Rozdział 2 - Funkcjonowanie ksrg na obszarze powiatu, województwa i kraju - Szczegółowa organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.1737

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 września 2021 r.

Rozdział  2

Funkcjonowanie ksrg na obszarze powiatu, województwa i kraju

§  4. 
1. 
Organizacja funkcjonowania ksrg przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze powiatu, obejmuje:
1)
opracowanie analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego;
2)
opracowanie powiatowego planu ratowniczego;
3)
ustalenie sieci podmiotów ksrg i ich obszarów chronionych;
4)
aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej i podwyższonej gotowości operacyjnej;
5)
ustalenie metod powiadamiania w sytuacji wystąpienia nagłego lub nadzwyczajnego zagrożenia;
6)
przemieszczanie sił i środków ksrg do czasowych miejsc stacjonowania;
7)
ustalenie metod powiadamiania, alarmowania i współdziałania podmiotów podczas działań ratowniczych;
8)
wdrożenie systemu dysponowania sił i środków do działań ratowniczych.
2. 
Organizacja funkcjonowania ksrg przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze województwa, obejmuje:
1)
opracowanie analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego;
2)
opracowanie wojewódzkiego planu ratowniczego;
3)
ustalanie obszarów chronionych dla specjalistycznych grup ratowniczych oraz dla podmiotów ksrg przewidzianych do realizacji zadań poza terenem własnego działania;
4)
aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej odwodów operacyjnych na obszarze województwa oraz w ramach pomocy transgranicznej;
5)
dysponowanie sił i środków specjalistycznych grup ratowniczych i odwodów operacyjnych na obszarze województwa;
6)
ustalanie zasad powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze województwa podczas działań ratowniczych.
3. 
Organizacja funkcjonowania ksrg przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, na obszarze kraju, obejmuje:
1)
aktualizację danych dotyczących gotowości operacyjnej centralnego odwodu operacyjnego i podmiotów przewidzianych do współdziałania na obszarze kraju i poza jego granicami;
2)
opracowanie dokumentacji dotyczącej powiadamiania i współdziałania podmiotów na obszarze kraju podczas działań ratowniczych;
3)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizowania działań ratowniczych;
4)
opracowanie dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania zdarzeń;
5)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji i funkcjonowania systemów teleinformatycznych, w tym na potrzeby kierującego działaniem ratowniczym;
6)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji łączności alarmowania, powiadamiania, dysponowania oraz współdziałania na potrzeby działań ratowniczych;
7)
opracowanie dokumentacji dotyczącej współpracy podczas działań ratowniczych z nadawcami programów radiowych i telewizyjnych oraz z wolontariuszami, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535);
8)
opracowanie dokumentacji dotyczącej wsparcia psychologicznego osób uczestniczących w działaniach ratowniczych;
9)
opracowanie dokumentacji dotyczącej tworzenia przez podmioty ksrg wspólnych zespołów ratowniczych;
10)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizowania ćwiczeń ratowniczych;
11)
opracowanie dokumentacji dotyczącej podwyższania gotowości operacyjnej;
12)
opracowanie dokumentacji dotyczącej analizowania zdarzeń;
13)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji krajowych baz sprzętu specjalistycznego i środków gaśniczych;
14)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji działań specjalistycznych grup ratownictwa wodno-nurkowego w ksrg;
15)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji działań poszukiwawczo-ratowniczych w ksrg;
16)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji ratownictwa chemicznego i ekologicznego w ksrg, uwzględniającej współpracę z właściwymi organami i podmiotami podczas zdarzeń nadzwyczajnych wywołanych czynnikiem biologicznym, w tym podczas zdarzeń terrorystycznych, oraz postępowanie w przypadku likwidacji zagrożenia w ramach posiadanych sił i środków, w tym w działaniach ratowniczych, w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego;
17)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji ratownictwa medycznego w ksrg;
18)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji ratownictwa technicznego w ksrg;
19)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji działań specjalistycznych grup ratownictwa wysokościowego w ksrg;
20)
opracowanie dokumentacji dotyczącej organizacji centralnego odwodu operacyjnego ksrg.
§  5. 
1. 
Podmioty ksrg na obszarze powiatu realizują:
1)
podstawowe czynności ratownicze;
2)
specjalistyczne czynności ratownicze - w przypadku gdy posiadają na terenie powiatu siły i środki umożliwiające podjęcie tych czynności.
2. 
W przypadku gdy siły i środki podmiotów ksrg i innych podmiotów uczestniczących w działaniu ratowniczym na terenie powiatu są niewystarczające, czynności ratownicze realizują również siły i środki podmiotów ksrg zadysponowane z obszaru województwa.
3. 
W przypadku gdy podmioty ksrg na terenie powiatu nie posiadają sił i środków umożliwiających podjęcie specjalistycznych czynności ratowniczych, specjalistyczne czynności ratownicze realizują siły i środki podmiotów ksrg zadysponowane z obszaru województwa.
4. 
W przypadku gdy siły i środki podmiotów ksrg z terenu województwa są niewystarczające, czynności ratownicze realizują również podmioty ksrg zadysponowane z obszaru kraju.
§  6. 
1. 
Podmioty ksrg będące jednostkami ochrony przeciwpożarowej tworzą na potrzeby działania ratowniczego następującą strukturę:
1)
rota - dwuosobowy zespół ratowników wchodzący w skład zastępu lub specjalistycznej grupy ratowniczej;
2)
zastęp - pododdział liczący od trzech do sześciu ratowników, w tym dowódcę, wyposażony w pojazd przystosowany do realizacji zadania ratowniczego;
3)
sekcja - pododdział składający się z dwóch zastępów, w tym dowódca;
4)
pluton - pododdział składający się z trzech do czterech zastępów, w tym dowódca;
5)
kompania - pododdział składający się z ośmiu do szesnastu zastępów oraz dowódca;
6)
batalion - oddział składający się z trzech do pięciu kompanii oraz dowódca i sztab;
7)
brygada - związek pododdziałów i oddziałów oraz dowódca i sztab;
8)
specjalistyczna grupa ratownicza - pododdział przeznaczony do realizacji specjalistycznych czynności ratowniczych.
2. 
W ramach plutonów mogą być wydzielane sekcje, a w ramach kompanii mogą być wydzielane sekcje lub plutony.
3. 
Pododdziały organizowane przez szkoły Państwowej Straży Pożarnej lub według standardów międzynarodowych mogą być tworzone w innym składzie niż określono w ust. 1 pkt 4 i 5.
§  7. 
1. 
Ksrg na obszarze powiatu i województwa działa odpowiednio w oparciu o powiatowy lub wojewódzki plan ratowniczy, zwane dalej "planami ratowniczymi", zatwierdzane przez:
1)
starostę (prezydenta miasta na prawach powiatu) - dla obszaru powiatu, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
2)
starostę i prezydenta miasta na prawach powiatu - wspólny dla obszaru miasta na prawach powiatu i powiatu mającego siedzibę władz w tym mieście, po zasięgnięciu opinii właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej;
3)
wojewodę - dla obszaru województwa, po zasięgnięciu opinii Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Plany ratownicze wspomagają organizację działań ratowniczych i zawierają:
1)
wykaz zadań realizowanych przez podmioty ratownicze oraz inne podmioty mogące wspomagać organizację działań ratowniczych;
2)
wykaz zadań realizowanych przez specjalistyczne grupy ratownicze;
3)
zbiór zalecanych zasad i procedur ratowniczych wynikających z zadań realizowanych przez podmioty ksrg;
4)
dane teleadresowe podmiotów ksrg i jednostek ochrony przeciwpożarowej niewłączonych do ksrg oraz innych podmiotów mogących wspomagać organizację działań ratowniczych;
5)
wykaz sił i środków podmiotów ksrg i jednostek ochrony przeciwpożarowej niewłączonych do ksrg;
6)
graficzne przedstawienie obszarów chronionych;
7)
wykaz ekspertów do spraw prognozowania zagrożeń oraz specjalistów do spraw ratownictwa, zawierający imię, nazwisko, dziedzinę oraz numer telefonu służbowego;
8)
arkusze uzgodnień i aktualizacji planu ratowniczego.
3. 
Plany ratownicze w zakresie działań ratowniczych w czasie katastrof, klęsk żywiołowych i zdarzeń nadzwyczajnych są skorelowane z planami zarządzania kryzysowego, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159), oraz z planami postępowania awaryjnego, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe.
§  8. 
1. 
Opracowanie planów ratowniczych poprzedza się przeprowadzeniem analiz:
1)
zagrożeń mogących wystąpić na obszarze powiatu i województwa;
2)
zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu i województwa.
2. 
Analizę zagrożeń, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeprowadza się z uwzględnieniem co najmniej:
1)
gęstości zaludnienia;
2)
położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych oraz warunków przyrodniczych i turystycznych;
3)
infrastruktury i jej stanu, z uwzględnieniem zabytków;
4)
zagrożeń z obszarów sąsiadujących, objętych prawem górniczym, lotniczym, morskim, wodnym, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i ratownictwa w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz z poligonów i terytoriów państw sąsiednich;
5)
liczby i skali zdarzeń;
6)
przyjętego sposobu oceny zagrożeń.
3. 
Analizę zabezpieczenia operacyjnego, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przeprowadza się z uwzględnieniem:
1)
gotowości operacyjnej, z podziałem na rodzaj zagrożenia oraz całodobową, roczną lub sezonową dyspozycyjność;
2)
obszarów, dla których prawdopodobny czas przybycia do zdarzenia pierwszych i kolejnych sił i środków podmiotów ksrg wynosi odpowiednio do 8 minut i do 15 minut, w celu wyznaczenia dla nich obszarów chronionych lub ich zmiany;
3)
określonego dla każdej dziedziny ratownictwa najbardziej prawdopodobnego czasu przybycia pierwszych i kolejnych specjalistycznych grup ratowniczych w celu wyznaczenia dla nich obszarów chronionych lub ich zmiany;
4)
rodzaju i skali zagrożeń oraz zaistniałych i przewidywanych zdarzeń;
5)
rozmieszczenia sił i środków podmiotów ratowniczych;
6)
miejsc, obiektów i terenów o utrudnionych warunkach prowadzenia działań ratowniczych i niskim poziomie zabezpieczenia operacyjnego;
7)
organizacji odwodu operacyjnego na obszarze województwa i centralnego odwodu operacyjnego.
4. 
Analiza zabezpieczenia operacyjnego obszarów górskich, akwenów i obszarów zalodzonych, a także obszarów objętych prawem górniczym, lotniczym, morskim i wodnym może uwzględniać czasy przybycia inne niż określone w ust. 3 pkt 2.
5. 
Sposób opracowania oceny zagrożeń, o której mowa w ust. 2 pkt 6, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  9. 
Analizę zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu w zakresie realizowania podstawowych czynności ratowniczych przez podmioty ksrg opracowują komendanci powiatowi (miejscy) Państwowej Straży Pożarnej, z uwzględnieniem:
1)
czasów przybycia, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 2;
2)
liczby zdarzeń i liczby mieszkańców.
§  10. 
Analizę zabezpieczenia operacyjnego na obszarze województwa w zakresie realizowania specjalistycznych czynności ratowniczych przez podmioty ksrg opracowują komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej, z uwzględnieniem:
1)
czasów przybycia specjalistycznych grup ratowniczych;
2)
liczby zdarzeń i liczby mieszkańców.
§  11. 
1. 
Z analiz zagrożeń oraz analiz zabezpieczenia operacyjnego komendanci powiatowi (miejscy) i komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej sporządzają wnioski służące poprawie funkcjonowania ksrg odpowiednio na obszarze powiatu i województwa.
2. 
Wnioski, o których mowa w ust. 1, komendanci powiatowi (miejscy) Państwowej Straży Pożarnej przekazują do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty (prezydenta miasta na prawach powiatu), a komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej do wojewody, w celu podjęcia działań zmierzających do poprawy funkcjonowania ksrg.
§  12. 
1. 
Plany ratownicze są aktualizowane co najmniej raz w roku.
2. 
Aktualizacja planów ratowniczych przebiega w trybie określonym dla ich opracowania.