Rozdział 3 - Nadzór służbowy - Regulamin wewnętrznego urzędowania wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2015.924
Akt utracił moc Wersja od: 30 czerwca 2015 r.
Rozdział 3
Nadzór służbowy
Nadzór służbowy
§ 38.
1.
Kierownik jednostki i zwierzchnik służbowy jest uprawniony do:1)
zapoznawania się z aktami sprawy;2)
żądania ustnych informacji o przebiegu postępowania;3)
kontrolowania poziomu merytorycznego wystąpień prokuratorów przed sądem;4)
udzielania pisemnych lub bezpośrednich uwag prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze.2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki może przekazać sprawę do dalszego prowadzenia innemu prokuratorowi. Przekazanie wymaga uzasadnienia, w którym powołuje się okoliczności wskazujące na konieczność przekazania sprawy.§ 39.
1.
Kierownik jednostki wyższego stopnia może dokonać analizy akt toczącego się lub zakończonego postępowania przygotowawczego. Ponadto może zająć pisemne stanowisko w kwestii zgłoszonej przez strony lub inne uprawnione osoby.2.
O poczynionych w toku analizy ustaleniach, w tym zwłaszcza o stwierdzonych uchybieniach, kierownik jednostki wyższego stopnia informuje kierownika podległej jednostki.§ 40.
1.
Objęcie sprawy nadzorem służbowym może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki wyższego stopnia:1)
w przypadku powzięcia przez niego informacji o istotnych nieprawidłowościach w postępowaniu w sprawie prowadzonej w jednostce bezpośrednio niższego stopnia;2)
wobec szczególnej zawiłości sprawy lub jej wagi;3)
na wniosek prokuratora prowadzącego postępowanie.2.
Kierownik jednostki wyższego stopnia wyznacza prokuratora do sprawowania w danej sprawie nadzoru służbowego oraz zawiadamia o tym kierownika jednostki bezpośrednio podległej.3.
W przypadku podjęcia decyzji o objęciu nadzorem służbowym prokurator sprawujący nadzór służbowy może:1)
zapoznawać się z aktami sprawy, przy czym zapoznanie następuje w jednostce, w której prowadzone jest postępowanie, albo poprzez uzyskanie dostępu do ich wersji elektronicznej;2)
żądać ustnych informacji o przebiegu postępowania bądź kopii wybranych dokumentów z akt sprawy, w tym również w postaci elektronicznej;3)
udzielać pisemnych lub bezpośrednich konsultacji prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze.4.
Prokurator sprawujący nadzór służbowy nie może rozstrzygać zażaleń na decyzje podjęte w toku nadzorowanego przez niego postępowania przygotowawczego. Do rozstrzygnięcia zażaleń w tej sprawie wyznacza się innego prokuratora.§ 41.
Prokurator przełożony jest uprawniony do kontroli akt prowadzonego lub zakończonego postępowania. Kontrola akt postępowania będącego w toku następuje w jednostce, w której postępowanie to jest prowadzone, albo poprzez uzyskanie dostępu do ich wersji elektronicznej.§ 42.
O ustaleniach poczynionych w toku działań określonych w § 40 i § 41, w tym zwłaszcza o stwierdzonych uchybieniach, odpowiednio kierownik jednostki wyższego stopnia lub prokurator przełożony informuje kierownika właściwej jednostki.§ 43.
1.
Kierownik jednostki informuje kierownika jednostki wyższego stopnia o sprawach o szczególnej wadze lub zawiłości, wskazujących na potrzebę przejęcia postępowania przez jednostkę wyższego stopnia lub objęcia prowadzonego postępowania nadzorem służbowym, a także ze względu na możliwy społeczny oddźwięk sprawy lub przeprowadzonych w toku postępowania czynności.2.
Kierownik jednostki wyższego stopnia może zwrócić się do kierownika podległej jednostki o przedstawienie informacji dotyczącej postępowania przygotowawczego lub sądowego w każdej sprawie, określając zakres żądanej informacji.3.
Prokurator Generalny i Naczelny Prokurator Wojskowy może konsultować sposób prowadzenia sprawy z prokuratorem prowadzącym sprawę lub kierownikiem tej jednostki. Z przebiegu konsultacji prokurator prowadzący sprawę lub kierownik tej jednostki sporządzają notatkę.§ 44.
1.
Czynności wykonywane w toku nadzoru dokumentuje się na piśmie.2.
O przypadkach oczywistej i rażącej obrazy przepisów prawa przez prokuratora stwierdzonych w toku nadzoru zawiadamia się Naczelnego Prokuratora Wojskowego.§ 45.
W celu poprawy sprawności i efektywności prowadzonych postępowań przygotowawczych prokurator jednostki wyższego stopnia może zarządzić koordynowanie ścigania określonej kategorii przestępstw, które polega w szczególności na:1)
systematycznym zbieraniu i analizowaniu materiałów, w tym danych statystycznych, dotyczących form, kierunków i dynamiki przestępczości, sposobu działania sprawców przestępstw oraz okoliczności sprzyjających ich popełnianiu;2)
prowadzeniu badań akt spraw dotyczących określonej kategorii przestępstw oraz opracowywaniu, przy uwzględnieniu danych, o których mowa w pkt 1, sprawozdań i raportów o stanie przestępczości;3)
opracowywaniu i wdrażaniu do praktyki prokuratorskiej metodyki prowadzenia postępowań przygotowawczych dotyczącej wybranej kategorii przestępstw.§ 46.
1.
Aprobata, o której mowa w art. 99 ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze, lub jej odmowa następuje poprzez zamieszczenie na rękopisie albo odpisie pisma procesowego odpowiedniej adnotacji, daty i podpisu oraz odciśnięcie pieczęci służbowej lub też w formie elektronicznej.2.
W razie odmowy aprobaty informuje się asesora o powodach tej decyzji i udziela mu wskazówek co do sposobu załatwienia sprawy lub usunięcia stwierdzonych uchybień.§ 47.
1.
Prokurator Generalny i wojskowy prokurator okręgowy zarządza nie rzadziej niż raz na cztery lata wizytację jednostki.2.
Wizytacja obejmuje w szczególności badanie:1)
prawidłowości i efektywności realizacji czynności, o których mowa w § 26 ust. 3;2)
prawidłowości wykonywania pozostałych czynności przez prokuratorów;3)
prawidłowości podziału czynności pomiędzy prokuratorów, w tym przede wszystkim z punktu widzenia respektowania obowiązku, o którym mowa w § 27 ust. 1, oraz urzędników i innych pracowników jednostki;4)
efektywności kierowania jednostką oraz jej komórkami organizacyjnymi;5)
prawidłowości, efektywności i sprawności realizacji nadzoru służbowego;6)
prawidłowości organizacji pracy komórek obsługi administracyjnej;7)
prawidłowości i sprawności postępowania w sprawach skarg i wniosków, prowadzenia spraw kadrowych, ochrony informacji niejawnych oraz administrowania danymi w systemach teleinformatycznych.3.
Wizytacja nie może trwać dłużej niż 21 kolejnych dni roboczych.4.
O planowanej wizytacji zawiadamia się kierownika jednostki podlegającej wizytacji na co najmniej 30 dni przed przystąpieniem do jej przeprowadzenia.§ 48.
1.
Prokurator Generalny, Naczelny Prokurator Wojskowy i wojskowy prokurator okręgowy może zarządzić lustrację w jednostce, w szczególności gdy ujawnią się informacje o nieprawidłowościach w działalności tej jednostki.2.
Lustracja obejmuje wybrane zagadnienia z działalności jednostki. Przeprowadza się ją w celu zbadania przyczyn nieprawidłowości lub kontroli sprawności i efektywności kierowania jednostką oraz prawidłowości, efektywności i sprawności realizacji nadzoru służbowego.§ 49.
Zarządzając wizytację lub lustrację, określa się zadania, zakres kontroli i termin jej przeprowadzenia oraz skład zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego, ze wskazaniem prokuratora - przewodniczącego zespołu.§ 50.
1.
Wizytację i lustrację wojskowej prokuratury okręgowej przeprowadzają wizytatorzy Naczelnej Prokuratury Wojskowej i wyznaczeni prokuratorzy Naczelnej Prokuratury Wojskowej lub prokuratorzy wojskowej prokuratury okręgowej, a w razie potrzeby - także urzędnicy tych prokuratur. Zespołowi wizytacyjnemu lub lustracyjnemu przewodniczy wizytator Naczelnej Prokuratury Wojskowej.2.
Wizytację i lustrację wojskowej prokuratury garnizonowej przeprowadzają wizytatorzy wojskowej prokuratury okręgowej i wyznaczeni prokuratorzy wojskowej prokuratury okręgowej, a w razie potrzeby - także urzędnicy prokuratury lub wizytatorzy, prokuratorzy i urzędnicy prokuratury, o których mowa w ust. 1. Zespołowi wizytacyjnemu lub lustracyjnemu przewodniczy wizytator wyznaczony przez zarządzającego wizytację lub lustrację.3.
Wizytacji i lustracji jednostki nie może przeprowadzać prokurator będący małżonkiem, krewnym albo powinowatym prokuratora wizytowanej lub lustrowanej jednostki lub pozostający z prokuratorem tej jednostki w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności prokuratora biorącego udział w wizytacji lub lustracji.§ 51.
W zależności od potrzeb skład zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego w każdym czasie może zostać zmieniony, zwłaszcza gdy w związku z poczynionymi ustaleniami zakres przeprowadzanej kontroli wymaga rozszerzenia.§ 52.
1.
Ustalenia poczynione w toku wizytacji lub lustracji omawia się, bezpośrednio po jej zakończeniu, na naradzie z prokuratorami i pracownikami kontrolowanej jednostki.2.
W toku narady informuje się kierownika kontrolowanej jednostki o najistotniejszych spostrzeżeniach wskazujących na potrzebę bezzwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.§ 53.
1.
Z wizytacji sporządza się sprawozdanie, które przekazuje się kierownikowi wizytowanej jednostki w terminie 60 dni od jej zakończenia, do którego może on zgłosić uwagi w terminie 30 dni od dnia przekazania mu sprawozdania.2.
Zarządzający wizytację, na wniosek przewodniczącego zespołu wizytacyjnego, może przedłużyć termin sporządzenia i przekazania sprawozdania z wizytacji na czas oznaczony nie dłuższy niż 90 dni od dnia jej zakończenia, jeżeli jest to uzasadnione zakresem wizytacji.3.
Zespół wizytacyjny w terminie 14 dni przedstawia stanowisko do uwag, o których mowa w ust. 1.§ 54.
1.
Sprawozdanie z wizytacji zawiera:1)
określenie celu i zakresu wizytacji;2)
poczynione ustalenia oraz, w razie potrzeby, zalecany sposób usunięcia przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości;3)
ocenę badanych zagadnień i ogólną ocenę wizytowanej jednostki, określenie poziomu pracy prokuratorów i pracowników prokuratury oraz odrębną ocenę pracy kierownika jednostki i jego zastępców;4)
wnioski końcowe.2.
Sprawozdanie z lustracji zawiera dane dotyczące zakresu poczynionych ustaleń, ujawnionych uchybień i ich przyczyn oraz wynikające z nich wnioski. W sprawozdaniu, w razie potrzeby, zamieszcza się zalecenia polustracyjne.3.
W sprawozdaniu z wizytacji i lustracji wskazuje się zakres badań dokonywanych przez poszczególnych członków zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego, a w załączniku do sprawozdania - wykaz zbadanych spraw.§ 55.
1.
Przy ustalaniu wyników wizytacji ocenia się okoliczności wskazane w § 47 ust. 2 oraz określa stopień realizacji zaleceń z poprzedniej wizytacji i lustracji.2.
Odrębnej ocenie podlega prawidłowość i poziom wykonywania zadań przez kierownika jednostki, jego zastępców, kierowników komórek organizacyjnych oraz wizytatorów.§ 56.
Na podstawie sprawozdania z wizytacji, uwag kierownika wizytowanej jednostki oraz stanowiska zespołu wizytacyjnego prokurator zarządzający wizytację:1)
podtrzymuje ocenę pracy wizytowanej jednostki, kierownika tej jednostki i jego zastępców zawartą w sprawozdaniu lub dokonuje własnej oceny;2)
podtrzymuje zalecenia zawarte w sprawozdaniu lub przedstawia własne zalecenia powizytacyjne, zakreślając termin ich realizacji.§ 57.
1.
Omówienie wyników wizytacji z prokuratorami wizytowanej jednostki następuje w terminie do 30 dni od dnia zajęcia stanowiska w przedmiocie uwag lub bezskutecznego upływu terminu do ich zgłoszenia.2.
W omówieniu wyników wizytacji uczestniczy prokurator, który ją zarządził, lub wyznaczony przez niego prokurator.3.
Ustalenia dokonane w toku wizytacji przedstawia przewodniczący zespołu wizytacyjnego.§ 58.
W przypadku stwierdzenia oczywiście rażących uchybień, a także uzyskania niezadowalającej oceny pracy jednostki lub niezadowalającej oceny pracy w określonym zakresie, przeprowadza się, po upływie wyznaczonego terminu, sprawdzenie prawidłowości wykonania zaleceń powizytacyjnych.§ 59.
1.
Z lustracji sporządza się sprawozdanie, które przekazuje się kierownikowi lustrowanej jednostki w terminie 14 dni od dnia jej zakończenia. Może on zgłosić uwagi w terminie 30 dni od dnia przekazania mu sprawozdania.2.
Zarządzający lustrację, na wniosek przewodniczącego zespołu lustracyjnego, może przedłużyć termin sporządzenia i przekazania sprawozdania z lustracji na czas oznaczony nie dłuższy niż 30 dni od dnia jej zakończenia, jeżeli jest to uzasadnione zakresem lustracji.3.
Zespół lustracyjny przedstawia stanowisko do zgłoszonych uwag w terminie 14 dni.4.
Na podstawie sprawozdania z lustracji, uwag kierownika lustrowanej jednostki oraz stanowiska zespołu lustracyjnego prokurator zarządzający lustrację podtrzymuje zalecenia zawarte w sprawozdaniu lub przedstawia własne zalecenia polustracyjne, zakreślając termin ich realizacji.