Rozdział 10 - Szczegółowe kryteria w zakresie spełniania wymogów przez członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa oraz tryb i warunki postępowania przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji spełniania tych wymogów oraz postępowania w zakresie ich utrzymywania i doskonalenia - Sposób, tryb oraz warunki prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.2 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 stycznia 2024 r.

Rozdział  10

Szczegółowe kryteria w zakresie spełniania wymogów przez członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa oraz tryb i warunki postępowania przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji spełniania tych wymogów oraz postępowania w zakresie ich utrzymywania i doskonalenia

§  99. 
Wymóg posiadania nieposzlakowanej opinii przez członka zarządu albo rady nadzorczej towarzystwa jest spełniony, w przypadku gdy w związku ze sprawowanymi funkcjami nie dopuścił się on zachowań rażąco sprzecznych z zawodowymi normami etycznymi i prawnymi, które mogłyby wpływać na zaufanie do niego jako członka zarządu albo rady nadzorczej.
§  100. 
Wymóg posiadania wiedzy przez członka zarządu albo rady nadzorczej towarzystwa jest spełniony, w przypadku gdy wykazuje on udokumentowaną znajomość zagadnień związanych z zakresem obowiązków, które mają być przez niego wykonywane, w stopniu niezbędnym do prawidłowego wykonywania odpowiednio czynności zarządczych albo czynności nadzorczych, oraz zrozumienie zasad prowadzonej przez towarzystwo działalności i ryzyka związanego z tą działalnością.
§  101. 
Wymóg posiadania kompetencji przez członka zarządu albo rady nadzorczej towarzystwa jest spełniony, w przypadku gdy posiada on zdobytą w wyniku doświadczenia, o którym mowa w § 102, umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy, o której mowa w § 100.
§  102. 
1. 
Wymóg posiadania doświadczenia przez członka zarządu albo rady nadzorczej towarzystwa jest spełniony, w przypadku gdy wykonywał on czynności związane z działalnością instytucji rynku finansowego na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku lub pełnił on funkcje w organach tych instytucji.
2. 
Wymóg posiadania doświadczenia przez członka zarządu, o którym mowa w art. 42a ust. 1 pkt 1 ustawy, jest spełniony, w przypadku gdy wykonywał on na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku lub w ramach pełnionej funkcji członka zarządu czynności związane z zarządzaniem ryzykiem w instytucji rynku finansowego, w tym czynności związane z zarządzaniem ryzykiem w towarzystwie na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku, albo w ramach pełnionej funkcji członka zarządu towarzystwa nadzorował on czynności związane z zarządzaniem ryzykiem.
3. 
Wymóg posiadania doświadczenia przez członka zarządu, o którym mowa w art. 42a ust. 1 pkt 2 ustawy, jest spełniony, w przypadku gdy wykonywał on na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku lub w ramach pełnionej funkcji członka zarządu czynności związane z podejmowaniem decyzji inwestycyjnych oraz stosowaniem strategii inwestycyjnych w instytucji rynku finansowego, w tym podejmował, na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku, decyzje inwestycyjne dotyczące portfeli inwestycyjnych funduszy zarządzanych przez towarzystwo lub portfeli, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, zarządzanych przez towarzystwo, albo w ramach pełnionej funkcji członka zarządu towarzystwa nadzorował czynności związane z podejmowaniem decyzji inwestycyjnych.
§  103. 
1. 
Towarzystwo dokonuje oceny oraz weryfikacji spełniania wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy, przez poszczególne osoby wchodzące w skład zarządu albo rady nadzorczej w szczególności w przypadku:
1)
powołania nowego członka do zarządu albo rady nadzorczej towarzystwa;
2)
zmiany wymagań wobec towarzystwa skutkującej zmianą wymogów dla danej funkcji członka zarządu albo rady nadzorczej;
3)
powołania członka zarządu albo rady nadzorczej do pełnienia nowej funkcji w danym organie;
4)
wystąpienia uzasadnionych obaw, że członek zarządu albo rady nadzorczej nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy;
5)
zmiany okoliczności będących podstawą dokonanej oceny albo zaistnienia nowych okoliczności, które mogą mieć wpływ na dokonaną ocenę;
6)
powołania członka zarządu albo rady nadzorczej na kolejną kadencję.
2. 
Ocena oraz weryfikacja, o których mowa w ust. 1, następują:
1)
w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 6 - przed powołaniem członka zarządu albo rady nadzorczej albo przed rozpoczęciem pełnienia przez niego nowej funkcji;
2)
w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia zmiany wymagań dla danej funkcji członka zarządu albo rady nadzorczej;
3)
w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5 - niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia powzięcia wiadomości o wystąpieniu okoliczności, o których mowa w tych przepisach.
3. 
O wynikach oceny, o której mowa w ust. 1, towarzystwo niezwłocznie informuje członka zarządu albo rady nadzorczej, którego dotyczy ocena.
§  104. 
Ocena spełniania wymogów określonych w art. 42 ust. 4 ustawy w związku z funkcją członka zarządu, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy, jest dokonywana przez radę nadzorczą przed złożeniem do Komisji Nadzoru Finansowego wniosku o wyrażenie zgody, o której mowa w art. 42b ust. 1 ustawy.
§  105. 
1. 
Towarzystwo zobowiązuje członków zarządu i rady nadzorczej do niezwłocznego przekazywania mu informacji o zmianie okoliczności będących podstawą dokonanej oceny i zaistnieniu nowych okoliczności, które mogą mieć wpływ na dokonaną ocenę.
2. 
Towarzystwo regularnie ocenia spełnianie wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy, przez poszczególne osoby wchodzące w skład zarządu albo rady nadzorczej, na podstawie dostępnych informacji, w tym przekazanych przez oceniane osoby.
3. 
W przypadku stwierdzenia, że członek zarządu albo rady nadzorczej przestał spełniać wymogi, o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy, towarzystwo niezwłocznie podejmuje działania mające na celu doprowadzenie do ich spełnienia.
4. 
Towarzystwo niezwłocznie informuje Komisję Nadzoru Finansowego, jeżeli stwierdzi, że członek zarządu albo rady nadzorczej przestał spełniać wymogi, o których mowa w art. 42 ust. 4 ustawy. Do informacji towarzystwo dołącza opis działań, o których mowa w ust. 3.
5. 
Towarzystwo prowadzi dokumentację w postaci odrębnego zbioru chronologicznie uporządkowanych dokumentów dla każdej ocenianej osoby.
§  106. 
1. 
W celu dokonania oceny spełniania wymogów określonych w art. 42 ust. 4 ustawy towarzystwo gromadzi i weryfikuje następujące dokumenty dotyczące ocenianej osoby:
1)
oświadczenie o danych osobowych zawierające imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce aktualnego zamieszkania;
2)
życiorys, dokumenty poświadczające wykształcenie, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe, w tym zawierające:
a)
przebieg pracy zawodowej, w tym informacje o ukończonych szkoleniach zawodowych,
b)
kopie świadectw pracy oraz opinii z miejsc pracy - w przypadku posiadania takich opinii,
c)
oświadczenie o przyznanych nagrodach i wyróżnieniach związanych z rynkiem finansowym - w przypadku ich przyznania,
d)
oświadczenie dotyczące wykształcenia zawierające dane o:
ukończonych studiach wyższych, ze wskazaniem nazwy uczelni, wydziału i kierunku, trybu (studia dzienne, wieczorowe, zaoczne), stopnia (studia I stopnia - licencjat, studia II stopnia - magisterskie), uzyskanego tytułu zawodowego i roku ukończenia,
ukończonych studiach III stopnia lub uzyskanych tytułach i stopniach naukowych, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytutu naukowego, wydziału i kierunku, uzyskanego tytułu lub stopnia naukowego, roku ukończenia studiów albo roku uzyskania tytułu lub stopnia naukowego,
ukończonych studiach podyplomowych, aplikacjach, szkoleniach specjalistycznych i innych formach kształcenia uzupełniającego, ze wskazaniem nazwy uczelni lub instytucji organizującej kształcenie, przedmiotu i roku ukończenia kształcenia;
3)
informację o osobie z Krajowego Rejestru Karnego wydaną nie później niż 3 miesiące przed dniem dokonania oceny, a w przypadku osób, które w okresie 10 lat poprzedzających ten dzień miały miejsce zamieszkania, prowadzenia działalności gospodarczej lub świadczenia pracy poza Rzeczpospolitą Polską - także odpowiedni dokument wydany przez właściwe organy państw, w których osoby te miały miejsce zamieszkania, prowadzenia działalności gospodarczej, lub świadczenia pracy w okresie 10 lat poprzedzających dzień dokonania oceny;
4)
oświadczenie o toczących się lub o zakończonych ukaraniem postępowaniach administracyjnych w zakresie nałożenia sankcji administracyjnej, w których oceniana osoba występowała lub występuje w charakterze strony, oraz toczących się lub zakończonych ukaraniem postępowaniach administracyjnych w zakresie nałożenia sankcji administracyjnej na instytucję rynku finansowego, w której oceniana osoba pełniła funkcje w organach lub wykonywała funkcje na stanowiskach kierowniczych, w związku z pełnieniem lub wykonywaniem tych funkcji;
5)
oświadczenie o toczących się lub o zakończonych ukaraniem postępowaniach dyscyplinarnych w zakresie nałożenia sankcji, w których oceniana osoba występowała albo występuje w charakterze strony;
6)
oświadczenie o toczących się lub o zakończonych w trakcie pełnienia funkcji lub w ciągu trzech lat po zaprzestaniu jej pełnienia postępowaniach sądowych w sprawach gospodarczych, postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, likwidacją majątku upadłego, postępowaniem naprawczym lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, dotyczących podmiotu, w którym oceniana osoba pełni albo pełniła funkcje w organach lub wykonuje albo wykonywała funkcje na stanowiskach kierowniczych;
7)
oświadczenie o toczących się przeciwko ocenianej osobie postępowaniach, o których mowa w § 107 ust. 1 pkt 2;
8)
oświadczenie o przypadkach odmowy uzyskania lub cofnięcia zezwolenia, o których mowa w § 107 ust. 1 pkt 3, w związku z wykonywaną lub planowaną działalnością albo pełnieniem funkcji w instytucji rynku finansowego, z podaniem przyczyn;
9)
oświadczenie o przypadkach braku udzielenia absolutorium z wykonania obowiązków w związku z pełnieniem funkcji w organach spółek kapitałowych, z podaniem przyczyn;
10)
oświadczenie o przypadkach zawieszenia w pełnieniu funkcji w organizacjach zawodowych, zwolnienia z pełnionych funkcji w organizacjach zawodowych lub nałożenia innej kary związanej z pełnieniem funkcji w organizacjach zawodowych, w związku z popełnieniem przestępstwa oszustwa lub sprzeniewierzenia lub nieprawidłowym świadczeniem usług finansowych lub usług dotyczących przetwarzania danych;
11)
oświadczenie zawierające firmy spółek kapitałowych i osobowych, w których oceniana osoba była albo jest członkiem organów lub prokurentem albo wspólnikiem lub akcjonariuszem;
12)
oświadczenie o przypadkach ustania zatrudnienia, o których mowa w § 107 ust. 1 pkt 6, z podaniem przyczyn.
2. 
W przypadku wskazywania w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4-12, firm albo nazw podmiotów nadzorowanych przez instytucje Europejskiego System Nadzoru Finansowego albo inne właściwe organy nadzoru, oceniana osoba wskazuje instytucję nadzorującą te podmioty.
3. 
Przepisy ust. 1 pkt 4-12 stosuje się odpowiednio do dokumentów dotyczących ocenianej osoby, w przypadku prowadzenia przez nią działalności gospodarczej albo świadczenia pracy poza Rzeczpospolitą Polską.
4. 
Ocena spełniania wymogów określonych w art. 42 ust. 4 ustawy uwzględnia dostępne informacje dotyczące:
1)
niewypłacalności podmiotu, w którym oceniana osoba pełni albo pełniła funkcję w zarządzie albo radzie nadzorczej;
2)
okoliczności wskazujących, że oceniana osoba w sposób nieuzasadniony odmawiała współpracy lub utrudniała współpracę z organami nadzoru;
3)
innych okoliczności wskazujących na niezachowanie przez ocenianą osobę wysokich standardów postępowania w związku ze sprawowanymi funkcjami.
§  107. 
1. 
Dokonując oceny oraz weryfikacji spełniania przez członka zarządu albo rady nadzorczej wymogu posiadania nieposzlakowanej opinii, o którym mowa w § 99, towarzystwo uwzględnia w szczególności, czy:
1)
na ocenianą osobę lub na instytucje rynku finansowego, w związku z zakresem odpowiedzialności tej osoby wynikającym z funkcji pełnionych w organach tych instytucji albo wykonywanych funkcji kierowniczych, została nałożona sankcja administracyjna lub jest prowadzone postępowanie o nałożenie takiej sankcji;
2)
przeciwko ocenianej osobie jest prowadzone postępowanie w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwa lub wykroczenia określonego w art. 305, art. 307 lub art. 308 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1170), przestępstwa określonego w art. 522 lub art. 523 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 1520 oraz z 2023 r. poz. 825, 1723, 1843 i 1860), przestępstwa określonego w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 753, 825, 1705, 1723 i 1843), oraz przestępstwa stanowiącego naruszenie równoważnych przepisów obowiązujących w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska;
3)
oceniana osoba pełni albo pełniła funkcje w organach lub wykonywała funkcje na stanowiskach kierowniczych w podmiocie, któremu w związku z pełnieniem lub wykonywaniem tych funkcji:
a)
cofnięto zezwolenie na prowadzenie działalności na rynku finansowym z uwagi na naruszenie przez ten podmiot przepisów prawa regulujących prowadzenie tej działalności, otrzymanie zezwolenia na podstawie fałszywych oświadczeń lub dokumentów poświadczających nieprawdę, nieprzestrzeganie zasad uczciwego obrotu lub naruszenie interesów uczestników obrotu,
b)
odmówiono udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności na rynku finansowym z uwagi na fakt, że podmiot ten nie zapewniał prowadzenia działalności w sposób niezagrażający bezpieczeństwu obrotu instrumentami finansowymi lub należycie zabezpieczający interesy uczestników tego obrotu lub klientów tego podmiotu;
4)
oceniana osoba pełniła funkcje w organach lub wykonywała funkcje na stanowiskach kierowniczych w podmiocie, wobec którego, w następstwie ich nienależytego pełnienia lub wykonywania, ogłoszono upadłość w czasie pełnienia lub wykonywania tych funkcji albo w ciągu roku po zaprzestaniu ich pełnienia lub wykonywania;
5)
decyzją organizacji zawodowej oceniana osoba została zawieszona w pełnieniu funkcji w tej organizacji, zwolniona z pełnionych funkcji lub została nałożona na tę osobę inna kara w związku z popełnieniem przestępstwa oszustwa lub sprzeniewierzenia lub nieprawidłowym świadczeniem usług finansowych lub usług dotyczących przetwarzania danych;
6)
z ocenianą osobą została rozwiązana umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa o dzieło lub inna umowa o podobnym charakterze z powodu ciężkiego naruszenia przez tę osobę podstawowych obowiązków wynikających z tych umów lub popełnienia przez tę osobę w czasie trwania umowy przestępstwa, które uniemożliwiało dalsze zatrudnienie na zajmowanym stanowisku ze względu na to, że przestępstwo było oczywiste albo zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem;
7)
wobec ocenianej osoby Komisja Nadzoru Finansowego zastosowała środki nadzorcze w związku z pełnieniem przez tę osobę funkcji członka zarządu albo rady nadzorczej w podmiocie podlegającym nadzorowi Komisji;
8)
wobec ocenianej osoby podjęto uchwałę o braku udzielenia absolutorium z wykonania obowiązków w związku z pełnieniem funkcji w organach spółek kapitałowych z przyczyn mających wpływ na prowadzenie przez towarzystwo stabilnej działalności;
9)
oceniana osoba została zawieszona w czynnościach członka zarządu instytucji rynku finansowego;
10)
wystąpiły inne okoliczności wskazujące, że oceniana osoba wykonywała powierzone obowiązki związane z pełnieniem funkcji w organach lub wykonywaniem funkcji na stanowiskach kierowniczych w podmiocie podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego w sposób naruszający zasady uczciwego obrotu lub sprzeczny z zakresem udzielonego zezwolenia.
2. 
Dokonując oceny towarzystwo uwzględnia informacje zawarte w Krajowym Rejestrze Karnym, a w przypadku osób, które w okresie 10 lat poprzedzających dzień dokonania oceny miały miejsce zamieszkania, prowadziły działalność gospodarczą lub świadczyły pracę poza Rzeczpospolitą Polską - także w odpowiednim dokumencie wydanym przez właściwe organy państw, w których osoby te miały miejsce zamieszkania, prowadzenia działalności gospodarczej lub świadczenia pracy w tym okresie.
3. 
W przypadku gdy w odniesieniu do ocenianej osoby zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 1 lub 2, towarzystwo, dokonując oceny, uwzględnia rodzaj wyroku lub oskarżenia, etap postępowania sądowego, wysokość i rodzaj zastosowanej kary, a także okoliczności towarzyszące danemu naruszeniu lub decyzji administracyjnej, w tym okoliczności łagodzące i formalne, wagę naruszenia, okres, jaki upłynął od dnia naruszenia lub dnia wydania decyzji, przebieg dalszej kariery zawodowej tej osoby oraz znaczenie przestępstwa lub naruszenia dla pełnionej funkcji.
§  108. 
1. 
Dokonując oceny oraz weryfikacji spełniania przez członka zarządu albo rady nadzorczej wymogu posiadania wiedzy, o którym mowa w § 100, towarzystwo uwzględnia w szczególności, czy oceniana osoba posiada wiedzę w co najmniej jednym z następujących zakresów:
1)
istotne obszary działalności prowadzonej przez towarzystwo oraz główne ryzyka, które są z nimi związane;
2)
rachunkowość i sprawozdawczość finansowa;
3)
zarządzanie aktywami;
4)
zarządzanie ryzykiem;
4a)
ryzyko dla zrównoważonego rozwoju;
5)
zgodność działalności towarzystwa z prawem i audyt wewnętrzny;
6)
technologie i bezpieczeństwo informatyczne;
7)
lokalne, regionalne lub globalne rynki aktywów finansowych - w przypadku prowadzenia przez towarzystwo działalności na tych rynkach;
8)
otoczenie regulacyjne;
9)
planowanie strategiczne;
10)
zarządzanie spółką lub organizacją;
11)
zarządzanie krajowymi lub międzynarodowymi grupami kapitałowymi oraz czynniki ryzyka związane ze strukturą takich grup - w przypadku prowadzenia przez towarzystwo działalności w ramach takiej struktury.
2. 
Towarzystwo zapewnia, aby w przypadku gdy członek zarządu albo rady nadzorczej nie posiada wiedzy w jednym z zakresów, o których mowa w ust. 1, wiedzę w tym zakresie posiadał inny członek zarządu albo rady nadzorczej.
3. 
W przypadku członka zarządu, o którym mowa w art. 42a ust. 1 pkt 1 ustawy, wymóg posiadania wiedzy jest spełniony, jeżeli oceniana osoba posiada wiedzę w zakresie zarządzania ryzykiem, w szczególności w zakresie identyfikacji, pomiaru albo szacowania, monitorowania, kontrolowania oraz ograniczania ryzyka.
4. 
W przypadku członka zarządu, o którym mowa w art. 42a ust. 1 pkt 2 ustawy, wymóg posiadania wiedzy jest spełniony, jeżeli oceniana osoba posiada w szczególności wiedzę w zakresie instrumentów finansowych, zarządzania aktywami i portfelami inwestycyjnymi, działalności inwestycyjnej, rekomendacji inwestycyjnych, doradztwa inwestycyjnego, strategii inwestycyjnych oraz analiz rynku, w tym analizy ekonomicznej, fundamentalnej i technicznej.
5. 
Towarzystwo, przeprowadzając ocenę, może uznać, że członek zarządu albo rady nadzorczej posiada wiedzę w zakresie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku gdy:
1)
posiada stopień naukowy doktora nauk ekonomicznych lub prawnych;
2)
posiada tytuł zawodowy radcy prawnego lub adwokata lub tytuł biegłego rewidenta;
3)
posiada tytuł zawodowy doradcy inwestycyjnego lub maklera papierów wartościowych;
4)
ukończył studia Master of Business Administration (MBA);
5)
posiada certyfikat Chartered Financial Analyst (CFA);
6)
posiada certyfikat Certified International Investment Analyst (CIIA);
7)
posiada certyfikat Association of Chartered Certified Accountants (ACCA);
8)
złożył egzamin dla kandydatów na członków organów nadzorczych przed komisją egzaminacyjną wyznaczoną przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw aktywów państwowych.
§  109. 
Dokonując oceny oraz weryfikacji spełniania przez członka zarządu albo rady nadzorczej wymogu posiadania kompetencji, o którym mowa w § 101, towarzystwo uwzględnia poziom i profil wykształcenia ocenianej osoby, w szczególności czy jest ono związane z usługami finansowymi lub działalnością finansową, szkolenia, staże i konferencje, które odbyła oceniana osoba, a także umiejętności osiągnięte w drodze praktycznego doświadczenia zdobytego na poprzednich stanowiskach.
§  110. 
1. 
Dokonując oceny oraz weryfikacji spełniania przez członka zarządu albo rady nadzorczej wymogu posiadania doświadczenia, o którym mowa w § 102, towarzystwo uwzględnia w szczególności rodzaj oraz typ instytucji rynku finansowego, w których członek zarządu albo rady nadzorczej wykonywał czynności lub pełnił funkcje w organach, zakres obowiązków oraz czas pełnienia tych funkcji.
2. 
Dokonując oceny oraz weryfikacji spełnienia wymogu posiadania doświadczenia przez osobę powołaną na członka zarządu, o którym mowa w art. 42a ust. 1 pkt 1 ustawy, towarzystwo uwzględnia także rodzaj, typ oraz szczególne konstrukcje funduszy, którymi towarzystwo zarządza oraz przyjęty w towarzystwie system zarządzania ryzykiem, w szczególności określone w polityce zarządzania ryzykiem, o której mowa w § 10 ust. 1, procesy, metody i procedury umożliwiające pomiar i zarządzanie ryzykiem oraz obliczanie całkowitej ekspozycji.
3. 
Dokonując oceny oraz weryfikacji spełnienia wymogu posiadania doświadczenia przez osobę powołaną na członka zarządu, o który mowa w art. 42a ust. 1 pkt 2 ustawy, towarzystwo uwzględnia także przyjęty w towarzystwie regulamin, o którym mowa w § 29, a także zasady polityki inwestycyjnej oraz strategii inwestycyjnej funduszy inwestycyjnych z uwzględnieniem rodzajów, typów oraz szczególnych konstrukcji funduszy, którymi zarządza towarzystwo.
§  111. 
1. 
W celu oceny oraz weryfikacji spełniania przez osoby wchodzące w skład zarządu i rady nadzorczej wymogów określonych w § 99-102, towarzystwo ustanawia i wdraża politykę dotyczącą tej oceny oraz weryfikacji.
2. 
Polityka, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności zakres i tryb dokonywania oceny oraz weryfikacji spełniania wymogów określonych w § 99-102.
3. 
Polityka, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana przez zarząd albo radę nadzorczą towarzystwa i przyjmowana przez walne zgromadzenie.
4. 
Polityka, o której mowa w ust. 1, jest jawna dla pracowników towarzystwa.
§  112. 
1. 
Towarzystwo umożliwia członkom zarządu i rady nadzorczej utrzymywanie i doskonalenie wiedzy i kompetencji, o których mowa w § 100 i § 101, w szczególności przez zapewnienie:
1)
szkoleń odpowiednich do zakresu wykonywanych obowiązków;
2)
udziału w konferencjach, seminariach i innych wydarzeniach o podobnym charakterze.
2. 
Szkolenia mogą być organizowane w ramach struktury towarzystwa lub przez podmiot zewnętrzny.
3. 
Towarzystwo zapewnia dostosowanie formy szkolenia, czasu przeznaczonego na szkolenie oraz sposobu jego przeprowadzenia do zakresu szkolenia.
§  113. 
1. 
Towarzystwo ustanawia i wdraża politykę w zakresie utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji członków zarządu i rady nadzorczej, która zawiera co najmniej:
1)
wskazanie celów szkoleniowych, odrębnie dla zarządu i rady nadzorczej, a w odpowiednich przypadkach odrębnie dla danej funkcji;
2)
określenie zasobów kadrowych towarzystwa realizujących zadania związane z zapewnieniem utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji członków zarządu i rady nadzorczej oraz środków finansowych przeznaczonych na ten cel, w szczególności opracowanie szczegółowego programu szkoleniowego;
3)
tryb zgłaszania przez członka zarządu i rady nadzorczej potrzeby udziału w procesie szkoleniowym;
4)
sposób identyfikacji potrzeb szkoleniowych członków zarządu i rady nadzorczej;
5)
kryteria wyboru organizowanych szkoleń i przyjęte metody oceny ich skuteczności.
2. 
Polityka, o której mowa w ust. 1, podlega aktualizacji.
3. 
Polityka, o której mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez zarząd i radę nadzorczą towarzystwa.