Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.49

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 stycznia 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 4 stycznia 2017 r.
w sprawie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Na podstawie art. 109 ust. 12 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1489, 1579, 1823, 1948, 1954 i 2003) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
tryb prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, zwanego dalej "postępowaniem";
2)
wysokość progu finansowego wartości przedmiotu sporu, którego nieosiągnięcie skutkować może odmową rozpatrzenia sporu;
3)
sposób wnoszenia wniosków o wszczęcie postępowania;
4)
sposób wymiany informacji między stronami postępowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub przesyłką pocztową;
5)
szczegółowe kwalifikacje osób prowadzących postępowanie oraz minimalny czas, na jaki jest udzielane upoważnienie;
6)
termin na wyrażenie przez strony zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub na zastosowanie się do niej.
Wniosek o wszczęcie postępowania, zwany dalej "wnioskiem", wnosi się:
1)
w postaci papierowej na adres Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej "UKE", albo zamiejscowej jednostki organizacyjnej UKE właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy;
2)
w postaci elektronicznej za pośrednictwem:
a)
elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) albo
b)
zamieszczonego na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Prezesa UKE formularza kontaktowego dedykowanego do składania wniosków.
1.
Prezes UKE dokonuje formalnej kontroli wniosku w zakresie:
1)
elementów, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823);
2)
dokumentów, o których mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.
2.
W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1, Prezes UKE wzywa wnioskodawcę do jego uzupełniania w terminie 10 dni od dnia doręczenia wezwania.
Prezes UKE przekazuje wniosek dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, wyznaczając mu 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do wniosku.
1.
W przypadku wszczęcia postępowania z urzędu Prezes UKE doręcza stronom zawiadomienie o wszczęciu postępowania.
2.
Prezes UKE może wyznaczyć stronom termin na ustosunkowanie się do zawiadomienia o wszczęciu postępowania.
Wymiana informacji między stronami postępowania odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w postaci papierowej przesyłką rejestrowaną.
Prezes UKE przedstawia stronom propozycję rozwiązania sporu, wyznaczając im 14-dniowy termin na wyrażenie zgody na przedstawioną propozycję lub na zastosowanie się do niej.
Prezes UKE może odmówić rozpatrzenia sporu konsumenckiego, w przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 20 złotych.
1.
Prezes UKE upoważnia do prowadzenia postępowań pracownika UKE, który posiada:
1)
wykształcenie wyższe;
2)
wiedzę z zakresu wykonywania działalności telekomunikacyjnej i ochrony praw konsumenta;
3)
co najmniej roczne doświadczenie zawodowe związane z rynkiem telekomunikacyjnym.
2.
Upoważnienie dla pracownika UKE do prowadzenia postepowań udzielane jest na czas określony nie krótszy niż 3 lata.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 10 stycznia 2017 r.
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).