Art. 19. - Przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym i ochrona interesów konsumentów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.52.547 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2001 r.
Art.  19.
1.
Do zakresu działania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy:
1)
sprawowanie kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym,
2)
badanie kształtowania się cen w warunkach ograniczenia konkurencji,
3)
wydawanie, w wypadkach przewidzianych ustawą, decyzji w sprawach przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, kształtowania struktur organizacyjnych przedsiębiorców oraz decyzji określających odpowiedzialność podmiotów za stosowanie tych praktyk,
3a)
występowanie do przedsiębiorców i związków przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
3b)
podejmowanie czynności wynikających z przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
4)
prowadzenie rejestru przedsiębiorców, których udział w rynku krajowym przekracza 80%,
5)
prowadzenie badań stanu koncentracji gospodarki oraz przedstawienie zainteresowanym podmiotom wniosków w sprawie działań zmierzających do zrównoważenia rynku,
5a) 4
nadzorowanie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom,
6)
opracowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących praktyk monopolistycznych, rozwoju konkurencji lub warunków jej powstawania, a także ochrony interesów konsumentów,
7)
przygotowywanie rządowych projektów polityki rozwoju konkurencji,
7a)
przygotowywanie rządowych projektów polityki konsumenckiej,
7b)
składanie wniosków w sprawie zmian przepisów w zakresie ochrony praw konsumentów,
7c)
zlecanie wyspecjalizowanym jednostkom i odpowiednim organom kontroli państwowej dokonywania badań przestrzegania praw konsumentów,
7d)
współpraca z organami samorządu terytorialnego oraz z krajowymi i zagranicznymi organizacjami społecznymi i innymi instytucjami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów,
7e)
udzielanie pomocy organom samorządu województwa i powiatu oraz organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów, w zakresie wynikającym z rządowej polityki konsumenckiej,
7f)
inicjowanie konsumenckich badań towarów i usług,
7g)
opracowywanie i wydawanie publikacji oraz programów edukacyjnych popularyzujących prawa konsumentów,
8)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie lub ustawach odrębnych.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, podpisuje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub osoba przez niego upoważniona.
4 Art. 19 ust. 5a dodany przez art. 42 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U.00.60.704) z dniem 1 stycznia 2001 r.