Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Struktura polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowe warunki i sposób korzystania z tej przestrzeni.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.351 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 19 marca 2014 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
strukturę polskiej przestrzeni powietrznej dostępnej dla żeglugi powietrznej z podziałem na przestrzeń kontrolowaną i przestrzeń niekontrolowaną;
2)
szczegółowe warunki i sposób korzystania z przestrzeni powietrznej przez wszystkich jej użytkowników.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1)
ADIZ - (Air Defense Identification Zone) strefę identyfikacji obrony powietrznej;
2)
AIP Polska - (Aeronautical Information Publication) Zbiór Informacji Lotniczych, wchodzący w skład Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych;
3)
AMC Polska - (Airspace Management Cell) komórka zarządzania przestrzenią powietrzną w instytucji;
4)
ARP - (Aerodrome Reference Point) punkt odniesienia lotniska;
5)
ATC - (Air Traffic Control) kontrolę ruchu lotniczego polegającą na zapewnieniu służby kontroli lotniska, zbliżania i obszaru;
6)
ATFM - (Air Traffic Flow Management) zarządzanie przepływem ruchu lotniczego;
7)
ATFMEXEMPTAPPROVED - status lotu statku powietrznego wyłączonego z ograniczeń ATFM, niezależnie od innych stosowanych statusów;
8)
ATM - (Air Traffic Management) zarządzanie ruchem lotniczym - ogół działań polegających na zapewnianiu służb ruchu lotniczego, zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego i przestrzenią powietrzną;
9)
ATZ - (Aerodrome Traffic Zone) strefę ruchu lotniskowego;
10)
ATS - (Air Traffic Services) służby ruchu lotniczego polegające na zapewnianiu służby kontroli ruchu lotniczego, służby informacji powietrznej i służby alarmowej;
11)
AUP - (Airspace Use Plan) plan użytkowania przestrzeni powietrznej;
12)
AWY - (Airway) stałą drogę lotniczą;
13)
CBA - (Cross-Border Area) rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym lub rezerwowanym, ustanowiony ze względu na szczególne wymogi operacyjne;
14)
CDR - (Conditional Route) warunkową drogę lotniczą, która może być zaplanowana i użytkowana pod określonymi warunkami, z określoną jedną lub kilkoma kategoriami w zależności od jej przewidywanej dostępności, możliwości planowania i spodziewanych poziomów aktywności związanych z nią TSA albo TRA;
15)
CTA - (Control Area) obszar kontrolowany;
16)
CTR - (Control Zone) strefę kontrolowaną lotniska;
17)
D - (Danger Area) strefę niebezpieczną;
18)
EMER - status lotu statku powietrznego w niebezpieczeństwie;
19)
FIR - (Flight Information Region) rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w której zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
20)
FL - (Flight Level) poziom lotu;
21)
GARDA - hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej;
22)
HOSP - status lotu statku powietrznego wykonującego lot w celu niesienia pomocy medycznej, zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne;
23)
HUM - status lotu statku powietrznego biorącego udział w akcji humanitarnej;
24)
ICAO - Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego;
25)
instytucja - Polską Agencję Żeglugi Powietrznej - instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego, wyznaczoną na podstawie odrębnych przepisów;
26)
MATZ - (Military ATZ) strefę ruchu lotniskowego lotniska wojskowego;
27)
MCTR - (Military CTR) strefę kontrolowaną lotniska wojskowego;
28)
MRT - (Military Route) stałą trasę lotnictwa wojskowego;
29)
MTMA - (Military TMA) rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
30)
NOTAM - (Notice To Airmen) wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
31)
operator - każdy podmiot, w tym osobę fizyczną, zajmujący się eksploatacją statku powietrznego lub oferujący swoje usługi w tym zakresie;
32)
P - (Prohibited Area) strefę zakazaną;
33)
Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
34)
R - (Restricted Area) strefę o ograniczonym ruchu lotniczym;
35)
RQA - (Airspace Request Massage) depeszę zamawiającą przestrzeń powietrzną;
36)
SAR - (Search and Rescue) status lotu statku powietrznego wykonującego lot w akcji poszukiwawczo-ratowniczej;
37)
SSRL SZ RP - wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym - Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
38)
użytkownik - podmiot wykonujący faktyczne działania lub operacje lotnicze w wydzielonej części przestrzeni powietrznej;
39)
TFR - (TSA or TRA Feeding Route) trasy lotnicze umożliwiające lot do TSA albo TRA oraz przelot między tymi strefami;
40)
TMA - (Terminal Control Area) rejon kontrolowany lotnisk(a);
41)
TRA - (Temporary Reserved Area) strefę czasowo rezerwowaną;
42)
TSA - (Temporary Segregated Area) strefę czasowo wydzieloną;
43)
UTC - (Coordinated Universal Time) uniwersalny czas skoordynowany;
44)
UUP - (Updated Airspace Use Plan) zaktualizowany AUP będący depeszą zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM) o statusie NOTAM, wydawaną przez AMC Polska w dniu operacji w celu aktualizacji informacji zawartych w AUP;
45)
zamawiający - podmiot zgłaszający zapotrzebowanie na wydzielenie przestrzeni powietrznej.
§  3.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do polskiej przestrzeni powietrznej oraz FIR Warszawa.
2.
FIR Warszawa obejmuje przestrzeń powietrzną nad terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz część przestrzeni powietrznej przydzielonej przez ICAO nad Morzem Bałtyckim, która jest wyznaczona linią łączącą punkty o następujących współrzędnych geograficznych:
1)
54°27'28,03"N 019°38'24,05"E - miejsce styku polsko-rosyjskiej granicy państwowej na lądzie z brzegiem Morza Bałtyckiego,
2)
54°36'14,03"N 019°24'15,02"E,
3)
55°50'58,98"N 017°32'52,80"E,
4)
54°54'58,84"N 015°51'52,92"E,
5)
54°55'00,00"N 015°08'07,00"E - od tego punktu łuk koła o promieniu 30 km zakreślonego z ARP Röne (55°04'04"N 014°44'48"E) do punktu, o którym mowa w pkt 6,
6)
54°55'00"N 014°21'27"E,
7)
54°07'38"N 014°15'17"E,
8)
54°07'34"N 014°12'05"E,
9)
53°59'16"N 014°14'32"E,
10)
53°55'40"N 014°13'34"E - miejsce styku polsko-niemieckiej granicy państwowej na lądzie z brzegiem Morza Bałtyckiego

- dalej wzdłuż linii stanowiącej lądową granicę państwową Rzeczypospolitej Polskiej.

3.
Granicę pionową FIR Warszawa wyznacza się od powierzchni ziemi lub wody do FL 660, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
W przestrzeni powietrznej FIR Warszawa osłona meteorologiczna lotnictwa cywilnego jest zapewniana od powierzchni ziemi lub wody do FL 530.