Rozdział 2 - Działalność i organizacja Agencji - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.78 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 24 stycznia 2024 r.
Rozdział 2
Działalność i organizacja Agencji
Działalność i organizacja Agencji
1.
Agencja zapewnia w przestrzeni powietrznej, o której mowa w art. 3, służbę ruchu lotniczego oraz inne służby żeglugi powietrznej: służbę łączności, służbę nawigacji, służbę dozorowania oraz służbę informacji lotniczej, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Lotniskowa służba informacji powietrznej, wchodząca w skład służby ruchu lotniczego, może być zapewniana także przez inne podmioty.3.
Agencja realizuje inne zadania niż określone w ust. 1 dla instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, wskazane w Prawie lotniczym oraz w jej statucie, a w szczególności:1)
dostarcza użytkownikom przestrzeni powietrznej informacje meteorologiczne;2)
dokonuje zakupu, utrzymuje oraz modernizuje urządzenia i systemy łączności lotniczej, nawigacji i dozorowania przestrzeni powietrznej;3)
kontroluje z powietrza systemy łączności lotniczej, nawigacji i dozorowania przestrzeni powietrznej;4)
prowadzi szkolenia i udziela konsultacji w zakresie żeglugi powietrznej;5)
prowadzi działalność badawczo-rozwojową w zakresie żeglugi powietrznej;6)
zapewnia projektowanie procedur lotu.3a.
Agencja udostępnia nieodpłatnie organom Inspekcji Ochrony Środowiska, na ich wniosek, informacje niezbędne do oszacowania wielkości emisji, o którym mowa w art. 87 i art. 88 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2023 r. poz. 589 i 2029).4.
Agencja zapewnia koordynację działań poszukiwawczo-ratowniczych.4a.
Agencja może prowadzić działalność w obszarze bezzałogowych statków powietrznych, w tym:1)
zapewniać usługi na rzecz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych i dostawców usług dla operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych;2)
wspierać testowanie i wdrażanie nowych rozwiązań opartych na bezzałogowych statkach powietrznych, w szczególności w obszarach zurbanizowanych;3)
prowadzić projekty pilotażowe wspierające wdrażanie modeli biznesowych i usług w zakresie bezzałogowych statków powietrznych.5.
Agencja, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw transportu, może prowadzić także inną działalność, niezwiązaną z realizacją zadań wskazanych w ust. 1 i 3, przy zachowaniu warunku wyodrębnienia w księgach rachunkowych tej działalności.6.
Agencja może realizować zadanie polegające na zapewnianiu służby ruchu lotniczego na zasadach określonych w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1637), po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw transportu.7.
Agencja, w zakresie działalności, o której mowa w ust. 4a, za zgodą ministra właściwego do spraw transportu, może tworzyć spółki oraz posiadać, obejmować lub nabywać udziały lub akcje w spółkach.8.
Do Agencji nie stosuje się przepisu art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).1.
Agencja działa na podstawie ustawy oraz statutu.2.
Agencja działa zgodnie z następującymi planami działalności:1)
pięcioletnim - corocznie aktualizowanym,2)
rocznym - w skład którego wchodzi plan finansowy obejmujący rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym- opracowywanymi zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2096/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. ustanawiającym wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej.
3.
Prezes Agencji przedstawia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego do zaopiniowania, do dnia 1 listopada każdego roku, projekt rocznego planu działalności na rok następny i projekt zaktualizowanego pięcioletniego planu działalności.4.
Prezes Agencji przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw transportu zaopiniowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego projekty planów, o których mowa w ust. 2, w terminie do dnia 1 grudnia każdego roku.5.
Do czasu zatwierdzenia rocznego planu działalności Agencja działa na podstawie projektu tego planu.6.
Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, z uwzględnieniem przepisów prawa Unii Europejskiej dotyczących w szczególności zasad prowadzenia działalności przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej oraz ich gospodarki finansowej, mając na uwadze potrzebę sprawnej realizacji przez nią zadań, także w czasie wojny i stanu wojennego, nadaje Agencji statut określający w szczególności:1)
strukturę wewnętrzną;2)
system kontroli wewnętrznej;3)
liczbę, zasięg terytorialny i siedziby oddziałów terenowych.1.
Organem kierującym działalnością Agencji i reprezentującym ją na zewnątrz jest Prezes Agencji, zwany dalej "Prezesem".2.
Do zadań Prezesa należy w szczególności:1)
zapewnienie realizacji zadań przez Agencję zgodnie z prawem Unii Europejskiej i prawem krajowym oraz przepisami międzynarodowymi;2)
uczestniczenie w inicjatywach i projektach międzynarodowych związanych z działalnością Agencji - za zgodą ministra właściwego do spraw transportu;3)
opracowywanie projektów rocznych i pięcioletnich planów działalności Agencji;4)
opracowywanie rocznych sprawozdań z działalności Agencji;5)
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego;6)
wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Agencji oraz złożenie wniosku do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o jego zatwierdzenie;7)
sprawowanie zarządu majątkiem Agencji.3.
Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu.4.
Stanowisko Prezesa może zajmować osoba, która:1)
posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;2)
jest obywatelem polskim;3)
korzysta z pełni praw publicznych;4)
nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;5)
posiada wiedzę i umiejętności w zakresie spraw należnych Agencji;6)
posiada co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym co najmniej trzyletni staż pracy na stanowiskach kierowniczych;7)
zna biegle język angielski.5.
Na wniosek Prezesa minister właściwy do spraw transportu powołuje nie więcej niż dwóch zastępców Prezesa. Jeden z zastępców Prezesa powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie służby żeglugi powietrznej i co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierowniczym w instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej. Przepisy ust. 4 pkt 1-4 i 7 stosuje się odpowiednio.6.
Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, odwołuje Prezesa w przypadku:1)
prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;2)
rażącego naruszenia przepisów prawa;3)
utraty obywatelstwa polskiego;4)
rezygnacji ze stanowiska;5)
utraty praw publicznych.7.
Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, może odwołać Prezesa w przypadku:1)
niewykonania lub nieprawidłowego wykonania jednego z zadań, o których mowa w ust. 2;2)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków służbowych z powodu choroby trwającej dłużej niż 9 miesięcy lub innej długotrwałej przeszkody w pełnieniu obowiązków;3)
prowadzenia działalności, która pozostaje w sprzeczności z wykonywanymi obowiązkami.8.
Przepisy ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio do zastępców Prezesa.9.
Prezes Rady Ministrów ustala wysokość wynagrodzenia Prezesa i jego zastępców zgodnie z ustawą z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136).1.
Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący:1)
pracę na stanowisku operacyjnym,2)
czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonania czynności na stanowisku operacyjnym,3)
przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego,4)
prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego (OJT) oraz egzaminowanie- nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 30 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Do czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, wlicza się przerwy w wymiarze nie mniejszym niż 25% dobowego wymiaru czasu pracy.3.
Czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący w szczególności:1)
szkolenie zawodowe, w tym trening na symulatorze kontroli ruchu lotniczego,2)
badania lotniczo-lekarskie,3)
udział w grupach zadaniowych i projektach związanych z rozwojem zarządzania ruchem lotniczym- nie może przekraczać 8 godzin na dobę oraz 40 godzin na tydzień, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.
4.
Sposób obliczania wymiaru czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego, o którym mowa w ust. 1 i 3, ustala się w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy w uzgodnieniu ze związkiem zawodowym reprezentującym kontrolerów ruchu lotniczego.5.
Rozkład czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego jest ustalany na okres rozliczeniowy. W rozkładzie czasu pracy wskazuje się, które z czynności określonych w ust. 1 lub 3 mają być wykonywane przez kontrolera ruchu lotniczego.