Art. 44. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.1222

Akt oczekujący
Wersja od: 9 sierpnia 2024 r.
Art.  44. 

W ustawie z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 748 oraz z 2024 r. poz. 731) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 w pkt 1, w art. 5 w ust. 1 i w ust. 3 w pkt 7, w art. 21 w ust. 1-7 i w art. 29 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 3 wyrazy "usług telefonicznych" zastępuje się wyrazami "usług komunikacji interpersonalnej wykorzystujących numery z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji i umożliwiających nawiązywanie połączeń z numerami z tych planów";
2)
użyte w art. 2 w pkt 2, w art. 8 w ust. 1 w pkt 1 w lit. d, w art. 13 w ust. 2 w pkt 2 i w art. 32 w ust. 1 i 2, w różnej liczbie i różnym przypadku, wyrazy "połączenie telefoniczne" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami "połączenie głosowe";
3)
w art. 2 w pkt 4 wyrazy "art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1648, 1933 i 2581)" zastępuje się wyrazami "art. 2 pkt 71 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221)";
4)
w art. 8 w ust. 1 w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) powiązanie zgłoszenia alarmowego z danymi teleadresowymi miejsca zgłoszenia oraz jego pozycją geograficzną, ustalonymi na podstawie danych pochodzących z sieci telekomunikacyjnych oraz informacji z telekomunikacyjnego urządzenia końcowego, jeżeli zapewnia ono taką możliwość, ";

5)
po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu:

"Art. 13a. 1. System teleinformatyczny łączy się i wymienia dane z systemami teleinformatycznymi innych podmiotów niż wymienione w art. 13 ust. 1 przez sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego. Centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego może być wykorzystywany również przez System Wspomagania Dowodzenia Policji, System Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego.

2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, organizację, funkcjonowanie oraz wymagania techniczne dla centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie sprawnej dystrybucji informacji i danych centrom powiadamiania ratunkowego oraz jednostkom Policji, Państwowej Straży Pożarnej i dyspozytorniom medycznym.";

6)
w art. 14 w ust. 1 wyrazy "w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne" zastępuje się wyrazami "w art. 337 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego 112 albo innego numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta, o których mowa w art. 337 ust. 2 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej";
7)
w art. 15 w ust. 1 wyrazy "art. 2 pkt 29 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne" zastępuje się wyrazami "art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej";
8)
w art. 19 w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne" zastępuje się wyrazami "art. 337 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej";
9)
w art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dostawca publicznie dostępnych usług komunikacji interpersonalnej wykorzystujących numery z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji i umożliwiających nawiązywanie połączeń z numerami z tych planów zapewnia:

1) swoim użytkownikom końcowym, w tym korzystającym z aparatów publicznych, bezpłatne połączenia z numerami alarmowymi;

2) kierowanie:

a) połączeń głosowych do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999 do właściwego terytorialnie centrum powiadamiania ratunkowego oraz połączeń głosowych do innych numerów alarmowych do właściwych terytorialnie jednostek służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy oraz podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa na podstawie przepisów odrębnych,

b) krótkich wiadomości tekstowych (sms) do numeru alarmowego 112 do centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego.".