Rozdział 2 - Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego. - Prawo o aktach stanu cywilnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1955.25.151

Akt utracił moc
Wersja od: 1 marca 1976 r.

Rozdział  II.

Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego.

1.
Księgi stanu cywilnego prowadzi się w jednym egzemplarzu.
2.
Akta urodzenia, małżeństwa i zgonu sporządza się na kartach rubrykowanych w księgach stanu cywilnego, oddzielnych dla każdego rodzaju akt.
3.
Księgi stanu cywilnego zamyka się po upływie roku kalendarzowego.
4. 2
Równocześnie z dokonywaniem wpisów w księgach stanu cywilnego sporządza się odpis każdego wpisu. Odpisy przesyła się do organów, które określi Minister Spraw Wewnętrznych.

Kierownik urzędu stanu cywilnego powinien żądać dowodów prawdziwości oświadczenia zgłoszonego do wpisu. Gdyby dowody te uznał za niewystarczające, zbada i ustali stan faktyczny.

Akta stanu cywilnego sporządza się w urzędzie, w którego okręgu nastąpiło urodzenie, zgon lub zawarcie małżeństwa.

1.
Akt stanu cywilnego powinien zawierać tylko te dane, które są wymagane przez prawo. Nie należy w nim zamieszczać danych dotyczących miejsca, w którym nastąpiło zdarzenie, jeżeli dane te mogą przynieść ujmę zainteresowanym.
2.
Organ nadzoru może na żądanie innych organów państwowych, na wniosek osób zainteresowanych lub z urzędu zarządzić skreślenie części wpisu, która stosownie do przepisu ust. 1 nie powinna być wpisana.
1.
Zgłoszenia urodzenia i zgonu dokonuje się ustnie.
2.
Państwowe organy, instytucje i zakłady (np. kliniki położnicze, szpitale, więzienia) oraz lekarze i położne mogą dokonywać zgłoszeń na piśmie.

Jeżeli zgłaszający nie może porozumieć się z kierownikiem urzędu stanu cywilnego ani ustnie, ani na piśmie, czy to ze względu na swą ułomność fizyczną (niemotę, głuchotę itp.), czy też ze względu na nieznajomość żadnego z języków zrozumiałych dla kierownika urzędu stanu cywilnego, należy wezwać biegłego lub tłumacza.

1.
Jeżeli akt stanu cywilnego dotyczy osoby o nie ustalonej tożsamości, organ państwowy, który później ustali jej tożsamość, zgłasza kierownikowi urzędu stanu cywilnego dane uzupełniające akt; zgłoszenia może dokonać również osoba zainteresowana.
2.
Na podstawie danych uzupełniających i dotychczasowego aktu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzi nowy akt z adnotacją w rubryce "Uwagi", że akt ten zastępuje akt dawny.
1.
Jeżeli po sporządzeniu aktu zajdą okoliczności, które mają wpływ na jego treść lub ważność, kierownik urzędu stanu cywilnego zamieszcza wzmiankę dodatkową na marginesie aktu.
2.
Podstawę do zamieszczenia wzmianki stanowią orzeczenia organów państwowych, wypisy akt stanu cywilnego oraz inne dokumenty mające wpływ na treść lub ważność aktu.
3.
Pod tekstem aktu zamieszcza się przypiski, które mają na celu powiązanie akt dotyczących tej samej osoby przez wpisanie danych o aktach sporządzonych wcześniej lub później.

Akt stanu cywilnego powinien być sporządzony w dniu, w którym dokonano ustnego zgłoszenia, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło na piśmie lub akt ma być sporządzony wskutek zarządzenia organu nadzoru - najpóźniej w ciągu trzech dni po nadejściu zgłoszenia lub zarządzenia.

Prezes Rady Ministrów określi organy państwowe obowiązane do zawiadamiania urzędów stanu cywilnego o zdarzeniach i o aktach mających stanowić podstawę wpisu do ksiąg stanu cywilnego.

1.
W razie całkowitej lub częściowej utraty księgi stanu cywilnego organ nadzoru zarządza sporządzenie na podstawie dokumentów, o których mowa w art. 11 ust. 4, uwierzytelnionego odpisu księgi.
2.
W razie całkowitej lub częściowej utraty księgi stanu cywilnego i odpisów (art. 11 ust. 4) prezydium powiatowej rady narodowej, rady narodowej miasta stanowiącego powiat lub dzielnicowej rady narodowej właściwej ze względu na miejsce sporządzenia aktu ustali na żądanie organu państwowego, na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu treść aktu na podstawie dowodów (np. dokumentów, zeznań wnioskodawcy, świadków-biegłych). Treść odtworzonego aktu wpisuje się do ksiąg stanu cywilnego.
3.
Treść wypisu aktu stanu cywilnego sporządzonego w księdze utraconej może być na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu wpisana do ksiąg urzędu właściwego ze względu na miejsce sporządzenia aktu.
4.
Odtworzenie całości lub części księgi stanu cywilnego może nastąpić za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
1.
Jeżeli akt urodzenia, małżeństwa lub zgonu został sporządzony za granicą, a uzyskanie wypisu jest niemożliwe lub związane z poważnymi trudnościami, w szczególności ze znaczną zwłoką, treść aktu stanu cywilnego ustali właściwe ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat, dzielnicowej rady narodowej) na żądanie organu państwowego, na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Ustalenie treści aktu stanu cywilnego następuje w trybie przewidzianym w art. 21 ust. 1. Treść aktu wpisuje się do ksiąg urzędu stanu cywilnego miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
2. 4
Jeżeli wnioskodawca nie ma miejsca zamieszkania w kraju, właściwość miejscową prezydium rady narodowej oraz urzędu stanu cywilnego ustala się na podstawie ostatniego miejsca zamieszkania wnioskodawcy w kraju; jeżeli brak i tej podstawy lub jeżeli wnioskodawcą jest urząd zagraniczny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, właściwe jest Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej Warszawa-Śródmieście oraz Urząd Stanu Cywilnego Warszawa-Śródmieście.
1.
Sąd ustala w trybie postępowania niespornego treść aktu stanu cywilnego, jeżeli:
1)
akt unieważniony ma być zastąpiony nowym aktem;
2)
akt urodzenia bądź akt małżeństwa nie został sporządzony i nie można go sporządzić w trybie przewidzianym przez przepisy niniejszego dekretu.
2.
Sądem właściwym do ustalenia treści aktu jest sąd miejsca, w którym akt był sporządzony lub powinien był być sporządzony.
1.
Kto uchyla się od przewidzianego w niniejszym dekrecie obowiązku dokonania zgłoszenia lub wykonania innej czynności, może być do tego zmuszony w trybie postępowania przymusowego w administracji.
2.
Jeżeli przepis niniejszego dekretu oznacza kolejność, w jakiej poszczególne osoby obowiązane są dokonywać zgłoszeń w urzędzie stanu cywilnego w celu sporządzenia aktu, osoba wymieniona na dalszym miejscu jest obowiązana do zgłoszenia dopiero wówczas, gdy osoba przed nią wymieniona jest nieobecna lub nie może dokonać zgłoszenia.
2 Art. 11 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 1956 r. (Dz.U.56.41.189) zmieniającej nin. dekret z dniem 2 listopada 1956 r.
3 Art. 21 zmieniony przez art. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 11 września 1956 r. (Dz.U.56.41.189) zmieniającej nin. dekret z dniem 2 listopada 1956 r.
4 Art. 22 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 września 1956 r. (Dz.U.56.41.189) zmieniającej nin. dekret z dniem 2 listopada 1956 r.