Oddział 1 - Przepisy ogólne - Postępowanie towarzystw funduszy inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.207.1595

Akt utracił moc
Wersja od: 8 grudnia 2009 r.

Oddział  1

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Towarzystwo na pisemny wniosek klienta profesjonalnego i w zakresie określonym w tym wniosku może uznać go za klienta detalicznego. Towarzystwo może także uznać klienta profesjonalnego za klienta detalicznego pomimo braku takiego wniosku.
2.
Towarzystwo przed zawarciem umowy o świadczenie usługi z klientem profesjonalnym informuje go o zasadach traktowania przez towarzystwo klientów profesjonalnych oraz o przysługującym klientowi prawie do złożenia wniosku o traktowanie go jak klienta detalicznego.
3.
W przypadku uwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, towarzystwo określa w umowie zawartej z klientem profesjonalnym zakres usług i instrumentów finansowych, na potrzeby których klient będzie traktowany jak klient detaliczny.
§  4.
W przypadku uznania klienta profesjonalnego za klienta detalicznego stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia określające zasady traktowania przez towarzystwo klientów detalicznych.
§  5.
1.
Towarzystwo na pisemny wniosek podmiotu innego niż określony w § 2 pkt 10 lit. a-m i w zakresie określonym w takim wniosku może uznać go za klienta profesjonalnego, pod warunkiem że posiada on wiedzę i doświadczenie pozwalające na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych, jak również na właściwą ocenę ryzyka związanego z tymi decyzjami. Towarzystwo przed uwzględnieniem wniosku jest obowiązane ustalić wiedzę klienta o zasadach traktowania klientów profesjonalnych przy świadczeniu usług, których żądanie dotyczy.
2.
Warunek, o którym mowa w ust. 1, uważa się za zachowany w przypadku, gdy dany podmiot spełnia co najmniej dwa z poniższych wymogów:
1)
zawierał transakcje o wartości co najmniej odpowiadającej w złotych równowartości 50.000 euro każda, na odpowiednim rynku ze średnią częstotliwością co najmniej 10 transakcji na kwartał w ciągu czterech ostatnich kwartałów;
2)
wartość jego portfela instrumentów finansowych, łącznie ze środkami pieniężnymi wchodzącymi w jego skład, wynosi co najmniej wyrażoną w złotych równowartość 500.000 euro;
3)
pracuje lub pracował w sektorze finansowym przez co najmniej rok na stanowisku, które wymaga wiedzy zawodowej dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych lub usług, które miałyby być świadczone przez towarzystwo na jego rzecz na podstawie zawieranej umowy.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, określa zakres usług, transakcji lub instrumentów finansowych, na potrzeby których podmiot chce być traktowany jak klient profesjonalny.
4.
Warunkami uwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, są:
1)
udzielenie występującemu z nim podmiotowi informacji o zasadach traktowania przez towarzystwo klientów profesjonalnych;
2)
złożenie przez klienta pisemnego oświadczenia o znajomości zasad traktowania przez towarzystwo klientów profesjonalnych oraz o skutkach ich zastosowania.
5.
Towarzystwo zobowiązuje swoich klientów do przekazywania informacji o zmianach danych, które mają wpływ na możliwość traktowania danego klienta jako klienta profesjonalnego.
6.
Towarzystwo, w przypadku powzięcia informacji, że klient przestał spełniać warunki pozwalające na traktowanie go jak klienta profesjonalnego w rozumieniu § 2 pkt 10 lit. a-m, podejmuje działania zmierzające do zmiany statusu klienta na potrzeby świadczenia na jego rzecz usług, chyba że klient złoży wniosek, o którym mowa w ust. 1, i spełnia warunki, o których mowa w tym przepisie.
7.
Zmiany w zakresie stanu faktycznego przyjętego dla uznania spełnienia wymogów, o których mowa w ust. 2, nie wpływają na zmianę statusu klienta profesjonalnego przyznanego klientowi.
8.
Kwoty wskazane w ust. 2 są obliczane przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień poprzedzający złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1.
§  6.
1.
Towarzystwo opracowuje i wdraża pisemną procedurę postępowania w przypadkach złożenia wniosków, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1, oraz w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 6.
2.
Towarzystwo informuje klienta lub potencjalnego klienta, przy użyciu trwałego nośnika informacji, o prawie do wystąpienia z wnioskami, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1.