Przepisy szczegółowe o budowie państwowych budynków kolejowych i budynków kolei prywatnych użyteczności publicznej.
Dz.U.1937.45.346
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 13 maja 1937 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych w sprawie przepisów szczegółowych o budowie państwowych budynków kolejowych i budynków kolei prywatnych użyteczności publicznej.
Przepisy ogólne dotyczące budynków kolejowych.
Przepisy ogólne dotyczące budynków kolejowych.
W budownictwie kolejowym należy dążyć do ułatwienia i potanienia koniecznej periodycznej konserwacji budynków; dotyczy to zwłaszcza tych wszystkich budynków, które służą do stałego użytku, jak dworce, parowozownie, magazyny itp. W tym celu elewacje tych budynków oraz inne zasadnicze ich części, jak podłogi, ściany wewnętrzne itp. należy wykonywać z materiałów, nie wymagających stałej konserwacji i łatwych do naprawy w razie uszkodzeń.
Dworce.
Dworce.
Pomieszczenia kasowe nie powinny mieć pieców wspólnych z sąsiednimi pomieszczeniami niezabezpieczonymi.
Okienka kasowe powinny być tak urządzone, aby kasjer miał dogodny widok na miejsce wypłaty i mógł łatwo porozumiewać się z publicznością. W tym celu środkowa część okienka kasowego powinna być oszklona na odpowiednią szerokość i wysokość szybami przezroczystymi i mieć górne okienko otwierane na zawiasach lub obracane na osi oraz dolne okienko podnoszone do wydawania pieniędzy i biletów na deskę parapetową z szufladką wysuwaną lub talerzem obracanym, przy czym deska parapetową powinna się znajdować na wysokości 1,10 m od poziomu podłogi.
Pozostałe części okien kasowych mogą mieć szyby nieprzezroczyste.
Przed okienkami kasowymi powinny być ustawione bariery dla kierowania ruchu podróżnych i uniknięcia tłoku przy okienkach. Pomieszczenia przeznaczone na kasy stacyjne powinny być tak umieszczone, aby z zachowaniem warunków bezpieczeństwa od ognia i kradzieży dostęp do nich publiczności był dogodny i niezależny.
Małe budynki dworców na mijankach mogą posiadać tylko jeden napis na froncie z nazwą stacji.
Wieże ciśnień.
Wieże ciśnień.
Wieże ciśnień mogą być budowane ze zbiornikami żelazobetonowymi lub żelaznymi.
Parowozownie i urządzenia trakcyjne.
Parowozownie i urządzenia trakcyjne.
Łączna powierzchnia otworów świetlnych powinna wynosić co najmniej 1/10 część powierzchni podłogi parowozowni.
Sprawność wentylacji powinna odpowiadać co najmniej dwukrotnej na godzinę-wymianie powietrza w parowozowni.
Okna przy stołach ślusarskich powinny być opatrzone od wewnątrz do odpowiedniej wysokości siatkami dla zabezpieczenia szyb od rozbijania odpryskami rąbanego żelaza. Okna żelazne powinny być umocowane tak, aby nie ulegały odkształceniom od zmian temperatury tj. nie powinny być przytwierdzone nieruchomo do ramownic.
Budynek warsztatu powinien być takiej wysokości, aby parowóz mógł być podniesiony na dźwigach dla wytoczenia zestawów kołowych bez zdjęcia budki i komina.
Prócz tego, w warsztatach bieżącej naprawy należy przewidzieć jedno stanowisko z zapadnią do wytaczania oddzielnych zestawów kół bez podnoszenia parowozu i tendra.
Stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi powinien wynosić najmniej 1 : 10.
Stosunek powierzchni okien we wszelkich pomieszczeniach warsztatowych do powierzchni podłogi tychże powinien wynosić co najmniej 1:10.
Sprawność wentylacji powinna odpowiadać co najmniej dwukrotnej wymianie powietrza na godzinę.
Pomosty ładunkowe, rampy i magazyny towarowe.
Pomosty ładunkowe, rampy i magazyny towarowe.
Perony, tunele, wiadukty.
Perony, tunele, wiadukty.
Dla urządzenia peronu międzytorowego o jednej krawędzi użytkowej rozstaw przyległych torów powinien wynosić najmniej 6,0 m między osiami, dla urządzenia zaś peronu międzytorowego o dwu krawędziach użytkowych rozstaw ten powinien wynosić najmniej 9,0 m. Szerokość peronów zewnętrznych powinna być nie mniejsza jak 3,0 m, peronów zaś obniżonych do poziomu główek szyn nie mniejsza jak 2,0 m.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »