Rozdział 4 - Korzystanie z przestrzeni powietrznej przez statki powietrzne z przyznanym statusem - Struktura polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowe warunki i sposób korzystania z tej przestrzeni.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.351 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 19 marca 2014 r.
Rozdział 4
Korzystanie z przestrzeni powietrznej przez statki powietrzne z przyznanym statusem
Korzystanie z przestrzeni powietrznej przez statki powietrzne z przyznanym statusem
§ 18.
1.
Użytkownicy przestrzeni powietrznej FIR Warszawa zgłaszają status lotu statku powietrznego instytucji zgodnie z procedurą opublikowaną w AIP Polska.2.
Określenie statusu wpisuje się do planu lotu.§ 19.
1.
Lot statku powietrznego, na którego pokładzie znajdują się:1)
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,2)
Prezes Rady Ministrów,3)
Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,4)
Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,5)
osoby zgłaszane drogą dyplomatyczną do ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych, będące odpowiednikami osób, o których mowa w pkt 1-4, z państw obcych- wykonywany w misji oficjalnej posiada status HEAD.
2.
Status HEAD dla lotów polskich statków powietrznych nadaje Szef Biura Ochrony Rządu, który informuje instytucję o statkach powietrznych wykonujących lot o tym statusie. Informacje o osobach znajdujących się na pokładzie statku powietrznego przekazują do Szefa Biura Ochrony Rządu odpowiednie organy i podmioty nie później niż na 1 dzień przed planowanym lotem.§ 20.
1.
Loty państwowych i cywilnych statków powietrznych w misjach wojskowych, policyjnych, celnych lub Straży Granicznej posiadają status STATE.2.
W przypadku misji wymagającej zwolnienia z ograniczeń ATFM operator statku powietrznego może otrzymać dla lotu status ATFMEXEMPTAPPROVED od instytucji po zgłoszeniu w miarę możliwości na trzy godziny przed lotem.§ 21.
1.
SAR może być zgłoszony przez załogę organowi służby ruchu lotniczego drogą radiową.2.
SAR nadaje Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego.§ 22.
W przypadku wykonywania lotu HUM w misji wymagającej wyłączenia z ograniczeń ATFM, operator statku powietrznego może uzyskać dla lotu status ATFMEXEMPTAPPROVED od instytucji po zgłoszeniu na minimum trzy godziny przed lotem.§ 23.
W przypadku wykonywania lotu HOSP z chorym w stanie krytycznym, poddawanym reanimacji, co wymaga wyłączenia z ograniczeń ATFM, operator statku powietrznego może uzyskać dla lotu status ATFMEXEMPTAPPROVED od instytucji, po zgłoszeniu w miarę możliwości na trzy godziny przed lotem.§ 24.
Lot statku powietrznego z wymagającymi szczególnej ochrony obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub państwa obcego, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. z 2014 r. poz. 170), z wyjątkiem osób określonych w § 19 ust. 1, lub wykonującego misje o ważnym znaczeniu operacyjnym, lub przewożącego szczególnie niebezpieczne ładunki może uzyskać status PROTECTED. Instytucja otrzymuje informację o statusie lotu od służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych po zgłoszeniu na minimum trzy godziny przed lotem z podaniem sposobu szczególnego traktowania.§ 25.
Statki powietrzne wykonujące lot HEAD, EMER i SAR są wyłączane z ograniczeń ATFM automatycznie.§ 26.
Instytucja prowadzi rejestrację lotów EMER, SAR i HEAD oraz ATFMEXEMPTAPPROVED z podaniem przyczyny, dla której został wprowadzony status tego lotu.