Rozdział 2 - Tryb i warunki postępowania towarzystw w kontaktach z klientami - Postępowanie towarzystw funduszy inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.207.1595

Akt utracił moc
Wersja od: 8 grudnia 2009 r.

Rozdział  2

Tryb i warunki postępowania towarzystw w kontaktach z klientami

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Towarzystwo na pisemny wniosek klienta profesjonalnego i w zakresie określonym w tym wniosku może uznać go za klienta detalicznego. Towarzystwo może także uznać klienta profesjonalnego za klienta detalicznego pomimo braku takiego wniosku.
2.
Towarzystwo przed zawarciem umowy o świadczenie usługi z klientem profesjonalnym informuje go o zasadach traktowania przez towarzystwo klientów profesjonalnych oraz o przysługującym klientowi prawie do złożenia wniosku o traktowanie go jak klienta detalicznego.
3.
W przypadku uwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, towarzystwo określa w umowie zawartej z klientem profesjonalnym zakres usług i instrumentów finansowych, na potrzeby których klient będzie traktowany jak klient detaliczny.
§  4.
W przypadku uznania klienta profesjonalnego za klienta detalicznego stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia określające zasady traktowania przez towarzystwo klientów detalicznych.
§  5.
1.
Towarzystwo na pisemny wniosek podmiotu innego niż określony w § 2 pkt 10 lit. a-m i w zakresie określonym w takim wniosku może uznać go za klienta profesjonalnego, pod warunkiem że posiada on wiedzę i doświadczenie pozwalające na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych, jak również na właściwą ocenę ryzyka związanego z tymi decyzjami. Towarzystwo przed uwzględnieniem wniosku jest obowiązane ustalić wiedzę klienta o zasadach traktowania klientów profesjonalnych przy świadczeniu usług, których żądanie dotyczy.
2.
Warunek, o którym mowa w ust. 1, uważa się za zachowany w przypadku, gdy dany podmiot spełnia co najmniej dwa z poniższych wymogów:
1)
zawierał transakcje o wartości co najmniej odpowiadającej w złotych równowartości 50.000 euro każda, na odpowiednim rynku ze średnią częstotliwością co najmniej 10 transakcji na kwartał w ciągu czterech ostatnich kwartałów;
2)
wartość jego portfela instrumentów finansowych, łącznie ze środkami pieniężnymi wchodzącymi w jego skład, wynosi co najmniej wyrażoną w złotych równowartość 500.000 euro;
3)
pracuje lub pracował w sektorze finansowym przez co najmniej rok na stanowisku, które wymaga wiedzy zawodowej dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych lub usług, które miałyby być świadczone przez towarzystwo na jego rzecz na podstawie zawieranej umowy.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, określa zakres usług, transakcji lub instrumentów finansowych, na potrzeby których podmiot chce być traktowany jak klient profesjonalny.
4.
Warunkami uwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, są:
1)
udzielenie występującemu z nim podmiotowi informacji o zasadach traktowania przez towarzystwo klientów profesjonalnych;
2)
złożenie przez klienta pisemnego oświadczenia o znajomości zasad traktowania przez towarzystwo klientów profesjonalnych oraz o skutkach ich zastosowania.
5.
Towarzystwo zobowiązuje swoich klientów do przekazywania informacji o zmianach danych, które mają wpływ na możliwość traktowania danego klienta jako klienta profesjonalnego.
6.
Towarzystwo, w przypadku powzięcia informacji, że klient przestał spełniać warunki pozwalające na traktowanie go jak klienta profesjonalnego w rozumieniu § 2 pkt 10 lit. a-m, podejmuje działania zmierzające do zmiany statusu klienta na potrzeby świadczenia na jego rzecz usług, chyba że klient złoży wniosek, o którym mowa w ust. 1, i spełnia warunki, o których mowa w tym przepisie.
7.
Zmiany w zakresie stanu faktycznego przyjętego dla uznania spełnienia wymogów, o których mowa w ust. 2, nie wpływają na zmianę statusu klienta profesjonalnego przyznanego klientowi.
8.
Kwoty wskazane w ust. 2 są obliczane przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień poprzedzający złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1.
§  6.
1.
Towarzystwo opracowuje i wdraża pisemną procedurę postępowania w przypadkach złożenia wniosków, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1, oraz w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 6.
2.
Towarzystwo informuje klienta lub potencjalnego klienta, przy użyciu trwałego nośnika informacji, o prawie do wystąpienia z wnioskami, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1.

Przekazywanie informacji

§  7.
1.
W przypadku gdy towarzystwo jest zobowiązane do przekazywania klientowi informacji przy użyciu trwałego nośnika informacji, użycie nośnika informacji innego niż papier jest dopuszczalne, jeżeli:
1)
taki sposób przekazu informacji jest uzasadniony ze względu na charakter świadczonej usługi;
2)
klient, mając możliwość wyboru pomiędzy przekazaniem informacji na papierze lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji, wskazuje wyraźnie na tę drugą formę.
2.
W przypadku gdy towarzystwo przekazuje klientom informacje za pośrednictwem strony internetowej towarzystwa, nie adresując ich indywidualnie do klienta, korzystanie z tej formy przekazu jest możliwe, o ile spełnione są następujące warunki:
1)
uzasadnia to charakter świadczonej usługi;
2)
klient posiada regularny dostęp do Internetu; podanie przez klienta jego adresu poczty elektronicznej na potrzeby świadczenia usług traktuje się jako posiadanie przez niego takiego dostępu;
3)
klient wyraźnie zgodził się na przekazywanie informacji w takiej formie;
4)
jednocześnie z zamieszczeniem informacji na stronie internetowej towarzystwa klient zostanie powiadomiony w formie elektronicznej o adresie strony internetowej towarzystwa oraz o miejscu na tej stronie, gdzie informacja jest opublikowana;
5)
towarzystwo zapewni aktualność przekazywanej informacji;
6)
informacja będzie dostępna na stronie internetowej towarzystwa tak długo, jak jest to niezbędne do tego, aby klient mógł się z nią zapoznać.
§  8.
1.
Wszelkie informacje kierowane przez towarzystwo do klientów lub potencjalnych klientów, w tym informacje upowszechniane przez towarzystwo w celu reklamy lub promocji świadczonych przez nie usług, powinny być rzetelne, niebudzące wątpliwości i niewprowadzające w błąd. Informacje upowszechniane przez towarzystwo w celu reklamy lub promocji świadczonych przez nie usług oznaczane są w sposób niebudzący wątpliwości jako informacje upowszechniane w celu reklamy lub promocji usług.
2.
Informacje kierowane do klienta detalicznego lub potencjalnego klienta detalicznego albo rozpowszechniane w sposób umożliwiający takim klientom zapoznanie się z nimi:
1)
zawierają firmę towarzystwa oraz nazwę organu nadzoru, który udzielił towarzystwu zezwolenia na świadczenie usług;
2)
przedstawione są w sposób zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, do którego są skierowane lub do którego mogą dotrzeć;
3)
nie mogą ukrywać, umniejszać ani przedstawiać w sposób niejasny istotnych elementów, stwierdzeń lub ostrzeżeń oraz nie mogą prezentować potencjalnych korzyści płynących z usługi lub instrumentu finansowego, o ile jednocześnie w sposób uczciwy i wyraźny nie wskazują wszelkich zagrożeń, jakie związane są z daną usługą lub instrumentem.
3.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają ofertę zawarcia umowy, towarzystwo przekazuje potencjalnym klientom detalicznym informacje związane z towarzystwem i oferowaną usługą. Przepisy § 10, 11 i 17 stosuje się odpowiednio.
4.
Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą wykorzystywać nazwy żadnego organu nadzoru w sposób, który wskazywałby lub sugerował, że taki organ nadzoru zatwierdził lub zaaprobował produkty lub usługi towarzystwa.
5.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają wskazanie korzyści możliwych do osiągnięcia w sytuacji skorzystania z usług świadczonych przez towarzystwo, powinny zawierać również wskazanie poziomu ryzyka inwestycyjnego związanego z danymi usługami.
§  9.
1.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą porównywać usługi świadczone przez towarzystwo z innymi podobnymi usługami, jeżeli:
1)
porównanie jest miarodajne i przedstawione w sposób rzetelny;
2)
wskazane są źródła informacji wykorzystanych do porównania;
3)
wskazane są główne fakty i założenia wykorzystane przy dokonywaniu porównania.
2.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą zawierać wskazanie wyników osiągniętych w przeszłości w związku z inwestowaniem w dany instrument finansowy lub w związku z określonym indeksem finansowym lub ze świadczeniem określonej usługi, jeżeli:
1)
takie wyniki nie są najważniejszym elementem informacji;
2)
są rzetelne i obejmują dane za okres ostatnich 5 lat lub za cały okres, w którym oferowano dany instrument finansowy, ustalano dany indeks finansowy lub świadczono daną usługę, o ile jest to okres krótszy niż 5 lat lub też okres dłuższy, wybrany według uznania towarzystwa; w każdym przypadku jednak takie informacje o wynikach muszą być oparte o pełne okresy dwunastomiesięczne;
3)
w sposób wyraźny wskazują okres, za jaki są przedstawiane dane oraz ich źródło;
4)
zawierają wyraźne ostrzeżenie, że przedstawione dane odnoszą się do przeszłości i że wyniki osiągnięte w przeszłości nie stanowią gwarancji ich osiągnięcia w przyszłości;
5)
jeżeli wskazanie opiera się na kwotach wyrażonych w walucie obcej - informacje wskazują tę walutę wraz z ostrzeżeniem, że ewentualne zyski mogą ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu wskutek zmian kursu walutowego, oraz
6)
jeżeli wskazanie opiera się na wynikach brutto - opisany jest wpływ, jaki na ten wynik mają prowizje, opłaty i inne obciążenia związane z daną usługą.
3.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą zawierać odniesienie do symulacji wyników osiągniętych w przeszłości, o ile odnoszą się do określonego instrumentu finansowego lub indeksu finansowego oraz jeżeli:
1)
symulacja wyników osiągniętych w przeszłości opiera się na rzeczywistych wynikach osiągniętych w przeszłości w związku z inwestowaniem w jeden lub w kilka instrumentów finansowych lub w związku z indeksami finansowymi, które są identyczne lub stanowią podstawę instrumentu finansowego, którego informacje dotyczą;
2)
w stosunku do rzeczywistych wyników w przeszłości, o których mowa w pkt 1, spełnione są warunki określone w ust. 2 pkt 1-3, 5 i 6 oraz
3)
zawierają wyraźne ostrzeżenie, że dane odnoszą się do symulacji wyników z przeszłości i że wyniki te nie stanowią gwarancji ich osiągnięcia w przyszłości.
4.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą odnosić się do wyników przyszłych, jeżeli:
1)
nie są oparte na symulacji wyników w przeszłości ani do takiej symulacji się nie odwołują;
2)
oparte są na uzasadnionych założeniach wynikających z obiektywnych danych;
3)
oparte zostały na wynikach brutto - ujawniają wpływ, jaki na te wyniki będą miały prowizje, opłaty i inne obciążenia związane z daną usługą, oraz
4)
zawierają wyraźne ostrzeżenie, że przedstawiane prognozy nie stanowią gwarancji przyszłych wyników.
5.
Informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, mogą odnosić się do konkretnego przypadku opodatkowania, jeżeli zawarto w nich wyraźne wskazanie, że opodatkowanie takie zależy od indywidualnej sytuacji klienta i może ulec zmianie w przyszłości.
6.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, zawierają dane o systemie rekompensat, o którym mowa w art. 133 ust. 1 lub art. 136 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, którego uczestnikiem jest towarzystwo, dane te mogą zawierać wyłącznie wskazanie systemu, do którego należy towarzystwo, oraz wskazanie górnej granicy środków objętych tym systemem.
§  10.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo zobowiązane jest udostępnić klientowi detalicznemu lub potencjalnemu klientowi detalicznemu, przy użyciu trwałego nośnika informacji lub poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej, szczegółowe informacje dotyczące towarzystwa oraz usług, które mają być świadczone na podstawie zawieranej umowy.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
firmę towarzystwa;
2)
oświadczenie potwierdzające, że towarzystwo posiada zezwolenie oraz nazwę organu nadzoru, który udzielił mu zezwolenia na świadczenie usług;
3)
sposoby komunikowania się klienta z towarzystwem;
4)
dane teleadresowe pozwalające na bezpośredni kontakt klienta z towarzystwem;
5)
wskazanie języków, w których klient może kontaktować się z towarzystwem i w których sporządzane będą dokumenty oraz przekazywane informacje;
6)
wskazanie szczegółowych zasad świadczenia usług;
7)
wskazanie podstawowych zasad wnoszenia i załatwiania przez towarzystwo skarg klientów;
8)
wskazanie podstawowych zasad postępowania towarzystwa w przypadku powstania konfliktu interesów, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2009 r. w sprawie kontroli wewnętrznej, ewidencji zawartych transakcji, zapobiegania występowaniu konfliktów interesów oraz dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych w towarzystwie funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 45, poz. 364), oraz informację, że na żądanie klienta mogą mu zostać przekazane szczegółowe informacje dotyczące tych zasad;
9)
wskazanie zakresu, częstotliwości i terminów raportów ze świadczenia usługi przekazywanych klientowi przez towarzystwo;
10)
koszty i opłaty związane z usługą.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 10, powinny zawierać:
1)
wskazanie łącznej kwoty, którą klient ma zapłacić, z wyszczególnieniem kosztów i opłat oraz wszelkich podatków związanych z daną usługą, a jeżeli nie można określić dokładnej kwoty - podstawę jej obliczenia w taki sposób, aby klient mógł ją zweryfikować, przy czym prowizje pobierane przez towarzystwo w związku ze świadczoną usługą przedstawia się w rozbiciu na poszczególne pozycje;
2)
wskazanie waluty obcej i kosztów wymiany oraz przyjętych przez towarzystwo zasad ustalania kursów wymiany - w przypadku gdy kwota, o której mowa w pkt 1, lub jej część jest wyrażona w walucie obcej, oraz
3)
informacje o możliwości wystąpienia innych niż wskazane w pkt 1 kosztów i opłat, w tym podatków, związanych z transakcjami zawartymi w związku z danym instrumentem finansowym lub usługą, którymi może być obciążony klient, a które nie są płatne za pośrednictwem towarzystwa.
4.
W przypadku gdy informacje wskazane w ust. 2 są zamieszczone w regulaminie świadczenia danej usługi, przekazanie klientowi lub potencjalnemu klientowi regulaminu przed zawarciem umowy stanowi wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
5.
Wymóg, o którym mowa w ust. 2 pkt 10, uznaje się za spełniony w przypadku przekazania klientowi przez towarzystwo skrótu prospektu informacyjnego funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w przepisach ustawy, lub skrótu prospektu informacyjnego funduszu zagranicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy, w zakresie, w jakim koszty i opłaty zostały przedstawione w treści skrótu prospektu informacyjnego.
6.
Informacje, o których mowa w ust. 2, mogą być przekazane klientowi detalicznemu lub potencjalnemu klientowi detalicznemu także po zawarciu umowy o świadczenie usług, w przypadku gdy towarzystwo nie było w stanie przekazać informacji przed zawarciem umowy, gdyż na wniosek klienta została ona zawarta przy użyciu środków porozumiewania się na odległość, które uniemożliwiają ich przekazanie.
§  11.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo przedstawia klientom lub potencjalnym klientom ogólny opis istoty instrumentów finansowych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w te instrumenty finansowe, w sposób umożliwiający klientom podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych, dostosowując zakres tej informacji do rodzaju instrumentu finansowego oraz kategorii, do której należy klient.
2.
W zależności od istoty danego instrumentu finansowego opis ryzyka związanego z inwestowaniem w instrumenty finansowe zawiera:
1)
wskazanie ryzyka związanego z danym rodzajem instrumentów finansowych, w tym wyjaśnienie mechanizmu dźwigni finansowej, i jego wpływu na ryzyko utraty inwestycji;
2)
wskazanie zmienności ceny danych instrumentów finansowych lub ograniczeń dotyczących dostępności rynku danych instrumentów;
3)
wskazanie możliwości zaciągnięcia przez klienta w wyniku transakcji na danych instrumentach finansowych zobowiązań finansowych oraz ewentualnych zobowiązań dodatkowych, w tym zobowiązań związanych z dostawą instrumentu bazowego, które są obowiązkami dodatkowymi w stosunku do kosztów nabycia instrumentu finansowego;
4)
opis wymogów związanych z utrzymywaniem i uzupełnianiem zabezpieczenia lub podobnych zobowiązań, koniecznych w przypadku inwestowania w dany rodzaj instrumentów finansowych.
3.
W przypadku instrumentu finansowego, który jest przedmiotem trwającej oferty publicznej i w związku z tą ofertą opublikowany został prospekt emisyjny zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439) lub stosownymi przepisami prawa innego państwa członkowskiego, towarzystwo informuje klienta detalicznego lub potencjalnego klienta detalicznego o miejscu udostępnienia tego prospektu emisyjnego.
4.
Wymóg, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełniony w przypadku dostarczenia klientowi przez towarzystwo skrótu prospektu informacyjnego funduszu inwestycyjnego otwartego, o którym mowa w ustawie, lub funduszu zagranicznego, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy.
5.
W przypadku gdy poziom ryzyka związanego z instrumentem finansowym składającym się z kilku różnych instrumentów finansowych może być wyższy niż poziom ryzyka związanego z każdym ze składników tego instrumentu finansowego, towarzystwo przedstawia opis składników takiego instrumentu finansowego oraz sposobu, w jaki ich współoddziaływanie zwiększa poziom ryzyka.
6.
W przypadku instrumentów finansowych, które są związane z udzieloną przez inny podmiot gwarancją, informacje na temat gwarancji powinny zawierać szczegółowe dane dotyczące gwaranta i gwarancji, aby klient detaliczny lub potencjalny klient detaliczny mógł prawidłowo ocenić tę gwarancję.
§  12.
Towarzystwo zobowiązane jest informować z odpowiednim wyprzedzeniem klienta o wszelkich istotnych zmianach w informacjach, o których mowa w § 10 i 11, o ile zmiany te są istotne ze względu na charakter świadczonej usługi. Jeżeli informacja, której zmiana dotyczy, została przekazana na trwałym nośniku informacji, zawiadomienie przekazuje się na takim nośniku.

Ocena adekwatności usług

§  13.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo zwraca się do klienta lub potencjalnego klienta o przedstawienie podstawowych informacji dotyczących poziomu wiedzy o inwestowaniu w zakresie instrumentów finansowych, doświadczenia inwestycyjnego, jego sytuacji finansowej oraz celów inwestycyjnych niezbędnych do oceny, czy usługa, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy, jest odpowiednia dla danego klienta, biorąc pod uwagę jego indywidualną sytuację.
2.
Towarzystwo zwraca się do klienta lub potencjalnego klienta o przedstawienie informacji niezbędnych do ustalenia, że przy należytym uwzględnieniu charakteru i zakresu świadczonej usługi określona transakcja, rekomendowana lub zawierana w toku świadczenia usługi:
1)
realizuje cele inwestycyjne danego klienta;
2)
nie jest związana z ryzykiem, którego poziom przekraczałby możliwości inwestycyjne klienta, oraz
3)
ma charakter pozwalający na jej zrozumienie i dokonanie oceny ryzyka z nią związanego przez klienta, biorąc pod uwagę posiadane przez niego doświadczenie i wiedzę.
3.
W przypadku klienta profesjonalnego towarzystwo może nie zwracać się o przedstawienie informacji dotyczących poziomu wiedzy o inwestowaniu w zakresie instrumentów finansowych oraz doświadczenia inwestycyjnego.
4.
Towarzystwo, które świadczy na rzecz klienta profesjonalnego, o którym mowa w § 2 pkt 10 lit. a-m, usługę doradztwa inwestycyjnego, może uznać, że jest on w stanie ponieść związane z tą usługą ryzyko inwestycyjne zgodne z jego celami inwestycyjnymi.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczą:
1)
rodzajów usług, transakcji i instrumentów finansowych, które są znane klientowi;
2)
charakteru, wielkości i częstotliwości transakcji instrumentami finansowymi dokonywanych przez klienta oraz okresu, w którym były dokonywane;
3)
poziomu wykształcenia, wykonywanego obecnie zawodu lub wykonywanego poprzednio, jeśli jest to istotne dla dokonania oceny;
4)
sytuacji finansowej klienta.
6.
Informacje dotyczące sytuacji finansowej klienta lub potencjalnego klienta muszą, stosownie do potrzeb, zawierać wskazanie źródła i wysokości stałych dochodów, posiadanych aktywów, w tym aktywów płynnych, inwestycji, nieruchomości oraz stałych zobowiązań finansowych.
7.
Informacje dotyczące celów inwestycyjnych klienta lub potencjalnego klienta muszą, stosownie do potrzeb, zawierać informacje na temat długości okresu, w którym klient chciałby prowadzić inwestycje, jego preferencji co do poziomu ryzyka, profilu ryzyka oraz celu inwestycji.
8.
Towarzystwo nie może zalecać klientowi świadczenia na jego rzecz usług, jeśli nie uzyska informacji dotyczących:
1)
wiedzy i doświadczenia klienta lub potencjalnego klienta w dziedzinie inwestycji odpowiedniej do określonego rodzaju instrumentu finansowego lub usługi;
2)
sytuacji finansowej klienta lub potencjalnego klienta;
3)
celów inwestycyjnych klienta lub potencjalnego klienta.
9.
Towarzystwo świadczące usługi może zalecać klientowi zmianę strategii inwestycyjnej wyłącznie po uprzednim uzyskaniu informacji dotyczących klienta i dokonaniu oceny zgodnie z ust. 1-8.
10.
Towarzystwo nie może bezpośrednio lub pośrednio podejmować działań zachęcających klienta lub potencjalnego klienta do nieprzedstawiania informacji, o których mowa w ust. 5.
§  14.
1.
Towarzystwo, dokonując oceny, czy usługa jest odpowiednia dla danego klienta lub potencjalnego klienta, opiera się na informacjach przekazanych przez klienta lub potencjalnego klienta, o ile nie istnieją obiektywne podstawy dla uznania, że informacje te są nieaktualne, nierzetelne lub niepełne.
2.
Towarzystwo, które, świadcząc na rzecz klienta usługi, korzysta z pośrednictwa firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej, jak też banku prowadzącego działalność, o której mowa w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, może dokonywać oceny, o której mowa w § 13, na podstawie informacji dotyczących klienta otrzymywanych od tej firmy lub banku oraz uznać za prawidłową ocenę dokonaną przez tę firmę lub bank.
3.
Towarzystwo, które pośredniczy w świadczeniu usług przez firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną i przekazuje jej informacje dotyczące klienta lub potencjalnego klienta, zapewnia kompletność i rzetelność tych informacji oraz prawidłowość oceny dokonanej zgodnie z § 13.
§  15.
W celu wykonania obowiązku określonego w § 13 towarzystwo może wykorzystać informacje dotyczące klienta, które pozostają w jego posiadaniu, o ile informacje te są aktualne. W takim przypadku nie stosuje się § 13 ust. 1 w zakresie obowiązku zwrócenia się przez towarzystwo do klienta o przedstawienie informacji.
§  16.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo informuje klienta, przy użyciu trwałego nośnika informacji, o istniejących konfliktach interesów związanych ze świadczeniem danej usługi na rzecz tego klienta, o ile organizacja oraz regulacje wewnętrzne towarzystwa nie zapewniają, że w przypadku powstania konfliktu interesów nie dojdzie do naruszenia interesu klienta. Informacja zawiera dane pozwalające klientowi, przy uwzględnieniu kategorii, do której należy, na podjęcie świadomej decyzji co do zawarcia umowy.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, umowa o świadczenie danej usługi może zostać zawarta wyłącznie, jeżeli klient w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji potwierdzi otrzymanie informacji wskazanej w ust. 1 oraz wyraźnie potwierdzi wolę zawarcia umowy.
3.
W przypadku powstania konfliktów interesów po zawarciu z klientem umowy o świadczenie usług:
1)
ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że towarzystwo jest zobowiązane poinformować klienta o konflikcie interesów niezwłocznie po jego stwierdzeniu;
2)
ust. 2 stosuje się odpowiednio, z tym że towarzystwo powinno powstrzymać się od świadczenia usługi do czasu otrzymania wyraźnego oświadczenia klienta o kontynuacji lub rozwiązaniu umowy.