Oddział 3 - Ocena adekwatności usług - Postępowanie towarzystw funduszy inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.207.1595

Akt utracił moc
Wersja od: 8 grudnia 2009 r.

Oddział  3

Ocena adekwatności usług

§  13.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo zwraca się do klienta lub potencjalnego klienta o przedstawienie podstawowych informacji dotyczących poziomu wiedzy o inwestowaniu w zakresie instrumentów finansowych, doświadczenia inwestycyjnego, jego sytuacji finansowej oraz celów inwestycyjnych niezbędnych do oceny, czy usługa, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy, jest odpowiednia dla danego klienta, biorąc pod uwagę jego indywidualną sytuację.
2.
Towarzystwo zwraca się do klienta lub potencjalnego klienta o przedstawienie informacji niezbędnych do ustalenia, że przy należytym uwzględnieniu charakteru i zakresu świadczonej usługi określona transakcja, rekomendowana lub zawierana w toku świadczenia usługi:
1)
realizuje cele inwestycyjne danego klienta;
2)
nie jest związana z ryzykiem, którego poziom przekraczałby możliwości inwestycyjne klienta, oraz
3)
ma charakter pozwalający na jej zrozumienie i dokonanie oceny ryzyka z nią związanego przez klienta, biorąc pod uwagę posiadane przez niego doświadczenie i wiedzę.
3.
W przypadku klienta profesjonalnego towarzystwo może nie zwracać się o przedstawienie informacji dotyczących poziomu wiedzy o inwestowaniu w zakresie instrumentów finansowych oraz doświadczenia inwestycyjnego.
4.
Towarzystwo, które świadczy na rzecz klienta profesjonalnego, o którym mowa w § 2 pkt 10 lit. a-m, usługę doradztwa inwestycyjnego, może uznać, że jest on w stanie ponieść związane z tą usługą ryzyko inwestycyjne zgodne z jego celami inwestycyjnymi.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczą:
1)
rodzajów usług, transakcji i instrumentów finansowych, które są znane klientowi;
2)
charakteru, wielkości i częstotliwości transakcji instrumentami finansowymi dokonywanych przez klienta oraz okresu, w którym były dokonywane;
3)
poziomu wykształcenia, wykonywanego obecnie zawodu lub wykonywanego poprzednio, jeśli jest to istotne dla dokonania oceny;
4)
sytuacji finansowej klienta.
6.
Informacje dotyczące sytuacji finansowej klienta lub potencjalnego klienta muszą, stosownie do potrzeb, zawierać wskazanie źródła i wysokości stałych dochodów, posiadanych aktywów, w tym aktywów płynnych, inwestycji, nieruchomości oraz stałych zobowiązań finansowych.
7.
Informacje dotyczące celów inwestycyjnych klienta lub potencjalnego klienta muszą, stosownie do potrzeb, zawierać informacje na temat długości okresu, w którym klient chciałby prowadzić inwestycje, jego preferencji co do poziomu ryzyka, profilu ryzyka oraz celu inwestycji.
8.
Towarzystwo nie może zalecać klientowi świadczenia na jego rzecz usług, jeśli nie uzyska informacji dotyczących:
1)
wiedzy i doświadczenia klienta lub potencjalnego klienta w dziedzinie inwestycji odpowiedniej do określonego rodzaju instrumentu finansowego lub usługi;
2)
sytuacji finansowej klienta lub potencjalnego klienta;
3)
celów inwestycyjnych klienta lub potencjalnego klienta.
9.
Towarzystwo świadczące usługi może zalecać klientowi zmianę strategii inwestycyjnej wyłącznie po uprzednim uzyskaniu informacji dotyczących klienta i dokonaniu oceny zgodnie z ust. 1-8.
10.
Towarzystwo nie może bezpośrednio lub pośrednio podejmować działań zachęcających klienta lub potencjalnego klienta do nieprzedstawiania informacji, o których mowa w ust. 5.
§  14.
1.
Towarzystwo, dokonując oceny, czy usługa jest odpowiednia dla danego klienta lub potencjalnego klienta, opiera się na informacjach przekazanych przez klienta lub potencjalnego klienta, o ile nie istnieją obiektywne podstawy dla uznania, że informacje te są nieaktualne, nierzetelne lub niepełne.
2.
Towarzystwo, które, świadcząc na rzecz klienta usługi, korzysta z pośrednictwa firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej, jak też banku prowadzącego działalność, o której mowa w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, może dokonywać oceny, o której mowa w § 13, na podstawie informacji dotyczących klienta otrzymywanych od tej firmy lub banku oraz uznać za prawidłową ocenę dokonaną przez tę firmę lub bank.
3.
Towarzystwo, które pośredniczy w świadczeniu usług przez firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną i przekazuje jej informacje dotyczące klienta lub potencjalnego klienta, zapewnia kompletność i rzetelność tych informacji oraz prawidłowość oceny dokonanej zgodnie z § 13.
§  15.
W celu wykonania obowiązku określonego w § 13 towarzystwo może wykorzystać informacje dotyczące klienta, które pozostają w jego posiadaniu, o ile informacje te są aktualne. W takim przypadku nie stosuje się § 13 ust. 1 w zakresie obowiązku zwrócenia się przez towarzystwo do klienta o przedstawienie informacji.
§  16.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo informuje klienta, przy użyciu trwałego nośnika informacji, o istniejących konfliktach interesów związanych ze świadczeniem danej usługi na rzecz tego klienta, o ile organizacja oraz regulacje wewnętrzne towarzystwa nie zapewniają, że w przypadku powstania konfliktu interesów nie dojdzie do naruszenia interesu klienta. Informacja zawiera dane pozwalające klientowi, przy uwzględnieniu kategorii, do której należy, na podjęcie świadomej decyzji co do zawarcia umowy.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, umowa o świadczenie danej usługi może zostać zawarta wyłącznie, jeżeli klient w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji potwierdzi otrzymanie informacji wskazanej w ust. 1 oraz wyraźnie potwierdzi wolę zawarcia umowy.
3.
W przypadku powstania konfliktów interesów po zawarciu z klientem umowy o świadczenie usług:
1)
ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że towarzystwo jest zobowiązane poinformować klienta o konflikcie interesów niezwłocznie po jego stwierdzeniu;
2)
ust. 2 stosuje się odpowiednio, z tym że towarzystwo powinno powstrzymać się od świadczenia usługi do czasu otrzymania wyraźnego oświadczenia klienta o kontynuacji lub rozwiązaniu umowy.