Rozdział 3 - Plan działania w sytuacjach zagrożenia oraz obowiązki realizujących go podmiotów - Przygotowanie lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowe służby ratowniczo-gaśnicze.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.197.1634

Akt utracił moc
Wersja od: 7 stycznia 2009 r.

Rozdział  3

Plan działania w sytuacjach zagrożenia oraz obowiązki realizujących go podmiotów

§  12.
1.
Plan działania w sytuacjach zagrożenia, o którym mowa w art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy, zwany dalej "planem", jest przygotowywany i uzgadniany z podmiotami, o których mowa w art. 84 ust. 6 ustawy, w częściach dotyczących zakresu ich zadań, przy czym z właściwym miejscowo komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej plan powinien być uzgodniony w całości.
2.
Plan powinien zawierać:
1)
OPRL;
2)
procedury działania inne niż określone w OPRL;
3)
procedurę okresowej kontroli zgodności prognozowanych założeń i analiz z wynikami ćwiczeń i analiz ratowniczych;
4)
wskazanie stałego centrum operacyjnego;
5)
wskazanie właściwego miejscowo centrum kryzysowego;
6)
wskazanie ruchomego stanowiska dowodzenia;
7)
zasady łączności i alarmowania;
8)
określenie wymaganego poziomu ochrony ratowniczo-gaśniczej lotniska, zgodnego z kategorią ochrony przeciwpożarowej lotniska;
9)
zasady kierowania i koordynacji działań podczas interwencji, w tym innych niż określone w OPRL;
10)
rejony koncentracji podmiotów przewidzianych do interwencji inne niż określone w OPRL.
3.
Plan powinien zapewniać:
1)
bezpieczną kontynuację operacji lotniczych w sytuacjach zagrożenia;
2)
powołanie sztabu interwencji;
3)
podział zadań i obowiązków pomiędzy poszczególne podmioty i osoby pełniące określone funkcje;
4)
udział personelu wyznaczonego do prowadzenia interwencji;
5)
koordynację działań podmiotów wydzielonych do interwencji;
6)
bezpieczną kontynuację operacji lotniczych lub niezwłoczne, po ustaniu sytuacji zagrożenia, podjęcie operacji lotniczych.
4.
Plan powinien obejmować procedury działania w sytuacjach:
1)
niebezpieczeństwa statku powietrznego, w tym:
a)
wypadku lotniczego na lotnisku,
b)
wypadku lotniczego poza lotniskiem,
c)
incydentu lotniczego statku powietrznego w czasie lotu, w szczególności turbulencji powietrznych, dekompresji, uszkodzenia konstrukcji statku powietrznego,
d)
incydentu lotniczego statku powietrznego na ziemi,
e)
sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,
f)
bezprawnego przejęcia statku powietrznego;
2)
zagrożenia bez udziału statku powietrznego, w tym:
a)
pożaru obiektu,
b)
sabotażu z uwzględnieniem zagrożenia bombowego,
c)
katastrofy naturalnej lub awarii technicznej,
d)
z użyciem materiałów niebezpiecznych,
e)
zagrożenia epidemiologicznego;
3)
zagrożenia wspólnego, w tym:
a)
statku powietrznego i innego obiektu stałego lub ruchomego,
b)
statku powietrznego i urządzenia do tankowania paliwa,
c)
statku powietrznego i statku powietrznego.
4) 9
 usuwania unieruchomionego statku powietrznego.
5.
 Plan poddaje się aktualizacji w razie potrzeb, przynajmniej raz w roku.
6.
Na podstawie planu zarządzający lotniskiem powinien opracować instrukcje działania poszczególnych służb lotniskowych w sytuacjach zagrożenia.
7.
Plan przygotowuje się z uwzględnieniem przepisów organizacji międzynarodowych.
8.
W porcie lotniczym, każdorazowo po wypadku, incydencie lotniczym i ćwiczeniu całościowym, należy sporządzić pisemną analizę takiego zdarzenia, której kopię przekazuje się Prezesowi Urzędu.
§  12a. 10
 Plan powinien uwzględniać czynnik ludzki, w sposób zapewniający optymalną reakcję wszystkich podmiotów przewidzianych do uczestniczenia w interwencji.
§  13.
 OPRL, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 1, uwzględniając charakterystykę danego lotniska, powinien określać:
1)
rejon operacyjny lotniska, wraz z kierunkami podejścia i wznoszenia, strefami dla lotów, rejonami koncentracji, mostami, wiaduktami, szpitalami oraz innymi elementami mającymi znaczenie dla skutecznego przeprowadzenia interwencji, opisanymi na mapie w skali 1:25.000 lub większej;
2)
zasady kierowania działaniami podczas interwencji na statku powietrznym w rejonie operacyjnym lotniska oraz poza tym rejonem;
3)
skład sztabu interwencji i jego kompetencje;
4)
wykaz podmiotów i wyposażenia ratowniczo-gaśniczego, medycznego, technicznego i porządkowo-ochronnego, przeznaczonego do udziału w interwencji;
5)
zasady alarmowania podmiotów biorących udział w interwencji;
6)
zasady informowania organów administracji publicznej;
7)
zasady organizacji łączności i współdziałania podmiotów biorących udział w interwencji;
8)
zadania i procedury ratownicze podmiotów biorących udział w interwencji, w szczególności z zakresu gaszenia pożarów i ratownictwa medycznego, technicznego, chemicznego oraz ekologicznego;
9)
rejony koncentracji podmiotów biorących udział w interwencji;
10)
zasady wstrzymywania i przywracania operacji lotniczych na lotnisku;
11)
zasady wykonywania operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności;
12)
zakres odpowiedzialności za ustanowienie, aktualizację, publikowanie i dystrybucję informacji zawartych w OPRL;
13) 11
 zasady sprawdzania gotowości do realizacji planu w formie ćwiczeń:
a)
praktycznych całościowych - prowadzonych z udziałem wszystkich podmiotów przewidzianych do interwencji, nie rzadziej niż raz na dwa lata,
b)
praktycznych częściowych - prowadzonych z wybranymi podmiotami, odbywających się w okresach pomiędzy ćwiczeniami, o których mowa w lit. a,
c)
aplikacyjnych - prowadzonych z wybranymi podmiotami lub służbami, odbywających się nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.
§  13a. 12
 Jeśli w rejonie operacyjnym lotniska usytuowany jest zbiornik wodny, teren bagnisty lub teren trudno dostępny, nad którymi odbywają się operacje lotnicze, OPRL tego lotniska powinien zawierać określenie sposobu koordynacji działań z odpowiednimi specjalistycznymi podmiotami ratowniczymi, przygotowanymi do działania w sytuacjach zagrożenia.
§  13b.
  13
1.
 Zarządzający lotniskiem:
1)
określa sposób usuwania unieruchomionych statków powietrznych, w porozumieniu z przewoźnikami wykonującymi na lotnisku loty regularne;
2)
zapewnia sprzęt do usuwania unieruchomionych statków powietrznych;
3)
opracowuje procedurę usuwania unieruchomionego statku powietrznego, w której określa w szczególności:
a)
typ największego statku powietrznego, jaki może być usunięty przez zarządzającego,
b)
zadania zarządzającego lotniskiem i posiadacza świadectwa rejestracji statku powietrznego,
c)
zasady powiadamiania posiadacza świadectwa rejestracji statku powietrznego o konieczności usunięcia statku powietrznego, do którego świadectwo rejestracji posiada,
d)
zasady współpracy ze służbą ruchu lotniczego,
e)
podmiot odpowiedzialny za usuwanie unieruchomionego statku powietrznego,
f)
sprzęt i personel właściwy do usuwania unieruchomionych statków powietrznych.
2.
Zarządzający lotniskiem publikuje w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, w Zbiorze Informacji Lotniczych Polska (AIP Polska) informację dotyczącą możliwości usuwania unieruchomionych statków powietrznych na lotnisku zawierającą maksymalną masę startową statku powietrznego lub typ największego statku powietrznego, który może być usunięty.
3.
Zarządzający lotniskiem zapewnia, aby działania związane z usuwaniem unieruchomionych statków powietrznych nie utrudniły czynności związanych z badaniem okoliczności i przyczyn zaistniałych wypadków i incydentów lotniczych.
§  14.
1.
Jeżeli zarządzający lotniskiem nie jest w stanie zapewnić poziomu ochrony ratowniczo-gaśniczej wymaganego dla danej kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, w szczególności w sytuacjach określonych w § 12 ust. 4, wprowadza ograniczenia operacji lotniczych do czasu przywrócenia wymaganego poziomu ochrony ratowniczo-gaśniczej lotniska.
2.
Przywracanie poziomu, o którym mowa w ust. 1, nie powinno trwać dłużej niż:
1)
12 godzin - na lotniskach kategorii 1-5, H1 i H2;
2)
2 godziny - na lotniskach kategorii 6-10 i H3.
3. 14
 Zarządzający lotniskiem opracowuje procedurę powiadamiania o zmianie kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska Prezesa Urzędu, w formie NOTAM oraz pilotów wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku.
9 § 12 ust. 4 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 10 września 2008 r. (Dz.U.08.178.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2008 r.
10 § 12a dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 10 września 2008 r. (Dz.U.08.178.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2008 r.
11 § 13 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 10 września 2008 r. (Dz.U.08.178.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2008 r.
12 § 13a dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 10 września 2008 r. (Dz.U.08.178.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2009 r.
13 § 13b dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 10 września 2008 r. (Dz.U.08.178.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2009 r.
14 § 14 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 10 września 2008 r. (Dz.U.08.178.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2008 r.