Rozdział 6 - TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ - Pięcioletni rozwój gospodarki narodowej na lata 1961-1965.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1961.11.58

Akt utracił moc
Wersja od: 2 marca 1961 r.

VI.

TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ

1.
W celu zrealizowania w latach 1961-1965 zadań w zakresie przewozów ładunków oraz zaspokojenia wzrastających potrzeb ludności na przewozy pasażerskie powinien nastąpić dalszy rozwój bazy materialno-technicznej transportu. Rozwój ten powinien zapewnić pokrycie potrzeb przewozowych gospodarki narodowej również w okresach szczytowych przewozów jesiennych. W okresie 1961-1965 powinien nastąpić znaczny wzrost udziału transportu samochodowego w ogólnych przewozach ładunków przy pewnym zmniejszeniu udziału kolei i poważnym ograniczeniu przewozów konnych. Udział transportu samochodowego w ogólnych przewozach ładunków wzrośnie z około 54,3% w przewidywanym wykonaniu w 1960 r. do około 62,6% w 1965 r., natomiast udział kolei normalnotorowych powinien się zmniejszyć z około 39,8% w r. 1960 do około 35,7% w 1965 r. Rozwój transportu w zakresie przewozów pasażerskich powinien zapewnić, równolegle do wzrostu ilościowego usług, wyraźną poprawę warunków podróżowania.
2.
Należy zwrócić szczególną uwagę na modernizację trakcji i taboru transportowego, co powinno się wyrazić poprawą wyników ekonomicznych oraz podniesieniem jakości pracy transportu. Należy kontynuować elektryfikację kolei, rozwijając jednocześnie trakcję spalinową oraz krajową produkcję lokomotyw spalinowych.

W wyniku modernizacji trakcji kolei normalnotorowych powinien wzrosnąć udział trakcji elektrycznej w ogólnej ilości wykonywanych pociągokilometrów z około 9,4% w 1960 r. do około 18,9% w 1965 r. oraz wzrosnąć udział trakcji spalinowej z około 2,1% w 1960 r. do około 9,4% w 1965 r.

Dla potrzeb transportu samochodowego należy zapewnić dostawy z produkcji krajowej autobusów i samochodów ciężarowych wysoko tonażowych z silnikami wysokoprężnymi.

3.
Wzrost zadań przewozowych, w tym zwłaszcza żeglugi morskiej i kolei, powinien uwzględniać konieczność uzyskania poprawy bilansu płatniczego przez zwiększenie udziału floty w obsłudze handlu zagranicznego i zwiększenie przewozów tranzytowych.
4.
Przewozy ładunków transportem publicznym wewnątrzkrajowym powinny osiągnąć 402,4 mln ton, co oznacza wzrost o 20,2% w porównaniu z 1960 r., z tego przewozy ładunków poszczególnymi środkami transportu powinny kształtować się następująco:
1965w %%

1965

----

1960

PKP324112,9
w tym: normalnotorowe310113,2
PKS 65,9160,7
KZST 7,3182,5
żegluga śródlądowa 5,2179,3
5.
Zakłada się, że przewozy pasażerów transportem publicznym wewnątrzkrajowym osiągną 1.534,4 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 33,1% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem w 1960 r., z tego przewozy pasażerów poszczególnymi środkami transportu powinny kształtować się następująco:
1965w %%

1965

----

1960

PKP878,0107,5
w tym: normalnotorowe850,0107,8
PKS641,1199,0
KZST 11,5100,0
żegluga śródlądowa 3,8140,7
6.
Przewozy ładunków własną flotą morską powinny osiągnąć 10.281 tys. ton, co oznacza wzrost w porównaniu z 1960 r. o 79,5%, w tym PLO i PŻM - 9.805 tys. ton, co oznacza wzrost w porównaniu z 1960 r. o 83,7%.
7.
Przeładunki portów morskich powinny osiągnąć 21,0 mln ton w 1965 r., co oznacza wzrost o 2,4% w porównaniu z 1960 r.
8.
Polskie Koleje Państwowe powinny w okresie 1961-1965 otrzymać następujące ilości taboru normalnotorowego: 36.484 szt. wagonów towarowych, 1.211 szt. wagonów osobowych, 293 szt. trzy- i cztero-wagonowych jednostek elektrycznych, 279 szt. wagonów spalinowych, 254 szt. lokomotyw elektrycznych, 330-380 szt. lokomotyw spalinowych produkcji krajowej oraz części zamienne. Poza tym przewiduje się również dostawy lokomotyw z importu.
9.
W okresie 1961-1965 należy zelektryfikować około 980 km linii kolejowych, a ogólna długość linii kolejowych zelektryfikowanych w 1965 r. powinna wynieść 2.028 km, co oznacza, że ich udział w ogólnej długości linii kolejowych eksploatowanych wyniesie 8,7%.
10.
W zakresie remontów sieci kolejowej należy w okresie 1961-1965 wykonać 3.850 km ciągłej wymiany szyn, 2.070 km wtórnej wymiany szyn, 15.090 tys. szt. wymiany podkładów oraz 4.472 tys. m3 wymiany podsypki.
11.
Dostawy taboru samochodowego dla gospodarki narodowej w latach 1961-1965 powinny wynieść 125,0 tys. samochodów ciężarowych, w tym 62,6 tys. samochodów dostawczych, oraz dostawy autobusów - 15.574 szt. oraz części zamiennych.
12.
W okresie 1961-1965 należy zbudować około 870 km nowych dróg państwowych o nawierzchni twardej, przebudować 810 km dróg oraz zbudować około 21 tys. mb mostów, a w zakresie dróg lokalnych zbudować około 1.870 km dróg oraz 12,1 tys. mb mostów ze środków budżetowych. Jednocześnie szacuje się, że w wyniku inicjatywy społeczeństwa w ramach społecznych czynów drogowych zostanie zbudowanych ponad 2.200 km dróg lokalnych o nawierzchni twardej.

Remonty kapitalne dróg powinny być przeprowadzone w zakresie 33,5 tys. km dróg państwowych o nawierzchni twardej i około 10.100 km dróg lokalnych.

13.
Polska Marynarka Handlowa powinna otrzymać w okresie 1961-1965 r. 91 statków o łącznym tonażu 642,2 tys. DWT, a przedsiębiorstwa żeglugi śródlądowej 416 barek o łącznym tonażu 169,9 tys. ton, w tym 198 barek z własnym napędem, 72 holowniki pchacze oraz 32 statki pasażerskie. Stan floty powinien osiągnąć na koniec 1965 r. 1.261 tys. DWT, co stanowi wzrost o 73,5% w porównaniu z 1960 r.
14.
Wartość usług łączności wraz z transportem branżowym łączności ogółem według cen bieżących powinna wynieść 5.780,5 mln zł, co oznacza wzrost o 47,6% w porównaniu z 1960 r.
15.
W latach 1961-1965 należy rozbudować kablową sieć miejscową o 423,2 tys. km/par, zwiększyć pojemność central miejscowych o 383,4 tys. numerów, w tym automatycznych o 349,0 tys. numerów, przyłączyć 305,8 tys. nowych abonentów telefonicznych, uruchomić około 700 placówek pocztowo-telekomunikacyjnych oraz włączyć do eksploatacji 9 nowych nadawczych ośrodków radiowo-telewizyjnych.

INWESTYCJE I BUDOWNICTWO

1.
Dalszy rozwój gospodarki narodowej oraz zrealizowanie podstawowych zadań planu na okres 1961-1965 wymaga zwiększenia wysiłku inwestycyjnego. W związku z tym ustala się, że globalne rozmiary nakładów inwestycyjnych oraz nakłady w poszczególnych działach gospodarki narodowej kształtować się będą na następującym poziomie:

(w mld zł ceny z 1 stycznia 1961 r.)

1961-1965

Ogółem nakłady624,1
w tym:
Przemysł250,5
Budownictwo13,4
Rolnictwo90,9
Leśnictwo1,4
Transport i łączność69,1
Obrót towarowy13,5
Gospodarka komunalna24,5
Budownictwo mieszkaniowe114,1
Oświata, nauka i kultura27,8
Ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna12,4
Administracja publiczna i instytucje wymiaru sprawiedliwości5,1
Instytucje finansowe, ubezpieczenia, organizacje polityczne, społeczne i pozostałe1,4
2.
Nakłady inwestycyjne w gospodarce państwowej i spółdzielczej określa się w wysokości 519,3 mld zł, a nakłady w indywidualnym rolnictwie wraz z inwestycjami kółek rolniczych i spółdzielczości produkcyjnej w rolnictwie szacuje się na 70,0 mld zł. Nakłady na indywidualne oraz spółdzielcze budownictwo mieszkaniowe typu miejskiego szacuje się w wysokości 33,5 mld zł oraz inwestycje w rzemiośle, prywatnym transporcie i usługach w wysokości 1,3 mld zł.
3.
Realizacja zadań planu 5-letniego wymagać będzie zapewnienia w pierwszych latach planu szybkiego rozwoju inwestycji produkcyjnych, a następnie większego rozwoju inwestycji nieprodukcyjnych w końcowych latach planu. W związku z tym ustala się następujący podział nakładów inwestycyjnych w gospodarce narodowej na poszczególne lata planu 5-letniego (w mld zł ceny z 1 stycznia 1961 r.):
1961 r.1962 r.1963 r.1964 r.1965 r.
Ogółem106,4115,8125,4133,8142,7
w tym:
inwestycje produkcyjne 74,8 82,8 88,9 94,0 98,4
% udział w nakładach ogółem 70,3 71,5 70,9 70,3 69,0
inwestycje nieprodukcyjne 31,6 33,0 36,5 39,8 44,3
% udział w nakładach ogółem 29,7 28,5 29,1 29,7 31,0
4.
Zakłada się, że tempo wzrostu inwestycji w latach 1961-1965 będzie wyższe aniżeli w bieżącym planie 5-letnim, a udział inwestycji netto w dochodzie narodowym zwiększy się z 20,0% w 1960 r. do około 22,2% w 1965 r.
5.
W celu utrzymania istniejących środków trwałych w należytym stanie szczególną uwagę należy zwrócić na racjonalną gospodarkę remontową. Przewiduje się, że nakłady na kapitalne remonty w gospodarce narodowej powinny wynieść w latach 1961-1965 - 101,4 mld zł, tj. wzrosnąć o 36,2% w porównaniu z bieżącym 5-leciem.
6.
W związku z ustalonym programem w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów ogólne rozmiary robót budowlano-montażowych powinny osiągnąć w 1965 r. - 105,3 mld zł, co oznacza wzrost o około 46% w porównaniu z 1960 r.
7.
Poważny wzrost zadań budownictwa wymaga znacznego zwiększenia potencjału przedsiębiorstw wykonawczych, rozszerzenia ich sieci, zwłaszcza w zakresie przedsiębiorstw realizujących inwestycje przemysłu chemicznego, hutniczego i melioracji rolnych.

Należy jak najszerzej stosować postępowe rozwiązania projektowe i metody wykonawstwa. W tym celu należy zapewnić lepszą organizację pracy oraz podniesienie kwalifikacji załóg i personelu kierowniczego.

8.
W celu właściwej realizacji zadań budownictwa w latach 1961-1965 należy w szczególności zapewnić:

- wzrost wydajności pracy przy równoczesnym obniżeniu pracochłonności robót i skróceniu cyklu produkcyjnego,

- zmniejszenie zużycia materiałów na jednostkę produkcji i obniżenie ciężaru budowli,

- obniżenie kosztów, przy podniesieniu jakości wykonania robót.

9.
Upoważnia się Radę Ministrów do korygowania rozmiarów nakładów inwestycyjnych w zależności od sytuacji wykonawczej, materiałowej i finansowej oraz pogłębienia analizy efektywności, a w szczególności do ograniczenia w razie potrzeby rozmiarów nakładów inwestycyjnych w latach 1962 i 1963 po około 2,0-2,5 mld zł rocznie w drodze przesunięcia terminów lub zrezygnowania z budowy inwestycji mających mniejsze znaczenie dla rozwoju całej gospodarki narodowej. Przy korygowaniu zamierzeń inwestycyjnych należy przestrzegać zasady, że korektura ta nie może prowadzić do pogorszenia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. W oparciu o uzyskane dodatkowo możliwości materiałowe, przede wszystkim z tytułu oszczędniejszego zużycia i dalszej obniżki kosztów, mogą być, zwłaszcza w latach 1964-1965, odpowiednio powiększone nakłady inwestycyjne na przyspieszenie terminów zakończenia inwestycji w toku oraz podniesienie stanu zaawansowania inwestycji przechodzących na okres następnego planu 5-letniego.