Rozdział 3 - ŚWIADECTWO SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ. - Rejestr państwowy statków powietrznych, sposób ich rejestracji, badanie zdolności do lotu, oraz tryb wydawania dokumentów i ksiąg pokładowych tych statków, system znaczenia statków powietrznych i umieszczania znaków na nich oraz zakładanie i prowadzenie ksiąg pokładowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.69.635

Akt utracił moc
Wersja od: 13 stycznia 1964 r.

Rozdział  III.

ŚWIADECTWO SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ.

Sposób otrzymania.

§  23.
Na podstawie przesłanego Ministerstwu Komunikacji orzeczenia o zdolności statku do lotu (§ 18 lub § 22), Ministerstwo to wystawia świadectwo sprawności technicznej statku powietrznego, sporządzone według wzoru Nr. 4, dołączonego do niniejszego rozporządzenia.

Świadectwo sprawności technicznej jest dokumentem urzędowym, stwierdzającym zdolność statku powietrznego do lotów w takim charakterze, jaki został wskazany w tem świadectwie.

§  23a. 6
Ważność świadectwa sprawności technicznej ustala się w zależności od rodzaju i stanu technicznego statku powietrznego na okres do 6 miesięcy od dnia jego wydania lub przedłużenia.
§  23b. 7
Dla pierwowzorów statków powietrznych i seryjnych statków powietrznych, które mają być wpisane do rejestru państwowego, a które zostały zatwierdzone przez państwo obce, Ministerstwo Komunikacji może wystawić świadectwo sprawności technicznej na podstawie urzędowego dokumentu (świadectwa sprawności technicznej) wystawionego przez to państwo i stwierdzającego zdolność tych statków do lotów.
§  24.
Jeżeli osoba zainteresowana występuje o otrzymanie świadectwa sprawności technicznej dla danego statku powietrznego bez równoczesnego wystąpienia o zarejestrowanie tego statku, powinna ona celem otrzymania tego świadectwa zwrócić się do Ministerstwa Komunikacji ze zgłoszeniem, sporządzonem według wzoru Nr. 2, dołączonego do niniejszego rozporządzenia.

Nadzór techniczny.

§  25.
Z chwilą otrzymania świadectwa sprawności technicznej statek powietrzny zaczyna podlegać nadzorowi technicznemu aż do chwili skreślenia statku z rejestru (§ 11).

Nadzór techniczny obejmuje:

1)
oględziny okresowe statku powietrznego, dokonywane przez instytucję, wskazaną przez Ministra Komunikacji (§ 13) w odstępach czasu w zależności od decyzyj tej instytucji, wydawanych zgodnie z przepisami, o których mowa w § 13,
2)
oględziny dorywcze statku powietrznego przeprowadzane:
a)
w razie potrzeby - z własnej inicjatywy wspomnianej instytucji nadzoru,
b)
na żądanie właściciela (użytkownika) statku powietrznego w wypadku dokonania napraw znaczniejszych uszkodzeń statku powietrznego, wpływających na jego zdolność do lotu lub w razie wymiany zasadniczych części statku względnie silnika wbudowanego na ten statek.

Oględziny okresowe i dorywcze, o których mowa pod 1) i 2 a) wyżej, przeprowadza wspomniana wyżej instytucja, zawiadamiając uprzednio osobę zainteresowaną o terminie oględzin.

Przed przystąpieniem do napraw lub zmian, o których mowa pod 2 b) wyżej, osoba zainteresowana powinna w celu umożliwienia przeprowadzenia kontroli, napraw i zmian lub prób materjału, zawiadomić wspomnianą instytucję.

Instytucja ta może dla celów kontrolnych nakazać wykonanie lotów próbnych.

Ważność, zawieszanie i odnawianie ważności świadectwa sprawności technicznej.

§  26.
Świadectwo sprawności technicznej jest ważne dotąd, dopóki ważność jego nie zostanie zawieszona z powodów, wyszczególnionych w § 27.
§  27.
Ministerstwo Komunikacji z urzędu lub na wniosek instytucji wykonywującej nadzór techniczny (§ 25) ma prawo zawieszać i odnawiać ważność świadectwa sprawności technicznej.

Jednakże instytucja ta może zawieszać tymczasowo ważność świadectwa sprawności technicznej w następujących wypadkach:

1)
Do czasu ponownego stwierdzenia przez instytucję nadzoru zdolności statku powietrznego do lotu:
a)
w razie nieprzedstawienia statku do oględzin okresowych (§ 25 p. 1) w terminie oznaczonym w świadectwie sprawności technicznej statku,
b)
w razie ujemnego wyniku oględzin przewidzianych w § 25,
c)
w razie wypadków, przewidzianych w § 39 ust. 1,
d)
w razie wymiany silnika na inny,
e)
w razie wymiany lub zdjęcia ze statku niezbędnych urządzeń i przyrządów, wymienionych w świadectwie sprawności technicznej,
2)
do czasu odnośnej decyzji instytucji nadzoru, w razie gdy właściciel statku lub jego posiadacz nie zastosują się do postanowienia § 25, ustęp przedostatni niniejszego rozporządzenia,
3)
do czasu odnośnej decyzji Ministerstwa Komunikacji:
a)
w razie stwierdzenia, że księgi pokładowe statku powietrznego wogóle nie są prowadzone, względnie są prowadzone nieprawidłowo, nieregularnie lub niedbale,
b)
jeżeli statek powietrzny został użyty do lotów w innym charakterze niż ten, który został wyszczególniony w świadectwie sprawności technicznej.

Instytucja wspomniana powinna zawiadamiać o tymczasowem zawieszeniu Ministerstwo Komunikacji, które zatwierdza lub uchyla powyższe zarządzenie.

§  28.
Zawieszanie tymczasowe i odnawianie na skutek zarządzenia Ministerstwa Komunikacji ważności świadectwa sprawności technicznej stwierdza instytucja nadzoru w tem świadectwie w sposób następujący:
a)
w wypadku zawieszenia - przez wypisanie w odnośnych rubrykach świadectwa sprawności technicznej odpowiednich decyzyj oraz wyciśnięcie swojej pieczątki i litery "R" (klasyfikacja "R"), która oznacza niezdolność statku do lotu,
b)
w wypadku odnowienia - przez wypisanie w odnośnych rubrykach świadectwa sprawności technicznej odpowiednich decyzyj oraz wyciśnięcie swojej pieczątki i litery "V" (klasyfikacja "V"), która oznacza zdolność statku do lotu.

Statek powietrzny, który otrzymał klasyfikację "R" nie ma prawa dokonywania żadnych lotów, z wyjątkiem lotów próbnych po przebudowie lub naprawie, dokonywanych zgodnie z warunkami obowiązujących przepisów o dokonywaniu lotów próbnych.

Unieważnienie świadectwa sprawności technicznej.

§  29.
Unieważnienie świadectwa sprawności technicznej następuje niezwłocznie i nieodwołalnie z urzędu lub na wniosek instytucji nadzoru w następujących wypadkach:
a)
w razie stwierdzenia przez tę instytucję, że statek powietrzny utracił całkowicie zdolność do lotu,
b)
w razie wykreślenia statku powietrznego z rejestru państwowego z innej przyczyny niż wymieniona w punkcie a) wyżej,
c)
jeżeli statek powietrzny w ciągu trzech miesięcy od daty wystawienia świadectwa sprawności technicznej nie został wpisany do rejestru państwowego statków powietrznych,
d)
jeżeli nastąpiła wymiana silnika (ów) statku na inny (e), którego (ych) typ (y) nie odpowiada (ją) warunkom pierwowzoru,
e)
w razie dokonania takiej przebudowy statku, która nie odpowiada warunkom pierwowzoru,
f)
w razie stwierdzenia przez instytucję nadzoru, że właściciel statku powietrznego utrzymuje ten statek w zaniedbaniu i nie zachowuje koniecznych środków ostrożności w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotu.

Unieważnione świadectwo sprawności technicznej winno być zwrócone w terminie dwutygodniowym do Ministerstwa Komunikacji, z wyjątkiem wypadków gdy statek powietrzny został sprzedany zagranicę.

Inne postanowienia.

§  30.
W razie zapisania strony 4 świadectwa sprawności technicznej, właściciel statku, po przedstawieniu zużytego egzemplarza takiego świadectwa do Ministerstwa Komunikacji, otrzymuje bezpłatnie nowe świadectwo.
6 § 23a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.
7 § 23b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.