Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Przygotowanie lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowe służby ratowniczo-gaśnicze.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.197.1634

Akt utracił moc
Wersja od: 7 stycznia 2009 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dotyczące przygotowania lotniska do sytuacji zagrożenia oraz planu działania w sytuacji zagrożenia;
2)
zakres obowiązków podmiotów, o których mowa w art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
3)
warunki i program szkolenia lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych.
2.
Wymagania dotyczące przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia, wynikających z aktów bezprawnej ingerencji, określają przepisy w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
Prezesie Urzędu - należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3)
OPRL - należy przez to rozumieć Operacyjny Plan Ratownictwa Lotniskowego;
4)
rejonie operacyjnym lotniska - należy przez to rozumieć teren lotniska i obszar wokół niego o promieniu nie mniejszym niż:
a)
9,3 km - dla portu lotniczego,
b)
3,5 km - dla lotniska innego niż port lotniczy

- od punktu odniesienia lotniska, w którym lotniskowe służby ratowniczo-gaśnicze, medyczne, techniczne i ochrony udzielają pomocy statkowi powietrznemu będącemu w niebezpieczeństwie;

5)
NOTAM - należy przez to rozumieć wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierających informację o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
6)
organizacjach międzynarodowych - należy przez to rozumieć organizacje wymienione w art. 3 ust. 4 ustawy;
7) 1
 poziomie natężenia ruchu:
a)
małym - należy przez to rozumieć sytuację, gdy liczba operacji lotniczych podczas przeciętnej godziny szczytu nie jest większa niż 15 dla jednej drogi startowej lub wynosi mniej niż 20 dla całego lotniska,
b)
średnim - należy przez to rozumieć sytuację, gdy liczba operacji lotniczych podczas przeciętnej godziny szczytu wynosi od 16 do 25 dla jednej drogi startowej lub od 20 do 35 dla całego lotniska,
c)
dużym - należy przez to rozumieć sytuację, gdy liczba operacji lotniczych podczas przeciętnej godziny szczytu wynosi ponad 25 dla jednej drogi startowej lub przekracza 35 dla całego lotniska

- gdzie liczba operacji lotniczych w przeciętnej godzinie szczytu jest średnią arytmetyczną wyliczaną z największych godzinowych liczb operacji wykonywanych każdego dnia w roku;

8)
operacjach lotniczych - należy przez to rozumieć start lub lądowanie statku powietrznego;
9)
interwencji - należy przez to rozumieć działania ratownicze, o których mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.3)), przeprowadzane przez lotniskowe służby ratowniczo-gaśnicze.
1 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 września 2008 r. (Dz.U.08.178.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 października 2008 r.