Art. 86i. - [Zadania w zakresie przygotowania do reagowania na zagrożenie radiacyjne, reagowania na takie zagrożenie oraz zarządzania sytuacją narażenia istniejącego] - Prawo atomowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1173 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 października 2023 r.
Art.  86i.  [Zadania w zakresie przygotowania do reagowania na zagrożenie radiacyjne, reagowania na takie zagrożenie oraz zarządzania sytuacją narażenia istniejącego]
1. 
Zakładowy, wojewódzki i krajowy plan postępowania awaryjnego określają zadania w zakresie:
1)
przygotowania do reagowania na zdarzenie radiacyjne i sposób realizacji tych zadań;
2)
reagowania na zdarzenie radiacyjne i sposób realizacji tych zadań;
3)
zarządzania sytuacją narażenia istniejącego powstałą w wyniku zdarzenia radiacyjnego i sposób realizacji tych zadań.
2. 
Zadania w zakresie przygotowania do reagowania na zdarzenie radiacyjne obejmują w szczególności:
1)
podział zadań, w tym w zakresie działań przeprowadzanych na terenie jednostki organizacyjnej;
2)
przygotowanie struktur uruchamianych w sytuacji zdarzenia radiacyjnego, w tym w zakresie działań przeprowadzanych na terenie jednostki organizacyjnej;
3)
określenie kryteriów niezbędnych do uruchomienia planu postępowania awaryjnego;
4)
opracowanie na podstawie analizy zagrożeń strategii ochrony osób z ogółu ludności i pracowników jednostki organizacyjnej;
5)
wyznaczenie poziomów odniesienia w sytuacji narażenia istniejącego dla osób przebywających na terenie skażonym;
6)
wyznaczenie poziomów odniesienia na wypadek zdarzenia radiacyjnego dla osób z ogółu ludności, pracowników jednostki organizacyjnej oraz członków ekip awaryjnych;
7)
opracowanie i aktualizację procedur i instrukcji w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, z uwzględnieniem wniosków z ćwiczeń i zdarzeń radiacyjnych;
8)
w przypadku zakładowego planu postępowania awaryjnego - zapewnienie spójności tego planu z systemem ochrony fizycznej materiałów jądrowych lub obiektów jądrowych;
9)
przygotowanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w planie postępowania awaryjnego;
10)
zapewnienie gotowości do wprowadzenia działań interwencyjnych;
11)
określenie, w przypadku:
a)
zakładowego planu postępowania awaryjnego - zasad współpracy ze służbami i organami zaangażowanymi w postępowanie awaryjne,
b)
wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego oraz krajowego planu postępowania awaryjnego - zasad koordynacji działań służb, organów i innych instytucji krajowych oraz współpracy z państwami, które mogą być dotknięte skutkami zdarzeń radiacyjnych;
12)
opracowanie planów ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne;
13)
organizację okresowych ćwiczeń i treningów w celu weryfikacji poziomu przygotowania do reagowania na zdarzenia radiacyjne i jego doskonalenia;
14)
utrzymywanie baz danych niezbędnych do prognozowania rozwoju sytuacji radiacyjnej, likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia radiacyjnego;
15)
przygotowanie rozwiązań na wypadek zniszczenia lub zakłócenia funkcjonowania infrastruktury krytycznej w wyniku zdarzenia radiacyjnego.
3. 
Przepisu ust. 2 pkt 15 nie stosuje się do kierowników jednostek organizacyjnych niebędących operatorami lub właścicielami infrastruktury krytycznej.
4. 
Zadania w zakresie reagowania na zdarzenie radiacyjne obejmują w szczególności:
1)
uruchomienie planu postępowania awaryjnego;
2)
uruchomienie niezbędnych struktur, w tym sił i środków, zgodnie z planem postępowania awaryjnego;
3)
powiadamianie i wymianę informacji;
4)
informowanie ludności;
5)
udzielanie pomocy osobom poszkodowanym;
6)
ocenę zagrożenia, w tym wielkości dawek promieniowania jonizującego i skażeń promieniotwórczych;
7)
monitorowanie zagrożeń;
8)
zapewnienie ochrony radiologicznej osobom z ogółu ludności, pracownikom jednostki organizacyjnej oraz członkom ekip awaryjnych, zgodnie z ustalonymi poziomami odniesienia;
9)
uruchomienie niezbędnych działań interwencyjnych;
10)
analizę skuteczności prowadzonych działań interwencyjnych i ich optymalizację;
11)
raportowanie i dokumentowanie.
5. 
Zadania w zakresie zarządzania sytuacją narażenia istniejącego powstałą w wyniku zdarzenia radiacyjnego obejmują w szczególności:
1)
opracowanie strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
2)
podział zadań i obowiązków;
3)
monitorowanie i ocenę zagrożeń;
4)
wymianę informacji;
5)
usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;
6)
uruchomienie niezbędnych działań naprawczych;
7)
analizę skuteczności prowadzonych działań naprawczych i ich optymalizację;
8)
zapewnienie ochrony radiologicznej osobom z ogółu ludności, pracownikom jednostki organizacyjnej oraz członkom ekip awaryjnych, zgodnie z ustalonymi poziomami odniesienia;
9)
opracowanie wytycznych w zakresie optymalizacji narażenia;
10)
informowanie ludności;
11)
raportowanie i dokumentowanie.
6. 
Strategia, o której mowa w ust. 5 pkt 1, zawiera:
1)
procedurę przejścia z fazy reagowania na zdarzenie radiacyjne do sytuacji narażenia istniejącego;
2)
główne cele do realizacji w zakresie zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
3)
ocenę dostępnych działań interwencyjnych i działań naprawczych;
4)
poziomy odniesienia dla sytuacji narażenia istniejącego i optymalizację narażenia.
7. 
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową zawartość zakładowego, wojewódzkiego i krajowego planu postępowania awaryjnego, uwzględniając w tych planach różne kategorie zagrożeń, jakie mogą powstać w związku z wykonywaną działalnością z narażeniem, oraz mając na względzie wydane w tym zakresie zalecenia MAEA.
8. 
W sytuacji narażenia istniejącego dotyczącej działalności z naturalnie występującymi substancjami promieniotwórczymi prowadzonej na podstawie powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub 1a, kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej tę działalność może wystąpić do organu właściwego do przyjęcia powiadomienia o wydanie opinii w zakresie możliwych do zastosowania środków monitorowania sytuacji radiacyjnej oraz działań interwencyjnych. Organ przedstawia opinię w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
9. 
Kierownik jednostki organizacyjnej zapewnia pracownikowi narażonemu w wyniku zdarzenia radiacyjnego indywidualną dozymetrię retrospektywną w przypadku, gdy nie ma innej możliwości ustalenia dawki promieniowania jonizującego otrzymanej przez pracownika w wyniku tego zdarzenia.
10. 
Osoba kierująca działaniami ekipy awaryjnej zapewnia członkowi ekipy awaryjnej indywidualną dozymetrię retrospektywną w przypadku, gdy nie ma innej możliwości ustalenia dawki promieniowania jonizującego otrzymanej przez członka ekipy awaryjnej w trakcie działań tej ekipy.