Rejestracja, kontrola i udzielanie świadczeń z powodu braku pracy pozostającym bez pracy pracownikom umysłowym.
Dz.U.1930.54.459
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 13 czerwca 1930 r.
o rejestracji, kontroli i udzielaniu świadczeń z powodu braku pracy pozostającym bez pracy pracownikom umysłowym. *
Objaśnienia wstępne.
Objaśnienia wstępne.
Paragrafy, powołane w niniejszem rozporządzeniu bez bliższego określenia, oznaczają paragrafy niniejszego rozporządzenia.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Dla uzyskania świadczeń na wypadek braku pracy winien pozostający bez pracy ponadto:
Instytucje rejestrujące.
Instytucje rejestrujące.
Na obszarze powiatów, na które rozciąga się działalność kasy chorych, znajdującej się w miejscu siedziby państwowego urzędu pośrednictwa pracy lub jego ekspozytury, właściwą instytucją rejestrującą jest urząd pośrednictwa pracy lub jego ekspozytura.
Na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego właściwemi instytucjami rejestrującemi są komunalne urzędy pośrednictwa pracy.
Dla miejscowości, odległych od siedziby urzędu pośrednictwa pracy lub jego ekspozytury albo też siedziby powiatowej kasy chorych mogą Zakłady Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych powierzać urzędom gminnym czynności instytucyj rejestrujących na obszarze gminy.
Rejestracja pozostających bez pracy.
Rejestracja pozostających bez pracy.
Równocześnie winien pracownik przedstawić:
Dane rubryki 1 karty rejestracyjnej należy wpisać zgodnie z dowodem tożsamości, zaznaczając kiedy i przez jaką władzę lub instytucję dowód został wydany i ewentualny numer dowodu. Jako dowód tożsamości może służyć legitymacja, stwierdzająca, identyczność osoby.
Dane rubryki 3, 4 i 5 należy wypełnić zgodnie z posiadanemi świadectwami pracy i wykształcenia, wymieniając te świadectwa. Przy świadectwach pracy należy podać zakład i czas pracy.
Instytucja rejestrująca winna w ciągu 7 dni od dnia zarejestrowania, dokonać kontroli, przewidzianej w § 32. W razie stwierdzenia okoliczności, któreby mogły spowodować odmowę świadczeń na wypadek braku pracy, obowiązana jest instytucja rejestrująca zawiadomić o wyniku przeprowadzonej kontroli bezzwłocznie kasę chorych, w której pracownik zgłosił roszczenie o świadczenia na wypadek braku pracy.
Jeżeli pozostający bez pracy rejestruje się w kasie chorych lub urzędzie gminnym, instytucja rejestrująca wpisuje go do prowadzonego przez siebie rejestru pozostających bez pracy, przesyłając jednocześnie kartę rejestracyjną do właściwego urzędu pośrednictwa pracy.
Zgłaszanie roszczeń o świadczenia z powoda braku pracy.
Zgłaszanie roszczeń o świadczenia z powoda braku pracy.
Prawo do świadczeń rozpoczyna się od dnia utraty zajęcia, o ile zgłoszenie roszczenia nastąpiło w ciągu miesiąca od dnia utraty zajęcia, w przeciwnym zaś razie od pierwszego dnia tego miesiąca kalendarzowego, w którym uskuteczniono zgłoszenie.
Roszczenie o świadczenia z powodu braku pracy winno być zgłoszone do Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych za pośrednictwem kasy chorych, działającej na obszarze, na którym znajduje się miejsce zamieszkania zgłaszającego roszczenie.
Na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego właściwa jest kasa ogólno-miejscowa miejsca zamieszkania ubezpieczonego, o ile pozostający bez pracy nie był ze względu na ostatnie zajęcie ubezpieczony na wypadek choroby w innej kasie na tym obszarze działającej. W tym ostatnim wypadku właściwa jest kasa, w której pozostający bez pracy był ostatnio ubezpieczony.
Jeżeli kasa chorych, cło której należy zgłaszać roszczenia o świadczenia z powodu braku pracy, jest również właściwa dla dokonania rejestracji pozostającego bez pracy (§ 4 p. 2), należy zgłaszać roszczenia w miarę możności równocześnie z zarejestrowaniem się jako pozostający bez pracy.
W razie niemożności dostarczenia przez pozostającego bez pracy zaświadczenia pracodawcy, wymienionego w § 11 p. 3 z powodu odmowy pracodawcy, lub zwlekania z wystawieniem tego zaświadczenia, kasa chorych wzywa pracodawcę do wystawienia zaświadczenia w ciągu 24 godzin. W razie niewydania zaświadczenia, występuje kasa chorych do powiatowej władzy administracji ogólnej o zastosowanie postanowień karnych art. 135, oraz przyjmuje zgłoszenie od pozostającego bez pracy, który winien w miarę możności udowodnić w inny sposób dane brakującego zaświadczenia.
Kasa chorych może stwierdzić prawdziwość dowodów przy pomocy władz państwowych lub komunalnych.
Gdy pozostający bez pracy mieszka w gminie miejskiej we własnym domu, zaświadczenie o stanie rodzinnym obowiązany jest wydać urząd gminny lub władza policyjna.
Zaświadczenie o stanie rodzinnym winno być wydane na podstawie ksiąg meldunkowych.
Podpisy właścicieli (administratorów, rządców) domów na zaświadczeniach o stanie rodzinnym winny być poświadczone przez władzę policyjną.
Poświadczenia te, jak również zaświadczenia o stanie rodzinnym, wystawiane przez władzę policyjną, wolne są od opłat stemplowych na podstawie art. 160 p. 1 w związku z art. 142 p. 11 ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 98, poz. 570).
Zaświadczenia o stanie rodzinnym, wystawiane przez urzędy gminne, właścicieli (administratorów, rządców) domów względnie biura meldunkowe, istniejące przy władzach samorządowych, nie podlegają opłatom stemplowym.
Postępowanie przy przyznawaniu świadczeń z powodu braku pracy.
Postępowanie przy przyznawaniu świadczeń z powodu braku pracy.
Jeśli miejsce zamieszkania zgłaszającego roszczenie znajduje się poza obszarem działania kasy chorych, w której był on ostatnio ubezpieczony na wypadek choroby, kasa chorych jego miejsca zamieszkania, po przyjęciu zgłoszenia i ewentualnem przeprowadzeniu badań, wskazanych w ustępie pierwszym, przesyła je niezwłocznie wraz z załącznikami kasie właściwej ze względu na miejsce ostatniego zatrudnienia pozostającego bez pracy celem bezpośredniego przesłania Zakładowi Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych w ciągu najwyżej siedmiu dni.
Jeżeli kasa miejsca zamieszkania nie przeprowadziła wskazanych badań, może te badania zarządzić kasa miejsca ostatniego zatrudnienia.
W razie oświadczenia przez zgłaszającego roszczenie, iż zaświadczenie o ustaniu zatrudnienia zawiera dane nieprawdziwe, zobowiązana jest kasa chorych do przeprowadzenia odpowiednich dochodzeń dla ustalenia istotnego stanu rzeczy, posługując się w razie potrzeby pomocą władz państwowych lub komunalnych.
O wypadkach przekroczenia powyższego terminu przez kasę, Zakład Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych zawiadamia okręgowy urząd ubezpieczeń.
Jeżeli z przedstawionego zaświadczenia o ustaniu ostatniego zatrudnienia nie wynikałoby prawo do świadczeń, ze względu na nieprzebycie wymaganego okresu wyczekiwania (art. 16), winien zgłaszający roszczenie dołączyć posiadane ewentualnie zaświadczenia o ustaniu zatrudnienia poprzednio wykonywanego dla udowodnienia, iż przebył on 6 miesięcy składkowych w ciągu ostatniego roku, licząc wstecz od dnia utraty zajęcia. Wymienione okresy 6-ciu miesięcy i roku, należy obliczać zgodnie z postanowieniami art. 16 ust. 2, 3 i 4.
W razie, jeśli pozostający bez pracy nie może przedstawić zaświadczeń z poprzedniej pracy, o których mowa w ustępie poprzednim, lub jeśli istnieje sprzeczność pomiędzy danemi, zawartemi w przedstawionych zaświadczeniach a danemi, przedstawionemi przez zgłaszającego roszczenie lub przez kasę chorych w sprawozdaniu (§ 20), winna decyzja Zakładu zapaść na podstawie wszystkich danych, dotyczących przebiegu ubezpieczenia zgłaszającego roszczenie, posiadanych przez Zakład.
Jeśli pracodawca poda w zaświadczeniu o ustaniu zatrudnienia dane, niezgodne z rzeczywistym sianem rzeczy, występuje Zakład do powiatowej władzy administracji ogólnej z wnioskiem o zastosowanie postanowień karnych, przewidzianych w art. 134.
W razie upoważnienia kasy chorych do wypłaty zasiłku Zakład obowiązany jest postawić do dyspozycji kasy odpowiednie fundusze.
Decyzję Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych, która winna wskazywać początek i koniec prawa do świadczeń, wyszczególnienie i obliczenie przyznanych świadczeń względnie powody ich odmowy, wstrzymania lub utraty, oraz pouczenia o środkach prawnych, przesyła kasa chorych pozostającemu bez pracy, zawiadamiając go w razie przyznania świadczeń o terminie i miejscu wypłaty zasiłku przez kasę chorych względnie o innym sposobie wypłaty ustanowionym przez Zakład Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych.
Zaofiarowanie odpowiedniego zajęcia.
Zaofiarowanie odpowiedniego zajęcia.
Jednocześnie z wysłaniem karty polecającej do instytucji rejestrującej zawiadamia urząd pośrednictwa pracy bezpośrednio poszukującego pracy o przesłaniu karty polecającej.
Jeżeli pozostający bez pracy zgłosi się osobiście o zapośredniczenie w uzyskaniu zajęcia do urzędu pośrednictwa pracy, nie będącego instytucją rejestrującą, urząd pośrednictwa pracy wydaje mu kartę polecającą i zatrzymuje legitymację poszukującego pracy aż do otrzymania wiadomości o ujemnym rezultacie pośrednictwa.
W razie niezawarcia umowy instytucja rejestrująca zwraca pracownikowi legitymację poszukującego pracy.
O zaofiarowaniu pracy i rezultacie pośrednictwa czyni instytucja rejestrująca odpowiednią adnotację w prowadzonym przez siebie rejestrze pozostających bez pracy.
Wykazywanie pozostawania bez pracy z powodu niemożności znalezienia odpowiedniego zajęcia i kontrola pozostających bez pracy.
Wykazywanie pozostawania bez pracy z powodu niemożności znalezienia odpowiedniego zajęcia i kontrola pozostających bez pracy.
Deklaracja pracownika i zaświadczenie instytucji rejestrującej winny być połączone na jednym formularzu (zał. Nr. 3).
Przy podpisywaniu deklaracji należy pracownikowi zwrócić uwagę na skutki prawne podania nieprawdziwych danych.
Wykaz pracowników, którzy zgłosili się w ciągu miesiąca w celu stwierdzenia dalszego pozostawania bez pracy, przesyła instytucja rejestrująca niezwłocznie właściwemu urzędowi pośrednictwa pracy w celu dalszego prowadzenia tych pracowników w ewidencji jako poszukujących pracy.
Kontrola może być przeprowadzona w miejscu zamieszkania pozostającego bez pracy, w miejscu pracy, w związku zawodowym i t. p.; w szczególności może być nałożony na pracownika obowiązek dodatkowego zgłaszania się do kontroli w instytucji rejestrującej w terminach przez nią oznaczonych, zwłaszcza wtedy, gdy okres pozostawania bez pracy przedłuża się ponad trzy miesiące.
Jeżeli inspektor pracy stwierdzi, że zaprzestanie pracy wywołane zostało nieprawnemi działaniami lub zarządzeniami pracodawcy, utrata zajęcia spowodowana tem zaprzestaniem pracy nie jest uważana za utratę zajęcia z powodu strajku w rozumieniu art. 50 p. 2.
Wypłata zasiłków z powodu braku pracy.
Wypłata zasiłków z powodu braku pracy.
Instytucja wypłacająca po dokonaniu wypłaty zasiłku przesyła Zakładowi deklarację i pokwitowanie pracownika oraz zaświadczenie instytucji rejestrującej.
Zawiadamianie o zmianie warunków osobistych i rodzinnych oraz o zmianie miejsca zamieszkania.
Zawiadamianie o zmianie warunków osobistych i rodzinnych oraz o zmianie miejsca zamieszkania.
Wstrzymanie i wznowienie świadczeń.
Wstrzymanie i wznowienie świadczeń.
Zgłaszanie roszczeń o zapomogę na podróż.
Zgłaszanie roszczeń o zapomogę na podróż.
Ubezpieczenie pozostającego bez pracy na wypadek choroby.
Ubezpieczenie pozostającego bez pracy na wypadek choroby.
Utrzymywanie w mocy uprawnień do świadczeń emerytalnych w czasie przerw w ubezpieczeniu.
Utrzymywanie w mocy uprawnień do świadczeń emerytalnych w czasie przerw w ubezpieczeniu.
Urząd pośrednictwa pracy wpisuje do karty ubezpieczeniowej datę rozpoczęcia i zakończenia czasu pozostawania bez pracy.
W ciągu całego czasu pozostawania bez pracy winien pracownik przedstawiać Zakładowi Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych co sześć miesięcy zaświadczenie urzędu pośrednictwa pracy, stwierdzające niemożność znalezienia odpowiedniego zajęcia.
Datę rozpoczęcia i zakończenia czasu pozostawania bez pracy z powodu służby wojskowej, niewoli, internowania (art. 8 p. 1), prowadzenia działań wojennych na obszarze, na którym znajduje się miejsce zamieszkania ubezpieczonego (art. 8 p. 2), lub z powodu choroby (art. 8 p. 3) wpisuje do karty ubezpieczeniowej kasa chorych na żądanie ubezpieczonego na podstawie własnych danych lub okazanych jej dowodów.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
ZAŁĄCZNIK Nr. 1
WNIOSEK
o przyznanie zasiłku z powodu braku pracy
Do
Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych
w ................
za pośrednictwem Kasy Chorych w ..............................
Niżej podpisany (imię i nazwisko) ................. wnosi o
przyznanie mu zasiłku z powodu braku pracy, przedstawiając w
załączeniu: kartę ubezpieczeniową Nr. ..........., legitymację
poszukującego pracy Nr ....... wystawioną przez .............,
zaświadczenie pracodawcy o zwolnieniu z ostatniej pracy i
zaświadczenie o stanie rodzinnym.
................ dn. ........... 193
Adres ....................
podpis
Uwaga: Niepotrzebne skreślić.
ZAŁĄCZNIK Nr. 2
ZAŚWIADCZENIE.
Niniejszem zaświadczam, że p. .................. (imię i
nazwisko pozostającego bez pracy), zamieszkały w .............
(dokładny adres), zatrudniony od dnia ......... w nasz.../
w moj...zakładzie, przedsiębiorstwie, fabryce (wymienić firmę wzgl. nazwisko pracodawcy) w charakterze .....................
(wymienić) .................. przestał pracować na zajmowanej
posadzie dnia .............. z powodu ............. (określić
dokładnie powód ustąpienia jak np.: zwolnienie przez
pracodawcę, po wypowiedzeniu lub bez wypowiedzenia, zwolnienie
spowodowane przez pracownika, ustąpienie dobrowolne i t. d.).
Wymieniony otrzymał przy zwolnieniu:
1) jednorazową odprawę (odszkodowanie) z powodu
przedterminowego zwolnienia za czas od ...... do ...... w
kwocie ................ zł.
2) odszkodowanie za niewykorzystany urlop za okres .........
tygodni ............. w kwocie .................. zł.
3) ........... (inne odszkodowania, z jakiego tytułu, za jaki
czas i w jakiej wysokości). Płaca miesięczna wymienionego w
ciągu ostatniego roku wynosiła zł. ............. Wymieniony
został zgłoszony do ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń
Pracowników Umysłowych w miesiącu ............. roku ......
W roku, poprzedzającym utratę względnie ustanie ostatniego
zatrudnienia, składki miesięczne opłacone zostały za
miesiące ................
Data .................
Podpis pracodawcy (firmy)
Odwrócić
Na odwrotnej stronie formularza Nr. 7
Streszczenie przepisów, odnoszących się do zaświadczenia o ustaniu zatrudnienia.
W myśl art. 123 ust. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 106, poz. 911) pracownikowi, opuszczającemu zajęcie, obowiązany jest pracodawca wydać zaświadczenie, stwierdzające czas, charakter zatrudnienia odnośnego pracownika, datę i powód opuszczenia zajęcia oraz wysokość wypłaconej odprawy lub odszkodowania, według wzoru wskazanego w § 11 p. 3 rozporządzenia z dnia 13 czerwca 1930 (Dz. U. R. P. Nr. 54, poz. 459).
Zgodnie z § 14 wymienionego rozporządzenia pracodawca w żadnym wypadku nie może się uchylić od wydania zaświadczenia o ustaniu zatrudnienia.
Gdy pracownik sam opuścił pracę, wówczas zamiast powodu zwolnienia z pracy należy podać okoliczności, wśród jakich nastąpiło opuszczenie pracy przez pracownika.
W myśl art. 114 rozporządzenia Prezydenta, pracodawcy, ubezpieczeni i członkowie ich rodzin, obowiązani są udzielać wszelkich wyjaśnień co do okoliczności, mających znaczenie dla stosunku ubezpieczeniowego względnie dla oceny uprawnień do świadczeń ubezpieczeniowych.
Odmowa wyjaśnień lub podanie szczegółów nieprawdziwych podlega według art. 134 dekretu Prezydenta karze grzywny do tysiąca złotych, a w razie nieściągalności karze aresztu do sześciu tygodni.
Odmowa wydania pracownikowi zaświadczenia o ustaniu zatrudnienia grozi grzywną do pięciuset złotych, a w razie nieściągalności karą aresztu do trzech tygodni (art. 135) i to niezależnie od odpowiedzialności na drodze cywilnej za szkody materjalne, wyrządzone pracownikowi i jego rodzinie wskutek niewydania lub opóźnienia w wydaniu zaświadczenia o ustaniu zatrudnienia (art. 112 ust. 3).
Zakład Ubezpieczeń Pracowników
Umysłowych
w ......................
ZAŁĄCZNIK Nr. 3
Nazwa instytucji rejestrującej
Nr. rej. ............
Nr. karty ubezp. ............
.............. dnia ...... 193 ...
wolne od opłat stemplowych na podstawie art. 117 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24.XI.1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 106, poz. 911).
ZAŚWIADCZENIE
dla pozostającego bez pracy.
Stosownie do postanowień art. 123 ust. 2 rozporządzenia
Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24.XI.1927 r. o
ubezpieczeniu pracowników umysłowych (Dz. U. R. P. Nr. 106,
poz. 911) i § 29 rozporządzenia Ministra Pracy i Opieki
Społecznej z dnia 13 czerwca 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 54,
poz. 459) stwierdza się, że w ciągu miesiąca od dnia .........
do dnia .......... p. ............. nie otrzymał odpowiedniego
zajęcia za pośrednictwem urzędu pośrednictwa pracy, nie objął
zaofiarowanego zatrudnienia z powodu .........................
Podpis
......................
pieczęć.
DEKLARACJA
pozostającego bez pracy.
Stwierdzam własnoręcznym podpisem, że w ciągu miesiąca od
dn. ............ do dnia ........... pozostawałem bez pracy z
powodu niemożności znalezienia odpowiedniego zajęcia i
oświadczam, że znane mi są skutki prawne złożenia
nieprawdziwych zeznań i bezprawnego otrzymania świadczeń,
ustanowione w art. 50 p. 7, 60, 67, p. 2, 134, 138 i 143
rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24/XI.1927
r. o ubezpieczeniu pracowników umysłowych.
......................
Podpis ......................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »