Rozdział 5 - Urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu - Przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad płatnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.62.392

Akt utracił moc
Wersja od: 19 czerwca 1997 r.

Rozdział  5

Urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu

§  70.
Znaki pionowe umieszczone obok jezdni lub nad jezdnią powinny być w szczególności odblaskowe lub oświetlone, dopuszczone do stosowania w budownictwie drogowym.
§  71.
1.
Materiały do oznakowania poziomego jezdni powinny być dobrze widoczne w dzień i w nocy, trwałe, nie powinny powodować obniżenia bezpieczeństwa ruchu drogowego z powodu niedostatecznych właściwości przeciwpoślizgowych lub nierówności, a także nie powinny utrudniać spływu wody powierzchniowej.
2.
Do oznakowania poziomego mogą być stosowane materiały, które spełniają warunki określone w ust. 1, dopuszczone do stosowania w budownictwie drogowym.
§  72.
1.
Barierę ochronną stosuje się w miejscach, w których przewidywane skutki wypadku drogowego byłyby poważniejsze od skutków kolizji pojazdu z barierą.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeżeli bariery ochronne są stosowane według zasad określonych w § 74.
§  73.
1.
Na autostradzie należy stosować bariery ochronne, które spełniają łącznie następujące warunki:
1)
utrzymują samochód osobowy o masie 1.000 kg, najeżdżający z prędkością około 100 km/h pod kątem około 15o, i samochód ciężarowy lub autobus o masie 10.000 kg, najeżdżający z prędkością około 70 km/h pod kątem około 15o - wyprowadzając go w kierunku zbieżnym lub bliskim linii bariery,
2)
zachowują podczas kolizji pełną integralność konstrukcyjną, w szczególności żadna z części bariery nie może ulec odłączeniu.
2.
Na autostradzie można stosować barierę ochronną:
1)
stalową (profilowana prowadnica na słupkach) - wysokości 0,75 m mierzonej od krawędzi pasa awaryjnego lub opaski,
2)
betonową barierę pełną z łamanym zarysem ściany bocznej - wysokości 0,81 m mierzonej od krawędzi pasa awaryjnego lub opaski.
3.
W wypadku gdy odległość lica prowadnicy stalowej lub podstawy betonowej bariery od lica krawężnika wynosi nie więcej niż 0,20 m, to wysokość bariery stalowej i bariery betonowej mierzy się od krawędzi nawierzchni przy krawężniku.
4.
Dopuszcza się stosowanie barier o innej konstrukcji i z innych materiałów, jeżeli spełniają warunki, o których mowa w ust 1, i uzyskały dopuszczenie do stosowania w budownictwie drogowym.
5.
Zamocowanie słupków barier powinno wytrzymać obciążenie siłą uderzeniową, od najeżdżającego pojazdu samochodowego, przyłożoną na wysokości 0,70 m:
1)
dla bariery podatnej - 35 kN,
2)
dla bariery wzmocnionej - 50 kN,
3)
dla bariery sztywnej - 100 kN.
6.
Odległość lica prowadnicy stalowej bariery ochronnej lub podstawy betonowej bariery pełnej powinna wynosić nie mniej niż:
1)
od krawędzi pasa awaryjnego - 0,50 m,
2)
od krawędzi pasa ruchu - 1,00 m.
7.
Dopuszcza się odległość lica prowadnicy stalowej bariery ochronnej lub podstawy betonowej bariery pełnej od krawędzi pasa ruchu 0,5 m, jeżeli na krawędzi pasa ruchu znajduje się krawężnik wysokości co najmniej 0,14 m, a prędkość projektowa nie przekracza 60 km/h.
§  74.
1.
Barierę skrajną na autostradzie należy stosować, gdy:
1)
wysokość nasypu, mierzona na krawędzi korony, jest większa niż 2,0 m i nachylenie skarpy jest większe niż 1:3,
2)
u podnóża nasypu znajduje się obiekt lub przeszkoda niebezpieczna dla uczestników ruchu,
3)
nasyp jest ograniczony ścianą oporową, której wysokość jest większa niż 1,5 m,
4)
przy krawędzi korony autostrady znajduje się obiekt lub przeszkoda, której odległość od krawędzi pasa awaryjnego jest mniejsza niż 1,25 m lub od krawędzi pasa ruchu - 3,5 m,
5)
na zewnętrznej stronie łuku poziomego, w odległości mniejszej niż 1,5 m od krawędzi korony autostrady, może wystąpić zagrożenie dla uczestników ruchu,
6)
w odległości od krawędzi pasa ruchu mniejszej niż 15,0 m znajduje się tor kolejowy lub tramwajowy w poziomie, w wykopie lub na nasypie niższym niż 1,8 m.
2.
Barierę na pasie dzielącym należy stosować, gdy:
1)
szerokość pasa dzielącego z opaskami jest mniejsza niż 6,0 m,
2)
na pasie dzielącym znajdują się obiekt lub przeszkoda, której odległość od krawędzi pasa ruchu jest mniejsza niż 3,5 m.
3.
Barierę betonową pełną stosuje się w szczególności:
1)
na wąskim pasie dzielącym,
2)
jako barierę osłonową przy obiekcie i przeszkodzie,
3)
jako barierę skrajną w tunelu i przy ścianie oporowej,
4)
na niebezpiecznym dla uczestników ruchu odcinku autostrady.
4.
Bariera ochronna od strony najazdu powinna być zakończona odcinkiem przejściowym, nachylonym do powierzchni korony drogi w celu ograniczenia skutków najechania na czoło bariery.
5.
W celu oddzielenia ruchu pieszych od ruchu pojazdów na obszarze MOP lub MPO dopuszcza się stosowanie bariery z poręczą.
§  75.
Osłony energochłonne należy stosować w miejscach szczególnego zagrożenia uczestników ruchu. Lico osłony energochłonnej w stosunku do pasa awaryjnego lub opaski powinno znajdować się w odległości określonej dla barier w § 73 ust. 6 i 7.
§  76.
1.
Ogrodzenie autostrady wykonuje się w celu zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania otaczającego środowiska na bezpieczeństwo uczestników ruchu.
2.
Autostradę należy ogrodzić z obu stron, na całej jej długości.
3.
Ogrodzeniem może być:
1)
siatka o odpowiedniej konstrukcji oczek,
2)
wał ziemny z ekranem lub ekran stosowany dla ochrony środowiska.
4.
Ogrodzenie autostrady powinno być zlokalizowane:
1)
w pasie drogowym autostrady nie bliżej niż 0,75 m od jego granicy i co najmniej 1,0 m od krawędzi skarpy nasypu lub skarpy wykopu,
2)
nie bliżej niż 1,5 m od pasa ruchu oraz 1,0 m od pasa awaryjnego lub opaski, w celu oddzielenia MOP lub MPO.
5.
Wysokość ogrodzenia powinna wynosić co najmniej:
1)
1,5 m na obszarach zabudowanych, występowania zwierząt domowych i drobnej zwierzyny dzikiej,
2)
2,00 m na ciągach migracji zwierząt oraz występowania grubej zwierzyny dzikiej.
6.
Ogrodzenie z siatki do wysokości 0,75 m powinno mieć rozstaw drutów poziomych nie większy niż 0,05 m, a drutów pionowych nie większy niż 0,30 m.
7.
W pasie drogowym autostrady mogą być stosowane inne urządzenia zabezpieczające przed wkroczeniem zwierząt na autostradę.
§  77.
1.
Osłony przeciwolśnieniowe należy stosować w celu zapewnienia uczestnikom ruchu ochrony przed światłem padającym z przeciwnego kierunku ruchu.
2.
Osłony przeciwolśnieniowe:
1)
powinny przeciwdziałać olśnieniu przy wysokości oczu kierowcy samochodu osobowego 1,0 m i samochodu ciężarowego 2,5 m,
2)
powinny zapewnić osłonę na całym zagrożonym olśnieniem odcinku autostrady,
3)
nie powinny ograniczać widoczności, skrajni autostrady, nie powinny powodować zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz zaśnieżania autostrady.
3.
Osłony przeciwolśnieniowe powinny być umieszczone w szczególności:
1)
między jezdniami dla przeciwnych kierunków ruchu na odcinku zagrożonym olśnieniem, w szczególności w obrębie węzła, na łuku w planie przy pochyleniu podłużnym do 2%, na którym odchylenie osi łuku od stycznej w odległości widoczności na zatrzymanie nie jest większe niż szerokość pasa dzielącego zwiększona o 2,0 m,
2)
wzdłuż łącznicy węzła, na której ruch pojazdów jest przeciwny do kierunku ruchu na autostradzie,
3)
między jezdnią autostrady a równolegle do niej przebiegającą inną drogą lub torem kolejowym,
4)
między jezdnią autostrady a MOP, na którym ruch pojazdów widoczny z autostrady odbywa się w przeciwnym kierunku.
4.
Jako osłony przeciwolśnieniowe mogą być stosowane:
1)
osłony z krzewów,
2)
osłony z materiałów naturalnych lub sztucznych,
3)
sztuczne formy terenowe, takie jak groble i wały ziemne.
§  78.
1.
Osłony przeciwwietrzne powinny być stosowane na odcinku autostrady narażonym na działanie silnych wiatrów bocznych, które mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu, a w szczególności na dojazdach do mostu, przy przekroczeniu doliny, wąwozu.
2.
Jako urządzenia przeciwwietrzne stosuje się:
1)
osłony z drzew, krzewów,
2)
osłony z materiałów naturalnych lub sztucznych,
3)
sztuczne formy terenowe, takie jak wały ziemne, groble.
3.
Rodzaj i miejsce zastosowania osłon przeciwwietrznych określa się po rozpoznaniu siły, kierunku i częstotliwości wiatru.
§  79.
1.
Autostrada, w zależności od potrzeb, powinna być wyposażona w urządzenia sterowania i zarządzania ruchem.
2.
Urządzenia sterowania ruchem mogą obejmować:
1)
urządzenia zbierania danych o ruchu drogowym,
2)
sygnalizację świetlną stosowaną w zależności od potrzeb na węźle i autostradzie,
3)
sygnalizację świetlną na dojeździe do przejścia granicznego lub MPO.
3.
Urządzenia zarządzania ruchem mogą obejmować:
1)
zdalne kierowanie znakami o zmienianej treści,
2)
informację radiową odcinkową lub lokalną.
§  80.
1.
Na koronie autostrady, w zależności od potrzeb, umieszcza się:
1)
znaki drogowe oraz słupki prowadzące na krawędzi korony i w pasie dzielącym autostrady,
2)
słupki przeszkodowe,
3)
sygnalizatory wiatru, mgły, gołoledzi, które ostrzegają uczestników ruchu o występujących zagrożeniach,
4)
urządzenia do pomiaru i kontroli ruchu,
5)
kolumny łączności alarmowej.
2.
Urządzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 3, 4 i 5, nie mogą naruszać skrajni drogowej, a odległość tych urządzeń od zewnętrznej krawędzi pasa awaryjnego lub opaski nie może być mniejsza niż 1,0 m.