Art. 21. - Rzesza Niemiecka-Polska. Ułatwienia komunikacji międzynarodowej na linji kolejowej Firchau-Chojnice-Tczew-Marienburg. Warszawa.1927.03.26.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.50.444

Akt utracił moc
Wersja od: 4 czerwca 1927 r.
Artykuł  21.
(1)
Niemcy mogą w wymienionych w artykule 1 pociągach pospiesznych przewozić stosownie do potrzeb swej służby pocztowej wszelkiego rodzaju przesyłki pocztowe we własnych wagonach pocztowych.
(2)
Polski Zarząd pocztowy może, zależnie od wolnego miejsca, używać tych wagonów pocztowych do przewożenia na obszarze tranzytowym własnej poczty.
(3)
Oprócz niemieckiego personelu pocztowego, którego ilość nie powinna przekraczać istotnej potrzeby, może konwojować na koszt niemieckiego zarządu pocztowego każdy wagon pocztowy na polskim obszarze polski, a na gdańskim obszarze gdański funkcjonarjusz pocztowy. Jeśli gdański zarząd pocztowy tego zażąda, obejmie polski funkcjonarjusz pocztowy konwój także na obszarze gdańskim.
(4)
Każdy wagon pocztowy powinien być zaopatrzony przez właściwy niemiecki urząd pocztowy w spis, któryby uwidaczniał ilość personelu zajętego służbowo w wagonie pocztowym.
(5)
Skrzynki pocztowe niemieckiego wagonu pocztowego powinny być na obszarze tranzytowym zamknięte; również nie mogą niemieccy urzędnicy pocztowi wchodzić w styczność na obszarze tranzytowym z polskiemi i gdańskiemi urzędami pocztowemi, jako też z publicznością.
(6)
Konwojujący polski lub gdański funkcjonarjusz pocztowy ma prawo czuwać nad przestrzeganiem powyższego postanowienia; obejmuje on na obszarze tranzytowym pośrednictwo między niemieckimi urzędnikami pocztowymi i zainteresowanemi urzędami. Polski funkcjonarjusz pocztowy ma prawo wykonywać na polskim obszarze tranzytowym - swoją służbę pocztową według wewnętrznych przepisów polskich oraz wymieniać poczty.
(7)
Przewóz personelu, potrzebnego do konwojowania niemieckich wagonów pocztowych jak również urzędników nadzorczych, potrzebnych w danem razie do kontroli służby ruchu pocztowego odbywa się bezpłatnie.
(8)
Niemcy mają prawo przewozić w tych wagonach pocztowych następujące przesyłki pocztowe:
a)
przesyłki z Prus Wschodnich do reszty Niemiec i w kierunku odwrotnym;
b)
przesyłki z zagranicy do Niemiec (włączając Prusy Wschodnie) i w kierunku odwrotnym;
c)
odsyłki przechodowe wszelkiego rodzaju z zagranicy do zagranicy po poprzedniem porozumieniu się polskiego, gdańskiego i niemieckiego zarządu pocztowego.
(9)
Podczas przejazdu przez kraj tranzytowy mogą być przewożone w wagonie pocztowym oprócz ładunku pocztowego tylko przedmioty i środki żywności, służące do osobistego użytku personelu konwojującego.
(10)
Jeżeli wagony pocztowe nie zostaną włączone, mogą być worki listowe przewożone za pośrednictwem kolejowej drużyny pociągowej po porozumieniu się zainteresowanych zarządów pocztowych.