Rozdział 4 - Sposoby sporządzania i przekazywania sprawozdań - Sprawozdawczość budżetowa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.454 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 marca 2024 r.

Rozdział  4

Sposoby sporządzania i przekazywania sprawozdań

§  5.  [Sposób wykazywania danych w sprawozdaniach]
Dane w sprawozdaniach wykazuje się:
1)
w zakresie planu - w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian dokonanych w trybie ustawy o finansach publicznych;
2)
w zakresie wykonania - narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego lub, w przypadkach określonych w sprawozdaniach, według stanu na określony dzień.
§  6.  [Osoby sporządzające sprawozdania]
1. 
Sprawozdania:
1)
jednostkowe - są sporządzane przez kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników jednostek obsługujących i naczelników urzędów skarbowych na podstawie ewidencji księgowej;
2)
łączne, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych - są sporządzane przez:
a)
dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia i dysponentów części budżetowych, którzy posiadają jednostki podległe - na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych i własnego sprawozdania jednostkowego,
b)
dysponentów środków budżetu państwa, przekazujących dotacje na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami na podstawie sprawozdań Rb-50 otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego;
3)
zbiorcze, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych - są sporządzane przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki budżetowej i jako organu.
2. 
Dysponent części 77. Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa sporządza łączne sprawozdania na podstawie:
1)
sprawozdań urzędów skarbowych;
2)
(uchylony);
3)
danych wynikających z ewidencji środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekazanych na rachunek dochodów budżetu państwa;
4)
danych wynikających z ewidencji środków niewykorzystanych w terminie na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, przekazanych na rachunek dochodów budżetu państwa.
3. 
Naczelnik urzędu skarbowego, wyznaczony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.) do dysponowania środkami pieniężnymi gromadzonymi na rachunku o symbolu 222-7, sporządza roczne sprawozdanie, z uwzględnieniem stanu środków na rachunkach budżetu państwa.
4. 
W przypadku zmiany, w trakcie roku budżetowego, organu dysponującego częścią budżetu państwa, sprawozdania sporządza organ, który jest dysponentem części na koniec okresu sprawozdawczego, uwzględniając w sprawozdaniu dane ze sprawozdania sporządzonego przez organ poprzednio dysponujący częścią, na dzień kończący uprawnienie do dysponowania częścią.
§  7.  [Sprawozdania sporządzane przez ministra- dysponenta kilku części budżetowych]
W przypadku gdy minister jest dysponentem kilku części budżetowych, sprawozdania łączne sporządza odrębnie dla poszczególnych części budżetowych.
§  8.  [Sposób przedstawiania danych wykazywanych w sprawozdaniach]
1. 
Dane wykazywane w sprawozdaniach:
1)
jednostkowych - wyraża się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek, w których dane wyraża się w walucie, w jakiej jest prowadzona rachunkowość;
2)
łącznych i zbiorczych - wyraża się w złotych i groszach, z wyjątkiem sprawozdania Rb-70, w którym dane wyraża się w złotych.
2. 
Dane wykazywane w sprawozdaniach Rb-Z-PPP, Rb-FUS, Rb-FER i Rb-FEP wyraża się w tysiącach złotych.
§  9.  [Wytyczne w zakresie sporządzania sprawozdań; kontrola prawidłowości przekazanych sprawozdań]
1. 
Kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących i naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
2. 
Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
3. 
Jednostki otrzymujące sprawozdania są obowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym.
4. 
Jednostki otrzymujące sprawozdania są uprawnione do kontrolowania merytorycznej prawidłowości przekazanych sprawozdań; w tym celu mogą żądać przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów.
5. 
Nieprawidłowości w sprawozdaniach, ujawnione w trybie ust. 3 i 4, usuwają odpowiednio kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących albo naczelnicy urzędów skarbowych sporządzający sprawozdania jednostkowe przed włączeniem zawartych w nich danych do sprawozdań łącznych lub zbiorczych, w terminie umożliwiającym jednostkom otrzymującym sprawozdania ponowne ich sprawdzenie, parafowanie i terminowe przekazanie. W razie potrzeby należy dokonać także odpowiednich zapisów korygujących w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
5a. 
Czynność parafowania, o której mowa w ust. 5, nie ma zastosowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości ujawnionych w trybie ust. 3 i 4 w sprawozdaniach sporządzanych przez kierowników jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego oraz kierowników jednostek obsługujących.
6. 
W przypadku stwierdzonych przez Ministerstwo Finansów nieprawidłowości w sprawozdaniach dysponent środków budżetu państwa, który przekazał sprawozdania, jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia tych nieprawidłowości.
§  10.  [Forma sprawozdań]
Sprawozdania sporządza się w formie dokumentu elektronicznego, z zastrzeżeniem § 13 ust. 1.
§  11.  [Sposób przekazywania sprawozdań odbiorcom sprawozdań]
1. 
Sprawozdania Rb-23, Rb-24, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW, Rb-28 Programy, Rb-28 Programy WPR, Rb-28NW Programy, Rb-28UE, Rb-28UE KPO, Rb-28UE WPR, Rb-33, Rb-34, Rb-35, Rb-40, Rb-50 i łączne Rb-34PL przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa.
2. 
Sprawozdania Rb-70, Rb-Z-PPP, Rb-FUS, Rb-FER i Rb-FEP przekazuje się odbiorcom sprawozdań na elektroniczną skrzynkę podawczą, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070), oznaczając tytuły wiadomości z przesyłanymi sprawozdaniami określeniami odpowiadającymi numerom części i nazwom tych sprawozdań.
3. 
W przypadku dysponentów środków budżetu państwa, gdy dysponent przekazujący sprawozdanie posiada ten sam adres elektroniczny, na który przekazywane są sprawozdania, co dysponent nadrzędny, będący odbiorcą tego sprawozdania, dysponent niższego stopnia przekazuje sprawozdanie za pomocą wewnętrznych rozwiązań informatycznych albo adresów elektronicznych przeznaczonych do przekazywania sprawozdań wskazanych przez dysponenta nadrzędnego.
4. 
W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań:
1)
w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa spowodowanych:
a)
awarią systemu - przepisy wydane na podstawie art. 198 ustawy o finansach publicznych stosuje się odpowiednio,
b)
innymi przyczynami technicznymi systemu dotyczącymi pojedynczych przypadków - sprawozdania przekazuje się w arkuszu kalkulacyjnym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej, o której mowa w ust. 2; sprawozdania przekazuje się w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia przyczyny technicznej;
2)
poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą spowodowanego nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego - sprawozdania przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia nieprawidłowości.
5. 
Sprawozdania Rb-27ZZ i Rb-50 zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują w formie dokumentu elektronicznego do Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa oraz do wiadomości właściwych regionalnych izb obrachunkowych.
§  12.  [Przekazywania sprawozdań zarządom j.s.t. i regionalnym izbom obrachunkowym]
1. 
Sprawozdania Rb-27S, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-30S, Rb-34S i Rb-ST zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują do właściwych regionalnych izb obrachunkowych w formie dokumentu elektronicznego.
2. 
Regionalne izby obrachunkowe przekazują dane ze sprawozdań, o których mowa w ust. 1, do Ministerstwa Finansów w formie dokumentu elektronicznego.
3. 
W przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań w sposób wskazany w ust. 1, 2 i 4, spowodowanego awarią systemu informatycznego, sprawozdania przekazuje się nie później niż pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.
3a. 
W przypadku braku możliwości terminowego przekazania przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań, o których mowa w ust. 1, spowodowanej nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego lub innymi przyczynami technicznymi dotyczącymi pojedynczych przypadków - sprawozdania przekazuje się niezwłocznie po usunięciu przyczyny technicznej uniemożliwiającej terminowe przekazanie sprawozdań, jednak nie później niż w terminie umożliwiającym właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej ich terminowe przekazanie. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie informuje właściwą terytorialnie regionalną izbę obrachunkową o wystąpieniu sytuacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, przedstawiając szczegółowy opis przyczyn braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań.
4. 
Kierownicy jednostek albo kierownicy jednostek obsługujących przekazują do zarządu jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą jednostki samorządu terytorialnego albo w sposób określony przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z ust. 5.
5. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 4, przekazuje się z wykorzystaniem wewnętrznych rozwiązań informatycznych, w szczególności z wykorzystaniem aplikacji, o której mowa w § 23 ust. 1 załącznika nr 37 do rozporządzenia, albo na adresy elektroniczne wskazane przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego przeznaczone do przekazywania sprawozdań.
§  13.  [Sprawozdania przekazywane w formie pisemnej]
1. 
Sprawozdania Rb-23PL, Rb-27PL, Rb-27UE, Rb-28PL, Rb-34PL sporządza się w formie pisemnej.
2. 
Dane ze sprawozdań Rb-27PL i Rb-28PL właściwy dysponent części budżetowej wprowadza do Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa.
§  14.  [Podpisywanie sprawozdań]
1. 
Sprawozdanie podpisują główny księgowy (skarbnik) i kierownik jednostki (dysponent funduszu, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, kierownik jednostki obsługującej).
2. 
W urzędach skarbowych sprawozdanie podpisują kierujący komórką właściwą do spraw rachunkowości i naczelnik urzędu skarbowego.
3. 
Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
4. 
Sprawozdanie przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą może być opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, o którym mowa w ustawie wymienionej w § 11 ust. 2.
5. 
W przypadku sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Narodowy Bank Polski w ramach świadczenia:
1)
usługi obsługi rachunków bankowych;
2)
usługi certyfikacyjnej dla Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa.
6. 
Podpisy na sprawozdaniu sporządzonym w formie pisemnej składa się odręcznie w miejscu oznaczonym na formularzu. Pod podpisem umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.
§  15.  [Szczegółowy sposób sporządzania sprawozdań]
Szczegółowy sposób sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie:
1)
budżetu państwa - określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 35 do rozporządzenia;
2)
budżetu środków europejskich - określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 36 do rozporządzenia;
3)
budżetów jednostek samorządu terytorialnego - określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 37 do rozporządzenia;
4)
zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego - określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 38 do rozporządzenia.
§  16.  [Obowiązek terminowego przekazywania sprawozdań ich odbiorcom]
Kierownicy państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych, kierownicy jednostek obsługujących oraz naczelnicy urzędów skarbowych sporządzający sprawozdania są obowiązani do ich terminowego przekazywania odbiorcom tych sprawozdań.
§  17.  [Terminy przekazywania sprawozdań]
1. 
Terminy przekazywania sprawozdań oraz odbiorców sprawozdań w zakresie:
1)
budżetu państwa - określa załącznik nr 39 do rozporządzenia;
2)
budżetu środków europejskich - określa załącznik nr 40 do rozporządzenia;
3)
budżetów jednostek samorządu terytorialnego - określa załącznik nr 41 do rozporządzenia.
2. 
Termin przekazywania sprawozdań określony dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia ma zastosowanie do przekazywania własnych sprawozdań jednostkowych dysponentów drugiego stopnia i dysponentów części budżetowych.
3. 
Dysponenci części budżetowych 72 i 73 sporządzają własne sprawozdania jednostkowe w terminie 2 dni po upływie terminu określonego dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, z wyjątkiem sprawozdań sporządzanych za rok budżetowy.