§ 21. - Placówki doskonalenia nauczycieli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2738 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 grudnia 2023 r.
§  21. 
1. 
Placówki doskonalenia posiadające akredytację mogą, za zgodą kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę placówki, prowadzić:
1)
kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, w zakresie:
a)
przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,
b)
pedagogiki specjalnej dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,
c)
wychowania do życia w rodzinie;
2)
kursy kwalifikacyjne z zakresu zarządzania oświatą, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.
2. 
Kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, nie mogą być prowadzone przez placówki doskonalenia posiadające wyłącznie wstępną akredytację oraz przez placówki doskonalenia, którym cofnięto akredytację na podstawie art. 186 ust. 1 ustawy.
3. 
Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 2 i ust. 14 ustawy, mogą, za zgodą właściwego ministra, prowadzić kursy kwalifikacyjne, o których mowa w ust. 1, dla nauczycieli objętych zakresem działania placówki doskonalenia.
4. 
Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, zawiera:
1)
szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;
2)
wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:
a)
imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,
b)
informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;
3)
kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia;
4)
informację o warunkach lokalowych i wyposażeniu, umożliwiających prawidłową realizację zajęć.
4a. 
Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o których mowa w art. 8 ust. 6 ustawy, mogą, za zgodą ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, prowadzić kursy kwalifi-kacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół arty-stycznych i placówek artystycznych, w zakresie przygotowania pedagogicznego dla nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne artystyczne w szkołach artystycznych i placówkach artystycznych.
4b. 
Wniosek o wyrażenie zgody na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 4a, zawiera:
1)
szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oraz termin kursu kwalifikacyjnego;
2)
wykaz osób przewidzianych do realizacji zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, zawierający:
a)
imię i nazwisko osoby przewidzianej do prowadzenia zajęć,
b)
informację o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, z zakresu tematyki zajęć prowadzonych na kursie, posiadanych przez osobę przewidzianą do ich prowadzenia;
3)
kryteria naboru uczestników, odpowiadające wymogom określonym w ramowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego, uwzględniające w szczególności wymagania w zakresie posiadanego poziomu wykształcenia.
5. 
Placówka doskonalenia jest obowiązana do:
1)
prowadzenia oceny wewnętrznej procesu realizacji kursu kwalifikacyjnego;
2)
prowadzenia dokumentacji kursu kwalifikacyjnego, którą stanowią:
a)
zgoda na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego,
b)
wykaz osób prowadzących zajęcia na kursie kwalifikacyjnym zawierający: imię i nazwisko prowadzącego zajęcia oraz informacje o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym,
c)
szczegółowy plan i program kursu kwalifikacyjnego,
d)
harmonogram kursu kwalifikacyjnego,
e)
dziennik zajęć, w którym jest potwierdzana realizacja poszczególnych zajęć ujętych w szczegółowym planie i programie kursu kwalifikacyjnego oraz obecność na zajęciach uczestników kursu kwalifikacyjnego,
f)
protokoły z egzaminów zawierające: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika przystępującego do egzaminu, datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu, ocenę uzyskaną na egzaminie, datę i miejsce sporządzenia protokołu, imię i nazwisko sporządzającego protokół - w przypadku przyjęcia takiej formy zaliczania zajęć,
g)
rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego zawierający: imię i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia uczestnika kursu kwalifikacyjnego, nazwę ukończonego kursu kwalifikacyjnego, miejsce i datę wystawienia świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego oraz numer wydanego świadectwa;
3)
przedstawienia organowi, który wyraził zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego, sprawozdania z realizacji kursu kwalifikacyjnego nie później niż w terminie miesiąca po jego zakończeniu.
6. 
Uczestnik kursu kwalifikacyjnego po jego ukończeniu otrzymuje świadectwo, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
7. 
Placówka doskonalenia prowadzi rejestr kursów kwalifikacyjnych zawierający informację o nazwie i terminie realizowanego kursu kwalifikacyjnego oraz zgodzie na jego prowadzenie.
8. 
Publiczne placówki doskonalenia, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, mogą, na zlecenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, prowadzić dla nauczycieli za granicą kursy kwalifikacyjne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przepisy ust. 5-7 stosuje się odpowiednio.