Art. 6. - Rzesza Niemiecka-Polska. Administracja odcinka Odry, stanowiącego granicę. Koźle.1926.08.19.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.60.523

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lipca 1927 r.
Artykuł  6.

Niniejszy Układ, sporządzony w polskim i niemieckim oryginale, ma być ratyfikowany łącznie z postanowieniami wykonawczemi i protokółem końcowym. Wymiana dokumentów ratyfikacyjnych ma nastąpić w Berlinie. Układ wejdzie w życie 30-go dnia po wymianie dokumentów ratyfikacyjnych. Jest on zawarty na czas nieokreślony, jednakże może być przez każde z obu Państw wymówiony przed końcem roku kalendarzowego na koniec roku następnego.

Na dowód czego obustronni Pełnomocnicy podpisali niniejszy Układ i zaopatrzyli go swemi pieczęciami.

Sporządzono w Koźlu, 19 sierpnia 1926 r.

POSTANOWIENIA WYKONAWCZE

do Układu polsko-niemieckiego o administracji odcinka Odry, stanowiącego granice.

§  1.
1)
W sprawach, związanych z wykonaniem Układu o administracji odcinka Odry, stanowiącego granicą, mogą obustronne kompetentne władze porozumiewać się z sobą bezpośrednio.
2)
Urzędnicy i inne osoby, którym właściwe władze jednej z Układających się Stron poruczyły odbiór materjałów budowlanych do robót zachowawczych na odcinku granicznym oraz wykonywanie zdjęć i pomiarów wodnych, mogą po porozumieniu się z kompetentnemi władzami drugiej Strony przybijać statkami do brzegu przeciwległego, wstępować na ten brzeg poza urzędowo dozwolonemi przejściami granicznemi, jak również przechodzić przez mosty, znajdujące się na odcinku granicznym. Przy wykonywaniu tych robót mogą oni potrzebne narzędzia przewozić przez granicę bez przedstawiania ich w urzędzie celnym, jednak pod warunkiem zabrania ich zpowrotem. O zamiarze przekroczenia granicy należy właściwy urząd celny drugiej Strony zawiadomić przynajmniej na trzy dni przed podjęciem robót. Równocześnie należy podać dokładny czas i miejsce zamierzonego przekroczenia granicy, miejsce wykonania robót i przypuszczalny czas ich trwania, oraz podać ilość osób, przeznaczonych do wykonania tych robót; również należy dołączyć wykaz tych narzędzi, jakie mają być zabrane. Kierownik robót ma posiadać przy sobie i okazywać na żądanie zaświadczenie służbowe oraz dowód osobisty i imienny wykaz zatrudnionych robotników, poświadczony przez naczelnika właściwego Zarządu Wodnego,
§  2.
Każda z Umawiających się Stron może na granicznym odcinku przewozić statkami materjały budowlane i narzędzia potrzebne do utrzymania tegoż odcinka. Materjały i narzędzia są wolne od formalności celnych, o ile statki nie wchodzą w kontakt z brzegiem przeciwległym. Statki muszą być zaopatrzone w znaki, które właściwe władze obu Stron bada sobie wzajemnie podawały do wiadomości.
§  3.
1)
W celu wyznaczenia robót, potrzebnych do utrzymania odcinka granicznego, bada się odbywały co roku, z reguły na wiosnę i w jesieni, po porozumieniu się właściwych władz, wspólne oględziny odcinka granicznego.
2)
W razie nadzwyczajnych wydarzeń odbywać się mogą dalsze oględziny.
§  4.
Rządy obu Umawiających się Stron będą sobie wzajemnie komunikowały władze właściwe do wykonania niniejszego Układu.
§  5.
Artykuł 2, ustęp 2 zastosowany będzie i w tym wypadku, jeżeli do ujęcia podziemnej wody nadanie jest potrzebne z tego powodu, że przez to stan wody na Odrze zmieni się do tego stopnia, iż inne osoby będą zagrożone w wykonaniu swych praw na Odrze.
§  6.
Obustronne władze będą sobie komunikowały wzajemnie za zwrotem ewentualnych kosztów telegraficznych i telefonicznych te wiadomości o stanach wody, stosunkach lodowych, wysokości opadów i ilości przepływu, które mają znaczenie dla zapobieżenia niebezpieczeństwom powodzi i pochodu lodów, jako też dla przygotowania planów rozbudowy i dla wykonywania robót, związanych z utrzymaniem odcinka granicznego. Również będą one sobie podawać za zwrotem kosztów ważne dla tych samych celów wyniki technicznych pomiarów lądowych i wodnych.
§  7.
Powyższe postanowienia wykonawcze stanowią część składową Układu. Na życzenie jednej ze Stron Umawiających się ma być zbadana sprawa, w jakim stopniu przepisy te wymagają zmiany. Zmiany przeprowadza się we wzajemnem porozumieniu właściwych władz obu Stron.

Sporządzono w Koźlu, 19 sierpnia 1926 r.

PROTOKÓŁ KOŃCOWY.

Przy podpisywaniu polsko-niemieckiego Układu o administracji odcinka Odry, stanowiącego granicę, zgodzili się obustronni Pełnomocnicy na to, że postanowienia Układu nie przeszkadzają ewentualnemu innemu uregulowaniu sprawy przez inne międzypaństwowe porozumienia.

Sporządzono w Koźlu, 19 sierpnia 1926 r.

Zaznajomiwszy się z powyższym Układem, postanowieniami wykonawczemi i protokółem końcowym, uznaliśmy je i uznajemy za słuszne zarówno w całości, jak i każde z zawartych w nich postanowień; oświadczamy, że są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone i przyrzekamy, że będą niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

W Warszawie, dnia 14 maja 1927 r.