Rozdział 5 - Zgłaszanie roszczeń o świadczenia z powoda braku pracy. - Rejestracja, kontrola i udzielanie świadczeń z powodu braku pracy pozostającym bez pracy pracownikom umysłowym.
Dz.U.1930.54.459
Akt utracił mocV.
Zgłaszanie roszczeń o świadczenia z powoda braku pracy.
Zgłaszanie roszczeń o świadczenia z powoda braku pracy.
Prawo do świadczeń rozpoczyna się od dnia utraty zajęcia, o ile zgłoszenie roszczenia nastąpiło w ciągu miesiąca od dnia utraty zajęcia, w przeciwnym zaś razie od pierwszego dnia tego miesiąca kalendarzowego, w którym uskuteczniono zgłoszenie.
Roszczenie o świadczenia z powodu braku pracy winno być zgłoszone do Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych za pośrednictwem kasy chorych, działającej na obszarze, na którym znajduje się miejsce zamieszkania zgłaszającego roszczenie.
Na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego właściwa jest kasa ogólno-miejscowa miejsca zamieszkania ubezpieczonego, o ile pozostający bez pracy nie był ze względu na ostatnie zajęcie ubezpieczony na wypadek choroby w innej kasie na tym obszarze działającej. W tym ostatnim wypadku właściwa jest kasa, w której pozostający bez pracy był ostatnio ubezpieczony.
Jeżeli kasa chorych, cło której należy zgłaszać roszczenia o świadczenia z powodu braku pracy, jest również właściwa dla dokonania rejestracji pozostającego bez pracy (§ 4 p. 2), należy zgłaszać roszczenia w miarę możności równocześnie z zarejestrowaniem się jako pozostający bez pracy.
W razie niemożności dostarczenia przez pozostającego bez pracy zaświadczenia pracodawcy, wymienionego w § 11 p. 3 z powodu odmowy pracodawcy, lub zwlekania z wystawieniem tego zaświadczenia, kasa chorych wzywa pracodawcę do wystawienia zaświadczenia w ciągu 24 godzin. W razie niewydania zaświadczenia, występuje kasa chorych do powiatowej władzy administracji ogólnej o zastosowanie postanowień karnych art. 135, oraz przyjmuje zgłoszenie od pozostającego bez pracy, który winien w miarę możności udowodnić w inny sposób dane brakującego zaświadczenia.
Kasa chorych może stwierdzić prawdziwość dowodów przy pomocy władz państwowych lub komunalnych.
Gdy pozostający bez pracy mieszka w gminie miejskiej we własnym domu, zaświadczenie o stanie rodzinnym obowiązany jest wydać urząd gminny lub władza policyjna.
Zaświadczenie o stanie rodzinnym winno być wydane na podstawie ksiąg meldunkowych.
Podpisy właścicieli (administratorów, rządców) domów na zaświadczeniach o stanie rodzinnym winny być poświadczone przez władzę policyjną.
Poświadczenia te, jak również zaświadczenia o stanie rodzinnym, wystawiane przez władzę policyjną, wolne są od opłat stemplowych na podstawie art. 160 p. 1 w związku z art. 142 p. 11 ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 98, poz. 570).
Zaświadczenia o stanie rodzinnym, wystawiane przez urzędy gminne, właścicieli (administratorów, rządców) domów względnie biura meldunkowe, istniejące przy władzach samorządowych, nie podlegają opłatom stemplowym.