Dział 2 - Organizacja wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury - Regulamin wewnętrznego urzędowania wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.924

Akt utracił moc
Wersja od: 30 czerwca 2015 r.

DZIAŁ  II

Organizacja wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury

Wewnętrzna organizacja wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury

Przepisy ogólne

§  5.
Wewnętrzną strukturę organizacyjną wojskowej jednostki organizacyjnej prokuratury, zwanej dalej "jednostką", ustala w formie rozkazu organizacyjnego, kierując się potrzebą sprawnego wykonywania zadań prokuratury oraz zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu:
1)
Naczelny Prokurator Wojskowy - dla Naczelnej Prokuratury Wojskowej;
2)
wojskowy prokurator okręgowy w uzgodnieniu z Naczelnym Prokuratorem Wojskowym - dla wojskowej prokuratury okręgowej;
3)
wojskowy prokurator garnizonowy w uzgodnieniu z właściwym wojskowym prokuratorem okręgowym - dla wojskowej prokuratury garnizonowej.
§  6.
Prokurator wymieniony w § 5, ustalając wewnętrzną strukturę organizacyjną jednostki, określa, ze wskazaniem zakresu i rodzaju wykonywanych zadań, komórki organizacyjne, samodzielne stanowiska pracy lub stanowiska pracy oraz zakres sprawowanego nad nimi nadzoru przez przełożonego i zwierzchników służbowych.
§  7.
1.
Prokuratorzy wykonują samodzielnie zlecone im czynności na stanowiskach pracy lub samodzielnych stanowiskach pracy, których zakres ustala się rzeczowo lub terytorialnie.
2.
Łączenie stanowisk pracy w komórki organizacyjne jest wskazane wtedy, gdy liczba wpływających spraw przekracza możliwości sprawowania bezpośredniego nadzoru nad poszczególnymi stanowiskami pracy przez Naczelnego Prokuratora Wojskowego, wojskowego prokuratora okręgowego i ich zastępców.
§  8.
W skład komórki organizacyjnej wchodzi co najmniej:
1)
siedem stanowisk etatowych - w oddziale,
2)
pięć stanowisk etatowych - w wydziale
-
chyba że jest zasadne utworzenie komórki organizacyjnej o mniejszej obsadzie.
§  9.
Komórkami organizacyjnymi kierują odpowiednio:
1)
szef oddziału - oddziałem w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej;
2)
szef wydziału - wydziałem w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej;
3)
naczelnik wydziału - wydziałem w wojskowej prokuraturze okręgowej.
§  10.
Odpis rozkazu organizacyjnego określającego wewnętrzną strukturę organizacyjną jednostki wojskowi prokuratorzy okręgowi i wojskowi prokuratorzy garnizonowi przesyłają do Naczelnego Prokuratora Wojskowego, a wojskowi prokuratorzy garnizonowi - również do wojskowego prokuratora okręgowego.

Organizacja Naczelnej Prokuratury Wojskowej

§  11.
W skład Naczelnej Prokuratury Wojskowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Oddział Prezydialny;
2)
Oddział Postępowania Przygotowawczego;
3)
Oddział Postępowania Sądowego;
4)
Wydział Prawny;
5)
Wydział Kadr.
§  12.
Do podstawowych zadań Oddziału Prezydialnego w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej w szczególności należy:
1)
opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania jednostek oraz sprawozdań lub informacji dotyczących ich realizowania;
2)
przygotowywanie informacji o charakterze ogólnym dla Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Rady Ministrów, Prokuratora Generalnego i innych organów w zakresie działania jednostek;
3)
współdziałanie z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami społecznymi w zapobieganiu przestępczości i innym naruszeniom prawa oraz wykonywanie czynności z zakresu kontroli przestrzegania prawa i profilaktyki;
4)
koordynowanie działalności logistycznej i finansowej podległych jednostek;
5)
udostępnianie informacji publicznej w zakresie właściwości Naczelnej Prokuratury Wojskowej;
6)
planowanie, organizowanie i przeprowadzanie wizytacji i lustracji wojskowych prokuratur okręgowych i wojskowych prokuratur garnizonowych;
7)
wykonywanie zadań związanych z administrowaniem danymi w systemach informatycznych;
8)
zapewnienie przestrzegania bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz ochrony danych osobowych w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej.
§  13.
Do podstawowych zadań Oddziału Postępowania Przygotowawczego w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej w szczególności należy:
1)
sprawowanie nadzoru procesowego związanego z realizacją uprawnień Naczelnego Prokuratora Wojskowego w postępowaniu przygotowawczym;
2)
koordynowanie i kontrolowanie prawidłowości nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym sprawowanego przez wojskowe prokuratury okręgowe oraz sprawowanie nadzoru służbowego nad wybranymi postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi przez wojskowe prokuratury okręgowe;
3)
udział prokuratorów w posiedzeniach Izby Wojskowej Sądu Najwyższego, zwanej dalej "IWSN", w zakresie dotyczącym sądowej kontroli postępowania przygotowawczego;
4)
wykonywanie zadań w ramach kompetencji Prokuratora Generalnego, w zakresie kontroli operacyjnej, czynności operacyjno-rozpoznawczych dokonywanych przez uprawnione organy podejmowanych w ramach upoważnienia udzielonego w tym zakresie Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu;
5)
kształtowanie praktyki w zwalczaniu przestępczości, na podstawie badań akt, analiz informacji otrzymanych z wojskowych prokuratur okręgowych i wojskowych prokuratur garnizonowych oraz innych ustaleń dokonanych w wyniku działalności służbowej oddziału;
6)
wykonywanie czynności związanych z obrotem prawnym z zagranicą w zakresie postępowania przygotowawczego;
7)
opracowywanie opinii prawnych w zakresie postępowania przygotowawczego.
§  14.
Do podstawowych zadań Oddziału Postępowania Sądowego w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej w szczególności należy:
1)
ocena zasadności wnoszonych środków odwoławczych od orzeczeń wojskowych sądów okręgowych jako sądów pierwszej instancji;
2)
opracowywanie nadzwyczajnych środków zaskarżenia od wyroków IWSN jako sądu odwoławczego oraz udział prokuratorów przed IWSN w postępowaniu odwoławczym, postępowaniu związanym z rozpoznaniem nadzwyczajnych środków zaskarżenia oraz w innych, ustawowo określonych przypadkach;
3)
prowadzenie spraw o ułaskawienie;
4)
analizowanie spraw dotyczących pytań prawnych i przygotowywanie projektów dokumentów oraz opiniowanie projektów uchwał IWSN;
5)
sprawowanie nadzoru służbowego nad postępowaniem sądowym prowadzonym przez wojskowe prokuratury okręgowe oraz monitorowanie nadzoru wojskowych prokuratur okręgowych w stosunku do wojskowych prokuratur garnizonowych w zakresie postępowania sądowego.
§  15.
1.
Do podstawowych zadań Wydziału Prawnego w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej w szczególności należy:
1)
prowadzenie prac legislacyjnych oraz współdziałanie w opracowywaniu projektów aktów normatywnych przygotowywanych i wydawanych poza Naczelną Prokuraturą Wojskową - w sprawach dotyczących działalności wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury oraz udział w konferencjach i posiedzeniach organizowanych w tych sprawach;
2)
opiniowanie, na wniosek zainteresowanych komórek i jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, projektów aktów normatywnych w zakresie zgodności z przepisami prawa;
3)
wydawanie opinii dotyczących treści obowiązujących przepisów prawnych.
2.
W skład Wydziału Prawnego w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej wchodzi stanowisko pracy przewidziane dla radcy prawnego, który zapewnia obsługę prawną i zastępstwo sądowe we wszystkich sprawach prowadzonych przez Naczelną Prokuraturę Wojskową i jednostki podległe.
§  16.
Do podstawowych zadań Wydziału Kadr w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej należy:
1)
wykonywanie zadań kadrowych związanych z przebiegiem służby prokuratorskiej, zawodowej służby wojskowej oraz wynikających ze stosunku pracy urzędników i innych pracowników Naczelnej Prokuratury Wojskowej;
2)
prowadzenie spraw prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin, pobierających uposażenie lub uposażenie rodzinne;
3)
realizowanie czynności związanych z typowaniem kandydatów do służby poza granicami kraju i kierowaniem ich do tej służby;
4)
opracowywanie dokumentów związanych z dokonywaniem zmian w etatach jednostek oraz ich przeformowaniem;
5)
sprawowanie nadzoru i kontroli nad sprawami kadrowymi realizowanymi przez podległe Naczelnemu Prokuratorowi Wojskowemu jednostki oraz realizowanie szkoleń w tym zakresie;
6)
prowadzenie informatycznej ewidencji żołnierzy zawodowych, prokuratorów niebędących oficerami, urzędników i innych pracowników.

Organizacja wojskowej prokuratury okręgowej

§  17.
W skład wojskowej prokuratury okręgowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
wydział prezydialny;
2)
wydział śledczy;
3)
wydział postępowania przygotowawczego;
4)
wydział postępowania sądowego.
§  18.
Do podstawowych zadań wydziału prezydialnego w wojskowej prokuraturze okręgowej należy:
1)
prowadzenie spraw organizacyjnych, kadrowych, szkoleniowych, finansowych i administracyjno-gospodarczych;
2)
analiza danych dotyczących stanu przestępczości oraz danych statystycznych;
3)
sprawowanie nadzoru nad pracą sekretariatu w zakresie ustalonym w rozkazie organizacyjnym;
4)
zapewnienie przestrzegania bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz ochrony danych osobowych w wojskowej prokuraturze okręgowej oraz podległych wojskowych prokuraturach garnizonowych.
§  19.
Do podstawowych zadań wydziału śledczego w wojskowej prokuraturze okręgowej należy:
1)
prowadzenie śledztw i dochodzeń własnych, nadzorowanie śledztw i dochodzeń prowadzonych przez inne organy lub im powierzonych:
a)
o czyny zabronione wyczerpujące znamiona przestępstwa, dla których jest właściwy wojskowy sąd okręgowy,
b)
innych, w tym również zleconych do prowadzenia przez Naczelnego Prokuratora Wojskowego lub wojskowego prokuratora okręgowego;
2)
udział prokuratorów w postępowaniu sądowym w sprawach wymienionych w pkt 1, rozstrzyganych w pierwszej instancji oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym;
3)
obrót prawny z zagranicą w zakresie spraw prowadzonych w wydziale;
4)
prowadzenie spraw dotyczących przekazywania osób ściganych na podstawie europejskiego nakazu aresztowania.
§  20.
Do podstawowych zadań wydziału postępowania przygotowawczego w wojskowej prokuraturze okręgowej należy:
1)
sprawowanie nadzoru procesowego związanego z realizacją uprawnień wojskowego prokuratora okręgowego w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym przez podległą wojskową prokuraturę okręgową i wojskowe prokuratury garnizonowe;
2)
sprawowanie nadzoru służbowego nad postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi w podległych wojskowych prokuraturach garnizonowych;
3)
obrót prawny z zagranicą w zakresie spraw prowadzonych w podległych wojskowych prokuraturach garnizonowych.
§  21.
Do podstawowych zadań wydziału postępowania sądowego wojskowej prokuratury okręgowej należy:
1)
udział prokuratorów w postępowaniu odwoławczym przed wojskowym sądem okręgowym, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi właściwy wojskowy prokurator garnizonowy;
2)
nadzór nad udziałem prokuratorów wojskowej prokuratury garnizonowej w postępowaniu przed sądem wojskowym;
3)
udział prokuratorów przed sądem wojskowym w postępowaniu o wznowienie postępowania i o ułaskawienie;
4)
kontrola okresowa prawomocnych orzeczeń sądowych w podległych prokuraturach wojskowych.
§  22.
Do zadań wydziałów należy ponadto rozpoznawanie petycji, skarg, wniosków i meldunków w ramach kompetencji wydziałów.

Organizacja wojskowej prokuratury garnizonowej

§  23.
1.
Do podstawowych zadań wojskowej prokuratury garnizonowej należy:
1)
prowadzenie śledztw i dochodzeń własnych, nadzorowanie śledztw i dochodzeń prowadzonych przez inne organy lub im powierzonych:
a)
o czyny zabronione wyczerpujące znamiona przestępstwa innego niż wymienione w § 19 pkt 1,
b)
innych, w tym również zleconych do prowadzenia przez Naczelnego Prokuratora Wojskowego;
2)
udział prokuratorów w postępowaniu sądowym w sprawach wymienionych w pkt 1 oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym, z wyjątkiem postępowania przed IWSN;
3)
planowanie i realizacja kontroli przestrzegania prawa i profilaktyki;
4)
nadzór nad czynnościami wyjaśniającymi w postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
5)
analiza danych dotyczących stanu przestępczości oraz danych statystycznych (sprawozdania zbiorcze);
6)
wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 153, z późn. zm.);
7)
prowadzenie spraw organizacyjnych, kadrowych, szkoleniowych, finansowych i administracyjno-gospodarczych;
8)
zapewnienie przestrzegania bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz ochrony danych osobowych w wojskowej prokuraturze garnizonowej.
2.
Jeżeli przemawia za tym ekonomika i dobro postępowania, wojskowy prokurator garnizonowy może wystąpić do właściwego wojskowego prokuratora okręgowego z wnioskiem o udział przed sądem w postępowaniu odwoławczym w sprawach wymienionych w ust. 1 pkt 1 prokuratora wojskowej prokuratury okręgowej. Decyzję w tej sprawie podejmuje wojskowy prokurator okręgowy.
§  24.
W wojskowych prokuraturach garnizonowych nie tworzy się komórek organizacyjnych.

Organizacja pracy i sposób kierowania pracą

§  25.
Naczelny Prokurator Wojskowy, wojskowi prokuratorzy okręgowi i wojskowi prokuratorzy garnizonowi zapewniają prawidłową i sprawną realizację zadań służbowych w powierzonych im jednostkach i komórkach organizacyjnych oraz właściwą organizację pracy, a w szczególności przez:
1)
dobór odpowiednich kadr;
2)
usprawnianie organizacji i techniki pracy;
3)
dbałość o sprawność postępowania i należytą kulturę pracy w podległej jednostce;
4)
bieżącą współpracę z podmiotami uprawnionymi do prowadzenia postępowań przygotowawczych;
5)
sprawowanie nadzoru nad szkoleniem prokuratorów, urzędników i innych pracowników;
6)
kierowanie wykonaniem budżetu;
7)
wykonywanie zarządu i zapewnienie oszczędnego gospodarowania mieniem jednostki;
8)
czuwanie nad przestrzeganiem zasad ochrony i bezpieczeństwa obiektów jednostki;
9)
rzetelną i terminową sprawozdawczość statystyczną;
10)
ochronę informacji niejawnych;
11)
ochronę danych osobowych.
§  26.
1.
Naczelny Prokurator Wojskowy, wojskowy prokurator okręgowy i wojskowy prokurator garnizonowy dokonują odpowiednio podziału czynności podległych im prokuratorów, urzędników i innych pracowników.
2.
Przy podziale czynności należy w miarę możliwości uwzględnić kwalifikacje, uzdolnienia i doświadczenie zawodowe poszczególnych prokuratorów, urzędników i innych pracowników, a także przestrzegać zasady równomiernego obciążenia ich pracą.
3.
Podział czynności podległych prokuratorów przewiduje stałe realizowanie przez prokuratora przynajmniej jednego z zadań w postaci:
1)
wykonywania czynności oskarżyciela publicznego przed sądami;
2)
nadzorowania lub prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach karnych.
4.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do prokuratorów wykonujących czynności w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej, prokuratorów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości lub innej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej, prokuratorów delegowanych do pełnienia obowiązków lub pełnienia określonej funkcji poza granicami państwa oraz kierowników jednostek o obsadzie kadrowej powyżej dziesięciu prokuratorów.
5.
W przypadku prokuratorów pełniących funkcje dopuszcza się zmniejszenie obciążenia obowiązkami służbowymi w zakresie realizacji zadań, o których mowa w ust. 3, w zakresie koniecznym do prawidłowego pełnienia tych funkcji.
6.
W szczególnie uzasadnionych wypadkach, uwzględniając obciążenie obowiązkami służbowymi, Naczelny Prokurator Wojskowy na wniosek kierownika jednostki może zwolnić prokuratora z obowiązku realizacji zadań, o których mowa w ust. 3, w zakresie koniecznym do prawidłowego pełnienia przez niego funkcji, na czas określony, nie dłuższy niż 12 miesięcy.
7.
Podziału czynności dokonuje się w formie zarządzenia, którego treść podaje się do wiadomości wszystkich prokuratorów, urzędników i innych pracowników, czyniąc o tym adnotację opatrzoną datą i podpisem zainteresowanych.
8.
Odstąpienie od zasad wymienionych w ust. 1 wymaga zgody zwierzchnika służbowego, a w przypadkach niecierpiących zwłoki - zawiadomienia zwierzchnika służbowego, niezwłocznie po wykonaniu czynności.
§  27.
1.
Prokurator bezpośrednio przełożony oraz zwierzchnik służbowy zapewniają równomierne obciążenie obowiązkami służbowymi podległych im prokuratorów.
2.
Bezpośrednio przełożony lub zwierzchnik służbowy na bieżąco zapoznają się ze stanem realizacji zadań przez podległych mu prokuratorów.
§  28.
1.
Prokurator bezpośrednio przełożony, stwierdzając potrzebę zmiany lub uchylenia decyzji prokuratora podległego:
1)
podejmuje nową decyzję osobiście;
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach może polecić opracowanie projektu nowej decyzji, na podstawie pisemnych wytycznych, innemu prokuratorowi.
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2:
1)
nową decyzję podpisuje prokurator bezpośrednio przełożony;
2)
polecenie i wytyczne włącza się do akt głównych sprawy.
§  29.
1.
Prokurator przełożony, wydając polecenie, zachowuje drogę służbową. Zachowanie drogi służbowej obowiązuje również w korespondencji z prokuratorem przełożonym.
2.
Jeżeli polecenie zostało wydane z pominięciem drogi służbowej, wykonujący je prokurator zawiadamia o tym swojego zwierzchnika służbowego.
§  30.
Prokuratorzy wykonują czynności:
1)
samodzielnie;
2)
we współpracy z innym prokuratorem, zwanym dalej "współreferentem";
3)
w zespole.
§  31.
1.
W sprawach o obszernym materiale dowodowym, a także zawiłych pod względem faktycznym lub prawnym, kierownik jednostki lub zwierzchnik służbowy może wyznaczyć współreferenta sprawy, określając zakres postępowania, którym zajmuje się każdy z referentów, i rozstrzygając ewentualne spory co do tego zakresu. Kierownik jednostki lub zwierzchnik służbowy może wyznaczyć współreferenta również wtedy, gdy potrzeba taka wynika z toku prowadzonego postępowania.
2.
Współreferent:
1)
na bieżąco zapoznaje się z wykonywaniem istotnych czynności procesowych w sprawie, w której jest współreferentem;
2)
oprócz czynności realizowanych w ramach określonego przez kierownika jednostki lub zwierzchnika służbowego zakresu postępowania, w sprawach niecierpiących zwłoki, w przypadku przedłużającej się nieobecności prokuratora prowadzącego sprawę przeprowadza w jego zastępstwie czynności.
§  32.
1.
W sprawach, o których mowa w § 31, kierownik jednostki może powołać zespół prokuratorów, określając zakres postępowania, którym zajmuje się każdy z jego członków, rozstrzygając ewentualne spory co do tego zakresu.
2.
Kierownik jednostki może powołać kierownika zespołu, który organizuje jego prace, w tym wyznacza zadania członkom zespołu i określa termin realizacji czynności.
3.
Kierownik zespołu:
1)
sporządza i podpisuje akt oskarżenia;
2)
wydaje postanowienie o umorzeniu śledztwa;
3)
wydaje postanowienie o przedstawieniu zarzutów;
4)
składa wnioski i sporządza postanowienia w przedmiocie zastosowania środków zapobiegawczych.
§  33.
W celu realizacji zadań służbowych Naczelny Prokurator Wojskowy i wojskowi prokuratorzy okręgowi mogą wydawać zarządzenia wewnętrzne, rozkazy, decyzje, pisma okólne i wytyczne, a wojskowi prokuratorzy garnizonowi - zarządzenia wewnętrzne, rozkazy i decyzje.
§  34.
Godziny urzędowania ustala:
1)
Naczelny Prokurator Wojskowy - w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej;
2)
wojskowy prokurator okręgowy - w wojskowej prokuraturze okręgowej oraz w podległych wojskowych prokuraturach garnizonowych.
§  35.
1.
W wojskowej prokuraturze okręgowej i wojskowej prokuraturze garnizonowej prokurator przełożony zarządza pełnienie przez prokuratora dyżuru po godzinach urzędowania i w dni wolne od pracy. Dyżur może być pełniony w jednostce lub poza nią.
2.
Prokurator przełożony zapewnia możliwość kontaktu telefonicznego z pełniącymi dyżur.
3.
Prokurator przełożony może zarządzić przebywanie wyznaczonego prokuratora i pracownika prokuratury w dni ustawowo wolne od pracy oraz w określonych godzinach w dni robocze poza siedzibą jednostki, przy zapewnieniu stałego kontaktu telefonicznego.
4.
Informację o sposobie kontaktu z prokuratorem pełniącym dyżur wojskowy prokurator okręgowy i wojskowy prokurator garnizonowy przekazuje właściwemu komendantowi Żandarmerii Wojskowej, wskazując sposób bezpośredniego kontaktowania się z tym prokuratorem.
5.
Naczelny Prokurator Wojskowy ustala pomiędzy wojskowymi prokuraturami okręgowymi i wojskowymi prokuraturami garnizonowymi podział obowiązków związanych z pełnieniem przez prokuratorów dyżurów po godzinach urzędowania.
§  36.
1.
Wojskowy prokurator garnizonowy, uwzględniając plan posiedzeń i rozpraw (plan sesji) właściwego wojskowego sądu garnizonowego, ustala dla podległych prokuratorów stały rozkład dni, w których referenci sądowi sprawy, o których mowa w § 190, biorą udział w rozprawie (posiedzeniu) przed tym sądem (dni wokandowe prokuratorów).
2.
Rozkład dni wokandowych prokuratorów, po jego ustaleniu i każdej aktualizacji, niezwłocznie przekazuje się prezesowi właściwego wojskowego sądu garnizonowego.
§  37.
1.
Naczelny Prokurator Wojskowy, wojskowy prokurator okręgowy i wojskowy prokurator garnizonowy, ich zastępcy, inni wyznaczeni prokuratorzy i urzędnicy przyjmują interesantów w sprawach związanych z działalnością jednostek.
2.
Interesantów przyjmuje się co najmniej 6 godzin w czasie urzędowania jednostki, a w każdy poniedziałek - do godz. 18.00. Interesanci przyjmowani są w kolejności zgłaszania się.

Nadzór służbowy

§  38.
1.
Kierownik jednostki i zwierzchnik służbowy jest uprawniony do:
1)
zapoznawania się z aktami sprawy;
2)
żądania ustnych informacji o przebiegu postępowania;
3)
kontrolowania poziomu merytorycznego wystąpień prokuratorów przed sądem;
4)
udzielania pisemnych lub bezpośrednich uwag prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki może przekazać sprawę do dalszego prowadzenia innemu prokuratorowi. Przekazanie wymaga uzasadnienia, w którym powołuje się okoliczności wskazujące na konieczność przekazania sprawy.
§  39.
1.
Kierownik jednostki wyższego stopnia może dokonać analizy akt toczącego się lub zakończonego postępowania przygotowawczego. Ponadto może zająć pisemne stanowisko w kwestii zgłoszonej przez strony lub inne uprawnione osoby.
2.
O poczynionych w toku analizy ustaleniach, w tym zwłaszcza o stwierdzonych uchybieniach, kierownik jednostki wyższego stopnia informuje kierownika podległej jednostki.
§  40.
1.
Objęcie sprawy nadzorem służbowym może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki wyższego stopnia:
1)
w przypadku powzięcia przez niego informacji o istotnych nieprawidłowościach w postępowaniu w sprawie prowadzonej w jednostce bezpośrednio niższego stopnia;
2)
wobec szczególnej zawiłości sprawy lub jej wagi;
3)
na wniosek prokuratora prowadzącego postępowanie.
2.
Kierownik jednostki wyższego stopnia wyznacza prokuratora do sprawowania w danej sprawie nadzoru służbowego oraz zawiadamia o tym kierownika jednostki bezpośrednio podległej.
3.
W przypadku podjęcia decyzji o objęciu nadzorem służbowym prokurator sprawujący nadzór służbowy może:
1)
zapoznawać się z aktami sprawy, przy czym zapoznanie następuje w jednostce, w której prowadzone jest postępowanie, albo poprzez uzyskanie dostępu do ich wersji elektronicznej;
2)
żądać ustnych informacji o przebiegu postępowania bądź kopii wybranych dokumentów z akt sprawy, w tym również w postaci elektronicznej;
3)
udzielać pisemnych lub bezpośrednich konsultacji prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze.
4.
Prokurator sprawujący nadzór służbowy nie może rozstrzygać zażaleń na decyzje podjęte w toku nadzorowanego przez niego postępowania przygotowawczego. Do rozstrzygnięcia zażaleń w tej sprawie wyznacza się innego prokuratora.
§  41.
Prokurator przełożony jest uprawniony do kontroli akt prowadzonego lub zakończonego postępowania. Kontrola akt postępowania będącego w toku następuje w jednostce, w której postępowanie to jest prowadzone, albo poprzez uzyskanie dostępu do ich wersji elektronicznej.
§  42.
O ustaleniach poczynionych w toku działań określonych w § 40 i § 41, w tym zwłaszcza o stwierdzonych uchybieniach, odpowiednio kierownik jednostki wyższego stopnia lub prokurator przełożony informuje kierownika właściwej jednostki.
§  43.
1.
Kierownik jednostki informuje kierownika jednostki wyższego stopnia o sprawach o szczególnej wadze lub zawiłości, wskazujących na potrzebę przejęcia postępowania przez jednostkę wyższego stopnia lub objęcia prowadzonego postępowania nadzorem służbowym, a także ze względu na możliwy społeczny oddźwięk sprawy lub przeprowadzonych w toku postępowania czynności.
2.
Kierownik jednostki wyższego stopnia może zwrócić się do kierownika podległej jednostki o przedstawienie informacji dotyczącej postępowania przygotowawczego lub sądowego w każdej sprawie, określając zakres żądanej informacji.
3.
Prokurator Generalny i Naczelny Prokurator Wojskowy może konsultować sposób prowadzenia sprawy z prokuratorem prowadzącym sprawę lub kierownikiem tej jednostki. Z przebiegu konsultacji prokurator prowadzący sprawę lub kierownik tej jednostki sporządzają notatkę.
§  44.
1.
Czynności wykonywane w toku nadzoru dokumentuje się na piśmie.
2.
O przypadkach oczywistej i rażącej obrazy przepisów prawa przez prokuratora stwierdzonych w toku nadzoru zawiadamia się Naczelnego Prokuratora Wojskowego.
§  45.
W celu poprawy sprawności i efektywności prowadzonych postępowań przygotowawczych prokurator jednostki wyższego stopnia może zarządzić koordynowanie ścigania określonej kategorii przestępstw, które polega w szczególności na:
1)
systematycznym zbieraniu i analizowaniu materiałów, w tym danych statystycznych, dotyczących form, kierunków i dynamiki przestępczości, sposobu działania sprawców przestępstw oraz okoliczności sprzyjających ich popełnianiu;
2)
prowadzeniu badań akt spraw dotyczących określonej kategorii przestępstw oraz opracowywaniu, przy uwzględnieniu danych, o których mowa w pkt 1, sprawozdań i raportów o stanie przestępczości;
3)
opracowywaniu i wdrażaniu do praktyki prokuratorskiej metodyki prowadzenia postępowań przygotowawczych dotyczącej wybranej kategorii przestępstw.
§  46.
1.
Aprobata, o której mowa w art. 99 ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze, lub jej odmowa następuje poprzez zamieszczenie na rękopisie albo odpisie pisma procesowego odpowiedniej adnotacji, daty i podpisu oraz odciśnięcie pieczęci służbowej lub też w formie elektronicznej.
2.
W razie odmowy aprobaty informuje się asesora o powodach tej decyzji i udziela mu wskazówek co do sposobu załatwienia sprawy lub usunięcia stwierdzonych uchybień.
§  47.
1.
Prokurator Generalny i wojskowy prokurator okręgowy zarządza nie rzadziej niż raz na cztery lata wizytację jednostki.
2.
Wizytacja obejmuje w szczególności badanie:
1)
prawidłowości i efektywności realizacji czynności, o których mowa w § 26 ust. 3;
2)
prawidłowości wykonywania pozostałych czynności przez prokuratorów;
3)
prawidłowości podziału czynności pomiędzy prokuratorów, w tym przede wszystkim z punktu widzenia respektowania obowiązku, o którym mowa w § 27 ust. 1, oraz urzędników i innych pracowników jednostki;
4)
efektywności kierowania jednostką oraz jej komórkami organizacyjnymi;
5)
prawidłowości, efektywności i sprawności realizacji nadzoru służbowego;
6)
prawidłowości organizacji pracy komórek obsługi administracyjnej;
7)
prawidłowości i sprawności postępowania w sprawach skarg i wniosków, prowadzenia spraw kadrowych, ochrony informacji niejawnych oraz administrowania danymi w systemach teleinformatycznych.
3.
Wizytacja nie może trwać dłużej niż 21 kolejnych dni roboczych.
4.
O planowanej wizytacji zawiadamia się kierownika jednostki podlegającej wizytacji na co najmniej 30 dni przed przystąpieniem do jej przeprowadzenia.
§  48.
1.
Prokurator Generalny, Naczelny Prokurator Wojskowy i wojskowy prokurator okręgowy może zarządzić lustrację w jednostce, w szczególności gdy ujawnią się informacje o nieprawidłowościach w działalności tej jednostki.
2.
Lustracja obejmuje wybrane zagadnienia z działalności jednostki. Przeprowadza się ją w celu zbadania przyczyn nieprawidłowości lub kontroli sprawności i efektywności kierowania jednostką oraz prawidłowości, efektywności i sprawności realizacji nadzoru służbowego.
§  49.
Zarządzając wizytację lub lustrację, określa się zadania, zakres kontroli i termin jej przeprowadzenia oraz skład zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego, ze wskazaniem prokuratora - przewodniczącego zespołu.
§  50.
1.
Wizytację i lustrację wojskowej prokuratury okręgowej przeprowadzają wizytatorzy Naczelnej Prokuratury Wojskowej i wyznaczeni prokuratorzy Naczelnej Prokuratury Wojskowej lub prokuratorzy wojskowej prokuratury okręgowej, a w razie potrzeby - także urzędnicy tych prokuratur. Zespołowi wizytacyjnemu lub lustracyjnemu przewodniczy wizytator Naczelnej Prokuratury Wojskowej.
2.
Wizytację i lustrację wojskowej prokuratury garnizonowej przeprowadzają wizytatorzy wojskowej prokuratury okręgowej i wyznaczeni prokuratorzy wojskowej prokuratury okręgowej, a w razie potrzeby - także urzędnicy prokuratury lub wizytatorzy, prokuratorzy i urzędnicy prokuratury, o których mowa w ust. 1. Zespołowi wizytacyjnemu lub lustracyjnemu przewodniczy wizytator wyznaczony przez zarządzającego wizytację lub lustrację.
3.
Wizytacji i lustracji jednostki nie może przeprowadzać prokurator będący małżonkiem, krewnym albo powinowatym prokuratora wizytowanej lub lustrowanej jednostki lub pozostający z prokuratorem tej jednostki w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności prokuratora biorącego udział w wizytacji lub lustracji.
§  51.
W zależności od potrzeb skład zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego w każdym czasie może zostać zmieniony, zwłaszcza gdy w związku z poczynionymi ustaleniami zakres przeprowadzanej kontroli wymaga rozszerzenia.
§  52.
1.
Ustalenia poczynione w toku wizytacji lub lustracji omawia się, bezpośrednio po jej zakończeniu, na naradzie z prokuratorami i pracownikami kontrolowanej jednostki.
2.
W toku narady informuje się kierownika kontrolowanej jednostki o najistotniejszych spostrzeżeniach wskazujących na potrzebę bezzwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§  53.
1.
Z wizytacji sporządza się sprawozdanie, które przekazuje się kierownikowi wizytowanej jednostki w terminie 60 dni od jej zakończenia, do którego może on zgłosić uwagi w terminie 30 dni od dnia przekazania mu sprawozdania.
2.
Zarządzający wizytację, na wniosek przewodniczącego zespołu wizytacyjnego, może przedłużyć termin sporządzenia i przekazania sprawozdania z wizytacji na czas oznaczony nie dłuższy niż 90 dni od dnia jej zakończenia, jeżeli jest to uzasadnione zakresem wizytacji.
3.
Zespół wizytacyjny w terminie 14 dni przedstawia stanowisko do uwag, o których mowa w ust. 1.
§  54.
1.
Sprawozdanie z wizytacji zawiera:
1)
określenie celu i zakresu wizytacji;
2)
poczynione ustalenia oraz, w razie potrzeby, zalecany sposób usunięcia przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości;
3)
ocenę badanych zagadnień i ogólną ocenę wizytowanej jednostki, określenie poziomu pracy prokuratorów i pracowników prokuratury oraz odrębną ocenę pracy kierownika jednostki i jego zastępców;
4)
wnioski końcowe.
2.
Sprawozdanie z lustracji zawiera dane dotyczące zakresu poczynionych ustaleń, ujawnionych uchybień i ich przyczyn oraz wynikające z nich wnioski. W sprawozdaniu, w razie potrzeby, zamieszcza się zalecenia polustracyjne.
3.
W sprawozdaniu z wizytacji i lustracji wskazuje się zakres badań dokonywanych przez poszczególnych członków zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego, a w załączniku do sprawozdania - wykaz zbadanych spraw.
§  55.
1.
Przy ustalaniu wyników wizytacji ocenia się okoliczności wskazane w § 47 ust. 2 oraz określa stopień realizacji zaleceń z poprzedniej wizytacji i lustracji.
2.
Odrębnej ocenie podlega prawidłowość i poziom wykonywania zadań przez kierownika jednostki, jego zastępców, kierowników komórek organizacyjnych oraz wizytatorów.
§  56.
Na podstawie sprawozdania z wizytacji, uwag kierownika wizytowanej jednostki oraz stanowiska zespołu wizytacyjnego prokurator zarządzający wizytację:
1)
podtrzymuje ocenę pracy wizytowanej jednostki, kierownika tej jednostki i jego zastępców zawartą w sprawozdaniu lub dokonuje własnej oceny;
2)
podtrzymuje zalecenia zawarte w sprawozdaniu lub przedstawia własne zalecenia powizytacyjne, zakreślając termin ich realizacji.
§  57.
1.
Omówienie wyników wizytacji z prokuratorami wizytowanej jednostki następuje w terminie do 30 dni od dnia zajęcia stanowiska w przedmiocie uwag lub bezskutecznego upływu terminu do ich zgłoszenia.
2.
W omówieniu wyników wizytacji uczestniczy prokurator, który ją zarządził, lub wyznaczony przez niego prokurator.
3.
Ustalenia dokonane w toku wizytacji przedstawia przewodniczący zespołu wizytacyjnego.
§  58.
W przypadku stwierdzenia oczywiście rażących uchybień, a także uzyskania niezadowalającej oceny pracy jednostki lub niezadowalającej oceny pracy w określonym zakresie, przeprowadza się, po upływie wyznaczonego terminu, sprawdzenie prawidłowości wykonania zaleceń powizytacyjnych.
§  59.
1.
Z lustracji sporządza się sprawozdanie, które przekazuje się kierownikowi lustrowanej jednostki w terminie 14 dni od dnia jej zakończenia. Może on zgłosić uwagi w terminie 30 dni od dnia przekazania mu sprawozdania.
2.
Zarządzający lustrację, na wniosek przewodniczącego zespołu lustracyjnego, może przedłużyć termin sporządzenia i przekazania sprawozdania z lustracji na czas oznaczony nie dłuższy niż 30 dni od dnia jej zakończenia, jeżeli jest to uzasadnione zakresem lustracji.
3.
Zespół lustracyjny przedstawia stanowisko do zgłoszonych uwag w terminie 14 dni.
4.
Na podstawie sprawozdania z lustracji, uwag kierownika lustrowanej jednostki oraz stanowiska zespołu lustracyjnego prokurator zarządzający lustrację podtrzymuje zalecenia zawarte w sprawozdaniu lub przedstawia własne zalecenia polustracyjne, zakreślając termin ich realizacji.