Prawo o aktach stanu cywilnego.
Dz.U.1955.25.151
Akt utracił mocDEKRET
z dnia 8 czerwca 1955 r.
Prawo o aktach stanu cywilnego. *
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
W księgach stanu cywilnego prowadzi się rejestrację urodzeń, małżeństw i zgonów oraz dokonuje się innych wpisów przewidzianych w obowiązujących przepisach.
Do urzędów stanu cywilnego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące referatów (oddziałów, wydziałów) prezydiów rad narodowych.
Czynności w zakresie rejestracji stanu cywilnego wykonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca.
Organami nadzoru nad urzędami stanu cywilnego są:
Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego.
Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego.
Kierownik urzędu stanu cywilnego powinien żądać dowodów prawdziwości oświadczenia zgłoszonego do wpisu. Gdyby dowody te uznał za niewystarczające, zbada i ustali stan faktyczny.
Akta stanu cywilnego sporządza się w urzędzie, w którego okręgu nastąpiło urodzenie, zgon lub zawarcie małżeństwa.
Jeżeli zgłaszający nie może porozumieć się z kierownikiem urzędu stanu cywilnego ani ustnie, ani na piśmie, czy to ze względu na swą ułomność fizyczną (niemotę, głuchotę itp.), czy też ze względu na nieznajomość żadnego z języków zrozumiałych dla kierownika urzędu stanu cywilnego, należy wezwać biegłego lub tłumacza.
Akt stanu cywilnego powinien być sporządzony w dniu, w którym dokonano ustnego zgłoszenia, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło na piśmie lub akt ma być sporządzony wskutek zarządzenia organu nadzoru - najpóźniej w ciągu trzech dni po nadejściu zgłoszenia lub zarządzenia.
Prezes Rady Ministrów określi organy państwowe obowiązane do zawiadamiania urzędów stanu cywilnego o zdarzeniach i o aktach mających stanowić podstawę wpisu do ksiąg stanu cywilnego.
Unieważnienie i sprostowanie akt stanu cywilnego.
Unieważnienie i sprostowanie akt stanu cywilnego.
Akta stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych; ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu niespornym o unieważnienie lub sprostowanie aktu.
Kierownik urzędu stanu cywilnego nie może dokonywać zmian w aktach już sporządzonych, może jednak na podstawie zezwolenia organu nadzoru sprostować oczywisty błąd pisarski.
Akta urodzenia.
Akta urodzenia.
Jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 3 dni. W tym przypadku należy sporządzić tylko akt urodzenia z adnotacją w rubryce "Uwagi", że dziecko urodziło się martwe; aktu zgonu nie sporządza się.
W akcie urodzenia wymienia się:
Osoba zgłaszająca urodzenie dziecka, którego rodzice pozostają w związku małżeńskim, powinna złożyć odpis skrócony aktu małżeństwa lub w razie niemożności złożenia takiego odpisu - pisemne oświadczenie z wyszczególnieniem danych dotyczących zawarcia małżeństwa.
Zawieranie małżeństw.
Zawieranie małżeństw.
Sposób zawierania małżeństwa określają przepisy kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Ponadto należy stosować przepisy zawarte w artykułach poniższych.
Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo powinna złożyć kierownikowi urzędu stanu cywilnego:
Organ nadzoru nad urzędem stanu cywilnego, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania jednego z przyszłych małżonków, może udzielić zezwolenia na zawarcie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego, w którego okręgu żaden z przyszłych małżonków nie ma miejsca zamieszkania.
Do udzielenia zezwolenia na zawarcie małżeństwa bez zachowania przewidzianego w art. 4 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego terminu właściwy jest organ nadzoru nad urzędem stanu cywilnego, w którym małżeństwo ma być zawarte.
Jeżeli zawarcie małżeństwa następuje z ważnych powodów poza lokalem urzędu stanu cywilnego, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzi w miejscu zawarcia małżeństwa protokół stwierdzający złożenie przez przyszłych małżonków oświadczeń, że wstępują w związek małżeński, ponadto wymieni w protokole inne dane przewidziane przy zawieraniu małżeństwa. Protokół podpisany przez małżonków, świadków i kierownika urzędu stanu cywilnego stanowi podstawę do sporządzenia aktu małżeństwa.
Akta zgonu.
Akta zgonu.
Kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzi akt zgonu:
Jeżeli okoliczności zgonu były przedmiotem dochodzenia organu państwowego, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzi akt zgonu na podstawie pisemnego zgłoszenia właściwego organu państwowego.
W akcie zgonu osoby o nie ustalonej tożsamości wymienia się:
Jeżeli pochowanie zwłok nastąpiło przed sporządzeniem aktu zgonu, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza akt zgonu po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.
Przypadki szczególne rejestracji stanu cywilnego.
Przypadki szczególne rejestracji stanu cywilnego.
Na podstawie aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą wpisuje się z urzędu wzmianki dodatkowe lub przypiski w akcie stanu cywilnego sporządzonym w księgach krajowych, jeżeli zagraniczny akt stanu cywilnego przesłano do kraju w wykonaniu umowy międzynarodowej przewidującej wzajemną wymianę aktów stanu cywilnego.
Wypisy z ksiąg stanu cywilnego.
Wypisy z ksiąg stanu cywilnego.
W odpisach skróconych umieszcza się oprócz danych wymienionych w art. 72 ust. 1 następujące dane:
W wyciągach i odpisach skróconych podaje się treść aktu w postaci ostatecznej z uwzględnieniem wzmianek dodatkowych oraz z pominięciem słów, zdań lub ustępów skreślonych.
Akta stanu cywilnego, ich odpisy i wyciągi sporządza się na drukach ścisłego zarachowania według wzoru jednolitego dla poszczególnych rodzajów akt.
Prawo przeglądania ksiąg stanu cywilnego przysługuje jedynie przedstawicielom organów państwowych na podstawie pisemnego upoważnienia. Organ nadzoru może zezwolić na przeglądanie ksiąg także przedstawicielom organizacji społecznych i instytucji naukowych.
Przepisy karne.
Przepisy karne.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Osoba, której akt urodzenia, sporządzony przed dniem wejścia w życie niniejszego dekretu, nie wymienia ojca, może żądać wpisania do aktu urodzenia jednego z imion powszechnie w kraju używanych jako imienia ojca oraz nazwiska matki jako nazwiska ojca. Żądanie to może zgłosić również przedstawiciel ustawowy osoby, której akt dotyczy. Kierownik urzędu stanu cywilnego dokonuje odpowiedniego wpisu w formie wzmianki dodatkowej na marginesie aktu.
Jeżeli przysposobienie zostało dokonane przed wejściem w życie niniejszej ustawy i nie stanowiło podstawy do wymieniania w wypisach aktów stanu cywilnego przysposabiających jako rodziców, przysposabiający może złożyć kierownikowi urzędu stanu cywilnego wniosek o zastosowanie przepisów art. 40; wniosek dotyczący przysposobionego, który ukończył lat 18, wymaga jego zgody.
Wnioski o odtworzenie i ustalenie treści akt stanu cywilnego, które wpłynęły do sądów przed dniem wejścia w życie niniejszego dekretu, podlegają rozpoznaniu przez sądy w trybie dotychczasowym.
- dodany przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. (Dz.U.58.72.358) zmieniającej nin. ustawę z dniem 10 grudnia 1958 r.
- uchylony przez art. IV pkt 7 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Przepisy wprowadzające kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U.64.9.60) z dniem 1 stycznia 1965 r.
- zmieniony przez art. IV pkt 8 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Przepisy wprowadzające kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U.64.9.60) z dniem 1 stycznia 1965 r.
- zmieniony przez art. 4 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U.75.45.234) z dniem 1 marca 1976 r.
- zmieniony przez art. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o zmianie przepisów w sprawach cywilnych (Dz.U.62.10.46). z dniem 24 marca 1962 r.
- zmieniony przez art. IV pkt 8 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.64.43.297) z dniem 1 stycznia 1965 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (22)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (7)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (5)
- Przechowywanie i kontrola ksiąg stanu cywilnego oraz określenie organów uprawnionych do przechowywania odpisów akt stanu cywilnego.
- Określenie organów państwowych obowiązanych do zawiadamiania urzędów stanu cywilnego o zdarzeniach i o aktach mających stanowić podstawę wpisu do ksiąg stanu cywilnego.
- Zmiana zakresu działania urzędów stanu cywilnego prezydiów gromadzkich rad narodowych i rad narodowych osiedli.
Akty uchylające liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (9)
- Wyznaczenie urzędów stanu cywilnego, właściwych do wpisywania postanowień sądowych, ustalających treść sporządzonych za granicą aktów stanu cywilnego (metryk) obywateli polskich.
- Sporządzanie odpisów ksiąg stanu cywilnego spisanych w obcym języku.
- Ustalanie treści sporządzonych za granicą aktów stanu cywilnego (metryk) obywateli polskich.