Rozdział 7 - Uznawanie za przeszkody lotnicze obiektów, o których mowa w art. 871 ust. 1 pkt 4 ustawy - Przeszkody lotnicze, powierzchnie ograniczające przeszkody oraz urządzenia o charakterze niebezpiecznym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.264

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 lutego 2021 r.

Rozdział  7

Uznawanie za przeszkody lotnicze obiektów, o których mowa w art. 871 ust. 1 pkt 4 ustawy

§  47. 
1. 
Do wniosku, o którym mowa w art. 871 ust. 2 ustawy, dołącza się:
1)
informacje w zakresie:
a)
danych kontaktowych wnioskodawcy: imię i nazwisko, firmę albo nazwę, adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej,
b)
opisu obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą,
c)
analizy bezpieczeństwa,
d)
lokalizacji obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą oraz jego najwyższego punktu albo najwyższego poziomu, podane według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS-84), z rozdzielczością zapisu 1/100 sekundy, a także numer działki ewidencyjnej, na której znajduje się obiekt, wraz z podaniem obrębu geodezyjnego i nazwy miejscowości,
e)
konturu obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą podane według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS-84), z rozdzielczością zapisu 1/100 sekundy - w przypadku gdy kontur obiektu nie jest kołem, a odległość między punktem centralnym tego obiektu i jego najbardziej oddalonym punktem wynosi co najmniej:
10 m - w przypadku obiektu znajdującego się w granicach powierzchni ograniczających przeszkody albo
50 m - w przypadku obiektu znajdującego się poza granicami powierzchni ograniczających przeszkody,
f)
wysokości względnej najwyższego punktu obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą, z rozdzielczością zapisu 1/10 m, oraz wysokości bezwzględnej najwyższego punktu tego obiektu, uwzględniające dominanty, z rozdzielczością zapisu 1/10 m, zgodnie z geodezyjnym układem wysokościowym PL-EVRF2007-NH,
g)
wysokości wzniesienia terenu w miejscu zlokalizowania obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą, w odniesieniu do poziomu morza, z rozdzielczością zapisu 1/10 m, zgodnie z geodezyjnym układem wysokościowym PL-EVRF2007-NH,
h)
zwymiarowanych rzutów pionowych obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą, oddające jego kształt;
2)
dokumenty w formie:
a)
mapy:
w skali nie mniejszej niż 1:5000 z naniesionym konturem obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą - w przypadku obiektu znajdującego się w granicach lotniska,
w skali 1:25 000 z naniesionym punktem centralnym obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą - w przypadku obiektu znajdującego się w granicach powierzchni ograniczających przeszkody,
poglądowej z naniesionym konturem obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą i jego punktem centralnym - w przypadku obiektu znajdującego się poza granicami lotniska,
b)
dokumentacji geodezyjnej potwierdzającej informacje, o których mowa w pkt 1 lit. d-h.
2. 
Analiza bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, zawiera:
1)
ocenę możliwości zaistnienia kolizji między statkami powietrznymi lub kolizji statku powietrznego z obiektem mającym zostać uznanym za przeszkodę lotniczą;
2)
ocenę wpływu obiektu mającego zostać uznanym za przeszkodę lotniczą na zapewnianie służby ruchu lotniczego oraz na pracę lub bezpieczeństwo lotniczych urządzeń naziemnych;
3)
ocenę możliwości wykonywania operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności i w porze nocnej;
4)
wnioski wynikające z analizy i informacje o dotychczas podjętych działaniach zapobiegających zagrożeniom dla ruchu statków powietrznych.
3. 
Analizę bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, uzgadnia się z:
1)
instytucją zapewniającą służbę ruchu lotniczego - w przypadku gdy wnioskodawcą jest zarządzający lotniskiem albo jednostka organizacyjna zarządzająca lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego, gdy taka służba funkcjonuje na tym lotnisku albo
2)
zarządzającym lotniskiem albo jednostką organizacyjną zarządzającą lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego - w przypadku gdy wnioskodawcą jest instytucja zapewniająca służbę ruchu lotniczego, a obiekt mający zostać uznany za przeszkodę lotniczą znajduje się w granicach powierzchni ograniczających przeszkody.
§  48. 
Obiekt uznaje się za przeszkodę lotniczą w przypadku gdy z analizy wniosku, o którym mowa w art. 871 ust. 2 ustawy, wynika, że stwarza on potencjalne zagrożenie dla ruchu statków powietrznych.
§  49. 
1. 
Prezes Urzędu oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych może uznać obiekt za przeszkodę lotniczą z urzędu, w przypadku gdy obiekt:
1)
znajduje się na trasie dolotowej lub odlotowej do lub z lotniska, na której są wykonywane loty z widocznością (VFR),
2)
jest trudno dostrzegalny z powietrza na tle otoczenia z powodu jego barwy, położenia lub konstrukcji

- a jego zgłoszenie lub oznakowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

2. 
Minister Obrony Narodowej może uznać obiekt za przeszkodę lotniczą z urzędu, w przypadku gdy obiekt:
1)
znajduje się w strefie kontrolowanej lotniska wojskowego (MCTR - Military Control Zone),
2)
jest trudno dostrzegalny z powietrza na tle otoczenia z powodu jego barwy, położenia lub konstrukcji,
3)
znajduje się w elementach przestrzeni powietrznej, które zostały wydzielone dla potrzeb lotnictwa wojskowego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 121 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy - gdy dolna granica tych elementów jest ustanowiona od powierzchni terenu lub lustra wody

- a jego zgłoszenie lub oznakowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego.