Ośrodki szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1566

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 23 października 2014 r.
w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów

Na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 8-10 i 12 lit. c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób ustalania numeru identyfikacyjnego ośrodka szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów wpisywanego do rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania, zakres danych ujętych w tym rejestrze, a także sposób uiszczania opłat za wpis do tego rejestru;
2)
szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorców ubiegających się o wpis do rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania;
3)
wymagania kwalifikacyjne dla instruktorów i egzaminatorów wykonujących czynności w ośrodku szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów, a także rodzaje dokumentów potwierdzających ich kwalifikacje i wykształcenie;
4)
wzór deklaracji prowadzenia egzaminów w sposób bezstronny i niedyskryminujący.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przydziela ośrodkowi szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów, zwanemu dalej "ośrodkiem szkolenia i egzaminowania", numer identyfikacyjny składający się z:
1)
międzynarodowego oznaczenia Rzeczypospolitej Polskiej w postaci liter PL;
2)
kolejnego numeru wpisu na liście;
3)
oznaczenia roku kalendarzowego dokonania wpisu.
1. 
Rejestr ośrodków szkolenia i egzaminowania, zwany dalej "rejestrem", zawiera następujące dane przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia i egzaminowania:
1)
informacje, o których mowa w art. 22a ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej "ustawą";
2)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w § 2;
3)
datę wpisu do rejestru;
4)
adres prowadzenia szkoleń i egzaminów, a w przypadku szkolenia praktycznego dotyczącego świadectwa maszynisty - obszar sieci kolejowej, na której będą prowadzone szkolenia;
5)
adres do korespondencji - w przypadku, gdy jest on inny niż adres siedziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy;
6)
numer telefonu i faksu, adres strony internetowej lub poczty elektronicznej.
2. 
Przedsiębiorca ubiegający się o wpis do rejestru udostępnia Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego wraz z wnioskiem o wpis do rejestru dane, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6.
3. 
Przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia i egzaminowania zgłasza Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego zmiany danych zawartych w rejestrze w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
1. 
Opłatę, o której mowa w art. 22a ust. 3 ustawy, uiszcza się na rachunek bankowy Urzędu Transportu Kolejowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia informującego o dacie wpisu do rejestru, wysokości opłaty i numerze rachunku bankowego, na który należy uiścić opłatę.
2. 
Za datę uiszczenia opłaty uznaje się dzień obciążenia rachunku bankowego przedsiębiorcy dokonującego wpłaty.
1. 
Przedsiębiorca ubiegający się o wpis do rejestru powinien:
1)
w zakresie warunków lokalowych posiadać:
a)
pomieszczenie przeznaczone do obsługi osób i przechowywania dokumentacji związanej z prowadzeniem szkolenia i egzaminowania kandydatów na maszynistów i maszynistów,
b)
co najmniej jedną salę:
o powierzchni nie mniejszej niż 25 m2,
wyposażoną w stoliki i miejsca siedzące dla każdej osoby biorącej udział w szkoleniu lub egzaminie,
oświetloną, ogrzewaną i przewietrzaną,
odizolowaną od innych pomieszczeń,
c)
toaletę zlokalizowaną w pobliżu sali, o której mowa w lit. b;
2)
w zakresie wyposażenia dydaktycznego posiadać:
a)
tablicę do pisania,
b)
makietę lub programy komputerowe imitujące sytuacje występujące w ruchu kolejowym,
c)
tablice poglądowe z zakresu szkolenia, programy komputerowe, prezentacje multimedialne lub filmy wideo prezentujące: zasady prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, budowę i obsługę pojazdów kolejowych z napędem, budowę i zasady działania hamulców kolejowych, zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, zasady udzielania pierwszej pomocy ofiarom zdarzenia kolejowego, sposób postępowania w przypadkach stwierdzenia nieprawidłowości na liniach kolejowych oraz w przypadku wystąpienia zdarzenia kolejowego,
d)
obowiązujące teksty aktów prawnych oraz regulacji wewnętrznych zarządcy infrastruktury i przewoźników kolejowych, które są związane z pracą maszynisty,
e)
urządzenia umożliwiające korzystanie z pomocy określonych w lit. b i c;
3)
zapewniać możliwość prowadzenia szkolenia w warsztatach utrzymaniowych, lokomotywowniach, na stacjach techniczno-postojowych lub w innych punktach obsługi taboru kolejowego;
4)
posiadać wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony odpowiednim certyfikatem lub wewnętrzne procedury służące zapewnieniu odpowiedniej jakości prowadzonych szkoleń i egzaminów;
5)
posiadać opracowany dokument zawierający metodykę prowadzenia szkoleń i przeprowadzania egzaminów, a także sposób i harmonogram ich realizacji, z uwzględnieniem wymaganego czasu trwania i zakresu tematycznego programów szkolenia, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 6 i art. 22b ust. 21 pkt 2 ustawy;
6)
organizować, nie rzadziej niż raz do roku, konsultacje dla instruktorów i egzaminatorów prowadzących odpowiednio szkolenia albo egzaminy w ośrodku szkolenia i egzaminowania, obejmujące zagadnienia związane z systemem uzyskiwania kwalifikacji zawodowych maszynistów, zgodnie z aktualnym poziomem wiedzy technicznej i obowiązującym stanem prawnym;
7)
prowadzić i przechowywać przez okres 10 lat rejestr wydawanych dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia i zdanie egzaminu, a także dokumentację przebiegu szkolenia (dzienniki zajęć) i egzaminu (protokół egzaminacyjny).
2. 
Konsultacje dla instruktorów i egzaminatorów prowadzących odpowiednio szkolenia i egzaminy, poza przypadkiem, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, organizuje się również:
1)
po każdej istotnej zmianie przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego;
2)
na wniosek Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego;
3)
po wydaniu zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, o których mowa w art. 28l ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy wskazują one na konieczność przeprowadzenia takich konsultacji.
1. 
Przedsiębiorcy ubiegający się o wpis do rejestru i uzyskanie uprawnień do wykonywania czynności, o których mowa w art. 22a ust. 4c pkt 2 lub 3 ustawy, zapewniają możliwość prowadzenia szkolenia z wykorzystaniem symulatora pojazdu kolejowego.
2. 
Symulator pojazdu kolejowego może być wykorzystany do prowadzenia szkolenia, jeżeli:
1)
jest wyposażony w pulpit maszynisty pojazdu kolejowego oraz we wszystkie urządzenia sterujące, urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy pociągu, podzespoły oraz inne elementy wchodzące w skład standardowego wyposażenia takiego pulpitu;
2)
umożliwia wizualizację tras stanowiących odzwierciedlenie istniejących albo projektowanych linii kolejowych albo ich odcinków, z widokiem co najmniej przez szybę czołową;
3)
posiada system odtwarzania dźwięków związanych z ruchem pojazdu kolejowego i emitowanych przez urządzenia zainstalowane w kabinie maszynisty;
4)
jest wyposażony w urządzenia łączności pociągowej umożliwiające kontakt pomiędzy maszynistą a pracownikiem nadzorującym wykonywane przez niego czynności;
5)
w zakresie swojej funkcjonalności umożliwia odtwarzanie zarówno typowych, jak i niestandardowych scenariuszy eksploatacyjnych, technicznych i pogodowych, w szczególności takich jak awaria pojazdu kolejowego, trudne warunki atmosferyczne, nieprawidłowe działanie podzespołów, wystąpienie zdarzenia kolejowego lub usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Instruktorzy prowadzący szkolenia w ośrodku szkolenia i egzaminowania powinni posiadać:
1)
co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie odpowiadającym realizowanemu tematowi szkolenia;
2)
co najmniej średnie wykształcenie;
3)
licencje maszynisty i świadectwo maszynisty uprawniające do prowadzenia określonego typu pojazdu kolejowego po infrastrukturze kolejowej w zakresie odpowiadającym realizowanemu zakresowi szkolenia - w przypadku instruktorów prowadzących szkolenia praktyczne z prowadzenia pojazdu kolejowego.
Egzaminatorzy prowadzący egzaminy w ośrodku szkolenia i egzaminowania powinni posiadać:
1)
co najmniej 4-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie zagadnień będących przedmiotem egzaminu, nabyte w okresie 5 lat poprzedzających datę złożenia wniosku o wpis do wykazu, o którym mowa w art. 22a ust. 8 pkt 1 ustawy;
2)
co najmniej średnie wykształcenie;
3)
licencje maszynisty i świadectwo maszynisty uprawniające do prowadzenia określonego typu pojazdu kolejowego po infrastrukturze kolejowej w zakresie odpowiadającym przeprowadzanemu egzaminowi - w przypadku egzaminatorów przeprowadzających egzamin praktyczny z prowadzenia pojazdu kolejowego;
4)
znajomość języka polskiego odpowiadającą co najmniej poziomowi biegłości językowej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy;
5)
ukończone szkolenie z zakresu zasad ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej obowiązujących na sieci kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej w wymiarze co najmniej 80 godzin, przeprowadzone przez ośrodek szkolenia i egzaminowania, który posiada uprawnienia do wykonywania czynności, o których mowa w art. 22a ust. 4c pkt 4 ustawy - w przypadku egzaminatorów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej niż Rzeczpospolita Polska.
Dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez instruktorów i egzaminatorów wymagań w zakresie:
1)
doświadczenia zawodowego, o którym mowa w § 7 pkt 1 i § 8 pkt 1, są;
a)
świadectwo pracy,
b)
pisemne potwierdzenie wydane przez pracodawcę o pełnieniu funkcji lub wykonywaniu czynności związanych z przedmiotem szkolenia lub egzaminu wraz ze wskazaniem okresu pełnienia tych funkcji lub wykonywania czynności,
c)
zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego;
2)
wykształcenia, o którym mowa w § 7 pkt 2 i § 8 pkt 2, są:
a)
świadectwo ukończenia szkoły umożliwiającej uzyskanie świadectwa dojrzałości lub dokument równorzędny wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej,
b)
dyplom ukończenia studiów wyższych;
3)
znajomości języka polskiego przez egzaminatorów są:
a)
certyfikat znajomości języka polskiego poświadczający zdany egzamin z języka polskiego na poziomie średnim ogólnym lub zaawansowanym, wydany przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego,
b)
certyfikat potwierdzający znajomość języka polskiego co najmniej na poziomie B2 w skali globalnej biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy,
c)
świadectwo lub inny dokument równorzędny uzyskany w polskim systemie oświaty po ukończeniu kształcenia w języku polskim lub dyplom ukończenia studiów wyższych prowadzonych w języku polskim;
4)
ukończonego szkolenia, o którym mowa w § 8 pkt 5, jest pisemne potwierdzenie ukończenia szkolenia wydane przez ośrodek szkolenia i egzaminowania, w którym przeprowadzono to szkolenie.
Wzór deklaracji prowadzenia egzaminów w sposób bezstronny i niedyskryminujący określa załącznik do rozporządzenia.
Przedsiębiorcy prowadzący ośrodki szkolenia i egzaminowania, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia uzyskali wpis do rejestru, dostosują swoją działalność do wymagań określonych w:
1)
§ 5 nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przy czym konsultacje, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 6, przeprowadza się po raz pierwszy w 2015 r.;
2) 2
 § 6 nie później niż do dnia 1 stycznia 2019 r.
Instruktorzy i egzaminatorzy, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia prowadzili odpowiednio szkolenia albo egzaminy w ośrodku szkolenia i egzaminowania, mogą nadal je prowadzić bez konieczności spełnienia wymagań, o których mowa odpowiednio w § 7 albo § 8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIK

WZÓR DEKLARACJI PROWADZENIA EGZAMINÓW W SPOSÓB BEZSTRONNY I NIEDYSKRYMINUJĄCY

wzór
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2 § 11 pkt 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2429) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2017 r.
3 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie licencji maszynisty (Dz. U. Nr 66, poz. 346 oraz z 2011 r. Nr 161, poz. 971), które na podstawie art. 7 ustawy z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 1033) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.