§ 20. - [Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach i innych placówkach specjalnych] - Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2102

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 października 2023 r.
§  20.  [Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach i innych placówkach specjalnych]
1. 
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w szkołach, oddziałach i placówkach, o których mowa w § 16, § 17 ust. 1, § 18 ust. 1 i § 19, posiada osoba, która:
1)
ukończyła jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
a)
pedagogika specjalna w zakresie:
odpowiednim do niepełnosprawności uczniów i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
innym niż określony w tiret pierwszym i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
b)
na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, lub
c)
logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
2)
ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3)
ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, lub
4)
ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
5)
ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki określonym w § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1 oraz § 4 pkt 2 i 4 w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, lub
6)
ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub
7)
ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela określone w § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 lub § 4 pkt 2, 4 lub 5 i ukończyła:
a)
studia podyplomowe w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
b)
zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub
c)
kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
2. 
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w specjalnych ośrodkach wychowawczych:
1)
w grupach wychowawczych dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym - posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy określone w § 22 ust. 2 i 4;
2)
w grupach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami - posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska:
a)
nauczyciela wychowawcy określone w ust. 1 w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności wychowanków lub
b)
nauczyciela w danym typie szkoły specjalnej na odpowiednim etapie edukacyjnym określone w § 16, § 17 ust. 1 lub § 18 w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności wychowanków.