§ 13. - Placówki doskonalenia nauczycieli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2738 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 grudnia 2023 r.
§  13. 
1. 
Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia o zasięgu ogólnokrajowym, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, należy:
1)
przygotowywanie i realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, zgodnie z potrzebami systemu oświaty;
2)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy, zwanych dalej "kierunkami polityki oświatowej";
3)
wspieranie publicznych placówek doskonalenia, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu:
a)
wspomagania szkół i placówek, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 1,
b)
sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, o której mowa w § 20 ust. 1 pkt 2

- a także w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych;

4)
organizowanie sieci współpracy i samokształcenia oraz prowadzenie innych form doskonalenia zawodowego dla dyrektorów, nauczycieli-konsultantów i nauczycieli-doradców metodycznych publicznych placówek doskonalenia oraz dyrektorów i nauczycieli publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z:
a)
kierunków polityki oświatowej,
b)
wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
c)
obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych;
5)
opracowywanie i upowszechnianie materiałów informacyjnych i metodycznych dla dyrektorów, nauczycieli-konsultantów i nauczycieli-doradców metodycznych publicznych placówek doskonalenia oraz dyrektorów i nauczycieli publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych, w zakresie, o którym mowa w pkt 4;
6)
wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań, w tym opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych;
7)
organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy.
2. 
Do obowiązkowych zadań publicznej placówki doskonalenia o zasięgu ogólnokrajowym, o której mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, właściwej dla nauczycieli pracujących wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących, należy:
1)
wspieranie i doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie:
a)
wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
b)
metodyki nauczania języka polskiego i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim za granicą,
c)
wymagań stawianych wobec szkół, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy, których wypełnianie jest badane w ramach nadzoru pedagogicznego w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego,
d)
realizacji podstaw programowych i ram programowych kształcenia uzupełniającego w szkołach, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. c ustawy, w tym opracowywania programów nauczania,
e)
diagnozowania potrzeb uczniów i indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
2)
organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego w zakresie zarządzania oświatą dla nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze;
3)
opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych dla nauczycieli;
4)
prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli.