Art. 19. - Przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym i ochrona interesów konsumentów.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1999.52.547 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 2001 r.
Art. 19.
1.
Do zakresu działania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy:1)
sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym,2)
badanie kształtowania się cen w warunkach ograniczenia konkurencji,3)
wydawanie, w wypadkach przewidzianych ustawą, decyzji w sprawach przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kształtowania struktur organizacyjnych przedsiębiorców oraz decyzji określających odpowiedzialność podmiotów za stosowanie tych praktyk,3a)
występowanie do przedsiębiorców i związków przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,3b)
podejmowanie czynności wynikających z przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,4)
prowadzenie rejestru przedsiębiorców, których udział w rynku krajowym przekracza 80%,5)
prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz przedstawienie zainteresowanym podmiotom wniosków w sprawie działań zmierzających do zrównoważenia rynku,5a) 4
nadzorowanie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom,6)
opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących praktyk monopolistycznych, rozwoju konkurencji lub warunków jej powstawania, a także ochrony interesów konsumentów,7)
przygotowywanie rządowych projektów polityki rozwoju konkurencji,7a)
przygotowywanie rządowych projektów polityki konsumenckiej,7b)
składanie wniosków w sprawie zmian przepisów w zakresie ochrony praw konsumentów,7c)
zlecanie wyspecjalizowanym jednostkom i odpowiednim organom kontroli państwowej dokonywania badań przestrzegania praw konsumentów,7d)
współpraca z organami samorządu terytorialnego oraz z krajowymi i zagranicznymi organizacjami społecznymi i innymi instytucjami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów,7e)
udzielanie pomocy organom samorządu województwa i powiatu oraz organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów, w zakresie wynikającym z rządowej polityki konsumenckiej,7f)
inicjowanie konsumenckich badań towarów i usług,7g)
opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących prawa konsumentów,8)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie lub ustawach odrębnych.2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, podpisuje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub osoba przez niego upoważniona.4 Art. 19 ust. 5a dodany przez art. 42 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U.00.60.704) z dniem 1 stycznia 2001 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »