Rozdział 6 - Perony, tunele, wiadukty. - Przepisy szczegółowe o budowie państwowych budynków kolejowych i budynków kolei prywatnych użyteczności publicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1937.45.346

Akt utracił moc
Wersja od: 13 sierpnia 1961 r.

ROZDZIAŁ  VI.

Perony, tunele, wiadukty.

§  69.
Szerokość użytkowa peronów głównych (przylegających bezpośrednio do dworca) powinna być przed budynkiem osobowym nie mniejsza jak 8,0 m, na pozostałej zaś przestrzeni nie mniejsza jak 3,0 m.

Dla urządzenia peronu międzytorowego o jednej krawędzi użytkowej rozstaw przyległych torów powinien wynosić najmniej 6,0 m między osiami, dla urządzenia zaś peronu międzytorowego o dwu krawędziach użytkowych rozstaw ten powinien wynosić najmniej 9,0 m. Szerokość peronów zewnętrznych powinna być nie mniejsza jak 3,0 m, peronów zaś obniżonych do poziomu główek szyn nie mniejsza jak 2,0 m.

§  70.
W razie potrzeby urządzenia prócz peronów osobowych, osobnych peronów bagażowych, rozstaw (oś od osi) torów przyległych do peronów bagażowych powinien wynosić co najmniej 7,0 m.
§  71.
Krawędzie peronów osobowych powinny wznosić się nad górną krawędzią szyny na 38 cm lub 76 cm. Na kolejach ze słabym ruchem mogą być dozwolone perony niższe.
§  72.
Odległość krawędzi peronu od przyległego toru powinna wynosić: peronów wysokości do 0,38 m - 1,52 m, peronów zaś wysokości 0,76 m - 1,65 m.
§  73.
Tunele pod torami powinny być w miarę możności oświetlone górnym światłem pomiędzy torami, a gdzie zachodzi potrzeba - to i światłem z peronu.
§  74.
Szerokość tunelu powinna być dostosowana do potrzeb i wynosić co najmniej 3,00 m, wysokość zaś najmniej 2,40 m w świetle. Schody do tuneli, podobnie jak i schody przejść górą, nie powinny być węższe niż 2,50 m, szerokość (b) stopni schodów należy określać ze wzoru b + 2h = 60 cm, przyjmując wysokość stopni od 14 do 16 cm. W odstępach najmniej co 14 stopni powinny być urządzone spoczynki.
§  75.
Odległość od osi najbliższego toru do obudowania otworu schodów tuneli powinna wynosić najmniej 3,0 m. Jeżeli obok schodów wzdłuż peronu ma się przewozić bagaż, odległość powyższa powinna być przynajmniej z jednej strony schodów odpowiednio zwiększona. Jeżeli schody są położone na końcu peronu i nie przewiduje się przewozu bagażu, odległość ta może być zmniejszona do 2,20 m.
§  76.
Słupy, latarnie itp. przedmioty, stojące na peronie, powinny być oddalone do wysokości 3,05 m nad poziomem górnej krawędzi szyn najmniej o 3,0 m od osi toru.
§  77.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi iv życie z dniem 1 sierpnia 1937 r.