Rozdział 2 - Czas pracy. - Praca robotników portowych w Gdyni.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1933.85.646

Akt utracił moc
Wersja od: 30 października 1933 r.

II.

Czas pracy.

(1)
Czas pracy robotników portowych wynosi zasadniczo 8 godzin na dobę; tygodniowa norma czasu pracy nie może przekraczać 48 godzin.
(2)
Jeżeli prace przeładunkowe przy danym statku rozpoczęte zostały nie wcześniej, niż na cztery godziny przed zakończeniem ustalonej regulaminowo danej zmiany robotników, wówczas normalny czas pracy robotników tej zmiany może być przedłożony ponad 8 godzin na dobę, z tem jednak zastrzeżeniem, że w żadnym przypadku nie może przekraczać 12 godzin na dobę; w ten sam sposób może być przedłużony czas pracy tej zmiany robotników, która kończy przeładunek danego statku. Nadto przedłużenie czasu pracy do 12 godzin na dobę jest dopuszczalne przy awarji statku, jeżeli ładunek jest zagrożony.
(3)
Minister Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu ustali - w miarę potrzeby - w drodze rozporządzenia przypadki i warunki, w jakich może być wykonywana praca w godzinach nadliczbowych, jednakże ilość godzin, nadliczbowych dla poszczególnych robotników nie może przekraczać czterech godzin na dobę i 120 godzin na rok.

Za czas pracy uważa się liczbę godzin, przez które robotnik portowy obowiązany jest, na mocy umowy pozostawać do rozporządzenia kierownika robót.

Praca robotników portowych w porcie jest dopuszczalna w nocy oraz w niedziele i dni świąteczne. Praca w dniach: Nowego Roku, 3-go Maja oraz pierwszego święta Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy i Zielonych Świątek może odbywać się w wyjątkowych przypadkach i za każdorazową zgodą obwodowego inspektora pracy.

Każdą rozpoczętą dniówkę poniżej czterech godzin uważa się jako półdniówkę każda rozpoczęta godzinę pracy po przepracowaniu półdniówki uważa się jako pełną godzinę pracy.