Art. 4. - Regulamin dostępu do Wisły i jej używania przez ludność Prus Wschodnich, ułożony w wykonaniu art. 97 Traktatu Pokoju między Mocarstwami Sprzymierzonemi i Stowarzyszonemi a Niemcami, podpisany w Wersalu dnia 28 czerwca 1919 r.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.36.244

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 1925 r.
Art.  4.
1)
Statki, będące własnością osób, zamieszkałych w Prusach Wschodnich, lub wynajęte przez te osoby, lub też statki zarejestrowane w Prusach Wschodnich i przeznaczone do przewozu podróżnych albo towarów, lub podróżnych i towarów, poddane są ogólnym prawom żeglugi rzecznej w Polsce, dalej ogólnym postanowieniom Konwencji między Polską i Wolnem Miastem Gdańskiem a Niemcami, jako też i następującym przepisom.
2)
Dla ułatwienia kontroli, statki, krążące po odcinku Wisły między śluzą w Weissenbergu (Biała Góra) i północną granicą gminy Mały Wołcz (Kl. Wolz), muszą być zaopatrzone w znaki albo odznaki odrębne, stosownie do tego, do której z trzech poniżej wymienionych kategoryj należą:
a)
Statki, służące do żeglugi po za granicami, wymienionemi w poprzednim ustępie.
b)
Statki, służące do komunikacji między dwoma, punktami Prus Wschodnich przez Wisłę i Nogat.
c)
Statki, służące do miejscowej żeglugi między śluzą w Weissenbergu (Biała Góra) i Małym Wołczem (Kl. Wolz).

Odrębne znaki albo odznaki będą określone rozporządzeniem kompetentnych władz polskich. Rozporządzenie to będzie zakomunikowane Rządowi niemieckiemu, który poda je do wiadomości osób interesowanych zwykłą drogą; będą wybrane znaki proste, widoczne i tanie.

3)
Statki, należące do kategorji A) i B), mogą przybijać do brzegu, ładować lub wyładowywać podróżnych i towary:

w przystani w Korzeniowie (Kurzebrack)

w punktach dostępu, które mogłyby być otwarte.

Statki, zakwalifikowane do kategorji C), podlegają specjalnym przepisom, podanym w rozdziale II niniejszego regulaminu.

4)
Statki, należące do jednej z trzech kategoryj, naładowane drzewem lub materjałem (maszyny, maszyny ręczne, albo ich części składowe), pochodzącym lub przeznaczonym wyłącznie dla tartaku w Neuhofen, będą mogły ładować lub wyładowywać ten materiał, lub drzewo, w miejscu wyznaczonem przez kompetentną władzę polską. Ze względu na trudności żeglugi lub prac regulacyjnych rzeki, miejsce to będzie mogło być zmienione przez polską władzę. Naładowanie lub wyładowywanie powinno być uprzednio zameldowane we właściwym czasie najbliższemu polskiemu posterunkowi celnemu.
5)
Statki, przybijające do przystani w Korzeniowie (Kurzebrack), nie mogą wchodzić do portu, zwanego "portem zimowym", z wyjątkiem wypadków siły wyższej, np.: w wypadku, gdyby poziom wód uniemożliwił przybicie do brzegu, lub uczyniłby je niebezpiecznem, w wypadku, gdyby lody stanowiły przeszkodę w przybiciu do brzegu, wreszcie w wypadku rozbicia się statku.

Powyższe wyliczenie nie wyczerpuje wszystkich możliwych wypadków. Po przybyciu do "portu zimowego" kapitan, jego zastępca lub właściciel statku, zmuszonego do wejścia do tego portu, zgłosi się w urzędzie celnym w celu zameldowania się.

6)
Statki, wymienione w § 2 niniejszego artykułu, nie powinny przybijać do innych statków, łączyć się z niemi i mieć jakiegokolwiek kontaktu bądź z innym statkiem bądź z polskim brzegiem, jeśli to uchyla się z pod kontroli i nadzoru polskiej władzy.

Jeżeliby wskutek okoliczności jeden z wypadków przewidzianych powyżej stał się koniecznym, kapitanowie, ich zastępcy, lub właściciele statków mają się udać niezwłocznie po wylądowaniu do polskiego urzędu celnego, polskiego posterunku policji, lub najbliższej zwierzchności gminnej.

Powyższe postanowienia nie dotyczą grup statków, barek, lub tratew, regularnie sformowanych i stanowiących jedną całość wraz z holownikiem, który je ciągnie.

7)
W razie nagłego rozbicia, lub jakiegokolwiek innego wypadku, niezależnego od załogi i mogącego wywołać konieczność natychmiastowego przybicia do brzegu, załoga powinna o tem zawiadomić jak-najprędzej najbliższy polski posterunek celny lub policyjny, a w braku w pobliżu posterunku policyjnego i celnego - najbliższą polską zwierzchność gminną.
8)
Polskie władze celne mogą stosować do statków, należących do kategoryj A) i B) oraz wymienionych w § 4 niniejszego artykułu, środki konieczne do zapewnienia na polskiem terytorjum stosowania polskich przepisów celnych. Mogą więc one nakazać plombowanie towaru, bagażu i t. p., eskortowanie towaru przez polskich funkcjonarjuszów celnych, wreszcie wszelkie inne środki, przewidziane przez polskie przepisy celne i Konwencję tranzytową.
9)
Żegluga jest dozwolona statkom powyżej wymienionym na tych samych warunkach, co statkom polskim, służącym do celów handlowych i pływającym po tym odcinku Wisły.
10)
Gdyby mieszkańcy Prus Wschodnich życzyli sobie wprowadzić zmiany w przepisach przybijania do brzegu, ładowania i wyładowywania statków na tym odcinku Wisły, będą mogli skierować swe życzenia w formie projektu do kompetentnej władzy polskiej, za pośrednictwem władzy niemieckiej. Władza polska po zbadaniu sprawy będzie miała możność przyjęcia lub odrzucenia proponowanych zmian.
11)
Jeżeli środki, przedsięwzięte od chwili wejścia w życie Traktatu Wersalskiego, lub mające być przedsięwzięte w celu ułatwienia żeglugi, przybijania do brzegów, ładowania lub wyładowywania podróżnych i towarów, miałyby spowodować wydatki dla Rządu polskiego, Rząd ten będzie mógł pobierać od statków, wymienionych w § 2 tego artykułu specjalną opłatą, tytułem kosztów, której wysokość i czas pobierania będą określone stosownie do polskiego ustawodawstwa. Opłaty te nie mogą być w żadnym razie wyższe od opłat, które byłyby pobierane od polskich statków, pływających po tym samym odcinku Wisły.
12)
Kompetentne władze polskie będą mogły, o ile to się stanie koniecznern wskutek prac technicznych na Wiśle, wprowadzić wszelkie pożyteczne zmiany w powyższych przepisach na czas trwania tych robót, po uprzedniem zasięgnięciu opinji władz niemieckich. Zmiany te nie stwarzają żadnego tytułu do odszkodowania.
13)
Tratwy, będące własnością mieszkańców Prus Wschodnich mogą być spławiane po tym odcinku Wisły w warunkach, przewidzianych w Konwencji tranzytowej.

Przepisy policyjne, dotyczące żeglugi i spławu w Polsce będą stosowane do tych tratew a w szczególności przepisy, dotyczące wiązania drzewa, ewentualnego postoju tratew i ich rozwiązywania.