,
b)
wskazanie istotnych postanowień umowy z bankiem-reprezentantem, administratorem zastawu lub administratorem hipoteki,
c)
wskazanie obowiązków funduszu wobec banku-reprezentanta, administratora zastawu lub administratora hipoteki,
d)
wskazanie obowiązków banku-reprezentanta, administratora zastawu lub administratora hipoteki wobec obligatariuszy, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych przez ten bank lub tego administratora, w przypadku stwierdzenia naruszenia przez fundusz obowiązków wynikających z warunków emisji, a także w razie stwierdzenia, że sytuacja finansowa funduszu stwarza zagrożenie dla zdolności wykonywania przez niego obowiązków wobec obligatariuszy;
7)
szczegółowe informacje o pierwszeństwie w spłacie zobowiązań wynikających z obligacji przed innymi zobowiązaniami funduszu;
8)
informacje o warunkach i sytuacjach, w których fundusz ma prawo albo jest obowiązany do wcześniejszego wykupu obligacji, jak również informacje o sytuacjach i warunkach, po spełnieniu których posiadacz obligacji uzyska prawo do żądania wcześniejszego wykupu obligacji przez fundusz;
9)
wskazanie źródeł pochodzenia środków na spłatę zobowiązań wynikających z emitowanych obligacji;
10)
w przypadku gdy próg dojścia emisji do skutku jest określony - wskazanie tego progu;
11)
w przypadku emisji obligacji, z których zobowiązania mają zostać spłacone ze środków uzyskanych ze spłaty określonych wierzytelności lub z innych środków uzyskanych w celu spłaty tych obligacji, zamieszcza się dodatkowo informacje o:
a)
łącznej wartości wierzytelności, ich charakterze, ustanowionych na nich zabezpieczeniach, szacunkowym oprocentowaniu oraz o ogólnej ocenie wypłacalności dłużników z tytułu tych wierzytelności,
b)
prawach funduszu w stosunku do wierzytelności,
c)
zasadach dochodzenia roszczeń z tytułu tych wierzytelności;
12)
informacje o kosztach emisji i przeprowadzenia oferty publicznej obligacji;
13)
informacje o zasadach opodatkowania dochodów związanych z posiadaniem i obrotem obligacjami, w tym wskazanie płatnika podatku;
14)
wskazanie stron umów o gwarancję emisji oraz istotnych postanowień tych umów - w przypadku gdy fundusz zawarł takie umowy;
15)
określenie zasad dystrybucji oferowanych obligacji, w tym co najmniej wskazanie:
a)
grupy inwestorów, do których oferta jest kierowana,
b)
terminów otwarcia i zamknięcia subskrypcji lub sprzedaży,
c)
zasad, miejsc i terminów składania zapisów oraz terminu związania zapisem,
d)
zasad, miejsc i terminów dokonywania wpłat oraz skutków prawnych niedokonania wpłaty w oznaczonym terminie lub wniesienia wpłaty niepełnej,
e)
informacji o uprawnieniach zapisujących się osób do uchylenia się od skutków prawnych złożonego zapisu wraz z warunkami, jakie muszą być spełnione, aby takie uchylenie było skuteczne,
f)
terminów i szczegółowych zasad przydziału papierów wartościowych,
g)
zasad oraz terminów rozliczenia wpłat i zwrotu nadpłaconych kwot,
h)
przypadków, w których oferta może nie dojść do skutku lub fundusz może odstąpić od jej przeprowadzenia,
i)
sposobu i formy ogłoszenia o:
dojściu albo niedojściu oferty do skutku oraz sposobie i terminie zwrotu wpłaconych kwot,
odstąpieniu od przeprowadzenia oferty lub jej odwołaniu;
16)
wskazanie celów emisji obligacji, które mają być realizowane z uzyskanych wpływów z emisji, wraz ze wskazaniem planowanej wielkości wpływów, określeniem, jaka część tych wpływów będzie przeznaczona na każdy z wymienionych celów, oraz wskazanie, czy cele emisji mogą ulec zmianie.
2. 
W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje, o których mowa w ust. 1, podaje się odrębnie dla emisji obligacji związanych z każdym subfunduszem.
§  45. 
1. 
W rozdziale "Dane o funduszu" zamieszcza się co najmniej:
1)
firmę (nazwę), formę prawną, siedzibę i adres funduszu wraz z numerami telefonu lub faksu, identyfikatorem według właściwej klasyfikacji statystycznej oraz numerem według właściwej identyfikacji podatkowej, a jeżeli fundusz zmieniał nazwę - również nazwy używane poprzednio, a także nazwy:
a)
subfunduszy - w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami,
b)
funduszu podstawowego - w przypadku funduszu powiązanego;
2)
wskazanie czasu trwania funduszu, jeżeli jest oznaczony;
3)
wskazanie przepisów prawa, na podstawie których został utworzony fundusz;
4)
wskazanie sądu prowadzącego rejestr funduszy inwestycyjnych;
5)
datę i numer decyzji Komisji o udzieleniu zezwolenia na utworzenie funduszu;
6)
informacje o otoczeniu, w jakim fundusz prowadzi działalność, wraz z określeniem jego pozycji na rynku;
7)
opis polityki inwestycyjnej, w szczególności informacje dotyczące:
a)
celów inwestycyjnych funduszu wraz z omówieniem podstawowych zasad funkcjonowania i sposobu działania funduszu oraz dywersyfikacji i kryteriów doboru lokat,
b)
działalności i polityki inwestycyjnej, w tym informacje o typach lokat oraz dane dotyczące szacunkowego udziału następujących typów lokat w aktywach funduszu:
papierów wartościowych:
akcji,
certyfikatów inwestycyjnych,
dłużnych papierów wartościowych,
pozostałych papierów wartościowych,
wierzytelności,
udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością,
walut,
instrumentów pochodnych, w tym niewystandaryzowanych instrumentów pochodnych,
instrumentów rynku pieniężnego,
depozytów,
jednostek uczestnictwa,
tytułów uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania,
praw własności lub współwłasności nieruchomości gruntowych oraz budynków i lokali stanowiących odrębne nieruchomości,
użytkowania wieczystego,
praw własności lub współwłasności statków morskich,
c)
inwestycji o podwyższonym ryzyku, z uwzględnieniem kryteriów wyboru przedsiębiorstw, przewidywanego zaangażowania kapitałowego w poszczególne rodzaje przedsiębiorstw, polityki funduszu w zakresie zarządzania przedsiębiorstwami, w tym opracowywania strategii rozwoju przedsiębiorstw, oraz przewidywanych sposobów zakończenia inwestycji,
d)
polityki inwestycyjnej funduszu w zakresie:
zaciągania pożyczek na cele inwestycyjne funduszu,
udzielania pożyczek,
udzielania gwarancji,
emisji obligacji,
e)
struktury portfela inwestycyjnego ze względu na płynność inwestycji,
f)
struktury portfela inwestycyjnego funduszu w ujęciu branżowym i geograficznym, z określeniem branż i rejonów geograficznych najistotniej szych z punktu widzenia polityki inwestycyjnej funduszu, oraz dane dotyczące procentowego udziału poszczególnych branż w aktywach funduszu,
g)
sposobu podejmowania decyzji inwestycyjnych w funduszu, w tym opis kompetencji decyzyjnych i wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi szczeblami zarządzania,
h)
podstawowych zasad organizacji zarządzania poszczególnymi częściami portfela inwestycyjnego.
2. 
W przypadku emisji obligacji, z których zobowiązania mają zostać spłacone ze środków uzyskanych ze spłaty określonych wierzytelności lub z innych środków uzyskanych w celu spłaty tych obligacji, zamieszcza się dodatkowo:
1)
informacje o umowach, na podstawie których fundusz będzie pobierał świadczenia z wierzytelności, stanowiących podstawę uzyskania środków na spłatę obligacji;
2)
informacje o zasadach i terminach pobierania świadczeń wynikających z wierzytelności stanowiących podstawę uzyskania środków na spłatę obligacji oraz innych zasadach administrowania wierzytelnościami funduszu;
3)
informacje o umowach zawartych przez fundusz w celu zapewnienia realizacji wypłat świadczeń z tytułu obligacji na rzecz obligatariuszy;
4)
wskazanie podmiotu, któremu przysługiwały wierzytelności stanowiące podstawę uzyskania środków na spłatę obligacji przed ich przyporządkowaniem funduszowi (inicjator), oraz sposobu nabycia przez niego wierzytelności, wraz z podaniem podstawowych informacji o działalności inicjatora i jego grupy kapitałowej.
3. 
W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 7, podaje się odrębnie dla każdego subfunduszu.
4. 
Jeżeli emitentem jest fundusz powiązany, informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 7, podaje się również o funduszu podstawowym.
§  46. 
W rozdziale "Dane o osobach zarządzających i osobach nadzorujących, podmiotach zarządzających portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią oraz strukturze własności" zamieszcza się co najmniej:
1)
w odniesieniu do osób zarządzających i osób nadzorujących fundusz:
a)
imię, nazwisko, zajmowane stanowisko oraz termin upływu kadencji, na jaką zostali powołani,
b)
istotne informacje o wykształceniu, kwalifikacjach i zajmowanych wcześniej stanowiskach,
c)
wskazanie, czy osoby te pełniły w przeszłości funkcje osób nadzorujących lub osób zarządzających w podmiotach, które w okresie kadencji tych osób znalazły się w stanie upadłości lub likwidacji,
d)
informacje o wpisie dotyczącym osoby zarządzającej lub osoby nadzorującej zamieszczonym w rejestrze dłużników niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS, lub o wpisie do równoważnego mu rejestru prowadzonego na podstawie przepisów prawa państwa innego niż Rzeczpospolita Polska,
e)
informacje o pozbawieniu osób zarządzających lub osób nadzorujących przez sąd upadłościowy prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu oraz o skazaniu prawomocnym wyrokiem za przestępstwa określone w przepisach rozdziałów XXXIII-XXXVII Kodeksu karnego oraz art. 587, art. 590 i art. 591 Kodeksu spółek handlowych lub o równoważnych zdarzeniach, które miały miejsce na podstawie przepisów prawa państwa innego niż Rzeczpospolita Polska,
f)
informacje o toczących się lub zakończonych w okresie ostatnich 2 lat postępowaniach cywilnych, karnych, administracyjnych i karnych skarbowych dotyczących osób zarządzających i osób nadzorujących fundusz, jeżeli wynik tych postępowań ma lub może mieć znaczenie dla działalności funduszu,
g)
informacje o potencjalnych konfliktach interesów, jakie mogą zachodzić w związku z pełnieniem przez osoby zarządzające i osoby nadzorujące fundusz innych obowiązków lub w związku z prywatnymi interesami osób zarządzających i osób nadzorujących fundusz; w przypadku gdy nie występują takie konflikty interesów, należy to wskazać;
2)
w odniesieniu do podmiotów zarządzających portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią, wskazanie firmy (nazwy) i siedziby:
a)
podmiotu, o którym mowa w art. 46 ust. 1, 2, 2a, 3 lub 3a ustawy o funduszach, któremu towarzystwo funduszy inwestycyjnych zleciło zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią,
b)
podmiotu, któremu przekazano wykonywanie czynności zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią na podstawie art. 45a ust. 4b lub 4c oraz art. 46 ust. 10 ustawy o funduszach

- oraz imion i nazwisk oraz stanowisk osób odpowiedzialnych za wykonywanie czynności zleconych w tych podmiotach, z opisem ich kwalifikacji, zajmowanych wcześniej stanowisk i przebiegu pracy zawodowej;

3)
dane o strukturze własności towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszem albo zarządzającego z UE, w przypadku gdy na podstawie umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1b ustawy o funduszach, zarządza funduszem oraz prowadzi jego sprawy.
§  47. 
1. 
W rozdziale "Sprawozdania finansowe" zamieszcza się następujące informacje:
1)
sprawozdanie finansowe funduszu za ostatni rok obrotowy, za który zostało sporządzone, obejmujące dane porównawcze, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zbadane przez biegłego rewidenta, a w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami - połączone sprawozdanie finansowe funduszu z wydzielonymi subfunduszami oraz sprawozdania jednostkowe subfunduszy za ostatni rok obrotowy, za który zostały sporządzone, obejmujące dane porównawcze, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zbadane przez biegłego rewidenta;
2)
w przypadku gdy fundusz prowadzi działalność krócej niż przez okres, za który jest wymagane przedstawienie sprawozdania finansowego, o którym mowa w pkt 1, a jego prawnym poprzednikiem była inna osoba prawna lub nastąpiła zmiana formy prawnej (przekształcenie) - sprawozdanie finansowe prawnych poprzedników funduszu za okres nieobjęty sprawozdaniem finansowym funduszu, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zbadane przez biegłego rewidenta;
3)
sporządzone przez biegłego rewidenta sprawozdanie z badania sprawozdań finansowych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
wskazanie miejsca, gdzie można zapoznać się ze sprawozdaniami finansowymi funduszu za poprzednie okresy obrotowe.
2. 
W przypadku gdy fundusz prowadzi działalność krócej niż przez okres, za który przedstawia się sprawozdania finansowe oraz dane porównywalne, w rozdziale niniejszym zamieszcza się sprawozdania finansowe, oraz dane porównywalne za okres od dnia rejestracji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2.
3. 
Emitent będący funduszem albo instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą za granicą może zamieścić w rozdziale "Sprawozdania finansowe" sprawozdania finansowe oraz dane porównawcze sporządzone zgodnie z MSR.
4. 
W przypadku stosowania przez emitenta będącego funduszem po raz pierwszy MSR do sporządzania sprawozdań finansowych dane za poprzedni rok obrotowy mogą zostać sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych. W takim przypadku w memorandum zamieszcza się dodatkowo dane finansowe funduszu, obejmujące okres objęty sprawozdaniem finansowym, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych. Zamieszczone w memorandum dane porównywalne mogą być sporządzone zgodnie z MSR, jeżeli fundusz tak postanowi.
§  48. 
W rozdziale "Załączniki" zamieszcza się:
1)
odpis z właściwego dla funduszu rejestru;
2)
aktualny tekst statutu funduszu oraz treść ogłoszonych zmian statutu, które jeszcze nie weszły w życie, wraz z terminem ich wejścia w życie;
3)
definicje i objaśnienia skrótów.