Rozdział 1 - Polski rejestr państwowy statków powietrznych. - Polski rejestr państwowy statków powietrznych oraz znaki i napisy na sprzęcie lotniczym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.31.178

Akt utracił moc
Wersja od: 10 września 1964 r.

Rozdział  1.

Polski rejestr państwowy statków powietrznych.

§  1.
1.
Wpisaniu do polskiego rejestru państwowego statków powietrznych, zwanego dalej "rejestrem", podlegają następujące kategorie statków powietrznych:
1)
balony, z wyjątkiem balonów bez załogi,
2)
sterowce,
3)
szybowce i motoszybowce,
4)
samoloty,
5)
wiropłaty - wiatrakowce i śmigłowce,
6)
wiroloty,
7)
skrzydłowce,
8)
spadochrony osobowe,
9)
inne kategorie statków powietrznych przeznaczone do przewożenia osób.
2.
Wpisaniu do rejestru podlegają następujące kategorie sprzętu lotniczego innego niż statki powietrzne:
1)
silniki lotnicze, przeznaczone do zabudowy na statkach powietrznych,
2)
wyciągarki i ściągarki przeznaczone do stosowania jako urządzenia pomocnicze do startu szybowców.
3.
Sprzęt lotniczy wymieniony w ust. 1 i 2 podlega wpisaniu do rejestru z chwilą otrzymania świadectwa sprawności technicznej.
§  2.
1.
Przez wpisanie sprzętu lotniczego do rejestru:
1)
stwierdza się tożsamość danego egzemplarza sprzętu lotniczego,
2)
określa się jego właściciela i użytkownika,
3)
w odniesieniu do statku powietrznego - ustanawia się jego polską przynależność państwową.
2.
Dowodem wpisania sprzętu lotniczego do rejestru jest świadectwo rejestracji sprzętu.
§  3.
1.
W celu wpisania sprzętu lotniczego do rejestru, jak również dokonania zmiany danych wpisanych do rejestru, właściciel tego sprzętu powinien wystąpić do Ministerstwa Komunikacji z odpowiednim wnioskiem.
2.
Zasady prowadzenia rejestru, warunki wpisywania sprzętu lotniczego do rejestru, sposób sporządzenia wniosku o wpisanie sprzętu lotniczego do rejestru, znaki rozpoznawcze oraz inne znaki i napisy na sprzęcie lotniczym, a także opis oraz sposób i miejsce umieszczania ich na sprzęcie lotniczym określają "Szczegółowe zasady rejestracji sprzętu lotniczego", stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia.
3.
Wzór świadectwa rejestracji sprzętu lotniczego ustala załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
4.
Wzór i sposób prowadzenia rejestru oraz wzory innych niż świadectwo rejestracji sprzętu lotniczego dokumentów, związanych z wpisaniem sprzętu lotniczego do rejestru, określi Minister Komunikacji.
§  4.
1.
Wykreślenie sprzętu lotniczego z rejestru następuje na wniosek właściciela lub z urzędu, jeżeli:
1)
powstały okoliczności określone w art. 18 ust. 8 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 32, poz. 153) lub
2)
ważność świadectwa sprawności technicznej nie została przedłużona w ciągu dwóch lat od daty jej wygaśnięcia, lub
3)
zmiany danych podlegających wpisaniu do rejestru nie zostały zgłoszone do rejestru albo
4)
ustały warunki wymagane przy wpisywaniu sprzętu do rejestru.
2.
W celu wykreślenia sprzętu lotniczego z rejestru właściciel tego sprzętu powinien wystąpić do Ministerstwa Komunikacji z pisemnym wnioskiem, załączając do niego świadectwo rejestracji, świadectwo sprawności technicznej, ostatnie świadectwo oględzin oraz książki sprzętu wydane przez Ministerstwo Komunikacji przy wpisywaniu sprzętu do rejestru.
3.
Właściciel sprzętu lotniczego po otrzymaniu zawiadomienia o wykreśleniu tego sprzętu z rejestru jest obowiązany:
1)
usunąć ze sprzętu znaki rozpoznawcze, chyba że Minister Komunikacji zgodzi się na ich pozostawienie,
2)
zwrócić Ministerstwu Komunikacji dokumenty, o których mowa w ust. 2, jeżeli wykreślenie nastąpiło z urzędu.