§ 1. - Przewóz próżnych wagonów prywatnych właścicieli w komunikacji bezpośredniej między stacjami polskich kolei państwowych, a stacjami kolei austrjackich.
Dz.U.1922.6.43
Akt utracił moc1. Próżne wagony prywatnych właścicieli (wagony-kotły, chłodnie, wagony piwne, mięsne i t. p.) przewozi się w komunikacji wyżej wymienionej, na podstawie bezpośrednich listów przewozowych międzynarodowych z zachowaniem postanowień przewozowych i taryfowych, obowiązujących na kolejach, biorących udział w przewozie. Nadawca jest obowiązany wskazać w liście przewozowym drogą przewozu przez podanie granicznej stacji przejściowej polsko - czeskosłowackiej, oraz cechę kolei, do której taboru wagon jest zaliczony, rodzaj i № wagonu.
2. Próżne wagony prywatnych właścicieli, wysyłane pod naładunek albo zwracane opróżnione, przewozi się na linjach polskich, kolei państwowych bezpłatnie, o ile przewóz tych wagonów z ładunkiem na jednakowo długim szlaku tychże kolei uskuteczniono w przeciągu 2 miesięcy przed rozpoczęciem przebiegu próżnego, albo dokonano go w takim samym terminie po ukończeniu przebiegu próżnego
3. Przy powrotnym przewozie opróżnionych wagonów prywatnych właścicieli z zagranicy na stację polską winien odbiorca okazać wtórnik pierwotnego listu przewozowego na wagon ładowny do stwierdzenia, że odległość kilometryczna próżnego i ładownego przebiegu tego samego wagonu po linjach kolei polskich pokrywa się. Wtórnik pierwotnego listu przewozowego powinien być na wymienionej stacji opatrzony w odpowiednią adnotację.
W razie braku takiego dowodu, list przewozowy na nadeszły wagon próżny zatrzymuje się na stacji przeznaczenia aż do nadania tegoż wagonu w stanie ładownym do przewozu zwrotnego, a to celem stwierdzenia pokrycia obu przebiegów. List przewozowy oraz jego wtórnik powinny być przy nadaniu zwrotnem wagonu ładownego na stacji nadawczej opatrzone w odpowiednią adnotacją.
Przewoźne oblicza się według stawek obowiązującej taryfy wewnętrznej dla taboru kolejowego na własnych kołach.