Polski rejestr państwowy statków powietrznych oraz znaki i napisy na sprzęcie lotniczym.
Dz.U.1963.31.178
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 22 czerwca 1963 r.
w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym.
Polski rejestr państwowy statków powietrznych.
Polski rejestr państwowy statków powietrznych.
Znaki rozpoznawcze oraz inne znaki i napisy na sprzęcie lotniczym.
Znaki rozpoznawcze oraz inne znaki i napisy na sprzęcie lotniczym.
Przepisy przejściowe.
Przepisy przejściowe.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 1
SZCZEGÓŁOWE ZASADY REJESTRACJI SPRZĘTU LOTNICZEGO
SZCZEGÓŁOWE ZASADY REJESTRACJI SPRZĘTU LOTNICZEGO
Określenia.
§ 1. W rozumieniu niniejszych przepisów:
Rozdział 2.
Znaki przynależności państwowej oraz znaki rejestracyjne.
§ 2. 1. Znaki przynależności państwowej oraz znaki rejestracyjne składają się z grupy liter lub cyfr albo liter i cyfr i tworzą łącznie znak rozpoznawczy.
2. Znakiem polskiej przynależności państwowej są litery SP. Znak ten otrzymują tylko statki powietrzne. Inny sprzęt lotniczy otrzymuje tylko znaki rejestracyjne.
3. Znak przynależności państwowej umieszcza się przed znakiem rejestracyjnym. Oba znaki rozdziela się poziomą kreską.
4. Samoloty, śmigłowce, balony i sterowce otrzymują znaki rejestracyjne złożone z grupy trzech liter.
5. Szybowce i motoszybowce otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr.
6. Spadochrony otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy pięciu cyfr.
§ 3. Inny niż statki powietrzne sprzęt lotniczy otrzymuje znaki rejestracyjne, jak następuje:
§ 4. Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery Q oraz tworzyć grupy liter sygnałów niebezpieczeństwa SOS lub podobnych ważnych sygnałów, jak np.: XXX, PAN i TTT, oraz zawierać następujących liter: J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś.
Rozdział 3.
Rozmieszczenie znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych.
§ 5. 1. Znaki przynależności państwowej i znaki rejestracyjne powinny być na sprzęcie lotniczym namalowane lub naniesione w inny sposób zapewniający podobny stopień ich trwałości. Znaki te powinny być utrzymane czysto i być zawsze widoczne, a jeżeli chodzi o silniki lotnicze - łatwo dostępne.
2. Znaki rejestracyjne na silnikach lotniczych, wyciągarkach i ściągarkach należy umieszczać tak, aby nie zostały one usunięte przy zamianie części składowych lub osprzętu.
§ 6. 1. Znaki rozpoznawcze na sterowcu umieszcza się na powłoce lub na powierzchniach stateczników. Znaki na powłoce powinny być umieszczone na obu jej bokach (wzdłuż każdego z nich) oraz na głównej powierzchni sterowca na osi symetrii. Znaki na powierzchniach stateczników powinny być umieszczone zarówno na statecznikach poziomych, jak i na pionowych; znaki na stateczniku poziomym powinny być umieszczone na prawej połowie górnej powierzchni i na lewej połowie dolnej powierzchni, przy czym górna część liter powinna być zwrócona ku krawędzi natarcia; znaki na stateczniku pionowym powinny być umieszczone na każdej stronie dolnej połowy statecznika, przy czym litery powinny być ułożone poziomo.
2. Znaki rozpoznawcze na balonie kulistym powinny być umieszczone w dwu miejscach rozstawionych o 180o, leżących w pobliżu największego obwodu poziomego.
3. Znaki rozpoznawcze na balonie niekulistym umieszcza się na obu jego bokach w pobliżu największego przekroju balonu, bezpośrednio nad miejscami zaczepienia lin mocujących gondolę.
4. Boczne znaki rozpoznawcze umieszczone na wszystkich aerostatach powinny być widoczne zarówno z boków, jak i z ziemi.
§ 7. 1. Na aerodynie umieszcza się jeden znak rozpoznawczy na górnej i jeden na dolnej powierzchni płata. Jeżeli aerodyna ma więcej niż jeden płat, umieszcza się jeden znak na dolnej powierzchni płata dolnego i jeden na górnej powierzchni górnego płata. Znaki powinny być umieszczone na górnej powierzchni prawego skrzydła i na dolnej powierzchni lewego skrzydła albo powinny być rozmieszczone wzdłuż całej długości górnej i dolnej powierzchni skrzydeł. W miarę możliwości znaki rozpoznawcze powinny być umieszczone w jednakowej odległości od krawędzi natarcia i od krawędzi spływu skrzydeł. Górna część liter i cyfr powinna być zwrócona ku krawędzi natarcia skrzydła.
2. Na aerodynie znaki rozpoznawcze umieszcza się na obu bokach jej kadłuba (lub zastępującej go konstrukcji) między skrzydłami a usterzeniem ogonowym. Dopuszczalne jest także umieszczanie znaków na górnych połowach pionowego usterzenia ogonowego zamiast na bokach kadłuba. Jeżeli znaki umieszcza się na pojedynczym usterzeniu pionowym, to należy je umieszczać po obu jego stronach. Jeżeli aerodyna ma więcej niż jedno usterzenie pionowe, to znaki należy umieszczać na zewnętrznych powierzchniach tego usterzenia.
§ 8. Jeżeli aerodyna nie posiada elementów konstrukcyjnych odpowiadających zespołom określonym w § 7, znaki należy umieścić w taki sposób, aby statek powietrzny można było łatwo zidentyfikować. Znaki rozpoznawcze spadochronów umieszcza się tylko na pokrowcu i na torbie spadochronowej.
Rozdział 4.
Wielkość znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych.
§ 9. Litery i cyfry należące do tej samej grupy znaków powinny mieć tę samą wielkość.
§ 10. Wysokość znaków umieszczonych na aerostatach nie może być mniejsza niż 50 cm.
§ 11. 1. Wysokość znaków umieszczonych na skrzydłach aerodyny nie może być mniejsza niż 50 cm.
2. Znaki na kadłubie (lub zastępującej go konstrukcji) nie mogą sięgać do linii konturowej kadłuba (lub zastępującej go konstrukcji). Znaki na pionowych płaszczyznach usterzenia powinny znajdować się w odległości co najmniej 5 cm od każdego punktu wszystkich krawędzi płaszczyzn pionowych. Z zachowaniem tych ograniczeń znaki powinny być tak duże, jak to jest możliwe, w każdym razie wysokość ich nie może być mniejsza niż 15 cm.
§ 12. 1. Jeżeli aerodyna nie posiada elementów konstrukcyjnych odpowiadających elementom określonym w § 11, wymiary znaków powinny być takie, aby statek powietrzny można było łatwo zidentyfikować.
2. Wysokość znaków na pokrowcu i torbie spadochronowej nie może być mniejsza niż 2 cm.
§ 13. 1. Wysokość znaków rejestracyjnych na silnikach lotniczych nie może być mniejsza niż 0,3 cm.
2. Wysokość znaków rejestracyjnych na wyciągarkach i ściągarkach nie może być mniejsza niż 5 cm.
Rozdział 5.
Rodzaje liter i cyfr znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych.
§ 14. 1. Należy używać dużych liter alfabetu łacińskiego i cyfr arabskich. Litery i cyfry powinny być proste, bez ozdób.
2. Szerokość każdej litery lub cyfry (oprócz litery I.M.W i cyfry 1) i długość poziomej kreski powinny stanowić 4/6 wysokości litery lub cyfry; szerokość litery I powinna stanowić 1/6 wysokości litery, szerokość litery M - 5/6 wysokości litery, szerokość litery W - 6/6 wysokości litery, szerokość cyfry 1 - 2/6 wysokości cyfry. Wysokość liter i cyfr powinna być jednakowa.
3. Litery, cyfry i kreski poziome powinny być wykonane pełnymi liniami i posiadać kolor wyraźnie kontrastujący z kolorem tła. Grubość linii powinna wynosić 1/6 wysokości litery lub cyfry.
4. Każda litera i cyfra powinna być oddzielona od innej poprzedniej lub następnej odstępem nie mniejszym niż 1/4 szerokości litery lub cyfry. Kreska pozioma powinna być w tym zakresie traktowana jak litera lub cyfra.
Rozdział 6.
Szczegółowe zasady prowadzenia polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz warunki wpisywania sprzętu lotniczego do tego rejestru.
§ 15. Rejestr składa się:
§ 16. 1. Księgi ewidencji znaków rozpoznawczych powinny zawierać dane niezbędne do ustalenia, jakiemu egzemplarzowi sprzętu zostały nadane określone znaki.
2. Zbiór dokumentów powinien zawierać dokumenty wymagane przy wpisywaniu sprzętu do rejestru, dokumenty dotyczące zmian danych wpisanych do rejestru, wykreślenia sprzętu z rejestru oraz wszelkie inne wymagane dokumenty, jak również drugie egzemplarze dokumentów wydanych w związku z wpisaniem, utrzymaniem w rejestrze i wykreśleniem danego egzemplarza sprzętu z rejestru (oprócz drugich egzemplarzy książek sprzętu).
3. Album fotografii powinien zawierać fotografie wszystkich typów i odmian sprzętu wpisanego do rejestru, sporządzone zgodnie z § 20.
§ 17. Za wpisane do rejestru uważa się wszelkie dane zawarte w księgach ewidencji znaków rozpoznawczych, w zbiorze dokumentów i w albumie fotografii.
§ 18. 1. Wniosek o wpisanie sprzętu lotniczego do rejestru powinien zawierać:
2. Do wniosku należy załączyć:
§ 19. Właściciel obowiązany jest przedstawić przy składaniu wniosku instrukcję obsługi technicznej i instrukcję eksploatacji w locie, a dla wyciągarek i ściągarek - instrukcję eksploatacji sprzętu lotniczego, na żądanie zaś Ministerstwa Komunikacji również dowody, że posiada warunki niezbędne do bezpiecznej i sprawnej eksploatacji sprzętu, który ma być wpisany do rejestru, oraz że dysponuje odpowiednio wyszkoloną załogą lotniczą i personelem obsługi technicznej oraz zapleczem technicznym potrzebnym do utrzymania sprzętu w zdatności do lotu (pracy).
§ 20. 1. Właściciel sprzętu lotniczego powinien dostarczyć:
2. W razie zgłaszania do rejestracji sprzętu, którego typ lub odmiana jest już wpisana do rejestru, właściciel obowiązany jest złożyć fotografie tylko na żądanie Ministerstwa Komunikacji.
§ 21. 1. Sprzęt lotniczy może być wpisany do rejestru, jeżeli:
2. Jeżeli spełnione są warunki określone w ust. 1, to:
§ 22. Zgłoszeniu do rejestru podlegają:
§ 23. 1. Właściciel sprzętu lotniczego obowiązany jest zgłosić zmiany, o których mowa w § 22, w ciągu 14 dni od dnia powstania tych zmian; zgłoszenie następuje w postaci pisemnego wniosku, z dołączeniem do niego świadectwa rejestracji i niezbędnych dowodów (ust. 3 i 4).
2. W razie zmiany właściciela lub użytkownika sprzętu lotniczego obowiązek zgłoszenia zmian ciąży również na nowym właścicielu.
3. W razie zmiany właściciela lub użytkownika sprzętu lotniczego do wniosku powinien być dołączony dowód zmiany prawa własności lub zmiany użytkownika.
4. W razie zmian danych technicznych sprzętu lotniczego właściciel obowiązany jest dołączyć do wniosku dowody, że zmiany te zostały aprobowane przez właściwe organy państwowe lotniczego nadzoru technicznego, jeżeli te zmiany wymagają takiej aprobaty.
5. Dowodem zgłoszenia zmian i wpisania ich do rejestru jest odpowiednia adnotacja w świadectwie rejestracji lub wydanie nowego świadectwa rejestracji.
Rozdział 7.
Świadectwo rejestracji.
§ 24. 1. Świadectwo rejestracji sporządza się w języku polskim z tłumaczeniem co najmniej na język angielski i rosyjski, jeżeli świadectwo dotyczy statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania lotów międzynarodowych.
2. Świadectwo rejestracji statku powietrznego powinno zawsze znajdować się na pokładzie statku powietrznego, a jeżeli chodzi o wyciągarki i ściągarki - w miejscu pracy lub składowania tego sprzętu. Świadectwo rejestracji silnika powinno znajdować się na lotnisku macierzystym statku powietrznego, na którym silnik jest zabudowany, a w miejscu składowania silnika, jeżeli chodzi o silnik nie zabudowany na statku powietrznym.
Rozdział 8.
Tabliczka tożsamości statku powietrznego.
§ 25. 1. Statek powietrzny (z wyjątkiem szybowców i spadochronów) powinien posiadać tabliczkę tożsamości z uwidocznionym na niej co najmniej znakiem rozpoznawczym.
2. Napis na tabliczce powinien być wyryty do głębokości nie mniejszej niż 1 mm; wysokość znaków napisu powinna wynosić co najmniej 15 mm.
3. Tabliczka powinna być wykonana z materiału ognioodpornego o odpowiednich własnościach fizycznych i umocowana na statku powietrznym w miejscu dobrze widocznym w pobliżu głównego wejścia.
4. W uzasadnionych wypadkach Minister Komunikacji może zwolnić od obowiązku określonego w ust. 1.
Rozdział 9.
Przydzielanie znaków rozpoznawczych dla statku powietrznego nie zarejestrowanego.
§ 26. 1. W celu uzyskania znaków rozpoznawczych dla statku powietrznego przeznaczonego wyłącznie do lotów próbnych (§ 5 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia) należy złożyć w Ministerstwie Komunikacji wniosek zawierający:
2. Do wniosku należy załączyć:
§ 27. W celu zarezerwowania w rejestrze znaków rozpoznawczych statku powietrznego (§ 5 ust. 2 pkt 1 lit. b rozporządzenia) należy zgłosić w Ministerstwie Komunikacji typ i serię tego statku.
§ 28. Ministerstwo Komunikacji prowadzi ewidencję znaków rozpoznawczych nadawanych zgodnie z §§ 26 i 27.
Rozdział 10.
Inne znaki i napisy na statkach powietrznych.
§ 29. Pierwowzory samolotów i szybowców wykonujące loty powinny mieć niezależnie od tego, czy mają znaki rozpoznawcze, pomalowane obie strony pionowej płaszczyzny usterzenia (jeżeli płaszczyzn jest więcej - zewnętrzne strony skrajnych płaszczyzn) na kolor pomarańczowy, a pierwowzory śmigłowców - tego samego koloru pas na kadłubie.
§ 30. Na statkach powietrznych używanych do regularnej służby sanitarnej powinien być umieszczony znak czerwonego krzyża. Znak czerwonego krzyża powinien być jak największy. Stosunek średnicy koła do długości ramion krzyża i ich szerokości powinien wynosić 7 : 6 : 2.
§ 31. Inne znaki i napisy niż znaki rozpoznawcze mogą być umieszczane na statkach powietrznych z zachowaniem następujących warunków:
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ŚWIADECTWO REJESTRACJI
ŚWIADECTWO REJESTRACJI
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (6)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (1)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (2)
- Lotnictwo szybowcowe (szybownictwo).
- Rejestr państwowy statków powietrznych, sposób ich rejestracji, badanie zdolności do lotu, oraz tryb wydawania dokumentów i ksiąg pokładowych tych statków, system znaczenia statków powietrznych i umieszczania znaków na nich oraz zakładanie i prowadzenie ksiąg pokładowych.