Rozdział 3 - Poczta. - Rumunia-Polska. Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski przez terytorjum rumuńskie pomiędzy Zaleszczykami a Jasienowem Polnym. Bukareszt.1929.10.30.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.74.597

Akt utracił moc
Wersja od: 2 sierpnia 1931 r.

Rozdział  III.

Poczta.

1.
Polska będzie miała prawo przewozić uprzywilejowanemi pociągami tranzytowemi przesyłki pocztowe wszelkiego rodzaju w polskich wagonach specjalnych lub w osobnych przedziałach wagonów osobowych pod nadzorem własnego personelu pocztowego bez jakichkolwiek opłat tranzytowych.
2.
Przewóz poczty może się również odbywać za pośrednictwem personelu kolejowego polskiego w wagonach kolejowych.
3.
Przewóz odsyłek tranzytowych wszelkiego rodzaju, pochodzących z zagranicy i przeznaczonych dla zagranicy w ambulansach, będzie przedmiotem uprzedniego układu pomiędzy Zarządem pocztowym polskim i rumuńskim.
1.
Skrzynki do listów wagonów pocztowych polskich powinny być na obszarze rumuńskim w stanie zamkniętym. Funkcjonariusze pocztowi polscy nie mają prawa na terytorjum rumuńskiem wchodzić w styczność z publicznością. Nie wolno im jest podczas pobytu na terytorjum rumuńskiem opuszczać wagonów bez ważnych powodów służbowych, ani też przyjmować lub wydawać jakichkolwiek przedmiotów.
2.
Wymiana przesyłek pocztowych między Zarządami Umawiających się Stron będzie mogła się odbywać na podstawie osobnego porozumienia Zarządów pocztowych obydwóch Stron.

Należności, przypadające za przewóz tranzytem poprzez terytorjum rumuńskie pocztowych wagonów polskich, badą regulowane między Zarządem kolejowym polskim i rumuńskim (Rozdział VI do art. 18).

1.
Odpowiedzialność za przesyłki pocztowe, przewożone w wagonach polskich, pod nadzorem funkcjonarjuszów pocztowych polskich, ponosi Zarząd poczty polskiej z wyjątkiem wypadków, kiedy winę, przypisać można Zarządowi kolejowemu rumuńskiemu. W tym ostatnim przypadku, Zarząd kolejowy rumuński ponosić będzie odpowiedzialność wobec Zarządu pocztowego polskiego za wagony i przesyłki pocztowe; mianowicie za wagony pocztowe taką samą, jak za wagony kolejowe, zaś za przesyłki pocztowe taką samą odpowiedzialność, jaką Zarząd pocztowy polski ponosi wobec nadawców tych przesyłek.
2.
Zarząd kolei rumuńskich nie będzie obowiązany do wypłaty odszkodowania w razie zagubienia lub naruszenia worków z listami, przewożonych za pośrednictwem funkcjonarjuszów polskich.
3.
W razie przeładunku przesyłek pocztowych polskich z powodu odczepienia wagonu pocztowego polskiego na terytorjum rumuńskiem, odpowiedzialność za przesyłki pocztowe polskie przejdzie na ten Zarząd kolejowy lub pocztowy polski albo rumuński, który przejmie je pod swój nadzór.