§ 4. - Oznakowanie nawigacyjne polskich obszarów morskich.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2013.57
Akt obowiązujący Wersja od: 14 stycznia 2013 r.
§ 4.
1.
Zgodnie z systemem oznakowania nawigacyjnego IALA dla Regionu A, wyróżnia się następujące rodzaje znaków nawigacyjnych:1)
znaki boczne - służące do wyznaczenia lewej i prawej granicy (strony) toru wodnego lub kanału;2)
znaki kardynalne - służące do:a)
wskazania, że bezpieczna woda lub bezpieczna strona, którą należy ominąć przeszkodę, znajdują się po tej stronie znaku, od której pochodzi jego nazwa: północny (N), wschodni (E), południowy (S) i zachodni (W),b)
zwrócenia uwagi na utrudnienia na torze wodnym, takie jak: zakole (zakręt), skrzyżowanie torów wodnych, rozwidlenie toru wodnego, kraniec mielizny;3)
znaki odosobnionego niebezpieczeństwa - służące do określania spłycenia daleko od brzegu, wyspy oddzielonej od lądu wąskim przesmykiem, wraku statku i innych przeszkód nawigacyjnych;4)
znaki bezpiecznej wody - służące do wskazania, że wokół znaku woda jest żeglowna;5)
znaki specjalne - służące do oznaczania specjalnego rejonu lub obiektu, o którym informują odpowiednie dokumenty lub publikacje nautyczne; znakami specjalnymi oznakowuje się w szczególności:a)
strefy rozgraniczenia ruchu, w przypadkach, w których stosowanie konwencjonalnego oznakowania toru wodnego może wprowadzić w błąd,b)
wysypiska odpadów,c)
strefy ćwiczeń wojskowych,d)
kable lub rurociągi,e)
strefy rekreacyjne,f)
inne niż określone w lit. a-e linie i obszary, w szczególności granicę państwa, kotwicowiska;6)
znak "tymczasowa pława wrakowa" - służący do oznakowania wraków do czasu:a)
zidentyfikowania wraku i rozpowszechnienia stosownych informacji w publikacjach nautycznych lubb)
pełnego zbadania wraku i określenia jego pozycji i głębokości nad wrakiem, lubc)
wystawienia znaku lub znaków nawigacyjnych o charakterze stałym, oznakowujących pozycję wraku;7)
inne znaki - służące do dostarczania dodatkowych informacji ułatwiających prowadzenie bezpiecznej żeglugi:a)
nabieżniki - grupa dwóch lub więcej stałych znaków albo świateł, znajdująca się w tej samej płaszczyźnie pionowej, tworząca linię, którą statki mogą podążać nie zmieniając namiaru na nie; nabieżniki stosuje się przede wszystkim do wskazywania:-
osi bądź krawędzi torów wodnych,-
linii granic na akwenach,-
wąskich przejść,-
obszarów niebezpiecznych dla nawigacji,b)
światła sektorowe - stałe znaki nawigacyjne o dowolnej konstrukcji, wyposażone w światło o różnych kolorach lub charakterystykach, pokazywanych w określonych namiarach, stosowane między innymi do wskazywania statkom:-
kierunku podejścia na torach wodnych,-
miejsc, w których przecinają się różne tory wodne,-
punktów, w których należy wykonać zwrot,-
niebezpieczeństw nawigacyjnych lub innych miejsc ważnych dla prowadzenia nawigacji,-
obszarów, których należy unikać,c)
latarnie morskie,d)
stałe znaki nawigacyjne - znaki sygnalizacyjne posadowione na dnie akwenu i wystające ponad powierzchnię wody (dalby) lub umieszczone na brzegu (stawy), które mogą być wyposażone w światła nawigacyjne; mogą one pełnić rolę znaków bocznych, kardynalnych, specjalnych, ostrzegawczych na konstrukcjach hydrotechnicznych (nabrzeża, pirsy, pomosty) lub znaków orientacyjnych na akwenach oddalonych od torów wodnych.2.
Znaki nawigacyjne, o których mowa w ust. 1, umieszcza się na elektronicznych mapach nawigacyjnych (wirtualne oznakowanie).3.
W nadzwyczajnych sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa lub z przyczyn praktycznych możliwe jest w ramach systemu oznakowania nawigacyjnego zastosowanie tylko oznakowania wirtualnego.4.
W przypadku potrzeby oznakowania nowych niebezpieczeństw, identyfikowanych zarówno jako przeszkody naturalne, w szczególności piaszczyste mielizny, jak i przeszkody powstałe na skutek działalności człowieka, w szczególności wraki, których jeszcze nie podano do wiadomości w dokumentach lub publikacjach nautycznych, oznacza się je za pomocą właściwych znaków bocznych, kardynalnych lub odosobnionego niebezpieczeństwa albo za pomocą znaku "tymczasowa pława wrakowa".5.
Sposób rozmieszczenia, konstrukcję, kształt, kolorystykę, charakterystykę świateł i znaki szczytowe znaków nawigacyjnych, o których mowa w ust. 1, określa część A załącznika do rozporządzenia.6.
Sposób oznakowania tras żeglownych pod stałymi mostami, a także w pobliżu konstrukcji "offshore", falochronów, morskich farm hodowlanych oraz morskich elektrowni wiatrowych określa część B załącznika do rozporządzenia.